Terug
Gepubliceerd op 17/05/2021

2021_CBS_03789 - Omgevingsvergunning - OMV_2021006223. Mechelsesteenweg 127-133. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 12/05/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_03789 - Omgevingsvergunning - OMV_2021006223. Mechelsesteenweg 127-133. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_03789 - Omgevingsvergunning - OMV_2021006223. Mechelsesteenweg 127-133. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021006223

Gegevens van de aanvrager:

BVBA Mechelsesteenweg 127 met als adres De Burburestraat 6-8 bus 5 te 2000 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

BVBA Mechelsesteenweg 127 (0682984621) met als adres De Burburestraat 6-8 bus 5 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Mechelsesteenweg 127-133 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 6 sectie F nrs. 1410P en 1416K

Inrichtingsnummer:

20210113-0099 (Milieuluik kantoorgebouw)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

het verbouwen en uitbreiden van een kantoorgebouw, het inrichten van een deel van het gelijkvloers met reca en het plaatsen en exploiteren van een warmtepomp

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     20/11/2020: integrale kwaliteitskamer, gunstig;

-     16/10/2020: integrale kwaliteitskamer, gunstig mits afstemmen details; 

-     16/02/2018: milieuvergunning klasse 2 (2018254) voor gehele overdracht van een vergunning voor een IIOA; 

-     04/02/2005: weigering (86#30359) voor het verbouwen van een winkelruimte; 

-     03/03/1972: vergunning (18#82553) voor het verbouwen van een ondergrondse parking; 

-     25/08/1967: vergunning (18#50241) voor een kantoorgebouw. 

 

Vergunde/vergund geachte toestand

-     functie: kantoorgebouw;

-     bouwvolume: 

  • variërende bouwhoogtes (1, 2, 6 tot 8 bouwlagen); 
  • variërende bouwdieptes tot maximum 36 m; 
  • de volledige perceelsbreedte werd benut; 
  • 2 ondergrondse bouwlagen; 

-     gevelafwerking: 

  • gevelplaten in prefab beton; 
  • verticale penanten in beton;
  • panelen onder de raamvlakken met sandwichpanelen in glaspanelen (colorbel) in donkergrijze kleur; 
  • buitenschrijnwerk in aluminium; 

-     inrichting: 

  • aan de rechterzijde van het gebouw is de inrit naar de ondergrondse garage, met daarnaast een doorrit;
  • achteraan het perceel zijn er 9 autostalplaatsen ingericht in open lucht. 

 

Huidige toestand

-     niet relevant gezien de aanvraag handelt over een volledige sloop van de gevels en herbouw waarbij enkel het skelet behouden blijft; 

-     vaststelling (ID: 7319) van Parochiekerk Heilige Geest als bouwkundig erfgoed; 

-     aanbouw van 1 bouwlaag tegen linkergevel kerk.

 

Gewenste toestand

-     functie: kantoorgebouw en reca:

  • reca (gelijkvloers, straatzijde); 
  • kantoren (gelijkvloers achteraan en alle bovenliggende verdiepingen); 
  • ondergrondse parkeerplaatsen in 2 niveaus; 

-     bouwvolume: 

  • gedeeltelijke sloop volumes (o.a. het volume van 2 bouwlagen, rechterzijde straatkant en volume achteraan); 
  • sloop noodtrap; 
  • behoud van bestaand volume 6 bouwlagen; 
  • bestaand volume 8 bouwlagen + 1 extra teruggetrokken bouwlaag met stalen luifel;
  • terrassen op platte daken;

-     gevelafwerking:

  • gelijkvloerse plint voorzien van overkraging met betonnen zuilen, dieperliggende gevelvlakken in keramisch materiaal met tekeningen door kunstenaar; 
  • gevel verdieping 1 bekleed met keramisch materiaal in witte kleur; 
  • bovenliggende verdiepingen bekleed met keramisch materiaal in zand – cognackleur (glanzend); 
  • houten buitenschrijnwerk met natuuraluminium bekleding; 

-     inrichting: 

  • sloop scheimuur met kerk;
  • sloop laag volume (aanbouw kerk); 
  • open ruimte volledig ingericht als tuin. 

