Het college wenst zo snel mogelijk uitvoering te geven aan dit nieuwe instrument ter verbetering van de verkeersveiligheid en beslist daarom een projectwerking op te zetten voor de administratieve beteugeling van beperkte snelheidsovertredingen.
Immers, in functie van de de administratieve beteugeling van beperkte snelheidsovertredingen moeten o.a.de volgende zaken eerst in orde worden gebracht:
- de stad/lokale politie beschikt over eigen meetapparatuur die voldoet aan de wettelijke voorwaarden. Dit moet geïnventariseerd worden om te bekijken of uitbreiding, vernieuwing of de toepassing van modernere technieken nodig is;
- er is voldoende opsporings-, verwerkings-, sanctionerings- en opvolgingscapaciteit bij politie en stad;
- politie en stad beschikken over aangepaste software waardoor de pv's die de politie opstelt automatisch doorstromen naar de back office van de sanctionerend ambtenaren. Na een eerste voorstudie blijkt dat gebruik gemaakt kan worden van de bestaande software voor de verwerking van gemeentelijke administratieve sancties voor parkeren en stilstaan mits de nodige aanpassingen;
- de vereiste machtigingen worden bekomen en/of aan de vereiste voorwaarden wordt voldaan om de persoonsgegevens van overtreders conform de Europese regelgeving te kunnen bijhouden en verwerken (GDPR), evenals de nodige koppelingen met andere databanken (DIV,…);
- aanpassing politiecodex;
- afsluiten samenwerkingsovereenkomst tussen stad en politie;
- afsluiten protocol met het parket;
- aanpassing aanstellingsbesluiten sanctionerend ambtenaren;
- opstellen kennisgevingsbrieven en andere documenten. Deze moeten krachtens de Europese Cross Border Richtlijn in één van de officiële talen van de lidstaat van inschrijving worden verstuurd.
De grootste doorlooptijd wordt verwacht bij het aanpassen van de bestaande software voor de verwerking van gemeentelijke administratieve sancties met betrekking tot parkeren en stilstaan waardoor de pv's die de politie opstelt automatisch doorstromen naar de back office van de sanctionerend ambtenaren. De opdracht om de kostprijs en daadwerkelijke haalbaarheid van de aanpassing te onderzoeken, en aansluitend de formele start voor de benodigde aanpassingen zal verlopen via Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA).
De implementatie van administratieve beteugeling voor beperkte snelheidsovertredingen vergt een projectmatige aanpak om alle benodigde stappen volledige in kaart te brengen en om deze nadien uit te voeren. Deze aanpak wordt ondersteund door volgende projectstructuur:
- De projectstuurgroep heeft als vaste leden: de afdelingschef verkeer van de politiezone Antwerpen en de directeur stafdienst Stadsontwikkeling en kan ad hoc uitgebreid worden.
De stuurgroep rapporteert minstens 2-maandelijks de voortgang van het project aan kabinet burgemeester. Beleidsmatige, bedrijfsoverschrijdende of operationele beslissingen van het projectteam met een beleidsmatige impact worden eveneens gevalideerd door het kabinet burgemeester.
- Het projectteam heeft als vaste leden: de afdelingschef verkeer lokale politie Antwerpen (projectleider deel politie), de leidinggevende handhaving GAS en LEZ (projectleider deel stadsontwikkeling), een consulent-juriste handhaving GAS en LEZ, en desgevallend vertegenwoordigers van de werkgroepen of leden van MV/BH.
Het projectteam analyseert de regelgeving, brengt de diverse deeltaken in beeld, verdeelt ze onder de werkgroepen, stelt draaiboeken op en stuurt de nodige aanpassingen van de operationele bedrijfsinterne processen. Het bespreekt minstens tweewekelijks o.m. de voortgang van de werkgroepen en koppelt voortgang en beleidsmatige kwesties terug aan stuurgroep. Via benchmarking houdt dit projectteam ook de vinger aan de pols met andere Vlaamse steden en gemeenten.
-De diverse werkgroepen (software, handhavingsmiddelen, …) werken de deeltaken per thema verder uit en koppelen vorderingen en knelpunten minstens tweewekelijks terug aan het projectteam.
De eerste voorzichtige inschatting voor de start van de beteugeling voor beperkte snelheidsovertredingen via gemeentelijke administratieve sancties gaat uit van het laatste kwartaal van 2021.
Het bestuursakkoord 2019-2024 (De grote verbinding, resolutie 172) hecht groot belang aan verkeersveiligheid en drukt de wens uit om via GAS-snelheidsovertredingen sneller en efficiënter te handhaven.
In de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet of WVW) werd via het decreet houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid van 9 oktober 2020 een nieuw artikel 29 quater ingevoegd. Met dit artikel 29 quater krijgen Vlaamse steden en gemeenten de mogelijkheid om beperkte snelheidsovertredingen zelf te beteugelen met gemeentelijke administratieve sancties (GAS 5). Deze overtredingen zullen dan niet strafrechtelijk worden gesanctioneerd. Op 4 december 2020 heeft de Vlaamse regering beslist om de beteugeling van beperkte snelheidsovertredingen via gemeentelijke administratieve sancties vanaf 1 februari 2021 in werking te laten treden.
Het toepassingsgebied is als volgt:
- het gaat om snelheidsovertredingen van maximum 20 km per uur in zones 30 en 50;
- vastgesteld via automatisch werkende toestellen (bemand of onbemand, mobiel of vast), die volledig zijn gefinancierd door de lokale overheid;
- snelheidsovertredingen begaan door een meerderjarig persoon of een rechtspersoon;
- er wordt niet tegelijkertijd een andere overtreding vastgesteld.
De administratieve boetebedragen zijn dezelfde als voor snelheidsovertredingen die strafrechtelijk worden vervolgd.
Artikel 29 quater van de WVW bepaalt ook de procedure die moet worden gevolgd voor de toepassing van gemeentelijke sancties voor beperkte snelheidsovertredingen.
De inkomsten uit de beteugeling van beperkte snelheidsovertredingen via gemeentelijke administratieve sancties komen ten goede van de lokale overheid. Het netto resultaat zal worden herbestemd in functie van de verkeersveiligheid (infrastructuur, handhaving, sensibilisering,…).
De vermoedelijke uitgaven noodzakelijk bij de invoering van de beteugeling van beperkte snelheidsovertredingen via gemeentelijke administratieve sancties zijn personeelskosten, werkingskosten (zoals softwareaanpassingen en -onderhoud) en eventuele investerings- en onderhoudskosten voor extra camera’s en infrastructuur.
De bijkomende uitgaven van de beteugeling van beperkte snelheidsovertredingen via gemeentelijke administratieve sancties zullen moeten worden gecompenseerd met de inkomsten.
Het college keurt principieel goed dat gestart wordt met de voorbereiding van de implementatie van beteugeling van beperkte snelheidsovertredingen via gemeentelijke administratieve sancties via de omschreven projectstructuur en -methodiek.
Entiteit | Opdracht |
SW en PZA | projectstuurgroep oprichten rond de opstart van beteugeling van beperkte snelheidsovertredingen via gemeentelijke administratieve sancties en (minimaal) 2 maandelijks KB rapporteren rond de vorderingen van het project |
MPA | onderzoeken kostprijs en haalbaarheid van de benodigde softwareaanpassing voor de inwerkingstelling van GAS beperkte snelheidsovertredingen en indien haalbaar het begeleiden van de nodige aanpassingen |