Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020107729 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Alex De Witte met als adres Pauline Van Pottelsberghelaan 10 te 9051 Gent, BVBA CENTURY CENTER OFFICES met als adres Pauline Van Pottelsberghelaan 10 te 9051 Gent, de heer Didier Ysenbaert met als adres Pauline Van Pottelberghestraat 10 te 9051 Sint-Denijs-Westrem, NV Hefra Real Estate met als adres Pauline Van Pottelsberghelaan 10 te 9051 Gent, NV QRF MANAGEMENT met als adres Museumstraat 11 bus 211 te 2000 Antwerpen en de heer William Vanmoerkerke met als adres Museumstraat 11 bus 211 te 2000 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | BVBA CENTURY CENTER OFFICES (0564823476) met als adres Pauline Van Pottelsberghelaan 10 te 9051 Gent en NV Hefra Real Estate (0535883923) met als adres Pauline Van Pottelsberghelaan 10 te 9051 Gent |
Ligging van het project: | Vestingstraat 41-43 te 2018 Antwerpen en De Keyserlei 58-64, Pelikaanstraat 4-8B, Vestingstraat 29-41 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 8 sectie H nrs. 1167W7, 1167L7 en 1169C6 |
Inrichtingsnummer: | 20200624-0022 (Century Center – De Keyserlei/Vestingstraat) en 20200624-0032 (Century Center – Pelikaanstraat/Vestingstraat) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, Kleinhandelsactiviteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het verbouwen van bestaande kantoren en winkelruimten en het bouwen en exploiteren van nieuwe kantoren en winkelruimten |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 26/06/2020: kwaliteitskamer architectuur;
- 05/06/2020: kwaliteitskamer architectuur;
- 08/05/2020: welstandscommissie;
- 31/01/2020: welstandscommissie;
- 22/11/2019: welstandscommissie;
- De Keyserlei 58-64 (en aansluitend Vestingstraat 29-33, 41-43):
- Pelikaanstraat 4-6 (en aansluitend Vestingstraat 45-47) en De Keyserlei 58-64:
Vergunde/vergund geachte toestand
- inrichting De Keyserlei 58-64 (deel A1) en Vestingstraat 29-33, 41-43 (deel A2):
- inrichting Pelikaanstraat 4-6 (deel B1) en Vestingstraat 45-47 (deel B2):
- bouwvolume De Keyserlei 58-64 (deel A1): volledig bebouwde percelen met:
- bouwvolume Vestingstraat 29-33, 41-43 (deel A2): volledig bebouwde percelen bestaande uit verschillende bouwvolumes:
- bouwvolume Pelikaanstraat 4-6 (deel B1): volledig bebouwd perceel met:
- bouwvolume Vestingstraat 45-47 (deel B2): volledig bebouwd perceel met:
- functie De Keyserlei 58-64 (deel A1):
- functie Vestingstraat 29-33, 41-43 (deel A2):
- functie Pelikaanstraat 4-6 (deel B1):
- functie Vestingstraat 45-47 (deel B2):
- gevels De Keyserlei 58-64 (deel A1):
- gevels Vestingstraat 29-33, 41-43 (deel A2):
- gevels Pelikaanstraat 4-6 (deel B1):
- gevels Vestingstraat 45-47 (deel B2):
Huidige toestand
- vaststelling (ID: 6692) van Century Center als bouwkundig erfgoed.
Gewenste toestand
- inrichting De Keyserlei 58-64 (deel A1) en Vestingstraat 29-33, 41-43 (deel A2):
- inrichting Pelikaanstraat 4-6 (deel B1) en Vestingstraat 45-47 (deel B2):
- bouwvolume De Keyserlei 58-64 (deel A1):
- bouwvolume Vestingstraat 29-33, 41-43 (deel A2):
- bouwvolume Pelikaanstraat 4-6 (deel B1):
- bouwvolume Vestingstraat 45-47 (deel B2) idem vergunde toestand;
- functie De Keyserlei 58-64 (deel A1):
- functie Vestingstraat 29-33, 41-43 (deel A2):
- functie Pelikaanstraat 4-6 (deel B1):
- functie Vestingstraat 45-47 (deel B2):
- gevels De Keyserlei 58-64 (deel A1):
- verticale geleding afgestemd op deze van de bovenliggende verdiepingen;
- sloop luifel;
- bovenaan de gelijkvloerse verdieping per winkel/reca unit gevelpubliciteit met nog te bepalen opschriften;
- een algemene gevelafwerking van travertin natuursteen;
- centraal bovenaan de eerste verdieping het gevelopschrift “Century Shopping”.
- een algemene gevelafwerking van grijze natuursteen;
- centraal bovenaan de gelijkvloerse verdieping de zaak-gebonden gevelpubliciteit met opschrift “McDonalds”.
- De Keyserlei “Grand Hotel de Londres”: de nieuwe, teruggesprongen 6de verdieping met een schuine dakafwerking in antraciet;
- gevels Vestingstraat 22-33, 41-43 (deel A2):
- linkse voorgevel:
- centrale voorgevel:
- rechtse voorgevel:
- gevels Pelikaanstraat 4-6 (deel B1):
- gevels Vestingstraat 45-47 (deel B2): idem vergunde toestand met links onderaan 2 smalle, lichtgrijs kleurige rolpoorten.
Inhoud van de aanvraag:
- De Keyserlei 58-64 (deel A1):
- voorzien van 1 bijkomende bouwlaag kantoren op “Hotel de Londres”;
- optimaliseren/vergroten van de lichtschachten tussen de gebouwen;
- kelder: functiewijziging van detailhandel en reca naar ondergrondse garage (fiets- en autostalplaats);
- herindeling van de detailhandel en recaruimten op het gelijkvloers;
- slopen van luifel;
- wijzigen van geleding van gelijkvloerse en 1ste verdieping naar geleding van bovenliggende verdiepingen;
- wijzigen van gevelafwerking.
- De Keyserlei 58 (Londres): -1 t.e.m. 6;
- De Keyserlei 60 - 64 (Century Tower): -1, 0, 1 en 2 t.e.m. 6 enkel achteraan het bouwvolume.
- Vestingstraat 22-33, 41-43 (deel A2):
- parkeergarage en bergingen in de kelder:
- detailhandel op gelijkvloers en verdieping 1;
- kantoren op verdieping 2 tot 5;
- Pelikaanstraat 4-6 (deel B1):
- detailhandel in de kelder, gelijkvloers en 1ste verdieping;
- kantoren voor verdieping 2 tot 9;
- Vestingstraat 45-47 (deel B2):
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Voor de exploitatie bestaat een vergunning klasse 2, in 2013 verleend door het college (referentie AN2013/446) met als eindtermijn 13 september 2033.
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag omvat de verdere exploitatie van een kantoor- en winkelcomplex na grondige renovatie.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
Century Center - De Keyserlei/Vestingstraat | ||
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 29.000 m³/jaar |
12.1.1.1°b) | inrichtingen die wisselspanning opwekken, met een geïnstalleerd totaal elektrisch schijnbaar vermogen van 150 kVA tot en met 200 kVA als de inrichting volledig of gedeeltelijk in een ander gebied dan een industriegebied ligt; | 160 kVA |
12.2.1° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; | 2 x 800 kVA |
16.3.2°b) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW; | 320 kW |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; | 97,35 liter |
Century Center - Pelikaanstraat/Vestingstraat | ||
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 21.000 m³/jaar |
12.1.1.2°b) | inrichtingen die wisselspanning opwekken, met een geïnstalleerd totaal elektrisch vermogen van meer dan 200 kVA tot en met 10.000 kVA als de inrichting volledig of gedeeltelijk in een ander gebied dan een industriegebied ligt; | 210 kVA |
12.2.1° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; | 1 x 630 kVA en 1 x 500 kVA |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 130 kW |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter. | 97,35 liter |
Omschrijving kleinhandelsactiviteiten
Op 17 oktober 2001 diende Healey & Baker een aanvraag in tot het bekomen van een sociaaleconomische vergunning voor de herinrichting van een shoppingcenter aan de De Keyserlei 58-64, Vestingstraat 4-8B, Pelikaanstraat 4-8B, 2018 Antwerpen. Deze aanvraag werd goedgekeurd door het college op 20 februari 2002 (jaarnummer 1669). De toegekende nettohandelsoppervlakte bedroeg 8.218 m².
