Terug
Gepubliceerd op 15/03/2021

2021_CBS_01937 - Omgevingsvergunning - OMV_2020176456. Sint-Laureisstraat 68. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/03/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_01937 - Omgevingsvergunning - OMV_2020176456. Sint-Laureisstraat 68. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_01937 - Omgevingsvergunning - OMV_2020176456. Sint-Laureisstraat 68. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020176456

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Elise Willems met als contactadres Konijnaardeweg 1 te 9310 Aalst en Sander Lembrechts met als adres Amerikalei 61 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Sint-Laureisstraat 68 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 10 sectie K nr. 1708A2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

vernieuwen van een achterbouw bij een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          16/04/1923: vergunning (1923#15323) voor gevelveranderingen.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          eengezinswoning van 3 bouwlagen onder zadeldak met een aanbouw van 2 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing.

Huidige toestand

-          gewijzigde gelijkvloerse voorgevel.

Gewenste toestand

-          verbouwde eengezinswoning;

-          nieuwe aanbouw na sloop van de bestaande:

  • 1 tot 2 bouwlagen;
  • schuine achtergevellijn;

-          gewijzigde scheidingsmuren;

-          de gelijkvloerse voorgevel is voorzien van een iets hogere plint in natuursteen en een nieuw, groot raam met zwart, aluminium buitenschrijnwerk.

Inhoud van de aanvraag

-          nieuwe aanbouw van 2 bouwlagen onder plat dak na sloop van de bestaande;

-          wijzigen van de scheidingsmuren;

-          wijzigen van de gelijkvloerse voorgevel.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag heeft betrekking op het verbouwen en uitbreiden van een bestaande eengezinswoning. De woonfunctie blijft ongewijzigd en is functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De bestaande achterbouw met twee bouwlagen aan de rechterzijde van het perceel wordt gesloopt waarna een nieuwe achterbouw wordt opgetrokken.

De achtergevellijn van de aanbouw loopt schuin en het volume beperkt zich tot 1 bouwlaag aan de linkerzijde. Op die manier blijft de koer van de linkerbuur voldoende daglicht ontvangen.

Aan de rechterzijde heeft de aanbouw over meer dan de helft van de perceelbreedte een 2de bouwlaag. Hiervoor moet de scheidingsmuur rechts enigszins worden opgetrokken. Deze wijziging is echter aanvaardbaar aangezien de voorgestelde maat beperkt is in diepte en een goede aansluitingslijn vormt voor een toekomstige sloop en nieuwbouw van de rechterbuur. De voorgestelde achterbouw is in overeenstemming met de kenmerkende configuraties in de omgeving en de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

Aan de voorzijde wordt het atypisch grote raamopening gereduceerd. Deze wijziging sluit beter aan bij de gevelcompositie van de buren en is bijgevolg positief. Achter de nieuwe gevelopening is een bureauruimte wat een levendige plint oplevert.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De voorgestelde handelingen werken en wijzigingen zijn een verbetering voor de algemene woonkwaliteit van de eengezinswoning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

28 december 2020

Volledig en ontvankelijk

22 januari 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

23 maart 2021

Verslag GOA

9 maart 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Er werd één bezwaarschrift ingediend, voornamelijk handelend over.

 

  1. Ophogen scheimuur en verlies van lichttoetreding: Het ophogen van de scheidingsmuur tussen nummer 68 en 70 leidt tot een verlies aan dag- en zonlichttoetreding voor de woning op nummer 70. De leefruimtes van nummer 70 ontvangen slechts vier maanden per jaar zonlicht. Door de voorgestelde ophoging is de periode van zonlichttoetreding nog meer beperkt.
    Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. De muur wordt over een lengte van circa 2,4 meter verhoogd, maar slechts op een lengte van circa 1,4 meter moet de scheimuur verhoogd worden met 80 centimeter. Het klopt inderdaad dat de verhogen voor een beperkte vermindering van daglicht zal zorgen, maar dit leidt niet tot een onaanvaardbare verminderen van de woon- en leefkwaliteit van de buur. 

  2. Ophogen scheimuur en verlies van uitzicht: Het ophogen van de scheimuur heeft als gevolg dat het uitzicht vanuit de gelijkvloerse leefruimtes van nummer 70 geblokkeerd wordt. Het stadstuintje van nummer 70 wordt nog meer ingekapseld.
    Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. Zoals in het eerste bezwaar is te lezen, wordt de scheimuur slechts met 80 centimeter achteraan verhoogd. Dit zal een minimale invloed hebben op het uitzicht van de woning. Daarnaast leidt het verlies van uitzicht niet tot een daling van de leefbaarheid van de woning op nummer 70.
    Bovendien wordt de bestaande verandaconstructie van nummer 68 verlaagd waardoor een uniforme scheimuurhoogte mogelijk is. Dit zal zorgen voor een betere beeldkwaliteit van de scheimuur tussen de panden 68 en 70.

  3. Waardedaling: Het bezwaar dat de voorgestelde werken zorgen voor een waardedaling van nummer 70.
    Beoordeling: Dit bezwaar is niet stedenbouwkundig van aard en is bijgevolg ongegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.