Terug
Gepubliceerd op 15/03/2021

2021_CBS_01949 - Omgevingsvergunning - OMV_2020124293. De Borrekensstraat 1. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/03/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_01949 - Omgevingsvergunning - OMV_2020124293. De Borrekensstraat 1. District Deurne - Goedkeuring 2021_CBS_01949 - Omgevingsvergunning - OMV_2020124293. De Borrekensstraat 1. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020124293

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Ingrid Smet met als adres De Borrekensstraat 1 te 2100 Antwerpen en de heer Tony Van Bogaert met als adres De Borrekensstraat 1 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

De Borrekensstraat 1 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 32 sectie B nr. 982S12

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

toevoegen van de winkelruimte aan het gelijkvloers appartement en het wijzigen van de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          04/01/1956: vergunning (626#16782) voor het oprichten van een woning.

 

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

 

-          gelijkvloers appartement met nevenfunctie detailhandel in een gebouw met in totaal 5 woonentiteiten;

-          gevel afgewerkt met grijze/gele bakstenen, wit houten buitenschrijnwerk en garagepoort en plint in blauwe hardsteen.

 

Huidige toestand

 

-          gelijkvloers appartement waarbij de nevenfunctie is verdwenen en de winkelruimte opgenomen in het woongedeelte, de garage is omgebouwd tot badkamer en slaapkamer;

-          gewijzigde indeling, plint in blauwe hardsteen is verkleind ter hoogte van de vroegere winkelruimte, deel donkergrijs natuursteen is verwerkt in raam aan zijde met de Muggenberglei, zwart aluminium buitenschrijnwerk ter hoogte van de vroegere winkelruimte en garagepoort is vervangen door witte aluminium sandwichpanelen met ramen.

 

Gewenste toestand

 

-          garage wordt slaapkamer en badkamer;

-          winkelruimte verdwijnt en wordt toegevoegd aan het gelijkvloerse appartement;

-          hoekraam wordt vervangen door muur met witte bepleistering, de verlaagde plint in blauwe hardsteen is behouden, nieuw deel blauwe hardsteen onder nieuw raam aan de zijde met de Muggenberglei en de sandwichpanelen worden vervangen door volwaardige ramen met muur voorzien van witte bepleistering en plint in blauwe hardsteen.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          functiewijziging van de gelijkvloerse winkelruimte;

-          wijzigen van de functie van de garage;

-          wijzigen van de voorgevel op het gelijkvloers.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

26 januari 2021

1 februari 2021

stadsontwikkeling/ mobiliteit

26 januari 2021

4 februari 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)

 

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 19 Tuinafsluitingen :
    de voortuin wordt niet afgesloten;
  • artikel 27 Open ruimte:

de voortuin ter hoogte van voormalige winkelruimte wordt volledig verhard.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft het toevoegen van de beperkte winkelruimte aan het gelijkvloerse appartement. De hoofdfunctie ‘wonen’ op het gelijkvloers blijft behouden. Het toevoegen van de bijkomende ruimte aan het wonen vergroot het wooncomfort in de woning en is functioneel aanvaardbaar.

 

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie. Deze dienst heeft geen bezwaar tegen de functiewijziging.

 

Verder wordt de functie van de vergunde garage gewijzigd naar een slaapkamer en badkamer. Dit wordt in de rubriek ‘mobiliteitsimpact’ verder besproken.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

Het bouwvolume wijzigt niet door de voorliggende aanvraag. Een beoordeling inzake schaal en ruimtegebruik is hier niet van toepassing.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De aanpassingen aan de voorgevel beperken zich tot het wijzigen van de winkelpui en de garagepoort naar raamopeningen voor de nieuwe verblijfsruimtes. De materialisatie wordt voorzien in wit bepleistering, een hardstenen plint en wit aluminium buitenschrijnwerk.

 

De nieuwe materialen zijn in harmonie met de reeds bestaande gevel en in overeenstemming met de stedelijke context waarin het pand zich bevindt.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De aanvraag is strijdig met artikel 19 van de bouwcode. Conform dit artikel moet de voortuin afgesloten worden door een levende afsluiting, muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 m. In de aanvraag wordt de voortuin niet afgesloten.

 

Bijkomend wijkt de aanvraag af van artikel 27 van de bouwcode. Gezien de gelijkvloerse handelsfunctie is de voortuin van het hoekgebouw ter hoogte van de winkel volledig verhard. Gelet op het feit dat de handelsfunctie verdwijnt en aan de voorgevel een raampartij voorzien wordt, wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt opgelegd de voortuin van groen te voorzien. Een groene tuin heeft een aangenamer uitzicht in de straat en bevordert daarom de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden. Door de voortuin niet te verharden blijft een deel beschikbaar voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem en vermindert het risico op problemen met de waterhuishouding.

 

Als voorwaarde wordt opgelegd de verharding in de voortuinstrook te verwijderen, groen aan te leggen conform artikel 27 van de bouwcode en een voortuinafsluiting te voorzien conform artikel 19 van de bouwcode.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. De functiewijziging van detailhandel naar wonen impliceert enkel een uitbreiding van een bestaande woning. Hiervoor is geen bijkomende parkeerbehoefte.

 

Er verdwijnt door de verbouwing 1 inpandige parkeerplaats. Deze wordt bijgeteld bij de parkeerbehoefte. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

In de voortuin wordt 1 parkeerplaats voorzien.

De verharding in de voortuin was vergund in functie van detailhandel maar niet als parkeerplaats. Het verlaten van de verharde voortuin kan niet op een veilige manier gebeuren doordat er een boom voor de voortuin staat. De parkeerplaats wordt dus niet weerhouden als nuttig.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

Het plan van de nieuwe toestand voorziet niet in het aantal te realiseren plaatsen. De parkeerbehoefte dient inpandig op eigen terrein opgelost te worden. De vergunde garage moet behouden blijven. Bijgevolg wordt de functiewijziging van de garage uitgesloten van vergunning.

 

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de verharding in de voortuinstrook te verwijderen en groen aan te leggen conform artikel 27 van de bouwcode;

2.      een voortuinafsluiting te voorzien conform artikel 19 van de bouwcode;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

 

Uitsluitingen

 

4.      de functiewijziging van de garage;

5.      de voorgevelwijzigingen ter hoogte van de garagepoort. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 december 2020

Volledig en ontvankelijk

26 januari 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

27 maart 2021

Verslag GOA

5 maart 2021

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de verharding in de voortuinstrook te verwijderen en groen aan te leggen conform artikel 27 van de bouwcode;

2.      een voortuinafsluiting te voorzien conform artikel 19 van de bouwcode;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

 

Uitsluitingen

 

4.      de functiewijziging van de garage;

5.      de voorgevelwijzigingen ter hoogte van de garagepoort.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.