Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020177289 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer ali hammouti met als adres Mauroystraat 2 te 2660 Antwerpen |
Ligging van het project: | Haringrodestraat 125 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 6 sectie F nr. 1349X3 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 23/12/1938: vergunning (18#11529) gevel afkappen en herbezetten.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- eengezinswoning van 2 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;
- gelijkvloerse aanbouw;
- koer van 15m².
Huidige toestand
- eengezinswoning van 2 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;
- gelijkvloerse aanbouw werd afgebroken;
- koer van 32 m².
Gewenste toestand
- gerenoveerde eengezinswoning van 2 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;
- aanbouw van 2 bouwlagen onder plat dak;
- tegen de rechterbuur achteraan op de 1ste verdieping wordt de scheidingsmuur opgetrokken en een dakterras voorzien;
- koer van 13,80 m²;
- beige geschilderde, gecementeerde voorgevel met buitenschrijnwerk in antracietkleurig pvc.
Inhoud van de aanvraag
- bouwen van een nieuwe achterbouw;
- inrichten van een dakterras op de 1ste verdieping;
- wijzigen van voorgevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
stadsontwikkeling/ publieke ruimte | 26 januari 2021 | 22 februari 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af op de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het Rooilijndecreet op volgend(e) punt(en):
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande en vergunde woonfunctie blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag voorziet een nieuwe achterbouw. Deze wordt op het gelijkvloers perceelsbreed uitgevoerd en op de 1ste verdieping beperkt aan de linkerzijde, zodat aan de rechterzijde ruimte is voor de inrichting van een dakterras. De aanbouw wordt opgetrokken tegen de hoger opgaande blinde scheidsmuur van de linker aanpalende. Het bijkomende volume en het terras zijn qua schaal aanvaardbaar en zijn niet hinderlijk voor de omgeving. Er blijft een voldoende grote koer over, in verhouding tot het perceel.
Het voorgestelde volume kan positief beoordeeld worden.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel wordt gecementeerd en beige geschilderd.
De omgeving wordt gekenmerkt door eengezinswoningen, afgewerkt in witte bepleistering of lichte baksteen. De woning uit de aanvraag vormt samen met de linker- en rechterbuur een eenheid, omwille van de identieke gevelopbouw en doordat ze als enige vooruit springen ten opzichte van de rooilijn. In functie van dit harmonisch beeld is het van belang dat de gevelafwerking afgestemd is op deze van de buren.
De beoogde afwerking van de voorgevel, beige geschilderde cementering is dat niet, noch met de naaste buurpanden, noch met deze uit het wijdere straatbeeld. In voorwaarde wordt opgelegd dat de voorgevel afgewerkt dient te worden met een gladde bepleistering in een witte kleur (bouwcode, art. 6 en 11).
Het schrijnwerk en de voordeur worden vervangen door pvc schrijnwerk en een pvc voordeur in antracietgrijze kleur. De plint en de venstertabletten worden voorzien in blauwe hardsteen. De achtergevel wordt voorzien in een witte crepi.
Rekening houdend met de gestelde voorwaarden zijn deze aanpassingen in harmonie met de omgeving, duurzaam en hedendaags en kunnen bijgevolg positief geadviseerd worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De woning overschrijdt de vastgelegde rooilijn van de straat. Omwille daarvan werd advies ingewonnen bij de stedelijke dienst publieke ruimte. Er werd een gunstig advies gegeven. Aangezien er ter hoogte van de overschrijding van de rooilijn geen volumeuitbreiding voorzien wordt, kan de vergunning alsnog verleend worden.
Verder voldoet de inrichting van de eengezinswoning aan de actuele eisen inzake gebruiksgenot en wooncomfort. De aanvraag kan bijgevolg positief geadviseerd worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de voorgevel dient afgewerkt te worden met een gladde bepleistering in een witte kleur;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 30 december 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 26 januari 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 27 maart 2021 |
Verslag GOA | 8 maart 2021 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
1 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
1. Schending van de privacy: Het bezwaar tegen verlies van privacy door inkijk in de verblijfsruimten en het terras aan de achterzijde van de woning van de bezwaarindiener.
Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. De badkamer die voorzien wordt in de nieuw op te richten achterbouw vormt geen ruimte waar lang verbleven wordt. Daarnaast wordt voor de nieuwe bebouwing voldoende afstand genomen van de perceelsgrens en is deze achterbouw lager gelegen waardoor inkijk sterk beperkt wordt. Vanuit het terras wordt ook geen privacy geschonden aangezien dit terras lager ligt dan het terras van de aanpalende en er hierdoor geen inkijk is naar de verblijfsruimtes van de buren.
Wel wordt opgemerkt dat hinderlijke inkijk wordt gegenereerd door de bezwaarindiener aangezien het terras op de eerste verdieping van het pand 127 niet werd aangelegd conform vergunning. Het terras werd aangelegd tot op de perceelsgrens in plaats van de 1,90 m afstand te houden zoals opgetekend in de vergunning. Hierdoor heeft de bezwaarschrijver, door de hogere ligging van zijn terras, rechtstreeks inkijk in de verblijfsruimtes en het terras van de aanvrager;
2. Geluidsoverlast: Het bezwaar tegen geluidsoverlast door de situering van de woonkamer van de aanvrager naast de slaapkamer van de bezwaarschrijver;
Beoordeling: Vanuit een goed nabuurschap is het evident dat overlast, van welke aard dan ook, steeds beperkt wordt. Geluidsoverlast betreft echter geen stedenbouwkundig aspect. Het bezwaar is ongegrond;
3. Uitvoeringstechnisch : Het bezwaar dat de verwachte uitvoering overlast geeft of zal geven;
Beoordeling: De bezorgdheden van de bezwaarindiener rond de gemeenschappelijke muren is een uitvoeringstechnische aangelegenheid die los staat van de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de bouwheer/aannemer zich te ontzien van burgerrechtelijke plichten. Het bezwaar is ongegrond;
4. Rechten met betrekking tot de perceelsgrens: Het bezwaar dat er niet voldaan is aan bepaalde burgerlijke rechten aangezien er over de perceelgrens zou gebouwd worden;
Beoordeling: Overeenkomstig artikel 4.2.22. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening hebben stedenbouwkundige vergunningen een zakelijk karakter en worden ze verleend onder voorbehoud van de op het onroerend goed betrokken burgerlijke rechten. Het bezwaar is niet van stedenbouwkundige aard. Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de voorgevel dient afgewerkt te worden met een gladde bepleistering in een witte kleur;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.