Voorliggende aanvraag omvat een omvorming van de bestaande retail units naar een nieuwe opdeling van units en oppervlakten. Het handelsgedeelte is op heden ingericht als een winkelgalerij, verspreid over 3 verdiepingen (-1, 0 en +1) waarbij men een dertigtal units telt met een gevarieerd aanbod aan winkels, gaande van een groot aantal juweliers tot onder andere een Media Markt, Zeeman of McDonalds. Het handelsgedeelte heeft hoofdingangen langs de De Keyserlei en de Vestingstraat.
Vandaag wensen de eigenaars van het gehele Century Center complex, het projectgebied volledig te herontwikkelen met een aanbod aan winkelruimten en enkele reca-ruimten. Er zijn nog geen definitieve afspraken met potentiële huurders. De keuze is daarom voor een aanbod in de brede categorieën:
- Categorie A ‘Verkoop van voeding’: alle kleinhandelsbedrijven die levensmiddelen verkopen voor een totale netto verkoopoppervlakte van 1.400 m². Gesprekken zijn lopende voor een supermarkt-vestiging langs de zijde Pelikaanstraat.
- Categorie B ‘Verkoop van goederen voor persoonsuitrusting’: voornamelijk textiel, kleding, modeaccessoires, schoenen, lederwaren, sieraden, reukwerk, cosmetica en andere persoonlijke verzorgingsproducten. Voor deze categorie wordt een totale netto verkoopoppervlakte van 1.500 m² aangevraagd. Mogelijke kandidaten voor deze categorie zijn onder andere Zeeman, Ici Paris XL, JBC, Kruidvat, …
- Categorie D ‘Verkoop van andere producten’: voornamelijk winkels die huishoudartikelen, elektro (bruin & witgoed), wooninrichting, doe-het-zelf materialen, auto- & fietsartikelen en alle producten met betrekking tot vrije tijd (sport, spel, hobby, …). De totale netto verkoopoppervlakte bedraagt 4.500 m². Mogelijke kandidaten zijn bijvoorbeeld Maisons du Monde, Media Markt, Kwantum, Jysk, Standaard Boekhandel, …
De totale aan te vragen netto verkoopoppervlakte bedraagt 7.400 m². Dit is een vermindering met 818 m² ten opzichte van de huidige sociaaleconomische vergunning.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
POVC Antwerpen | 18 december 2020 | 2 februari 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
AQUAFIN NV | 18 september 2020 | 19 oktober 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 18 september 2020 | 27 oktober 2020 | Ongunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 27 november 2020 | 15 december 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 15 december 2020 | 15 december 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Departement Mobiliteit en Openbare Werken | 18 september 2020 | 6 november 2020 | Geen bezwaar |
Departement Omgeving | 18 december 2020 | 8 februari 2021 | Geen advies |
Departement Omgeving | 18 december 2020 | 16 februari 2021 | Gunstig |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie | 18 september 2020 | 6 oktober 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart | 18 september 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
lokale politie/ centrale preventie (LP/CP) | 18 september 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) | 18 september 2020 | 29 september 2020 | Geen bezwaar |
TELENET | 18 september 2020 | 6 oktober 2020 | Geen advies |
Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn | 18 september 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam | 18 september 2020 | 13 januari 2021 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 18 september 2020 | 6 oktober 2020 |
Stadsontwikkeling/ beheer en onderhoud | 18 september 2020 | 21 september 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 18 september 2020 | 28 september 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 18 september 2020 | 30 oktober 2020 |
stadsontwikkeling/ ruimtelijke planning (inzake SOK) | 14 september 2020 | 14 december 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punten:
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Alle trappen dienen voorzien te zijn van leuningen aan beide zijden, die doorlopen op de bordessen en die voorbij de eerste en laatste trede minimaal 40 cm horizontaal doorlopen alvorens af te buigen naar de vloer of de wand;
Niet alle deuren hebben een netto doorgangsbreedte van minimaal 90 cm (onder andere alle toegangsdeuren tot de detailhandel units in de Vestingstraat 22-33, de Pelikaanstraat 4-6 en deze van de reca unit A1.1.02);
Er is niet naast elke nieuwe deur een zijdelingse opstelruimte van minimaal 50 cm (onder andere naar de sanitaire ruimtes A1.-1.33 en A1.-1.34 voor gebruik lockers, deur tussen A1.-1.25 en A1.-1.28, de deur tussen B2.0.11(sas Lift) en B2.0.08 (Entree Q-park);
De ruwbouwmaten van een aangepaste sanitaire voorziening met douche en toilet, al dan niet met wastafel, moeten minstens 2,40 m op 2,45 m zijn. De voorziene breedte van de ruimte bedraagt 1,81 m, waardoor de circulatie tussen douche, wc en wastafel niet gegarandeerd is.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
§1. De ondergrondse doorsteek naar de metro in de Pelikaanstraat bevindt zich onder het openbaar domein. Het is niet duidelijk of hier werken aan zullen worden uitgevoerd die impact hebben op het openbaar domein;
§1.1. De Keyserlei 58: de afsluiting van de insprong wordt op meer dan 2 m achter de bouwlijn voorzien;
§1.2. Pelikaanstraat 4-6: de insprong, overdekte inkom langs de Pelikaanstraat moet ‘s nachts afgesloten en verlicht worden;
De locatie en grootte van de luchtbehandelingstoestellen en de bijhorende kanalen zijn niet voldoende gedetailleerd aangeduid op de plannen;
§1. Er wordt geen open ruimte voorzien bij de nieuwbouwvolumes en na de functiewijzigingen.
De plannen voorzien niet in de werkelijke parkeerbehoefte van het programma;
Niet alle haakse lichtbakken worden op minimum 0,6 meter van de eigendomsgrens voorzien;
§3.4. De zichtbaar blijvende onderdelen van de scheidingsmuur moeten esthetisch verantwoord en volgens de regels der kunst afgewerkt worden: het is niet overal duidelijk of de nieuwe scheimuren worden afgewerkt met een esthetisch materiaal;
§1. De legende vermeldt niet duidelijk of de nieuwe platte daken worden aangelegd als groendak;
§1. Het hoogste dak in de Pelikaanstraat wordt niet aangelegd als groendak;
§1.1. Op de plannen zijn geen toegangsputten voorzien;
§1.2. De aansluitpunten zijn meer dan 0,5 m uit elkaar gelegen;
§3.4. De inhoud van de septische putten is te klein voorzien:
- De Keyserlei 58-64: de totale inhoud dient 333,9 m³ te zijn (165,2 m³ voorzien);
- Vestingstraat 22-33: de totale inhoud dient 56,9 m³ te zijn (50 m³ voorzien);
- Pelikaanstraat 4-6: de totale inhoud dient 148,9 m³ te zijn (75,9 m³ voorzien);
§1. Alle horeca-inrichtingen en andere bedrijven en instellingen waar voedsel wordt verwerkt en/of waar warme maaltijden ter plekke worden geconsumeerd, zijn verplicht hun afvalwater via vetafscheiders te lozen.
Sectorale regelgeving
- MER-plicht: de aanvraag bevat activiteiten die zijn onderworpen aan de MER-plicht volgens het project project-MER-besluit van de Vlaamse Regering.
