Voor Groen is het van belang deze milieumaatregel sociaal aanvaardbaar te maken door een flankerend beleid van premies en subsidies. Zo kan de transitie naar een schoner wagenpark en naar het gebruik van niet-vervuilende alternatieven en dus naar schone lucht, versneld worden.
Om die redenen wenst Groen een nieuw artikel 2 in te voeren in het besluit:
"
Artikel 2
De gemeenteraad geeft de opdracht aan het college om een flankerend en stimulerend beleid t.a.v. de LEZ en voor een betere luchtkwaliteit in te voeren. Dit flankerend en stimulerend beleid bestaat uit:
1° voor particulieren:
– terugbetaling van een abonnement op het openbaar vervoer en/of subsidie voor een elektrische twee-, drie-, of vierwieler (licht elektrisch voertuig) bij het schrappen van een nummerplaat in het gezin;
– terugbetaling van het inschrijvingsgeld voor autodelen;
– subsidie voor elektrische deelwagens;
– slooppremie voor voertuigen die niet meer toegelaten worden in de LEZ en die op milieuverantwoorde wijze gesloopt worden;
– premie voor de ombouw van gewone wagens naar elektrische wagens (F2EC);
2° voor rechtspersonen en zelfstandigen:
– subsidie voor publieke laadpalen voor elektrische wagens;
– subsidie voor een elektrische twee- of driewieler bij het slopen van een bromfiets;
– subsidie voor elektrische deelwagens.
"
De gemeenteraad verwerpt bij monde van de fractievoorzitters het voorliggende amendement.
Stemgedrag
Stemden voor het amendement: Groen en PVDA.
Stemden tegen het amendement: N-VA, Vooruit, Vlaams Belang, Open VLD en raadslid Khadija Chennouf.
Hebben zich onthouden: CD&V.