Inhoud van de aanvraag

-     wijzigen van de functie van een deel van het kantoorgebouw naar reca; 

-     bouwen van een extra bouwlaag op het volume van 8 bouwlagen; 

-     slopen van de noodtrap; 

-     slopen van enkele volumes op eigen perceel; 

-     slopen van de scheimuur met het kerkgebouw en volume van één bouwlaag tegen het kerkgebouw (op perceel kerk); 

-     inrichten van de open ruimte en supprimeren van de parkeerplaatsen in open lucht; 

-     reorganiseren en wijzigen van de interne indeling van het gebouw; 

-     wijzigen van de gevels.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 21 oktober 2016 verleende het college een milieuvergunning (regularisatie) met referentie MV2016/311 voor de exploitatie van een kantoorgebouw.

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag omvat de exploitatie van een warmtepomp.

 

Aangevraagde rubrieken

 

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW.

115 kW

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

11 februari 2021

29 maart 2021

Voorwaardelijk gunstig

AQUAFIN NV

11 februari 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

brandweer/ risicobeheer/ preventie

11 februari 2021

10 maart 2021

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

11 februari 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Onroerend Erfgoed

11 februari 2021

11 februari 2021

Geen advies

PROXIMUS

11 februari 2021

8 maart 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

10 februari 2021

15 februari 2020

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

10 februari 2021

19 februari 2021

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

10 februari 2021

19 februari 2021

stadsontwikkeling/ mobiliteit

10 februari 2021

4 maart 2021

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

10 februari 2021

26 april 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-     Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punten:

  • artikel 9 plaatsing hemelwaterput: 
    er wordt een hemelwaterput geplaatst van 100.000 liter. Het maximum is 10.000 liter.
    Er wordt een afwijking gevraagd voor het plaatsen van een grotere put dan toegelaten; 
  • artikel 10 Infiltratievoorziening:
    er moet voorzien worden in de plaatsing van een infiltratievoorziening volgens de bepalingen van dit besluit behalve als het goed kleiner is dan 250 m².
    Het goed is groter dan 250 m² en dient voorzien te worden van een infiltratievoorziening.  Deze wordt niet voorzien. Men vraagt een afwijking omwille van de beperkte open ruimte en het plaatsen van een grotere hemelwaterput.  

 

-     Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 29/2 Publiek toegankelijke toiletten en doucheruimtes: 
    Bij handelingen aan publiek toegankelijke toiletten moet in elk sanitair blok minstens één toilet voldoen aan de bepalingen van artikel 12, 30, eerste lid en artikel 31, inzonderheid 1° en 2°. 
    Op verdiepingen 2, 4, 6 en 8 werd een nieuw sanitair blok voorzien, waarbij geen aangepast toilet werd voorzien; 

 

Algemene bouwverordeningen

-     Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-     Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-     MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-     Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-     Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-     Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-     BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet in de renovatie van een bestaand en vergund kantoorgebouw. Op het gelijkvloers en de eerste verdieping wordt de functie aangepast naar een reca-functie in de vorm van een brasserie met conferentieruimtes. Op de bovenliggende verdiepingen blijft de bestaande kantoorfunctie behouden.

 

Omwille van de functiewijziging (kantoor naar reca) werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Business en Innovatie. Dit advies is gunstig en laat zich als volgt lezen: Het betreft een renovatie van een grote kantoorruimte van 3.170 m² langsheen een historische kantorenas. Daar op deze plek aan twee wensen van ondernemingen kan worden beantwoord (multimodale bereikbaarheid en beschikbaarheid van grote oppervlaktes), en de stad een overaanbod heeft aan verouderde kantoorgebouwen, wordt de renovatie van dit kantoorcomplex gunstig geadviseerd.”