Voor het project werd een project-MER opgesteld met referentie PR3261. Het Team Mer van de Vlaamse Overheid keurde dit project-MER goed op 16/02/2021:
Op basis van bovenstaande analyse van de ontvangen informatie, concludeert het Team Mer dat de ontvangen informatie geen aanleiding geeft tot aanpassing van het project-MER en de informatie geen aanleiding geeft tot andere conclusies inzake milieueffecten.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het voorzien van kantoren en winkelruimten is functioneel inpasbaar in de stationsomgeving die voornamelijk bestaat uit winkels, kantoren en horeca.
Het advies van de dienst Ondernemen en Stadsmarketing kan als volgt worden samengevat:
1. Detailhandel
Het voorliggende project ligt in de afgebakende zone A1 ‘hoofdkernwinkelgebied centrum Antwerpen’. Dit is de belangrijkste commerciële zone van stad Antwerpen volgens de goedgekeurde ‘Beleidsnota Detailhandel 2020’. Elk gebouw in de zone moet op het gelijkvloers als functie detailhandel hebben of een andere publiektoegankelijke functie (reca, recreatie, dienst, school, cultuur …). Dat de Pelikaanstraat dus van een nieuw commercieel gelijkvloers wordt voorzien, is gunstig te beoordelen. Andere verdiepingen kunnen volgens de ‘Beleidsnota’ ingezet worden als winkelruimte, zeker als de winkels marktverrijkend, kernversterkend en aanvullend zijn op het bestaande aanbod. Voorbeelden daarvan zijn de aangepaste ‘city concepten’ van typisch perifere grootschalige winkels. Als in Century Center een stadsconcept van bijvoorbeeld Decathlon of IKEA zich zou vestigen, ligt dit in de lijn van de beleidsvisie. Het ‘city concept’ van Media Markt, die ook perifeer aanwezig is, valt hier ook onder.
Het is momenteel onduidelijk welke ondernemers de commerciële units zullen huren. De dienst Ondernemen en Stadsmarketing/ Business & Innovatie adviseert om een brede mix van functies te voorzien in de commerciële units omdat het bouwblok zeer strategisch gelegen is. Momenteel liggen in dit dossier enkel de assortimentscategorieën en oppervlakten per unit voor. Het is daarom moeilijk om elke grootschalige handelsruimte specifiek te gaan toetsen aan de stedelijke beleidsvisie rond detailhandel en aan de doelstellingen van het Integraal Handelsvestigingsbeleid. Daarom adviseert de dienst Ondernemen en Stadsmarketing/ Business & Innovatie om in deze aanvraag de ruime assortimentsgroepen goed te keuren (A/voeding 1.400 m², B/persoonsuitrusting 1.500 m² en D/andere 4.500 m²) op voorwaarde dat wanneer de realisatie van het bouwproject Century Center ten einde loopt en de huurders van de units bekend zijn, een nieuwe enkelvoudige kleinhandelsvergunning wordt aangevraagd voor het handelsgeheel met een concrete argumentatie per handelsunit > 400 m² en met eventueel een bijsturing in de oppervlakten per assortimentsgroep.
2. Kantoren
Het betreft de grondige renovatie van een kantoorruimte van 15.756 m² + uitbreiding ervan met 6.300 m² kantoren op een strategische kantoorlocatie.
Deze locatie wordt door de kantorennota beoordeeld als een strategische locatie voor de vestiging van zowel kleinere als internationale (hoofd)kantoren, wegens haar goede multimodale bereikbaarheid dankzij het naastgelegen knooppunt van het openbaar vervoer, het Centraal Station. Daar op deze plek aan twee wensen van ondernemingen kan worden beantwoord, met name multimodale bereikbaarheid en beschikbaarheid van grote oppervlaktes wordt het ontwikkelingspotentieel van deze locatie hoog ingeschat. Een grondige renovatie van het Century Center zal de aantrekkelijkheid van de ‘strategische kantoorlocatie Centraal Station kunnen verhogen.
3. Reca
Het bouwblok is gelegen binnen de afgebakende ‘strategische horecakern Centraal Station’. In de omgeving zijn reeds tal van reca-zaken geclusterd, dus een aanbod dat hieraan aansluit en dit versterkt, is gunstig te beoordelen. De dienst Ondernemen en Stadsmarketing/ Business & Innovatie adviseert in de commerciële ruimten een mix van reca en detailhandel te voorzien.
4. Dancing/nightlife
Het bouwblok werd binnen de werkgroep Nachtleven weerhouden voor de verweving van de functies dancing/discotheek/nightlife in de binnenstad. Momenteel is er een groot tekort aan dit type functies en de schaal van de commerciële units die voorzien worden laat heel wat toe. De dienst Ondernemen en Stadsmarketing/ Business & Innovatie adviseert om de aanvrager over deze mogelijkheden te informeren.
De voorwaarden en aandachtspunten van de dienst Ondernemen en Stadsmarketing zullen worden overgenomen in de voorwaarden van de vergunning.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De aanvraag voorziet een reorganisatie van de site die vandaag gekend staat als het winkelcentrum Century Center. De grote uitgangspunten bij deze reorganisatie zijn:
- Het verbeteren van de verblijfskwaliteit van de kantoren;
- Het verbeteren van de zichtbaarheid van de winkelruimten;
- Het voorzien van buitenruimten bij de kantoren.
Century Center en Hotel de Londres
De nieuwe indeling van de onderste verdiepingen komt de zichtbaarheid van de winkelruimten ten goede. De meeste units worden rechtstreeks vanop de straat ontsloten. De nieuwe vormgeving van de plint maakt de winkelruimten beter zichtbaar in het straatbeeld.
De uitbreiding van het Hotel de Londres met 1 bouwlaag is aanvaardbaar in het bouwblok waar een verscheidenheid aan bouwvolumes aanwezig is.
De lichtinval in de kantoren wordt verbeterd door het verbinden en dus vergroten van de bestaande patio’s.
Het dakterras aan de achterzijde van de dakverdieping hindert de privacy op de omliggende percelen niet. Het gebruik van het dak van de achterbouw daarentegen voorziet op die hoogte wel inzicht in de lagere volumes in het bouwvolume. Door de aanwezigheid van hoofdzakelijk woonfunctie zal het gebruik als buitenruimte van dit achterste plat dak worden uitgesloten uit de vergunning. In de voorwaarden zal worden opgenomen dat de balustrade moet worden voorzien rond de vluchtweg op het dak. Het dak moet wel worden aangelegd als groendak conform artikel 38 van de bouwcode.
De afsluiting van de terugliggende inkomzone wordt voorzien op meer dan 2 meter van de rooilijn. Dit is in strijd met artikel 14 van de bouwcode. Om eventuele overlast in deze stationsomgeving te beperken en het veiligheidsgevoel te vergroten zal in de voorwaarden worden opgelegd dat de afsluiting vlak achter de gebogen vitrines moet worden voorzien en dat de inham ’s nachts moet worden verlicht. Ook de overdekte inkom in de Pelikaanstraat moet ’s nachts worden verlicht.
Vestingstraat
Het nieuwe bouwvolume in de Vestingstraat wordt opgedeeld in 3 volumes met elk hun eigen kroonlijsthoogte en materialisatie. Door deze uitwerking past het volume zich in de maat van de straat, die grotendeels bestaat uit smallere gebouwen. De bouwdiepten zijn kenmerkend in de straat en voorzien geen onaanvaardbare hinder op de omliggende percelen.
Pelikaanstraat
De geleding van het gebouw is afgestemd op de geleding van de bestaande gebouwen in de Pelikaanstraat. Deze bestaan uit een hoofdvolume op de rooilijn en een hoger volume dat terugspringt ten opzichte van deze rooilijn.
