Terug
Gepubliceerd op 15/03/2021

2021_CBS_02103 - Bestek GAC/2016/4306. Raamovereenkomst voor inzameling en verwerking van selectief ingezamelde harde plastics op de recyclageparken van de stad Antwerpen - Wijziging opdracht 3 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/03/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_02103 - Bestek GAC/2016/4306. Raamovereenkomst voor inzameling en verwerking van selectief ingezamelde harde plastics op de recyclageparken van de stad Antwerpen - Wijziging opdracht 3 - Goedkeuring 2021_CBS_02103 - Bestek GAC/2016/4306. Raamovereenkomst voor inzameling en verwerking van selectief ingezamelde harde plastics op de recyclageparken van de stad Antwerpen - Wijziging opdracht 3 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, § 3, 4° van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Aan de voorwaarden voor een wijziging op basis van artikel 56 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 wordt voldaan. Het voortduren van de coronapandemie en de impact daarvan op de opdracht rechtvaardigen een nieuwe wijziging.  

De omstandigheden waarnaar verwezen wordt, waren onvoorzienbaar op het moment van de intekening van de opdracht. De coronacrisis is tot stand gekomen na de uiterste datum voor indiening van de offerte voor deze opdracht, zodat de opdrachtnemer er toen redelijkerwijze geen rekening mee heeft kunnen houden. 

De opdrachtnemer geeft aan de eerder goedgekeurde meerprijs van 33,19 EUR/ton (exclusief btw) verder te willen zetten tot einde contract, tenzij er zich op kortere termijn verbeteringen zouden voortdoen. 

De raamovereenkomst GAC/2016/4306 loopt ten einde op 30 juni 2021.

Bij de goedkeuring van de vorige wijziging waren de vooruitzichten van de coronacrisis positiever. De coronapandemie blijft langer duren dan verwacht. 

De onvoorziene omstandigheid heeft nog steeds gelijkaardige gevolgen op de raamovereenkomst GAC/2016/4306 en rechtvaardigt daardoor een verderzetting van de prijsherziening vanaf 1 januari 2021.

Juridische grond

In toepassing van artikel 56 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 kan de opdracht op vraag van de opdrachtnemer worden gewijzigd, voor zover de opdrachtnemer omstandigheden doet gelden, die hij redelijkerwijze niet kon voorzien bij het indienen van de offerte of de sluiting van de opdracht, deze omstandigheden niet konden worden ontweken en de gevolgen ervan niet konden worden verholpen niettegenstaande hij al het nodige daartoe heeft gedaan. De wijziging kan bestaan uit hetzij een verlenging van de uitvoeringstermijn hetzij, wanneer er sprake is van een nadeel van 2,5% van het initiële opdrachtbedrag of 100.000 euro, een andere vorm van herziening of de verbreking van de opdracht.

Aanleiding en context

Fase

Bestuursorgaan

Datum

Jaarnummer

Goedkeuring bestek en procedure

college

10 februari 2017

01280

Goedkeuring gunning 

college

24 mei 2017

04804

Goedkeuring wijziging 1

college

08 mei 2020

04128

Goedkeuring wijziging 2

college

03 juli 2020 

05813

 

Op 24 mei 2017 keurde het college van burgemeester en schepenen de gunning van de opdracht GAC/2016/4306: Raamovereenkomst voor inzameling en verwerking van selectief ingezamelde harde plastics op de recyclageparken van de stad Antwerpen goed aan de firma Suez R&R BE North nv, Lilsedijk 19 te 2340 Beerse, met ondernemingsnummer 0428.531.449 (hierna: opdrachtnemer).

Op 08 mei 2020 keurde het college van burgemeester en schepenen een wijziging van de opdracht goed.                           

Op 03 juli 2020 keurde het college van burgemeester en schepenen een tijdelijke wijziging van de opdracht goed tot 1 oktober 2020 omwille van de impact van coronapandemie.

De coronapandemie duurt langer dan initieel verwacht.

Op 15 december 2020 lichtte de opdrachtnemer de aanbestedende overheid in dat de gevolgen van de coronapandemie langer blijven voortduren dan initieel verwacht. De opdrachtnemer vraagt of de reeds toegestane wijziging van 33,19 EUR/ton (exclusief btw) verder mag toegepast worden tot het einde van het contract. 

De gevolgen van de coronapandemie op de markt van de harde plastics worden door de opdrachtnemer grondig en aan de hand van nieuwe verschillende objectieve documenten onderbouwd.

Algemene financiële opmerkingen

Een bijkomende bestelbon voor de meerprijs kan pas opgemaakt worden na goedkeuring van voorliggend collegebesluit.

Bedrag ontstaan door de overeengekomen meerprijs:

  • meerprijs 33,19 EUR/ton;
  • verwachte aanvoer: 250 ton;
  • 33,19 EUR/ton x 250 ton = 8.297,50 EUR exclusief btw x 1,21 = 10.039,97 EUR inclusief btw.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de bovenvermelde wijziging, een prijsverhoging van 33,19 EUR/ton, van de opdracht GAC/2016/4306 goed tot einde contract 30 juni 2021. 

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

Raamovereenkomst voor inzameling en verwerking van selectief ingezamelde harde plastics op de recyclageparken van de stad Antwerpen.

Suez R&R BE North nv
Lilsedijk 19
2340 Beerse

ondernemingsnummer: BE0428.531.449
rekeningnummer: BE60 3200 3568 6370

10.039,97 EUR, inclusief btw

budgetplaats:5378000000
budgetpositie:6141
functiegebied:2WNS040202A00000
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2SA050300
budgetperiode : 2100

Nog op te maken