 

Het advies van de dienst Business en Innovatie wordt bijgetreden. De bestaande en vergunde kantoorfunctie blijft behouden waardoor de inpasbaarheid gegarandeerd blijft. De reca-functie is complementair aan de bovengelegen kantoorfunctie en past zich in de omgeving in. Daarnaast garandeert ze een levendige plint (bouwcode, art. 12). De functiewijziging kan bijgevolg positief geadviseerd worden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De bestaande structuur van het gebouw blijft in grote mate behouden. Aan de straatzijde wordt de bestaande structuur over 2 lagen opengewerkt. De feitelijke gevel van het gelijkvloers en de eerste verdieping trekt zich achter deze structuur terug waardoor een colonnade ontstaat die dient als terraszone bij de reca-functie en toegang geeft tot de achtergelegen tuin en de bovengelegen kantoren.

Aan de rechterzijde van het perceel wordt de bebouwing tegen de kerk gesloopt waardoor de kerk weer vrij komt te staan en de open ruimte vergroot. Deze open ruimte wordt ingericht als tuinzone met toegang naar zowel het kantoorgebouw als naar de kerk.

Verder wordt achteraan de hoofdbouw een evacuatietrap gesloopt die in het nieuwe ontwerp wordt geïntegreerd binnen het bouwvolume. Hierdoor wordt de bouwdiepte met 3 m teruggedrongen. Het bestaande kantoorvolume wordt tot slot met een daklaag uitgebreid en telt zo 9 bouwlagen. Deze daklaag trekt zich 6 meter terug ten opzichte van de voorgevel van het hoofdvolume en 1,3 m ten opzichte van de rechtergevel.

De aangevraagde wijzigingen aan het bouwvolume kunnen positief geadviseerd worden. Zo wordt de bouwdiepte teruggedrongen, wordt de open ruimte sterk uitgebreid en kan de teruggetrokken bouwlaag als architecturale bekroning van het pand aanvaard worden.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De dubbelhoge plint is, zowel aan de straatzijde als gericht naar de tuin, bekleed met keramische panelen met een fijne structuur in witte en lichtgrijze kleuren waarbij deze deels voorzien wordt van een schildering door kunstenaar Philip Aguirre en kolommen in wit gelakt beton.

De bovenliggende delen van de gevel worden ook bekleed met keramische panelen maar ditmaal in een zandkleur en met een glanzende afwerking. De nieuwe daklaag volgt opnieuw de kleurstelling en materialisatie van de plint.

De balustrades worden voorzien in zwart gelakte stalen spijlenwerk en het schijnwerk en enkele andere geveldetails, waaronder de fijne luifel ter hoogte van de teruggetrokken daklaag, worden uitgevoerd in hout dat bekleed wordt in natuurkleurig aluminium.

 

Het project werd voorgelegd aan de Welstandscommissie op 21 januari 2020 en aan de Kwaliteitskamer Architectuur op 16 oktober 2020 en 20 november 2020 en werd gunstig geadviseerd. Het ingediend ontwerp komt tegemoet aan de geformuleerde aandachtspunten en kan bijgevolg positief geadviseerd worden.

 

Aangezien de naastgelegen kerk is opgenomen op de inventaris onroerend erfgoed en een deel van de aanvraag rechtstreeks impact heeft op dit gebouw, werd binnen deze vergunningaanvraag advies ingewonnen bij de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies is voorwaardelijk gunstig en laat zich als volgt lezen: “Men wenst de aanbouw aan de linkerzijde (noordgevel) te verwijderen in functie van het creëren van meer open ruimte naar het buurpand toe. De vrijgekomen zijgevel wordt integraal gerestaureerd.

Wanneer er nog wijzigingen zouden zijn bij uitvoering (aan de kerk) door onvoorziene omstandigheden, dienen deze teruggekoppeld te worden met de stedelijke dienst Monumentenzorg.

