Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020175161 |
Gegevens van de aanvrager: | Mayra en Stephen Guerra - Kuystermans met als adres Lindenlei 25 te 2180 Antwerpen |
Ligging van het project: | Lindenlei 25 te 2180 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 35 sectie F nr. 300L6 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen, uitbreiden en wijzigen van de voorgevel van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 09/06/1975: vergunning (803#4247) voor het uitvoeren van een voorgevelverandering;
- 22/02/1967: vergunning (803#5664) voor het uitvoeren van een gevelverandering;
- 11/01/1928: vergunning (802#1873) voor het bouwen van een bakkerij.
Vergunde/geacht vergunde toestand
- eengezinswoning van 1 bouwlaag onder zadeldak;
- de nokhoogte bedraagt 7,25 meter en de kroonlijsthoogte 4 meter.
Huidige toestand
- eengezinswoning van 1 bouwlaag onder zadeldak;
- de bouwdiepte tegen de linker perceelgrens bedraagt 21,15 meter met daarop aansluitend een overdekt terras;
- de bouwdiepte aan de rechter perceelgrens bedraagt 13,68 meter;
- de nokhoogte bedraagt 7,12 meter en de kroonlijsthoogte 3,82 meter.
Gewenste toestand
- eengezinswoning van 2 bouwlagen onder zadeldak, met een nieuwe nokhoogte van 10,65 meter en een nieuwe kroonlijsthoogte van 6,49 meter;
- de maatvoering op het gelijkvloers blijft ongewijzigd, de nieuwe bouwdiepte op +1 bedraagt 7,75 m.
Inhoud van de aanvraag
- slopen van het bestaande zadeldak;
- uitbreiden met een extra bouwlaag en een nieuw zadeldak, afgewerkt in zwarte dakpannen en mits het plaatsen van houten dakvlakvensters;
- het maken van nieuwe deur- en raamopeningen;
- het isoleren en bekleden met steenstrips van de bestaande en nieuwe gevels en het plaatsen van nieuw buitenschrijnwerk in zwart aluminium.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er werden in de aanvraag geen afwijkingen ten opzichte van de geldende voorschriften vastgesteld.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag beoogt louter de verbouwing en uitbreiding van een vergund geachte eengezinswoning en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De nieuwe volumetrie van het gebouw, 2 bouwlagen onder hellend dak, past zich geheel in in het bestaande straatbeeld, alwaar de grote meerderheid van de bebouwing over een gelijkaardig gabarit beschikt. Bijkomend is zeker de nieuwe bouwdiepte op de eerste verdieping, slechts 7,75 m, ruimtelijk aanvaardbaar en zorgt deze niet voor enige nadelige impact op de aanpalende percelen.
Betreffende echter het gelijkvloerse bouwvolume: daar blijkt er geen ontegensprekelijk bewijs te bestaan van de wel zeer ruime bouwdiepte aan de linkerzijde, namelijk ± 21,25 m tot het einde van het deel met bad- en kleedkamer, en zelfs 26,30 m met overdekt terras erbij; slechts tot een diepte van iets meer dan 13 m is er voldoende bekrachtiging.
Doorgaans wordt slechts een bouwdiepte van 17 m toegelaten, iets waarvan weliswaar kan afgeweken worden indien er sprake is van een geschrankte achtergevel (1 deel dieper dan vermelde maat en 1 deel minder diep), zodat enerzijds voldoende lichtinval gegarandeerd wordt door meerdere geveloppervlakken en anderzijds geen overlast wordt veroorzaakt in de tuinzone van de buurpercelen door een te overmatige bouwdiepte. Gelet op bovenstaande kan gunstig geadviseerd worden voor het gedeelte met badkamer en dressing, doch niet voor het gedeelte met tuinberging en overdekt terras dat achteraan links aan de woning werd bijgebouwd. Betreffende dient dan ook uitgesloten te worden uit de vergunning.
Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook voorwaardelijk gunstig.
Visueel-vormelijke elementen
De gehanteerde materialen, steenstrips (weliswaar zonder kleuraanduiding), zwarte dakpannen en houten en zwart aluminium buitenschrijnwerk, zijn aanvaardbaar voor dit soort van bebouwing en zijn reeds voorkomend in de gebouwde omgeving. De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat de straat in kwestie gekenmerkt wordt door gevels in rood tot roodbruine gevelbaksteen, afgewisseld met gepleisterde of geschilderde gevels in een witte of lichtgrijze tint. Opgemerkt wordt dat de kleur van de steenstrips niet meegedeeld wordt op de plannen. Omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de inpassing in het straatbeeld moet voor de steenstrips aan de voorgevelzijde een lichte kleurtint, aansluitend bij de kleur van de gevelmaterialen die in de omgeving gebruikt werden, worden gehanteerd.
