Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020150693 |
Gegevens van de aanvrager: | NV WINVEST Holding met als contactadres Jordaenskaai 25 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Duinstraat 68 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 5 sectie E nr. 475E6 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | bouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 03/07/2020: vergunning (2020210) voor het verbouwen van een garage (bedrijvigheid) met vier bovenliggende wooneenheden naar een meergezinswoning met zes woningen en twee vrijstaande eengezinswoningen;
- 05/07/2005: vergunning (545#91) voor het slopen van drie krotwoningen, het rooien van twee bomen en het bouwen van achttien woonunits;
- 08/12/1967: vergunning (18#80809) voor een flatgebouw.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- meergezinswoning met zes woningen en twee vrijstaande eengezinswoningen, het bouwen van de twee eengezinswoningen achteraan op het perceel is uitgesloten uit de vergunning (dossiernummer: 2020210).
Huidige toestand
- gelijkvloerse uitbouw over de volledige diepte van het perceel;
- de werken van de reeds afgeleverde vergunning (dossiernummer: 2020210) moeten nog van start gaan.
Gewenste toestand
- het bouwen van een eengezinswoning aan de zijde van Vincent van Goghplein met 2 bouwlagen en een teruggetrokken bouwlaag.
Inhoud van de aanvraag
- bouwen van een eengezinswoning van 3 bouwlagen waarvan de bovenste teruggetrokken wordt voorzien;
- aanleggen van de nieuwe platte daken als een groendak;
- gevelafwerking:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 9 december 2020 | 11 februari 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam | 9 december 2020 | 10 december 2020 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 9 december 2020 | 16 december 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 9 december 2020 | 17 december 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1 zone voor wonen - (wo) en artikel 7 zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
- 1 Algemene Voorschriften, 1.3 Harmonieregel en referentiebeeld: De nieuwbouw eengezinswoning creëert hinder qua lichtinval naar de aanpalende percelen. De woning is niet afgestemd op de schaal van de aanpalende bebouwing en sluiten niet aan op de kroonlijsthoogte van het omringende bestaande weefsel. Het volume van deze woning creëert geenszins een kwaliteitsvolle relatie met het bestaande weefsel van het Vincent van Goghplein.
- 2 Bijzonder voorschriften, artikel 1 Zone voor wonen (Wo), 1.2 Inrichting, 1.2.1 Bouwdiepte: De nieuwbouw eengezinswoning wordt opgetrokken tegen de achterste perceelgrens. De maximale bouwdiepte is echter afhankelijk van de perceelsdiepte en wordt vastgelegd op 5 meter afstand van de achterste perceelsgrens. Deze 5 meter moet gevrijwaard van constructies en is bestemd als tuinzone.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Wonen is conform de bestemmingsvoorschriften van het RUP 2060 en functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan niet ingestemd worden met het volume zoals voorgesteld.
Het nieuwbouwvolume aan het Vincent van Goghplein is niet kenmerkend, storend voor de omgeving en in niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
De aanpalende bebouwing aan het Vincent van Goghplein bestaat uit 2 bouwlagen en een zadeldak. Het nieuwbouwvolume bevindt zich op de perceelsgrens met de voortuin van de aanpalende bebouwing aan het Vincent van Goghplein.
Door het optrekken van een nieuwbouw op de scheiding met het Vincent van Goghplein van 2 en deels 3 bouwlagen worden de scheidingsmuren ten opzichte van de 2 aangrenzende percelen onaanvaardbaar opgetrokken. Ook wordt geen enkele relatie gezocht met de naastliggende bebouwing aan het plein noch in opbouw, noch in volume alsook met de bebouwing van het binnengebied van de Duinstraat 76/78.
De nieuwe bebouwing hypothekeert dan ook een kwalitatief ontwikkelingspotentieel van de naburige percelen.
De voorliggende aanvraag bevat geen ruimtelijke argumenten om af te wijken van de kenmerkende bebouwing in het bouwblok.
Dit betekent geenszins dat het onmogelijk is om een ontwerp op te maken voor een ééngezinswoning ter hoogte van het nieuwbouwvolume dat verenigbaar is met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Visueel-vormelijke elementen
Het voorgestelde materiaalgebruik, zwart PVC buitenschrijnwerk in combinatie met een wit bepleisterde gevel, past zich in in de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het nieuwbouwvolume aan het Vincent van Goghplein is storend voor de omgeving en niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert rekening houdend met de voorwaarden en uitsluitingen een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de nieuwbouw. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1 1 nieuwe wooneenheid : parkeerbehoefte = 1 De werkelijke parkeerbehoefte is 1
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaats.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
De woning is gelegen aan een autovrij plein. Het creëren van een garage is bijgevolg niet aanvaardbaar.
|
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
Voor vergunningsaanvragen voor nieuwbouw van eengezinswoningen kan echter afgeweken worden van de berekening van de parkeerbehoefte zoals vermeld in bovenstaande tabel, indien realisatie vande parkeerplaatsen niet mogelijk is. Dit geldt tevens voor eengezinswoningen die boven winkelpanden ingericht worden. Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
|
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 12 november 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 9 december 2020 |
Start openbaar onderzoek | 15 december 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 13 januari 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 24 maart 2021 |
Verslag GOA | 2 maart 2021 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
15 december 2020 | 13 januari 2021 | 1 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren
1. Ophogen scheidingsmuur: Bezwaarindiener meldt dat de scheidingsmuur van Woning 003 (van het voorgestelde project) met 2 verdiepingen zou worden verhoogd. Dit heeft een bijzonder negatieve impact op uitzicht en vooral lichtinval van de omliggende panden.
Beoordeling:
Het klopt dat het realiseren van de nieuwbouw woning zoals voorzien een onaanvaardbare negatieve impact heeft op het uitzicht en optimaal daglichttoetreding van aanpalenden. Door het optrekken van een nieuwbouw op de scheiding met het Vincent van Goghplein van 2 en deels 3 bouwlagen worden de scheidingsmuren ten opzichte van de 2 aangrenzende percelen onaanvaardbaar opgetrokken. Ook wordt geen enkele relatie gezocht met de naastliggende bebouwing aan het plein noch in opbouw, noch in volume alsook met de bebouwing van het binnengebied van de Duinstraat 76/78. Het bezwaar is gegrond.
Het bezwaar is gegrond.
2. Parkeerdruk: Verder wil bezwaarindiener zijn bezorgdheid uitdrukken over de afwezigheid van voldoende parkeerplaatsen in dit project. De parkeerdruk is in deze parkeerzone enorm hoog. Vooral in het weekend is er onophoudende verkeersstroom van parkingzoekende wagens mede door de nabije winkelstraten (Handelstraat, Offerandestraat). Daarom is het onbegrijpelijk dat in een nieuw project hier amper rekening mee gehouden wordt.
Beoordeling:
Het klopt dat er onvoldoende parkeerplaatsen worden voorzien.
Indien een bouwproject zijn autoparkeerbehoefte zelf niet kan opvangen of indien het maatschappelijk beter wordt geacht om dit niet in het bouwproject zelf te doen, zorgt een belasting voor een eerlijke compensatie.
Enerzijds levert elke bouwheer op deze manier zijn bijdrage en wordt voor elk gelijkaardig bouwproject eenzelfde inspanning gevraagd (zelf bouwen of compenseren). Anderzijds zorgt de belasting voor middelen voor de stad Antwerpen om de parkeerdruk op te vangen of deze te vermijden. De middelen kunnen zo bijvoorbeeld later ingezet worden voor de bouw of aankoop van buurtstallingen of buurtparkings/buurtparkeerplaatsen.
Het bezwaar is deels gegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.