Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Door een materiële vergissing werd er in het collegebesluit van 26 maart 2021 (jaarnummer 2368) een foutieve geldigheidsduur van 4 maanden in plaats van 6 maanden opgenomen.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 30 december 2020 | 24 februari 2021 | Geen advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 30 december 2020 | 1 februari 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
De Vlaamse Waterweg nv | 30 december 2020 | 18 februari 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie | 30 december 2020 | 12 januari 2021 | Gunstig |
lokale politie/ centrale preventie (LP/CP) | 30 december 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) | 30 december 2020 | 4 januari 2021 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen | 30 december 2020 | 1 februari 2021 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 30 december 2020 | 11 januari 2021 |
ondernemen en stadsmarketing/ visit Antwerpen | 30 december 2020 | 13 januari 2021 |
stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten | 30 december 2020 | 1 februari 2021 |
Stadsontwikkeling/ beheer en onderhoud | 30 december 2020 | 4 januari 2021 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 30 december 2020 | 22 januari 2021 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 30 december 2020 | 5 januari 2021 |
stadsontwikkeling/ publieke ruimte | 30 december 2020 | 22 februari 2021 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen | 30 december 2020 | 4 januari 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Rijnkaai, goedgekeurd op 17 december 2018. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 2: zone voor centrumfuncties (ce) en artikel 1: zone voor publiek domein (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's))
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
- algemene voorschriften:
1.2 Duurzame stedenbouw en duurzaam bouwen:
De opbouw van de constructies zijn niet duurzaam, noch degelijk. De architectuur van de constructies heeft geen hoge beeldkwaliteit. De constructies zijn niet opgebouwd uit duurzame, esthetisch verantwoorde materialen;
1.4 Globale inrichtingsvisie:
Alle ingrepen moeten kaderen in een inrichtingsvisie voor het volledige plangebied, met aandacht voor architecturale en landschappelijke kwaliteit, gebruikswaarde, belevingswaarde, ecologische waarde, veiligheid en toegankelijkheid. De aanvraag kadert hier niet in;
- bijzondere voorschriften:
1.1 Bestemming:
Deze zone is bestemd voor publiek domein in de vorm van groene en/of verharde ruimte met verblijfskarakter in open lucht, wegenis, infrastructuur voor openbaar vervoer, langzaam verkeersvoorzieningen en parkeren. In groene en/of verharde ruimte met verblijfskarakter in open lucht zijn recreatieve activiteiten, socio-culturele activiteiten toegelaten evenals sport en spel.
Reca beantwoordt niet aan deze bestemmingsvoorschriften;
1.2.2: Inrichting buitenruimte:
De zone dient ingericht te worden als één stedelijke open ruimte
De aanvraag zorgt voor een gefragmenteerde open ruimte;
1.2.3: Gebouwen en constructies:
De inplanting en het voorkomen van de vaste of verplaatsbare constructies moet in harmonie zijn met de aanleg van de zone en afgestemd zijn op (het ensemble van) de gebouwen en constructies met erfgoedwaarde in het plangebied. Vaste constructies zijn enkel toegelaten op voldoende afstand van de historisch waardevolle gebouwen en constructies.
Het paviljoen staat tegen Hangar 29, de spantent op slechts 1,50 à 2,00 m van de constructie;
De bouwhoogte is beperkt tot maximaal 9,25 TAW. De aangevraagde constructies overschrijden deze maximale hoogte.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid:
De aangevraagde bestemming is niet in overeenstemming met de geldende bestemmingsvoorschriften.
In toepassing van artikel 4.4.4.§l van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kan het vergunningverlenende bestuursorgaan echter handelingen vergunnen gericht op het sociaal-culturele of recreatieve medegebruik van het gebied, voor zover ze door hun beperkte impact de verwezenlijking van de algemene bestemming niet in het gedrang brengen. Voor niet van vergunningsplicht vrijgestelde handelingen die verbonden zijn met occasionele of hoog-dynamische sociaal-culturele of recreatieve activiteiten, kan wel slechts een tijdelijke stedenbouwkundige vergunning worden afgeleverd, of een stedenbouwkundige vergunning onder de voorwaarde dat de betrokken handelingen slechts gedurende een specifieke periode of op bepaalde momenten aanwezig kunnen zijn.
Aangezien het hier een tijdelijke vergunning betreft voor een zomeractiviteit gedurende de zomermaanden in 2021 en het de realisatie van het RUP ter hoogte van deze activiteit niet in het gedrang brengt, kan dit tijdelijk toegestaan worden.
Gelet op het tijdelijke karakter van de constructies en de beperkte impact op het vastgoed geeft AG VESPA eveneens gunstig advies op deze aanvraag.
Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte):
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is hier niet van toepassing aangezien de aanvraag een tijdelijke recafunctie betreft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid:
De aanvraag omvat het plaatsen van een paviljoenen tegen de gevel van Hangar 29, het plaatsen van een spantent voor de gevel van Hangar 29 en het plaatsen van verschillende losse en gestapelde containers voor de gevel en onder de luifel van Hangar 29. Al deze constructies worden voorzien op een ten opzichte van de kaaivlakte verhoogd houten terras. Het terras wordt ingeplant tussen hangar 29 en de Scheldekaaien waarbij een afstand van 10 m tussen de kaairand en de paviljoenen gevrijwaard blijft. Strijdig met de inrichtingsvoorschriften van het RUP bevindt het paviljoen zich tegen Hangar 29. Deze inrichtingsvoorschriften zijn gericht op de aanleg van een kwalitatief en toegankelijk verblijfsgebied.
