Terug
Gepubliceerd op 15/03/2021

2021_CBS_01998 - Vrijetijdsparticipatie - Naar vrijetijdsparticipatie voor iedereen. Operationalisering visie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/03/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_01998 - Vrijetijdsparticipatie - Naar vrijetijdsparticipatie voor iedereen. Operationalisering visie - Goedkeuring 2021_CBS_01998 - Vrijetijdsparticipatie - Naar vrijetijdsparticipatie voor iedereen. Operationalisering visie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Op 21 februari 2020 (jaarnummer 01641)  keurde het college de visie met betrekking tot vrijetijdsparticipatie mensen in armoede goed.  
De doelstelling, doelgroep, principes en de rol van de overheid zoals opgenomen in voormeld besluit, worden in dit besluit verfijnd.   
De operationalisering van de visie werd uitgewerkt en voorgelegd ter goedkeuring.

verfijning visie:

In de toekomst spreken we over 'kwetsbare Antwerpenaren' in plaats van over 'mensen in armoede' omdat dit de lading beter dekt. 
'Culturele en maatschappelijke ontplooiing' wordt verfijnd tot 'cultuur, sport, jeugdwerk en maatschappelijke ontplooiing'. 
De omschrijving 'mensen die worden toegeleid door sociale partners en armoedeorganisaties' bij de omschrijving van doelgroep wordt vervangen door 'kwetsbare Antwerpenaren die worden toegeleid door verenigingen die personen in armoede als hun doelgroep hebben en stedelijke diensten bevoegd voor vrije tijd die werken met kwetsbare Antwerpenaren, zoals bepaald in het Participatiedecreet'. 
Deze aanpassingen worden verder in het besluit zo opgenomen.

operationalisering visie:

Het uitgangspunt van de operationalisering zijn de noties zoals goedgekeurd in het besluit van 21 februari 2020  met jaarnummer 01641.

We maken de transitie naar een breed en inclusief vrijetijdsaanbod. Bezoekers van het aanbod zijn een weerspiegeling van onze maatschappij.  
We schenken extra aandacht aan zij die het nodig hebben en ook aan kinderen en jongeren. We helpen de vrijetijdssector om zich aan te passen.
We beginnen niet opnieuw. Wat goed is wordt behouden en waar mogelijk versterkt. We haken alles in elkaar.
We streven naar een radicale vereenvoudiging van het parcours van de kwetsbare Antwerpenaren inzake vrijetijdsparticipatie.
De implementatie van de principes zal telkens gebeuren in overleg met het betreffend beleidsdomein.

Hierbij zal de focus deze legislatuur liggen op 3 zaken:

1     klant centraal

2    drempelvrij aanbod

3    transversale aanpak

1     klant centraal

goedgekeurde principes:

  • Cultuur, sport, jeugdwerk en maatschappelijke ontplooiing zijn essentieel voor iedereen. Deelnemen is een keuze maar vraagt een engagement van beide partijen.
  • De dienstverlening is in functie van de noden van de doelgroep ongeacht hun statuut.
  • De mate van maatschappelijke participatie is afgestemd op de mogelijkheden van de kwetsbare Antwerpenaren. Hierbij zijn we ambitieus, we prikkelen kwetsbare Antwerpenaren en dagen ze uit.