De arrière-corps is een veel voorkomend detail bij aaneengesloten bebouwing. Ter hoogte van de perceelsgrens springt het gevelvlak terug en dit over de volledige gevelhoogte. Dit levert een verticale ritmering op die percelering in het straatbeeld nuanceert. Het is wenselijk om dit detail eigen aan de stedelijke context te behouden.
Het toepassen van buitengevelisolatie leidt tot een vervlakking van het straatbeeld door een verlies aan detaillering. Om een verarming van het materiaal tegen te gaan, wordt er bij een gunstig advies opgelegd dat bestaande elementen in natuursteen (raamdorpels, plinten, dekstenen, …) behouden blijven of worden vervangen door nieuwe elementen, eveneens in natuursteen. Deze details hebben immers ook een functie, zo beschermt de plint bijvoorbeeld tegen beschadigingen. Indien er vóór het uitvoeren van de werken een plint aanwezig is, moet deze behouden blijven. Dit kan door de bestaande plint naar voren te plaatsen (en erachter isolatie aan te brengen) of de bestaande plint te vervangen door een nieuw exemplaar.
De inname van het openbaar domein is een dwingend criterium binnen het afwegingskader. Er moet na de werken voldoende ruimte overblijven zodat een vlot voetgangersverkeer mogelijk blijft. Er wordt gestreefd naar een obstakelvrije ruimte van 1,80 m, waarbij 1,50 m (exclusief boordsteen) wordt gehanteerd als een absoluut minimum. De aanvraag voldoet hieraan.
Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is dan ook voorwaardelijk gunstig
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat de straat in kwestie gekenmerkt wordt door gevels in rood tot roodbruine gevelbakstenen, afgewisseld met gepleisterde of geschilderde gevels in een witte of lichtgrijze tint. Opgemerkt wordt dat de kleur van de steenstrips niet meegedeeld wordt op de plannen. Omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de inpassing in het straatbeeld moet voor de steenstrips aan de voorgevelzijde een lichte kleurtint, aansluitend bij de kleuren gebruikt in de omgeving, worden gehanteerd;
2. de isolatie is, samen met het afwerkingsmateriaal, uit te voeren met een totale en exacte dikte van 14 centimeter. Bijkomend de arrière-corps te behouden en vrij te laten van materiaal en isolatie;
3. de bestaande elementen in natuursteen zijn te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen en de bestaande plint is te behouden door deze te verplaatsen en na het uitvoeren van de werken de plint voorbij het gevelmateriaal te laten uitsteken;
4. wanneer de nieuwe constructie tot op het openbaar domein reikt, moet er rekening mee worden gehouden dat het voetpad in de toekomst hersteld kan worden zonder dat er aan de voorgevel ingrepen moeten gebeuren. De nieuwe gevelafwerking, inclusief plint, mag dan ook op geen enkele manier dragen op het openbaar domein, maar moet volledig opgehangen worden aan de achterliggende draagmuur;
5. wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel, moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel en dit op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten ten allen tijde kunnen worden hersteld of weggenomen. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst openbaar domein;
6. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Uitsluitingen
7. de aan de woning aangebouwde tuinberging met overdekt terras wordt uitgesloten uit de vergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 21 december 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 18 januari 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 19 maart 2021 |
Verslag GOA | 2 maart 2021 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat de straat in kwestie gekenmerkt wordt door gevels in rood tot roodbruine gevelbakstenen, afgewisseld met gepleisterde of geschilderde gevels in een witte of lichtgrijze tint. Opgemerkt wordt dat de kleur van de steenstrips niet meegedeeld wordt op de plannen. Omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de inpassing in het straatbeeld moet voor de steenstrips aan de voorgevelzijde een lichte kleurtint, aansluitend bij de kleuren gebruikt in de omgeving, worden gehanteerd;
2. de isolatie is, samen met het afwerkingsmateriaal, uit te voeren met een totale en exacte dikte van 14 centimeter. Bijkomend de arrière-corps te behouden en vrij te laten van materiaal en isolatie;
3. de bestaande elementen in natuursteen zijn te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen en de bestaande plint is te behouden door deze te verplaatsen en na het uitvoeren van de werken de plint voorbij het gevelmateriaal te laten uitsteken;
4. wanneer de nieuwe constructie tot op het openbaar domein reikt, moet er rekening mee worden gehouden dat het voetpad in de toekomst hersteld kan worden zonder dat er aan de voorgevel ingrepen moeten gebeuren. De nieuwe gevelafwerking, inclusief plint, mag dan ook op geen enkele manier dragen op het openbaar domein, maar moet volledig opgehangen worden aan de achterliggende draagmuur;
5. wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel, moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel en dit op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten ten allen tijde kunnen worden hersteld of weggenomen. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst openbaar domein;
6. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Uitsluitingen
7. de aan de woning aangebouwde tuinberging met overdekt terras wordt uitgesloten uit de vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.