In de strategie toerisme 2016+ werd bepaald dat in 2020 een evaluatie zou gebeuren van het plan en dit in samenwerking met de toeristische sector. Vanaf eind 2019 startte Ondernemen en Stadsmarketing/Visit Antwerpen met een participatietraject waarbij de stakeholders rond toerisme werden bijeengebracht om hun visie te geven op het toerismebeleid voor de volgende vijf jaren. Volgende onderwerpen kwamen in aparte overlegmomenten aan bod: de meetingstrategie, bestemmingspromotie, toeristische logies en productontwikkeling.
Uit deze werkgroepen en uit analyse van nieuwe onderzoeken en evoluties in het toeristisch vakgebied en in antwoord op de uitdagingen die de corona-epidemie voor de toeristische sector stelt, werd een addendum opgemaakt voor de periode 2021-2025.
Het addendum neemt volgende zaken op:
In 1993 is het eerste Strategisch Plan Toerisme Antwerpen in uitvoering genomen voor de periode 1993-2005.
In 2006 is het tweede Strategisch Plan Toerisme Antwerpen ontwikkeld en in uitvoering genomen. In dit tweede plan, voor de periode 2006-2015, werd verder gebouwd op het eerste strategisch plan met als doel de marktpositie van de stad Antwerpen verder te verbeteren, zowel extern (naar de belangrijkste toeristische markten) als intern (de toeristische visie in relatie tot de andere sectoren en diensten van de stad Antwerpen).
Op 27 juni 2016 keurde de gemeenteraad het strategisch beleidsplan strategisch beleidsplan toerisme 2016+ goed.
Een strategisch plan toerisme heeft tot doel de toeristische marktpositie van de stad Antwerpen te verbeteren. Het geeft een gedragen lange termijnvisie over acties en projecten, de inzet van middelen en het vertolkt een toeristische visie ten opzichte van andere beleidsdomeinen. Het strategisch plan is een instrument dat in belangrijke mate kan bijdragen tot het voeren van een geïntegreerd en samenhangend toerismebeleid in de stad Antwerpen.
De gemeenteraad keurt het addendum aan de strategie toerisme 2016+ goed.