Er is op korte en lange termijn geen bediening meer voorzien door bussen van De Lijn langs de Scheldekaaien. De haltepalen werden weggehaald, maar de markeringen "BUS" van deze voormalige bushaltes zijn nog aanwezig.
Door het plaatsen van borden E9d (parkeren uitsluitend voor autocars), met onderbord "max. 1 uur", kunnen autocars gebruik maken van deze haltehavens om passagiers veilig te laten in- of uitstappen.
Er wordt daarom voorgesteld tijdelijk haltehavens voor autocars in te richten op de volgende locaties:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd. Deze locaties waren al ingericht als bushaltes, waar het dan ook niet toegelaten was om te parkeren.
De maatregelen in deze proefopstelling zullen blijven tot de heraanleg van de Scheldekaaien en zullen op regelmatige basis worden gemonitord.
De Orteliuskaai in district Antwerpen:
De Ernest Van Dijckkaai in district Antwerpen:
De Plantinkaai in district Antwerpen:
De toeristische autocarsector stelde de vraag naar veilige op- en afstapplaatsen op wandelafstand van het historisch centrum van de stad. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) heeft deze vraag onderzocht en stelt voor om op zes locaties halteplaatsen in te richten.
Het college keurt de proefopstelling 'Haltehavens autocars Scheldekaaien' in de Orteliuskaai, Ernest Van Dijckkaai en Plantinkaai, district Antwerpen goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
---|---|
SW/ Communicatie en Participatie | alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit |
SW/Mobiliteit en LP/VK | in samenspraak de proefopstelling evalueren |
SW/Mobiliteit | bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen] |
SW/B&O | aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen |