Terug
Gepubliceerd op 17/05/2021

2021_CBS_03909 - Haltehavens autocars Scheldekaaien - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 12/05/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_03909 - Haltehavens autocars Scheldekaaien - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2021_CBS_03909 - Haltehavens autocars Scheldekaaien - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Er is op korte en lange termijn geen bediening meer voorzien door bussen van De Lijn langs de Scheldekaaien. De haltepalen werden weggehaald, maar de markeringen "BUS" van deze voormalige bushaltes zijn nog aanwezig.
Door het plaatsen van borden E9d (parkeren uitsluitend voor autocars), met onderbord "max. 1 uur", kunnen autocars gebruik maken van deze haltehavens om passagiers veilig te laten in- of uitstappen.

Er wordt daarom voorgesteld tijdelijk haltehavens voor autocars in te richten op de volgende locaties: 

  • De Orteliuskaai, ter hoogte van de nummers 2 en 4, over een afstand van 20 meter.
  • De Orteliuskaai, tegenover nummer 1, over een afstand van 25 meter.
  • De Ernest Van Dijckkaai, ter hoogte van de nummers 4 tot 8, over een afstand van 45 meter.
  • De Ernest Van Dijckkaai, tegenover nummer 2 van de Suikerrui tot nummer 13 van de Ernest Van Dijckkaai, over een afstand van 40 meter.
  • De Plantinkaai, ter hoogte van de nummers 4 tot 7, over een afstand van 25 meter.
  • De Plantinkaai, tegenover de nummers 1 en 2, over een afstand van 35 meter.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd. Deze locaties waren al ingericht als bushaltes, waar het dan ook niet toegelaten was om te parkeren.

De maatregelen in deze proefopstelling zullen blijven tot de heraanleg van de Scheldekaaien en zullen op regelmatige basis worden gemonitord.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer.
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Orteliuskaai in district Antwerpen:

  • Behoort tot het beheer van stad Antwerpen.
  • Heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 15 maart 2019 (jaarnummer 2378).
  • Maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De Ernest Van Dijckkaai in district Antwerpen:

  • Behoort tot het beheer van stad Antwerpen.
  • Heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 2 mei 2000 (jaarnummer 834).
  • Maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
  • Maakt deel uit van een proefopstelling, goedgekeurd door het college op 7 september 2012 (jaarnummer 9401).

De Plantinkaai in district Antwerpen:

  • Behoort tot het beheer van stad Antwerpen.
  • Heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 8 september 1997 (jaarnummer 1276).
  • Maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De toeristische autocarsector stelde de vraag naar veilige op- en afstapplaatsen op wandelafstand van het historisch centrum van de stad. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) heeft deze vraag onderzocht en stelt voor om op zes locaties halteplaatsen in te richten.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 9 april 2021 Gunstig advies
Districtscollege Antwerpen, advies van 26 april 2021 (jaarnummer 255) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling 'Haltehavens autocars Scheldekaaien' in de Orteliuskaai, Ernest Van Dijckkaai en Plantinkaai, district Antwerpen goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/ Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen


Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20210316_Plan_Orteliuskaai.pdf
  • 20210316_Plan_Ernest Van Dijckkaai.pdf
  • G2000-000834.pdf
  • 20210316_Plan_Plantinkaai.pdf