Vanuit erfgoedoogpunt is er geen bezwaar tegen dit voorstel.”
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg wordt integraal bijgetreden en de voorwaarden uit het advies worden als voorwaarden bij de vergunning opgenomen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater. Zo wordt er geen infiltratie voorzien (art. 10) en wordt er een hemelwaterput voorzien van 100.000 liter in plaats van het maximum van 10.000 liter (art. 9).

Aangezien de tuinoppervlakte op volle grond zeer beperkt is ten opzichte van het totale dakoppervlakte van het gebouw kan een afwijking worden toegestaan op bovenstaande artikels. Door het toestaan van een ruimere hemelwaterput kan bij extreme regenval alsnog voldoende buffering voorzien worden en wordt vermeden dat de reeds verzadigde grond het water van de daken niet kan opnemen.

Daarnaast wijkt de aanvraag ook af ten opzichte van artikel 29.2 van de verordening integrale toegankelijkheid. Zo worden op alle niveaus nieuwe sanitaire blokken voorzien maar wordt slechts op 5 van de 9 niveaus een aangepast toilet voorzien.
Gelet op de sterke verbetering ten opzichte van de vergunde situatie, de beperkte oppervlakte van de kantoorniveaus en het feit dat alternerend, verdieping om verdieping, aangepast sanitair wordt voorzien, kan een afwijking worden toegestaan op bovenstaand artikel.

Verder wordt geoordeeld dat het project een sterke verbetering vormt ten opzichte van de vergunde situatie. Door de publieke openheid die gecreëerd wordt met de reca-zaak, de tuin en de samenwerking met de directe buren (kerk en muziekschool) wordt een grote meerwaarde gecreëerd die verder reikt dan het eigen perceel. Door het slopen van de bebouwing aan de rechterzijde van het perceel wordt niet enkel meer open ruimte voorzien maar verhoogt ook de beeldkwaliteit van de kerk.

 

In het kader van de aanvraag werd ook advies ingewonnen bij de stedelijke Groendienst. In dit voorwaardelijk gunstig advies worden volgende voorwaarden geformuleerd:

-     “Indien er bepaald wordt om bomen in het openbaar terrein aan te planten moet elke boom minimaal 16 m³ doorwortelbaar volume krijgen.

-     De keuze van de soort bomen op openbaar domein dient verder besproken te worden met de stedelijke Groendienst.

-     De bomen die in het binnengebied worden aangeplant moeten 2 m afstand houden van de naburige perceelsgrenzen en voldoende ondergronds wortelvolume krijgen.”

De voorwaarden uit dit advies worden integraal bijgestaan en als voorwaarden bij de vergunning geformuleerd. 

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 35 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging.

De oppervlakte van de kantoren vermindert met 223 m² (van 3.396 m² naar 3.173 m²). De parkeerbehoefte van de kantoren wijzigt niet.

 

Er komt een recaruimte van 190 m² op het gelijkvloers. Voor deze recaruimte in het centrum van de stad moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden.

 

In de laatst vergunde toestand zijn er 46 parkeerplaatsen vergund.

In de huidige aanvraag worden 42 parkeerplaatsen voorzien.

 

In totaal zijn er 3.173 m² kantoren:

-     parkeerbehoefte = 3.173 m² x 1.1/100 m² = 34,9 afgerond 35

 

De 42 parkeerplaatsen die voorzien worden, zijn ruim voldoende volgens de parkeernormen uit de bouwcode.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 35.

 

De plannen voorzien in 42 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De parkeerplaatsen in de bestaande parking worden maximaal behouden, dit volgens de voorwaarden van de vroegere vergunning. Daardoor voldoen niet alle plaatsen aan de huidige eisen van de bouwcode. Alle nieuwe of verschoven parkeerplaatsen voldoen wel aan de bouwcode.

