Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020175598 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Ortwin Moreau met als adres Begijnenvest 48 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Kapucinessenstraat 32 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 4 sectie D nr. 1904M3 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een bestaande meergezinswoning en winkel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 09/12/1955: toelating (18#34587) voor veranderingswerken;
- 13/04/1927: toelating (1927#26523) voor binnenveranderingen;
- 12/10/1917: toelating (1917#7402) voor blauwe steen vernieuwen aan voorgevel;
- 18/02/1876: toelating (1876#103) voor veranderingen;
- 22/12/1873: toelating(1873#1105) voor veranderingen.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- meergezinsgebouw geacht vergund voor 4 wooneenheden en detailhandel op het gelijkvloers;
- 4 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;
- open koer van ca. 6 m² en overdekt terras van ca. 9,6 m².
Huidige toestand
- functie en volume conform vergunde/geacht vergunde toestand met uitzondering van:
Gewenste toestand
- meergezinsgebouw met 3 wooneenheden en detailhandel op het gelijkvloers;
- 3 bouwlagen onder zadeldak met verticale geleding en drie traveeën;
- terras aan de achtergevel van de eerste verdieping en op het platte dak achter de dakstudio;
- een uitkragend terras aan de voorzijde t.h.v. de eerste en tweede verdieping;
- buitenruimte van ca. 8,30 m²;
- het isoleren en afwerken van de gevels met een witte crepi en antracietkleurig aluminium buitenschrijnwerk.
Inhoud van de aanvraag
- verminderen van het aantal woongelegenheden van 4 naar 3;
- verminderen van het aantal bouwlagen van 4 naar 3 met behoud van volume;
- het verwijderen en verplaatsen van de vloerplaten;
- plaatsen van terrassen aan de voor- en achtergevel;
- wijzigen van de voorgevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 19 januari 2021 | 16 februari 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen | 19 januari 2021 | 1 februari 2021 |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam | 19 januari 2021 | 23 januari 2021 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 19 januari 2021 | 2 februari 2021 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 19 januari 2021 | 29 januari 2021 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 19 januari 2021 | 15 februari 2021 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund | 19 januari 2021 | 5 februari 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
- artikel 2.1.2 Harmonieregel en referentiebeeld:
een dakkapel aan de voorzijde is niet in harmonie met de omgeving;
- artikel 2.19 Dakvormen en dakkapellen:
de afstand tussen de dakkapellen en het midden van de scheidingmuur met het linkerpand bedraagt 0,60 meter in plaats van de minimale afstand van 0,75 meter.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag wenst een rijgebouw met vier wooneenheden en een gelijkvloerse handelsfunctie te verbouwen. Na de grondige verbouwingswerken blijven er drie wooneenheden over en een handelsfunctie op het gelijkvloers.
De voorgestelde woonfuncties en gelijkvloerse handelsfuncties zijn inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De verbouwingswerken gebeuren binnen het huidige bouwvolume. Het gelijkvloerse wordt achteraan beperkt ontpit, ten voordele van een betere lichttoetreding op het gelijkvloers. Het bouwvolume wordt verder behouden en in de daklaag wordt aan de voor- en achterzijde een dakkapel geplaatst.
Aan de voorzijde wordt een nieuwe dakkapel geplaatst. Enerzijds zijn dakkapellen niet kenmerkend voor de omgeving (strijdig met RUP Binnenstad, artikel 2.1.9) en anderzijds is de dakkapel dichter dan 75 cm ten opzichte van de perceelgrens van de linkerbuur geplaatst (strijdig met RUP Binnenstad, artikel 2.1.2).
Dakkapellen zijn niet kenmerkend voor de omgeving, maar indien de dakkapel in breedte beperkt wordt, zodat er een afstand van minstens 75 cm voorzien wordt ten opzichte van de linker perceelgrens, is deze minder prominent aanwezig en blijft de leesbaarheid van het zadeldak behouden.
De nieuwe dakkapel aan de achterzijde onderbreekt de kroonlijst (strijdig met RUP Binnenstad, artikel 2.1.9.). De dakkapel functioneert tevens als toegang naar het dakterras achteraan en is in verhouding tot het zadeldak. Uitzonderlijk is daarom een afwijking op het doorsnijden van de kroonlijst aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het gevelbeeld wordt grondig gewijzigd. Zo is de gelijkvloerse pui verhoogd en zijn de bovenliggende verdiepingen verminderd met één bouwlaag. Het zadeldak als dakvorm blijft behouden.
De horizontale geleding wijzigt naar een verticale geleding en op de eerste en tweede verdieping wordt er een klein uitkragend balkon geplaatst. De voorgevel wordt geïsoleerd en afgewerkt met lichtkleurige crépi. Rondom de plint is arduin aangebracht en de gevelopeningen zijn ingevuld met antracietkleurig buitenschrijnwerk.
De aanvraag is gelegen in CHE-gebied. Aan de stedelijke dienst monumentenzorg werd daarom advies gevraagd. Zij concluderen dat het gebouw geen erfgoedkenmerken bevat en de voorgestelde wijzigingen aan de straatzijde verenigbaar zijn met het straatbeeld.
De terrassen zijn in voorgestelde opstelling uitzonderlijk aanvaardbaar aangezien ze beperkt zijn tot een formaat van een balkon en eerder een detail zijn dan een riant uitkragend geveldeel.
Opgemerkt wordt dat na het isoleren, de arrière corps, het terugliggend geveldeel met de buurpanden, niet wordt voorzien. In voorwaarden wordt opgenomen om terug een arrière corps in de gevel te brengen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag voorziet voor de woning op de eerste verdieping en derde verdieping een buitenruimte achteraan. De buitenruimte op de eerste verdieping is aanvaardbaar. De linkerbuur heeft een uitbouw ter hoogte van het gewenste terras en de achterbuur heeft een hoog opgaande scheidingswand waardoor inkijk naar achteren niet mogelijk is. Het dakterras van de daklaag dient omwille van mogelijke zijdelingse inkijk beperkt te worden. Het terras moet daarom binnen een denkbeeldige hoek van 45° geplaatst worden. Dit wordt in voorwaarden opgenomen en ter verduidelijking in rood aangeduid op het plan BA_2027_P_N_29_Derde verdieping nieuw_PLAN_IN_ROOD.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag een vermindering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. een arrière corps langs beide zijden te behouden;
3. de dakkapel aan de voorzijde te versmallen zodat deze zich op minstens 0,75 m van de linker perceelsgrens bevindt, conform artikel 2.1.2. van het RUP Binnenstad;
4. het terras op de derde verdieping beperken binnen een denkbeeldige hoek van 45° gemeten vanaf de perceelgrenzen;
5. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 21 december 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 19 januari 2021 |
Start openbaar onderzoek | 27 januari 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 25 februari 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 4 mei 2021 |
Verslag GOA | 9 april 2021 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
27 januari 2021 | 25 februari 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. een arrière corps langs beide zijden te behouden;
3. de dakkapel aan de voorzijde te versmallen zodat deze zich op minstens 0,75 m van de linker perceelsgrens bevindt, conform artikel 2.1.2. van het RUP Binnenstad;
4. het terras op de derde verdieping beperken binnen een denkbeeldige hoek van 45° gemeten vanaf de perceelgrenzen;
5. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.