De kroonlijsthoogte sluit aan bij de linkerbuur. De hoogte van het centrale deel is afgestemd op de hogere gebouwen in de Pelikaanstraat en de overgang naar de hoogte van het Century Center zonder in concurrentie te treden met de hoogte van deze laatste. Gelet op de oriëntatie en de afstanden tot de lagere panden in de omgeving wordt er geen onaanvaardbare hinder verwacht bij deze buurpanden.
Het voorstel voorziet geen open ruimte zoals bedoeld in artikel 27 van de bouwcode.
Het voorzien van open ruimte op het niveau van het maaiveld zou de commerciële mogelijkheden in dit hoofdkernwinkelgebied beperken. In plaats van het voorzien van open ruimte op maaiveldniveau worden de bestaande daken aangelegd als groendak. Dit zal nog eens herhaald worden in de voorwaarden van de vergunning.
Visueel-vormelijke elementen
Het project werd meerdere malen besproken op de Welstandscommissie en de Kwaliteitskamer architectuur. Op 26 juni 2020 werd een voorwaardelijk gunstig advies gegeven.
De aanvraag houdt rekening met de gemaakte opmerkingen over de signalisatie/publiciteit voor de winkelruimten. Deze wordt voorzien in lichtbakken en in bronzen losse letters boven de inkomzones. De uitwerking houdt rekening met de geleding van de gebouwen en doet de architecturale detaillering niet teniet.
Enkele lichtbakken staan op minder dan 60 cm van de perceelsgrenzen. Dit is in strijd met artikel 33 van de bouwcode. Deze zullen worden uitgesloten uit de vergunning. In de voorwaarden zal worden opgelegd dat de lichtbakken maximaal 60 cm hoog mogen zijn en maximaal 60 cm uit de gevel mogen steken conform artikel 33 van de bouwcode.
De materialisatie van de nieuwe gevels werd meermaals besproken, evenals de ingrepen aan de bestaande gevels.
Century Center en Hotel de Londres
Het verwijderen van de luifel aan het Century Center en Hotel de Londres komt het straatbeeld ten goede. Er wordt opnieuw een volwaardige stedelijke plint voorzien voor deze beeldbepalende gebouwen langs de De Keyserlei. Dit zal zorgen voor een opwaardering van het winkelgebeuren rond het Century Center.
De uitbreiding van Hotel de Londres wordt voorzien in eenzelfde vormentaal als het huidige gebouw waardoor het gevelbeeld wordt gerespecteerd.
Vestingstraat en Pelikaanstraat
De materialisatie van de nieuwe gebouwen in de Vestingstraat en Pelikaanstraat past zich in de stedelijke omgeving rond het station. De gevels worden voorzien van een doordachte geleding die zich inpast in de schaal van de betreffende straten. Het voorstel is hierdoor aanvaardbaar.
Het is niet duidelijk of alle scheimuren langs de Vestingstraat esthetisch verantwoord worden afgewerkt. In de voorwaarden zal worden opgelegd dat alle scheimuren als een volwaardige gevel moeten worden afgewerkt.
Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag heeft betrekking op panden die zijn opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed zorgt ervoor dat er een éénduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten.
Artikel 5 §1 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 zegt dat voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en gebouwen gelegen in CHE-gebied de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen wordt aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
Conform artikel 5§2 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen. Afhankelijk van de aard en omvang van de geplande werken kan er een CHE-rapport gevraagd worden met een meer uitgebreide bouwhistorische en beschrijvende studie van het gebouw. Er werd een bouwhistorische studie toegevoegd aan het dossier, opgemaakt door Patine. Het project werd ook besproken met de dienst Monumentenzorg. Hun advies kan als volgt worden samengevat:
Winkel- en kantoorcomplex met gelijkvloerse winkelgalerijen die uitmonden in Pelikaan- en Vestingstraat, aangelegd circa 1980 onder leiding van E. Posson en Y. Donck.
Bovenbouw met links (nummer 60-62) voormalig “Century Hotel” naar ontwerp van Jan Van Hoenacker, John Van Beurden, Vincent Cols en Jules De Roeck, van 1929: torengebouw in art deco van veertien bouwlagen gemarkeerd door kolossale erkers, lisenen en topstukken, rechts (nummer 58) voormalig “Grand Hotel de Londres”, een breed doch lager gebouw van iets vroegere datum getypeerd door vensters in verdiepte muurvlakken en horizontaliserend lijstwerk.
Op basis van het rapport kan gesteld worden dat bij beide panden het interieur volledig werd verwijderd en enkel de gevels een hoge erfgoedwaarde hebben.
Men wenst de functies van de gebouwen te bewaren, intern worden de panden heringericht. Op het Hotel de Londres wordt een bijkomende bouwlaag voorzien. De gevels van beide panden worden gerenoveerd. De toegevoegde bouwlaag is vanuit erfgoedoogpunt aanvaardbaar. Er werd gezocht naar een volume dat de onderliggende gevelarchitectuur niet verstoort.
Op basis van de aangeleverde informatie blijkt dat er geen onderzoek werd gedaan naar de afwerkingslagen op de gevel van Hotel de Londres. Op de gevel van het Century Center werd al wel onderzoek gedaan naar de afwerking en mogelijke gevelbehandeling. Na onderzoek werden twee opties weerhouden (herschilderen in één kleur en herschilderen met nuances van natuursteen en voegen opnieuw visualiseren). Voor deze twee opties wordt een proef gemaakt. De voorkeur gaat uit naar het simuleren van de natuurstenen panelen in verschillende kleurnuances aangezien dit het oorspronkelijke gevelbeeld opnieuw benadert en ook de detaillering en verfijning in de gevel terugbrengt.
Als voorwaarde zal worden opgelegd dat alles met betrekking tot de gevelafwerking van beide panden terug te koppelen is met de stedelijke dienst Monumentenzorg.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvrager vraagt een afwijking op een infiltratievoorziening omdat het perceel volledig is bebouwd. In de plaats wordt in deelgebied A een buffervoorziening geplaatst van minstens 56.900 liter en in deelgebied B van minimaal 50.000 liter. Het water van deze buffervoorzieningen wordt onrechtstreeks afgevoerd naar de riolering.
Waterlink raadt echter aan om de hemelwaterputten groter te voorzien en maximaal in te zetten op hergebruik van het hemelwater. Volgens de beschrijvende nota worden enkel de gemeenschappelijke toiletten in de kelder gespoeld met regenwater. De stad streeft naar een duurzame stadsontwikkeling. Om wateroverlast in de openbare riolering te voorkomen is het maximaal hergebruik van regenwater noodzakelijk en wordt het advies van Waterlink bijgetreden. Het ontbreken van een infiltratievoorziening kan enkel worden aanvaard indien het regenwater maximaal herbruikt wordt. Buiten de toiletspoeling in de kelders kan het hemelwater gebruikt worden voor de besproeiing van de daktuinen rond de verschillende terrassen.
In de voorwaarden zal worden opgelegd dat de hemelwaterputten in beide deelgebieden groter moeten worden voorzien ten behoeve van zowel de toiletspoeling op de laagste verdiepingen als de besproeiing van de daktuinen:
- Voor deelgebied A is dit een totaalvolume van 46.720 liter;
- Voor deelgebied B is dit een totaalvolume van 30.680 liter;
Door de hemelwaterputten groter te maken kunnen de bufferputten verkleind worden naar respectievelijk 17.100 liter in deelgebied A en 16.500 liter in deelgebied B.
Dit zal ook in voorwaarden worden opgelegd.
Conform artikel 38 van de bouwcode dienen alle nieuwe platte daken waar geen terras werd voorzien worden aangelegd als groendak. Dit wordt opgelegd als voorwaarde.
Wat betreft de afvoer van afvalwater zijn er meerdere bepalingen opgenomen in de bouwcode:
- De inhoud van de septische putten is kleiner dan de bepalingen van artikel 43 van de bouwcode. Zonder duidelijke motivatie kan hierop geen afwijking worden toegestaan. In de voorwaarden zal worden opgelegd dat de septische putten moeten worden gedimensioneerd zoals de bepalingen in de bouwcode.