uitwerking

  • De dienstverlening is afgestemd op de noden van de klant.
    • De klant vindt via 1 toegangspoort, 1 contact een volledige waaier aan producten ('no wrong door').
    • We hanteren een trajectaanpak op maat.
  • De dienstverlening is eenvoudig, geen administratieve rompslomp.
    • Rechten worden geautomatiseerd toegekend (via A-kaart).
    • De bibliotheken kiezen voor een nieuw vereenvoudigd, eenduidig, boetevrij gebruikersreglement.
    • De musea, vanaf 1 september 2021 inclusief FOMU, MOMU en DIVA, zijn en blijven gratis voor de kwetsbare Antwerpenaren.  Vanaf 1 september 2021 kunnen ook mensen met een Uitpas met VT-statuut gratis naar deze musea.
    • Het kansentarief geldt in elke sportinfrastructuur.
    • Daar waar opportuun en mogelijk hanteren we het derde betalerssysteem, bijvoorbeeld ticketing.
    • We hanteren een eenduidig systeem van kortingen.
  • De informatie met betrekking tot het vrijetijdsaanbod is gestroomlijnd en helder (ook online).
  • Het aanbod is drempelvrij.
    • Vrijetijdsaanbieders bieden een kansentarief aan.
    • We hanteren heldere taal.
  • De middelen komen terecht waar ze moeten terecht komen.

2    drempelvrij aanbod

goedgekeurde principes:

  • Het aanbod en de aanpak zijn toegankelijk, gedifferentieerd en aangepast aan de mogelijkheden en de wensen van de kwetsbare Antwerpenaren.

goedgekeurde rol van de overheid:

  • Opsporen en wegwerken van drempels (vanuit perspectief klant + organisatie) en dit zowel vanuit de rol van vrijetijdsaanbieder als vanuit de rol als regisseur.
  • Opportuniteiten zoeken en bieden in functie van duurzame participatie.

uitwerking

  • De dienstverlening is eenvoudig, geen administratieve rompslomp.
    • Rechten worden geautomatiseerd toegekend (via A-kaart).
    • De bibliotheken kiezen voor een nieuw vereenvoudigd, eenduidig, boetevrij gebruikersreglement.
    • De musea, vanaf 1 september 2021 inclusief FOMU, MOMU en DIVA, zijn en blijven gratis voor de kwetsbare Antwerpenaren.  Vanaf 1 september 2021 kunnen ook mensen met een Uitpas met VT-statuut gratis naar deze musea.
    •  Het kansentarief geldt in elke sportinfrastructuur.
    • Daar waar opportuun en mogelijk hanteren we het derde betalerssysteem.
    • We hanteren een eenduidig systeem van kortingen.
  • Het bestaand aanbod wordt verbreed.
    • Drempels worden weggewerkt.
    • Meer aanbieders bieden kansentarief aan.
    • We maken de kwetsbare Antwerpenaren digivaardiger.
  • We creëren waar nodig extra aanbod op maat van de kwetsbare Antwerpenaren.
  • We besteden speciale aandacht aan zij die het nodig hebben en ook aan kinderen en jongeren.
  • We helpen de vrijetijdssector om de transitie te maken en bieden expertise en ondersteuning aan.

3    transversale aanpak

goedgekeurde principes:

  • Samenwerking en afstemming tussen beleidsdomeinen en teams zijn een evidentie.

goedgekeurde rol van de overheid:

  • Opnemen van sturende en coördinerende rol in het organisatienetwerk.
  • Voorzien van middelen voor het detecteren van drempels en het informeren, toeleiden en begeleiden van kwetsbare Antwerpenaren.

uitwerking:

  • De stad neemt actief de regierol op.
  • Er is gezamenlijke doelgerichtheid. Dit is een opdracht voor alle medewerkers, we werken hier ‘samen’ aan, niet elk afzonderlijk vanuit ons eigen beleidsdomein.
    • We ondersteunen via 2 sporen (afhankelijk van de ondersteuning): individueel en/of via aanbieders die de brug vormen tussen stad en burger.
  • We pakken vrijetijdsparticipatie voor kwetsbare Antwerpenaren gecoördineerd aan. We sluiten parallelle circuits uit. De ondersteuningsvormen zijn complementair.
    • We stemmen reglementen waar mogelijk op elkaar af of voegen ze samen (budget van verschillende beleidsdomeinen). Hierbij zorgen we ervoor dat de link tussen het budget en de doelstelling van het beleidsdomein behouden blijft.
    • We nemen waar mogelijk alle afspraken met eenzelfde organisatie op in één overeenkomst, over de beleidsdomeinen heen.
  • We gaan van een netwerk naar een netwerkorganisatie, van parallelle systemen naar onderling verbonden en elkaar versterkende systemen. 
    • We betrekken publiekswerkers musea, culturele huizen, bibliotheken mee(r) in het verhaal.
    • De vrijetijdsbemiddelaars en de maatschappelijke assistenten bieden een volledige waaier aan producten aan.
    • Vrijetijdsaanbieders maken deel uit van het organisatienetwerk.