 

Er zijn 42 parkeerplaatsen op -1 en -2

Dit zijn 4 plaatsen minder dan in de laatst vergunde toestand. De parkeerplaatsen in het binnengebied verdwijnen. Hier wordt een tuin aangelegd.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 42.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Laden en lossen

Het laden en lossen moet gebeuren op bestaande laad- en loszones in de omgeving of op eigen terrein. Dit wordt ook als voorwaarde opgenomen bij de vergunning.

 

Fietsenstalling

Er wordt een nieuwe fietsenstalling ingericht voor 57 fietsen en 3 bakfietsen.

De fietsenstallingen naast parkeerplaats 16 zijn zeer gevoelig voor aanrijding. Het is aangewezen hier een fysieke afsluiting te voorzien.

Deze fietsenstalling is voldoende groot voor alle kantoren en de brasserie op het gelijkvloers.

De fietsenstalling is toegankelijk via een aparte toegang met trap en fietsgoot.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Milieutechnisch zal het gebouw uitgerust worden met een warmtepomp voor verwarming en koeling van het gebouw. De technische installaties zullen opgesteld worden op het dak.

 

De ingedeelde inrichting of activiteit is louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig.

 

Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, §3 van het DABM betreffende verbods- en afstandsregels.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.   de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.   indien er door onvoorziene omstandigheden bij uitvoering nog wijzigingen zouden zijn aan erfgoedwaardige delen (aan de kerk) dienen deze teruggekoppeld te worden met de stedelijke dienst Monumentenzorg;

3.   indien er bepaald wordt om bomen in het openbaar terrein aan te planten moet elke boom minimaal 16 m³ doorwortelbaar volume krijgen;

4.   de keuze van de soort bomen op openbaar domein dient verder besproken te worden met de stedelijke Groendienst;

5.   de bomen die in het binnengebied worden aangeplant moeten 2 m afstand houden van de naburige perceelsgrenzen en voldoende ondergronds wortelvolume krijgen;

6.   fysieke afsluiting naast parkeerplaats 16 voorzien in functie van een veilige/afgeschermde fietsenstallingen;

7.   de voorwaarden uit het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer zijn strikt na te leven;

8.   de voorwaarden uit het advies van Proximus zijn strikt na te leven.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Aan het college wordt geadviseerd de milieumelding voor de exploitatie van de warmtepomp te akteren.

 

Geadviseerde rubrieken

 

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW.

115 kW

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 januari 2021

Volledig en ontvankelijk

10 februari 2021

Start openbaar onderzoek

19 februari 2021

Einde openbaar onderzoek

20 maart 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

26 mei 2021

Verslag GOA

4 mei 2021

naam GOA

Katrijn Apostel en Bieke Geypens

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

19 februari 2021

20 maart 2021

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.   de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.   indien er door onvoorziene omstandigheden bij uitvoering nog wijzigingen zouden zijn aan erfgoedwaardige delen (aan de kerk) dienen deze teruggekoppeld te worden met de stedelijke dienst Monumentenzorg;

3.   indien er bepaald wordt om bomen in het openbaar terrein aan te planten moet elke boom minimaal 16 m³ doorwortelbaar volume krijgen;

4.   de keuze van de soort bomen op openbaar domein dient verder besproken te worden met de stedelijke Groendienst;

5.   de bomen die in het binnengebied worden aangeplant moeten 2 m afstand houden van de naburige perceelsgrenzen en voldoende ondergronds wortelvolume krijgen;

6.   fysieke afsluiting naast parkeerplaats 16 voorzien in functie van een veilige/afgeschermde fietsenstallingen;

7.   de voorwaarden uit het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer zijn strikt na te leven;

8.   de voorwaarden uit het advies van Proximus zijn strikt na te leven.


Brandweervoorwaarden

de brandweervoorwaarden met referentie BW/YS/2021/G.00272.A7.0007 zijn van toepassing.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW.

115 kW

 

 

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.