- In de voorwaarden zal ook worden opgelegd dat de aansluiting op het rioolstelsel moet gebeuren conform de bepalingen van artikel 41 van de bouwcode en dat er toegangsputten moeten worden voorzien op de aansluitingen.
- Conform artikel 44 van de bouwcode zal worden opgelegd in de voorwaarden dat inrichtingen waar voedsel wordt verwerkt verplicht zijn hun afvalwater te lozen via een vetafscheider.
De ASTRID-veiligheidscommissie heeft beslist dat er indoordekking aanwezig moet zijn. Hun advies wordt integraal toegevoegd aan de beslissing.
De verordening inzake toegankelijkheid is van toepassing op de aanvraag. Het verplichte advies van Inter werd toegevoegd aan de aanvraag. De aanvraag wijkt af op enkele bepalingen van de verordening:
- Alle trappen dienen voorzien te zijn van leuningen aan beide zijden, die doorlopen op de bordessen en die voorbij de eerste en laatste trede minimaal 40 cm horizontaal doorlopen alvorens af te buigen naar de vloer of de wand. Dit is niet afleesbaar op het plan.
- Alle nieuwe deuren moeten een netto doorgangsbreedte hebben van minimaal 90 cm. Dit is niet het geval voor de winkelunits in de Vestingstraat, de Pelikaanstraat en van de reca-unit in het Century Center.
- Naast alle nieuwe deuren moet een zijdelingse opstelruimte van minimaal 50 cm voorzien worden. Dit is niet het geval naast de toegang tot de sanitaire ruimten in de kelder in deelgebied A2 en ter hoogte van de liftsas en inkom Q-park.
- Aangepaste sanitaire voorzieningen met douche en toilet, al dan niet met wastafel, moeten minstens 2,40 m op 2,45 m zijn. Dit is niet het geval in de kelder van deelgebied A2.
Gelet op de beperkte afwijking kunnen ze als voorwaarden worden opgenomen bij het verlenen van de vergunning.
In de beschrijvende nota wordt meermaals vermeld dat de technische installaties binnen het bouwvolume zullen worden voorzien. Om zowel de visuele hinder als de geluidshinder van dergelijke toestellen voor de omgeving te beperken zal in voorwaarden herhaald worden dat alle technische installaties binnen de volumes van het project moeten worden voorzien.
De ondergrondse doorsteek naar de metro bevindt zich onder het openbaar domein.
Indien er werken aan deze doorgang worden voorzien zullen deze moeten worden besproken met de dienst Openbaar Domein van de stad Antwerpen.
Mobiliteitsimpact
Toetsing parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 38 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. In de laatst vergunde toestand is er retail (17.282 m²), kantoren (15.756 m²) en 2 handelshuizen. De functies retail en kantoren blijven behouden. Er is een uitbreiding van de kantoren tot 22.055 m². Dit is een uitbreiding van 6.299 m². De oppervlakte van de retail vermindert met 6.976 m² (van 17.282 m² naar 10.305 m²) 6.299 m² bijkomende kantoren in stationsomgeving met parkeernorm 0,6/100 m²: 6.299 m² x 0,6/100 m² = 37,8 afgerond 38. De werkelijke parkeerbehoefte is 38.
|
De plannen voorzien in 23 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
In de bestaande toestand is er een parking met 200 plaatsen. Door wijzigingen zullen hier nog 170 plaatsen beschikbaar blijven. Er wordt een bijkomende parking ingericht met 53 plaatsen. In totaal zullen er 223 plaatsen zijn. Dit is een uitbreiding van 23 plaatsen.
|
Het aantal te realiseren bijkomende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 23.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet volledig gerealiseerd worden: De voorliggende aanvraag heeft deels betrekking op gebouwen die zijn opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel van Hotel de Londres of het Century Center moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van de gebouwen teniet worden gedaan. In de Pelikaanstraat wordt het gelijkvloers en de -1 voorzien van een commerciële functie in het kernwinkelgebied rond het station. De kelderstructuur blijft grotendeels bewaard. In de kelders van het pand is een bestaande verbinding met het metrostation Diamant. De ontwikkelaars zijn in onderzoek om deze verbinding te herstellen. Het voorzien van parkeerplaatsen zou de commerciële mogelijkheden op deze A-locatie beperken.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 13.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 38 – 23 = 15. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. Voor handelsfuncties in het centrum van de stad wordt geen parkeerbehoefte opgelegd. Bezoekers gaan vaak naar verschillende handels- en horecazaken en kunnen gebruik maken van de publieke parkings in de omgeving. De parkeerbehoefte van de retail die verdwijnt is 0. Voor de 2 handelshuizen is er een parkeerbehoefte van 2. Voor de cinema waarvan sprake in de nota, werd in 2002 een functiewijziging vergund naar winkelruimten. Voor het verdwijnen van de cinemazalen kan geen bijstelling gerekend worden. Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 2.
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 15 – 2 = 13.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 13 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen
De dienst Mobiliteit adviseert dat er voor de uitbreiding van de kantoren voldoende fietsenstallingen moeten voorzien worden (6.299 m² x 1,25/100 m² = 78,7 afgerond 79 stalplaatsen)
Er worden 2 fietsenstallingen ingericht. Deelgebied A heeft 248 fietsenstallingen die bereikbaar zijn via een aparte helling naast de inrit voor auto’s. Deelgebied B heeft 120 fietsenstallingen die bereikbaar zijn met een fietslift.
Er worden meer fietsenstallingen voorzien, zodat ook de werknemers van de bestaande kantoren, en het personeel van de winkels hiervan gebruik kunnen maken. Het is positief te beoordelen dat werknemers worden gestimuleerd om met de fiets naar het werk te komen.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De aanvraag omvat de verdere exploitatie van het kantoor- en winkelcomplex Century Center in het bouwblok De Keyserlei-Pelikaanstraat-Vestingstraat. Door een verandering in de eigendomsstructuur is de opportuniteit ontstaan het bestaande complex een grondige “make-over” te geven waarbij de huidige indeling van winkels en kantoren volledig wordt aangepast. In de toekomst zal het gebouw aan de De Keyserlei-Vestingstraat (deelgebied A) worden geëxploiteerd door Century Center Offices bvba, het complex aan Pelikaanstraat-Vestingstraat (deelgebied B) zal worden geëxploiteerd door Hefra Real Estate NV.
De grondige renovatie gaat gepaard met ingrijpende sloopwerken, mede hierdoor zullen de bestaande, vergunde installaties (stookinstallaties, koeling, transformatoren, generatoren, enzovoort …) tijdens de renovatiewerken stelselmatig worden vervangen door nieuwe installaties (centrale warmtepomp, transformatoren), worden verwijderd (stookinstallaties) of worden verplaatst (generatoren). Enkel de stookinstallaties op het dak van de Londres blijven behouden.
Door de verschuiving in de verhouding tussen winkels en kantoren waarbij de kantoorfunctie zal toenemen en de winkelfunctie wat zal krimpen, wordt het jaarlijks volume aan huishoudelijk afvalwater geschat op 29.000 m³/jaar voor deelgebied A en 21.000 m³/jaar voor deelgebied B. Opgevangen hemelwater (buffering is zeker nodig en voorzien) zou volgens de tekst in bijlage C1 worden gebruikt in de sanitaire installaties. Dit wordt echter tegengesproken in de beschrijvende nota van de architect waarin wordt gesteld dat er onderzoek is gedaan naar de recuperatie van regenwater voor toiletspoeling. Uit dit onderzoek zou blijken dat dit niet zinvol is door de combinatie van groendaken en de hoge dichtheid op de site. Ter illustratie wordt meegedeeld dat wanneer alle groendaken worden gebruikt voor de recuperatie van regenwater er nog maar voor circa 50 personen kan worden voorzien in toiletspoeling. Omdat het zuinig omgaan met water in toenemende mate een bekommernis zal blijven, is het aangewezen dat de initiatiefnemer duidelijkheid verschaft over deze discrepantie in het dossier.