Juridische grond

Participatiedecreet van 18 januari 2008 met betrekking tot flankerende maatregelen voor het participeren van  mensen in armoede aan het vrijetijdsaanbod.

Ingevolge artikel 57§1 van de Organieke Wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976, heeft het OCMW  ‘tot taak aan personen en gezinnen de dienstverlening te verzekeren waartoe de gemeenschap gehouden is. Het verzekert niet alleen lenigende of curatieve doch ook preventieve hulp. Het bevordert de maatschappelijke participatie van de gebruikers. Deze dienstverlening kan van materiële, sociale, geneeskundige, sociaal-geneeskundige of psychologische aard zijn.’

Koninklijk besluit van 31 juli 2020 houdende maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor het jaar 2020.

Aanleiding en context

De Vlaamse overheid moedigt gemeenten aan om op lokaal vlak een dynamisch beleid uit te bouwen voor de kansengroep personen in armoede.

Op 18 januari 2008 keurde het Vlaams Parlement het decreet houdende flankerende en stimulerende maatregelen ter bevordering van de participatie in cultuur, jeugdwerk en sport goed.  Het participatiedecreet beoogt de ondersteuning, verrijking en versterking van de participatie in cultuur-, jeugd- en sportbeleid.
Het decreet voorziet in hoofdstuk IV, afdeling III in een regeling voor de subsidiëring van lokale netwerken voor de bevordering van vrijetijdsparticipatie van personen in armoede.

De Programmatorische Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding en Sociale Economie (POD MI) bij Koninklijk Besluit  kent jaarlijks middelen toe in het kader van maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

Op 30 augustus 2019 (jaarnummer 06999) keurde het college de afsprakennota 2020-2025 ter bevordering van de vrijetijdsparticipatie van mensen in armoede goed.

Op 21 februari 2020 (jaarnummer 01641) keurde het college de visie met betrekking tot vrijetijdsparticipatie mensen in armoede goed als basis voor het opmaken en indienen van de definitieve afsprakennota met Vlaanderen.

Op 8 januari 2021 (jaarnummer 00005) keurde het vast bureau de ondersteuning kinderarmoede en vrije tijd voor OCMW gebruikers goed.

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS01 - Cultuur
2BRS0101 - Cultuurhoofdstad van Vlaanderen
2BRS010107 - Cultuurparticipatie
7 - Bruisende stad
2BRS04 - Jeugd
2BRS0401 - Integraal breed jeugdbeleid
2BRS040104 - Jeugdwerk
7 - Bruisende stad
2BRS05 - Sport
2BRS0501 - Sporthoofdstad Vlaanderen
2BRS050102 - Verhogen sportparticipatie
4 - Harmonieuze stad
2HMS05 - Armoedebestrijding
2HMS0503 - De stad investeert in een menswaardig inkomen voor Antwerpenaren die het moeilijk hebben
2HMS050303 - Zelfredzaamheid, maatschappelijke participatie en inburgering van OCMW-klanten versterken

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de verfijning van de visie zoals goedgekeurd in besluit van 21 februari 2020 (jaarnummer 01641) goed.

Artikel 2

Het college keurt goed om de visie te operationaliseren zoals beschreven in dit besluit.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

Dienst
Taak
TVMogelijkheden onderzoeken om het derde betalerssysteem verder uit te rollen, daar waar opportuun en mogelijk,  onderzoeken.
TV+SDDrempels permanent in kaart brengen en wegwerken.