De nieuwe delen van het complex zullen verwarmd en gekoeld worden door middel van luchtgekoelde warmtepompen met warmterecuperatie waardoor de uitstoot van verbrandingsgassen fors afneemt. In het torengebouw zelf blijven de oude installaties nog even aanwezig maar ook daar is gekozen voor een nieuwe verwarming/koeling. De verluchting wordt uitgevoerd met een balansventilatie (klimaatplafonds). Voor deelgebied A zijn er warmtepompen voorzien op verdieping 2, op verdieping 7 en op het dak van de Londres. Voor deelgebied B staan de installaties op het dak van het Q-parkgebouw. Per verdieping zijn er verschillende (aftak)units voorzien met warmte-/airco-circuits. Er wordt gebruik gemaakt van toegelaten koelmiddelen. Het gezamenlijk CO2-equivalent bedraagt 442 ton.
Bemaling voor de ondergrondse verdiepingen van de nieuwe gebouwen wordt niet nodig geacht. Het grondwater bevindt zich op circa 8 tot 9 m-mv, wellicht een gevolg van de permanente bemalingen in de directe omgeving van het project.
Uit het milieueffectenrapport komen geen milderende maatregelen naar boven die moeten worden opgenomen in de vergunningsvoorwaarden.
Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid
Doelstelling 1: Duurzame vestigingsmogelijkheden en vermijden van handelslinten
Het voorliggende project ligt in de afgebakende zone A1 “hoofdkernwinkelgebied centrum Antwerpen”. Dit is de belangrijkste commerciële zone van stad Antwerpen volgens de goedgekeurde Beleidsnota Detailhandel 2020. Elk gebouw in de zone moet op het gelijkvloers als functie detailhandel hebben of een andere publiektoegankelijke functie (reca, recreatie, dienst, school, cultuur …). Dat de Pelikaanstraat dus van een nieuw commercieel gelijkvloers wordt voorzien, is gunstig te beoordelen. Andere verdiepingen kunnen volgens de Beleidsnota ingezet worden als winkelruimte, zeker als de winkels marktverrijkend, kernversterkend en aanvullend zijn op het bestaande aanbod. Voorbeelden daarvan zijn de aangepaste city concepten van typisch perifere grootschalige winkels. Als in Century Center een stadsconcept van bijvoorbeeld van Decathlon of IKEA zou vestigen ligt dit in de lijn van de beleidsvisie. Het city concept van Media Markt, die ook perifeer aanwezig is, valt hier ook onder.
Momenteel liggen in dit dossier enkel de assortimentscategorieën en oppervlakten per unit voor. Het is daarom moeilijk om elke grootschalige handelsruimte specifiek te gaan toetsen aan de stedelijke beleidsvisie detailhandel en aan de doelstellingen van het IHB. Wanneer de realisatie van het bouwproject Century Center ten einde loopt en de huurders van de units bekend zijn, een nieuwe enkelvoudige kleinhandelsvergunning wordt aangevraagd voor het handelsgeheel met een concrete argumentatie per handelsunit > 400 m² en met eventueel een bijsturing in de oppervlakten per assortimentsgroep.
Volgens het gewestplan is de locatie gelegen in woongebied. Woongebieden zijn bestemd voor wonen alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd. Het huidige shoppingcenter is reeds tientallen jaren gelegen op de huidige locatie zonder overlast voor de buurt. Men kan er dan ook van uitgaan dan de gevraagde herinrichting goed verenigbaar zal met de omgeving waardoor voorliggende aanvraag voldoet aan de eisen van het gewestplan. De aanvraag is niet gelegen op een bedrijventerrein.
Doelstelling 2: Het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten
Het project is gelegen in het grootstedelijk gebied Antwerpen. Het project ligt in een stedelijke omgeving met hoge bevolkingsdichtheid. Het aanbod is goed toegankelijk voor de consumenten/bewoners van Antwerpen. De herinrichting van dit shoppingcenter behoudt het ruime aanbod voor de consumenten van dit kernwinkelgebied.
Doelstelling 3: Het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu/kernwinkelgebieden
Dit project wordt gerealiseerd door het bestaande shopping center her in te richten. De aanvrager/ontwikkelaar gaat dan ook nuttig om met de aanwezige schaarse ruimte. Het project voorziet op deze locatie ook in een combinatie met kantoorruimte voorzien van parking (voor auto’s en fietsen) op eigen terrein. Hierdoor kan men verwachten dat het project een meerwaarde voor de buurt zal betekenen. De huidige leegstaande retail units alsook de weinig functionele doorgang tussen de Vestingstraat en de De Keyserlei verzwakken het handelsgeheel. Het is gunstig te beoordelen dat de voorliggende upgrade en renovatie deze strategisch gelegen locatie opnieuw op de kaart zet. De panden liggen op het kruispunt van de Via Sinjoor, de Diamantwijk en de horecazone rond het Koningin Astridplein. Een brede kijk op de invulling van de commerciële units die inspeelt op de kenmerken van deze locatie wordt daarom in de omgevingsvergunning geadviseerd aan de aanvrager.
Doelstelling 4: Het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit
Zie het onderdeel 'mobiliteitsimpact' onder de 'Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening'.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. per 10 autostalplaatsen dient er telkens één elektriciteitsvoorziening voorzien te worden ten behoeve van elektrische oplaadpunten voor wagens;
3. wanneer de realisatie van het bouwproject Century Center ten einde loopt en de huurders van de commerciële units bekend zijn, dient een nieuwe enkelvoudige kleinhandelsvergunning te worden aangevraagd voor het handelsgeheel met een concrete argumentatie per handelsunit > 400 m² en met eventueel een bijsturing in de oppervlakten per assortimentsgroep;
4. de aanvrager bekijkt de mogelijkheden om de commerciële mix optimaal te verbreden en ook functies reca, dancing/discotheek (cfr. visie werkgroep Nachtleven) e.a. in overweging te nemen;
5. de balustrade op het achterste platte dak van Hotel de Londres te plaatsen langs de vluchtweg over het dak;
6. de afsluiting van de dieperliggende inkom in de De Keyserlei vlak achter de gebogen vitrines te voorzien;
7. de dieperliggende inkomzones in de De Keyserlei en de Pelikaanstraat ’s nachts te verlichten;
8. alle daken aan te leggen als groendak conform artikel 38 van de bouwcode;
9. de haakse lichtbakken op de voorgevel maximaal 60 cm hoog te maken en maximaal 60 cm uit de gevel te laten steken conform artikel 33 van de bouwcode;
10. alle scheimuren als volwaardige gevels af te werken;
11. alle zaken met betrekking tot de gevelafwerking van het Century Center en Hotel de Londres terug te koppelen met de stedelijke dienst Monumentenzorg;
12. de hemelwaterputten in deelgebied A te vergroten tot een totaalvolume van 46.720 liter en het hemelwater maximaal te herbruiken voor zowel toiletspoeling op de laagste verdiepingen als de besproeiing van de daktuinen;
13. de hemelwaterputten in deelgebied B te vergroten tot een totaalvolume van 30.680 liter en het hemelwater maximaal te herbruiken voor zowel toiletspoeling op de laagste verdiepingen als de besproeiing van de daktuinen;
14. de bufferputten in deelgebied A te verkleinen tot een totaalvolume van 17.100 liter;
15. de bufferputten in deelgebied B te verkleinen tot een totaalvolume van 16.500 liter;
16. de algemene voorwaarden van Waterlink strikt na te leven;
17. toegangsputten te voorzien op de aansluitingen op de riolering conform artikel 41 van de bouwcode;
18. de dimensionering van de septische putten te voorzien zoals in artikel 43 van de bouwcode;
19. het afvalwater van inrichtingen waar voedsel wordt verwerkt te lozen via een vetafscheider conform artikel 44 van de bouwcode;
20. indoordekking te voorzien volgens de bepalingen van de ASTRID-veiligheidscommissie;
21. trapleuningen te voorzien conform artikel 20 van de verordening toegankelijkheid;
22. alle nieuwe deuropeningen te voorzien van een netto doorgangsbreedte van minimaal 90 cm conform artikel 22 van de verordening toegankelijkheid;
23. naast alle nieuwe deuren een zijdelingse opstelruimte van minimaal 50 cm te voorzien conform artikel 25 van de verordening toegankelijkheid;
24. de afmetingen van aangepaste sanitaire voorzieningen te voorzien conform de bepalingen van 30 van de verordening toegankelijkheid;
25. alle technische installaties te voorzien binnen de bouwvolumes van het projectgebied;
26. contact op te nemen met de dienst Openbaar Domein van de stad Antwerpen als er werken worden uitgevoerd aan de ondergrondse doorgang naar de metro.
Uitsluitingen
27. het gebruik van het groendak op de achterbouw van Hotel de Londres als buitenruimte;
28. het plaatsen van haakse lichtbakken op minder dan 60 cm van de perceelsgrenzen.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Op basis van de beoordeling van de gegevens uit het dossier komt de aanvraag in aanmerking voor vergunning. De inrichting kan worden geëxploiteerd conform de algemene en sectorale voorwaarden vervat in het Vlarem. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt voorgesteld de vergunning te verlenen.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd |
Century Center - De Keyserlei/Vestingstraat | ||
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 29.000 m³/jaar |
12.1.1.1°b) | inrichtingen die wisselspanning opwekken, met een geïnstalleerd totaal elektrisch schijnbaar vermogen van 150 kVA tot en met 200 kVA als de inrichting volledig of gedeeltelijk in een ander gebied dan een industriegebied ligt; | 160 kVA |
12.2.1° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; | 2 x 800 kVA |
16.3.2°b) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW; | 320 kW |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; | 97,35 liter |
Century Center - Pelikaanstraat/Vestingstraat | ||
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 21.000 m³/jaar |
12.1.1.2°b) | inrichtingen die wisselspanning opwekken, met een geïnstalleerd totaal elektrisch vermogen van meer dan 200 kVA tot en met 10.000 kVA als de inrichting volledig of gedeeltelijk in een ander gebied dan een industriegebied ligt; | 210 kVA |
12.2.1° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; | 1 x 630 kVA en 1 x 500 kVA |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 130 kW |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter. | 97,35 liter |
Advies over de kleinhandelsactiviteiten
Op basis van doelstelling 1 tot en met 4 geven de diensten Investdesk en Bedrijvenloket gunstig advies onder voorwaarden voor het uitreiken van een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten tot het herinrichten van het bestaande shoppingcenter ‘Century Center’ aan de De Keyserlei 58-64, Pelikaanstraat 4-8B te 2000 Antwerpen. De zaak mag een totale nettohandelsoppervlakte hebben van 7.400 m², verdeeld over 1.400 m² voor de verkoop van voeding, 1.500 m² voor de verkoop van goederen voor persoonsuitrusting en 4.500 m² voor de verkoop van andere producten onder de voorwaarde dat wanneer de realisatie van het bouwproject Century Center ten einde loopt en de huurders van de units bekend zijn, een nieuwe enkelvoudige kleinhandelsvergunning wordt aangevraagd voor het handelsgeheel met een concrete argumentatie per handelsunit > 400 m² en met eventueel een bijsturing in de oppervlakten per assortimentsgroep.
Lasten
Artikel 75 van het Omgevingsvergunningendecreet bepaalt dat de vergunningverlener lasten bij vergunningen kan opleggen.
De last kan de vorm aannemen van een louter financiële last of een realisatie in natura door de ontwikkelaar. In elk geval kan ingespeeld worden op maatschappelijke noden en behoeften op buurt- en wijkniveau. Het is aan de vergunningverlenende overheid om te bepalen of een louter financiële last aan de ontwikkelaar wordt opgelegd of een realisatie in natura door de ontwikkelaar wordt geëist. De inkomsten voor de stad van lasten moeten vanuit de regelgeving een expliciete bestemming krijgen met een link in de nabijheid van het project. Bij beslissing van de lasten moet dit meteen vastgelegd worden. Het kaderbesluit van 9 maart 2018 (jaarnummer 2203) legde de principes voor de lasten vast.
Het college gaf in zitting van 11 september 2020 (jaarnummer 7648) opdracht aan de onderhandelaar van de stedelijke administratie om onderhandelingen te voeren omtrent het concrete dossier.
Het college heeft in zitting van 18 december 2020 (jaarnummer 10660) beslist tot het sluiten van een overeenkomst over de stedenbouwkundige ontwikkelingskosten waarmee Century Offices BVBA ingestemd heeft. De lasten worden geregeld in dat besluit.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 19 augustus 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 18 september 2020 |
Start openbaar onderzoek | 27 september 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 26 oktober 2020 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 17 december 2020 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 15 december 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 16 maart 2021 |
Verslag GOA | 26 februari 2021 |
naam GOA | Katrine Leemans en Bieke Geypens |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Het advies van de POVC is vereist voor vergunningsaanvragen voor projecten die de gewone vergunningsprocedure doorlopen en waarvoor een project-MER is opgesteld of een ontheffing van de rapportageverplichting is verkregen. Het advies werd niet gevraagd. Het advies van de MER-cel is vereist voor vergunningsaanvragen voor projecten waarvoor een project-MER is opgesteld dat nog niet werd goedgekeurd. Het advies werd niet gevraagd.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft een of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens een van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
27 september 2020 | 26 oktober 2020 | 3 | 0 | 0 | 2 |
Bespreking van de bezwaren
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden 5 bezwaarschriften ingediend, die zich als volgt laten samenvatten:
1. Aanwezigheid distributiecabine: de bezwaarindiener merkt op dat er in het gebouw Century Center een distributiecabine elektriciteit aanwezig is. Om de toegang van het personeel van IMEA te waarborgen werd er een erfpachtakte afgesloten. De bezwaarindiener merkt op dat de distributiecabine tijdens de werken te allen tijde veilig toegankelijk moet blijven en dat er hoogspanning aanwezig is in het gebouw. Zij wensen dat de aannemer voor de werken de liggingsplannen van de leidingen zal opvragen.
Beoordeling:
Het bezwaar is niet stedenbouwkundig of milieutechnisch van aard.
Het is de verantwoordelijkheid van de aanvrager om de werken uit te voeren volgens de regels van de kunst en burgerrechtelijke overeenkomsten te respecteren.
Het bezwaar is ongegrond.
2. Schade aan de omgeving: de bezwaarindiener merkt op dat het voorzien van nieuwe kantoren en winkelruimten schade kan berokken aan de bestaande omgeving.
Beoordeling:
Kantoren en winkels zijn functioneel inpasbaar in deze stationsomgeving die hoofdzakelijk bestaat uit kantoren en winkelruimten. De omgeving rond het Centraal station wordt gezien als een strategische locatie voor zowel kleinere als internationale kantoren. De Keyserlei ligt in het hoofdkernwinkelgebied centrum Antwerpen op de as tussen het station en de Schelde.
De herontwikkeling van de bestaande winkelruimte en kantoren zal de aantrekkelijkheid van deze strategische locatie vergroten.
Het bezwaar is ongegrond.
3. Impact op lichtinval: de bezwaarindiener merkt op dat de uitbreiding in de Pelikaanstraat zal zorgen voor een insluiting van zijn hotel waardoor er een ongunstige impact op de lichtinval in de kamers zal zijn.
Beoordeling:
Het gebouw breidt zich in de hoogte enkel uit aan de straatkant. De achterste vleugel wordt gebouwd tegen de bestaande scheimuur. Gelet op de oriëntatie van de gebouwen en de ramen van de hotelkamers wordt geoordeeld dat de impact op de lichtinval niet op een onaanvaardbare manier zal afnemen. Het uitzicht vanuit de hotelkamers zal zelfs verbeteren door het verminderen van de technische installaties op het aanpalende dak en door het toevoegen van groendaken.
Het bezwaar is ongegrond.
4. Geluidsoverlast: de bezwaarindiener merkt op dat de geluidsoverlast van de kantoren aanzienlijk zal zijn voor de hotelkamers.
Beoordeling:
Het bezwaar omtrent geluidsoverlast berust op een veronderstelling.
De kantoren zullen hoofdzakelijk gebruikt worden tijdens de kantooruren.
De hotelkamers zullen hoofdzakelijk gebruikt worden voor het overnachten van toeristen of zakenmensen. De buitenruimten van de kantoren worden voorzien op voldoende afstand van de achtergevels van het hotel of binnen de bestaande scheimuurcontouren van het huidige gebouw. Er wordt geoordeeld dat de impact van geluid van de kantoren te verwaarlozen zal zijn.
Het bezwaar is ongegrond.
5. Schenden van de rechten: de bezwaarindiener merkt op dat het openbaar onderzoek niet correct werd uitgevoerd omdat de bezwaarindiener niet tijdig de plannen kon inzien.
Beoordeling:
Het openbaar onderzoek liep van 27 september 2020 tot 26 oktober 2020.
De bezwaarindiener heeft de stad op vrijdag 23 oktober gecontacteerd voor inzage in het dossier. De bezwaarindiener heeft het dossier zowel digitaal kunnen inzien op 26 oktober en ter plaatse aan de balie op 27 november 2020. Gelet op het tijdstip van de vraag tot afspraak heeft de stad het nodige gedaan om de bezwaarindiener de plannen tijdig te kunnen laten inzien. Het openbaar onderzoek is correct gebeurd.
Het bezwaar is ongegrond.
6. Impact op gepland bouwproject: de bezwaarindiener merkt op dat het project in de aanvraag op geen enkele manier rekening houdt met het bouwinitiatief dat eerder door de bezwaarindiener werd getoond.
Beoordeling:
De aanvraag werd uitvoerig besproken met verschillende stadsdiensten, stadsbouwmeester en op de Welstandscommissie. De aanvraag wordt beoordeeld op de huidige stedenbouwkundige context, recente vergunningen en de actuele stedenbouwkundige visies voor de stationsomgeving. Toekomstige initiatieven in de omgeving zullen op basis van dezelfde visies worden beoordeeld.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. per 10 autostalplaatsen dient er telkens één elektriciteitsvoorziening voorzien te worden ten behoeve van elektrische oplaadpunten voor wagens;
3. wanneer de realisatie van het bouwproject Century Center ten einde loopt en de huurders van de commerciële units bekend zijn, dient een nieuwe enkelvoudige kleinhandelsvergunning te worden aangevraagd voor het handelsgeheel met een concrete argumentatie per handelsunit > 400 m² en met eventueel een bijsturing in de oppervlakten per assortimentsgroep;
4. de aanvrager bekijkt de mogelijkheden om de commerciële mix optimaal te verbreden en ook functies reca, dancing/discotheek (cfr. visie werkgroep Nachtleven) e.a. in overweging te nemen;
5. de balustrade op het achterste platte dak van Hotel de Londres te plaatsen langs de vluchtweg over het dak;
6. de afsluiting van de dieperliggende inkom in de De Keyserlei vlak achter de gebogen vitrines te voorzien;
7. de dieperliggende inkomzones in de De Keyserlei en de Pelikaanstraat ’s nachts te verlichten;
8. alle daken aan te leggen als groendak conform artikel 38 van de bouwcode;
9. de haakse lichtbakken op de voorgevel maximaal 60 cm hoog te maken en maximaal 60 cm uit de gevel te laten steken conform artikel 33 van de bouwcode;
10. alle scheimuren als volwaardige gevels af te werken;
11. alle zaken met betrekking tot de gevelafwerking van het Century Center en Hotel de Londres terug te koppelen met de stedelijke dienst Monumentenzorg;
12. de hemelwaterputten in deelgebied A te vergroten tot een totaalvolume van 46.720 liter en het hemelwater maximaal te herbruiken voor zowel toiletspoeling op de laagste verdiepingen als de besproeiing van de daktuinen;
13. de hemelwaterputten in deelgebied B te vergroten tot een totaalvolume van 30.680 liter en het hemelwater maximaal te herbruiken voor zowel toiletspoeling op de laagste verdiepingen als de besproeiing van de daktuinen;
14. de bufferputten in deelgebied A te verkleinen tot een totaalvolume van 17.100 liter;
15. de bufferputten in deelgebied B te verkleinen tot een totaalvolume van 16.500 liter;
16. de algemene voorwaarden van Waterlink strikt na te leven;
17. toegangsputten te voorzien op de aansluitingen op de riolering conform artikel 41 van de bouwcode;
18. de dimensionering van de septische putten te voorzien zoals in artikel 43 van de bouwcode;
19. het afvalwater van inrichtingen waar voedsel wordt verwerkt te lozen via een vetafscheider conform artikel 44 van de bouwcode;
20. indoordekking te voorzien volgens de bepalingen van de ASTRID-veiligheidscommissie;
21. trapleuningen te voorzien conform artikel 20 van de verordening toegankelijkheid;
22. alle nieuwe deuropeningen te voorzien van een netto doorgangsbreedte van minimaal 90 cm conform artikel 22 van de verordening toegankelijkheid;
23. naast alle nieuwe deuren een zijdelingse opstelruimte van minimaal 50 cm te voorzien conform artikel 25 van de verordening toegankelijkheid;
24. de afmetingen van aangepaste sanitaire voorzieningen te voorzien conform de bepalingen van 30 van de verordening toegankelijkheid;
25. alle technische installaties te voorzien binnen de bouwvolumes van het projectgebied;
26. contact op te nemen met de dienst Openbaar Domein van de stad Antwerpen als er werken worden uitgevoerd aan de ondergrondse doorgang naar de metro.
Uitsluitingen
27. het gebruik van het groendak op de achterbouw van Hotel de Londres als buitenruimte;
28. het plaatsen van haakse lichtbakken op minder dan 60 cm van de perceelsgrenzen.
Brandweervoorwaarden
De brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/SF/2020/G.00089.A7.0035 zijn van toepassing.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
Century Center - De Keyserlei/Vestingstraat | ||
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 29.000 m³/jaar |
12.1.1.1°b) | inrichtingen die wisselspanning opwekken, met een geïnstalleerd totaal elektrisch schijnbaar vermogen van 150 kVA tot en met 200 kVA als de inrichting volledig of gedeeltelijk in een ander gebied dan een industriegebied ligt; | 160 kVA
|
12.2.1° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; | 2 x 800 kVA |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 130 kW
|
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; | 97,35 liter
|
Century Center - Pelikaanstraat/Vestingstraat | ||
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 21.000 m³/jaar |
12.1.1.2°b) | inrichtingen die wisselspanning opwekken, met een geïnstalleerd totaal elektrisch vermogen van meer dan 200 kVA tot en met 10.000 kVA als de inrichting volledig of gedeeltelijk in een ander gebied dan een industriegebied ligt; | 210 kVA |
12.2.1° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; | 1 x 630 kVA en 1 x 500 kVA |
16.3.2°b) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW; | 320 kW |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter. | 97,35 liter |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.