Gebouwen en andere vaste constructies zijn toegestaan in functie van een andere oplossing voor het parkeren op maaiveld en in functie van een kwalitatieve inrichting van het publiek domein. De aanvraag voldoet aan geen van beide. Bovendien is de maximale hoogte beperkt tot 9,25 TAW of 90 cm boven de bestaande keermuur. De hoogte van het paviljoen is dubbel zo hoog, deze van de spantent drie maal zo hoog.
Het inrichtingsvoorstel heeft een beperkte ruimtelijke en beeldkwaliteit.
Gelet op het tijdelijke karakter van de constructies en de beperkte impact op het vastgoed en de omgeving binnen de huidige context, kan alsnog een afwijking op de inrichtingsvoorschriften worden gemotiveerd.
Cultuur-historische aspect:
De aangevraagde werken hebben geen invloed op de erfgoedwaarde van het pand of zijn omgeving. Gelet op het tijdelijk karakter is er vanuit de dienst monumentenzorg geen bezwaar.
Visueel-vormelijke elementen:
Het paviljoen wordt uitgevoerd in witgeschilderd hout. De spantent zal eveneens wit zijn. De containers zullen worden uitgevoerd in licht geel. Het houten terras waarop de constructies staan wordt van de kaaivlakte afgescheiden door afwisselend een hekwerk, een glazen balustrade van 120 cm hoog en een glazen balustrade van 180 cm hoog.
Hoewel de verschillende constructies en hun verspreide opstelling geen afbreuk doen aan het karakter van Hangar 29, is de voorgestelde uitvoering niet duurzaam, noch degelijk. Geen van de voorgestelde constructies voldoen daardoor aan de minimale beeldkwaliteitseisen zoals opgelegd in het RUP.
Gelet op het tijdelijke karakter van de constructies en de beperkte visuele impact op het vastgoed en de omgeving binnen de huidige context, kan een afwijking op de inrichtingsvoorschriften worden gemotiveerd. In voorwaarde zal worden opgelegd alle balustrades uit te voeren in hekwerk.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:
Vanuit milieutechnisch oogpunt is er geen bezwaar tegen het optrekken van een spantent en een reca-paviljoen. Het rechtstreeks lozen van afvalwater in de Schelde is niet toegestaan. Het geluidsniveau van elektronisch versterkte muziek mag niet hoger zijn dan 85 dB gemeten als LAeq,15min zoals vastgelegd in Vlarem titel II. Wanneer er tijdens de exploitatie gebruik gemaakt wordt van extra koeling, generatoren is de kans niet onbestaande dat het gaat om ingedeelde activiteiten waarvoor een vergunning of een melding moet bestaan. Hoewel in de aanvraag wordt gestipuleerd dat het gaat om tijdelijke constructies is het onduidelijk wanneer deze periode start (begin opbouw) en stopt (einde afbraak).
De stedelijke dienst beheer en onderhoud stelt in haar advies dat er een plaatsbeschrijving moet opgemaakt worden (cfr. aanwerken bouw) alvorens de constructie wordt geplaatst. Bij gebrek aan een plaatsbeschrijving wordt er van uit gegaan dat het openbaar domein zich in perfecte toestand bevond.
Strijdig met de bouwcode wordt er geen vetafscheider en geen afvalberging voorzien. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan en dient voorzien te worden. Dit wordt als voorwaarde opgenomen in de vergunning.
Daarnaast zijn er enkele strijdigheden/onduidelijkheden met betrekking tot de verordening toegankelijkheid. Ook hierop kunnen geen afwijkingen worden toegestaan. Als voorwaarde voor vergunning dient de aanvraag zich conform te stellen met artikels 3,18, 19, 28 en 29 van deze verordening.
Tot slot wordt er op gewezen dat een horecavergunning vereist is.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1ste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de vigerende geluidsnormen vervat in Vlarem titel II te respecteren;
3. een vetafscheider te voorzien, conform artikel 44 van de bouwcode;
4. een afvalberging te voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode;
5. alle balustrades uit te voeren in hekwerk;
6. een plaatsbeschrijving op te maken voor het optrekken van enige constructies;
7. de aanvraag conform te stellen met artikels 3, 18, 19, 28 en 29 van de verordening toegankelijkheid;
Lastvoorwaarden
Alle schade die berokkend wordt aan het openbaar domein voor, tijdens en na wegname van de paviljoenen zal hersteld worden door de stadsaannemer op kosten van de bouwheer, conform de geldende stedelijke regels betreffende “Aanwerken Bouw”;
Geldigheidsduur
De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet aanvangen voor 8 mei 2021 en niet langer dan tot 8 november 2021 in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur en dit ten laatste op 30 november 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 4 december 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 30 december 2020 |
Start openbaar onderzoek | 8 januari 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 6 februari 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 14 april 2021 |
Verslag GOA | 19 maart 2021 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
8 januari 2021 | 6 februari 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020164972 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA LEMON GROUP met als adres Rijnkaai 150 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Rijnkaai 28-29 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 7 sectie G nr. 126/11 C |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | bouwen van een tijdelijk paviljoen en een spantent |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 14/02/2020: vergunning (20193360) voor het bouwen van zes tijdelijke paviljoenen als: horeca en verbruiksruimte;
- 29/03/2019: vaststelling (ID: 212118) van Hangar 29 met meerpalen van de Red Star Line als bouwkundig erfgoed - herinventarisatie;
- 15/02/2019: vergunning (20183003) voor het bouwen van tijdelijke paviljoenen;
- 22/06/2018: vergunning (2018410) voor het bouwen van 7 tijdelijke paviljoenen en bijkomende berging voor zomerbar;
- 23/10/2017: vergunning (20171406) voor het bouwen van 8 tijdelijke paviljoenen, mobiele containers en een berging voor Bocadero;
- 26/06/2015: vergunning (2015680) plaatsen van 5 tijdelijke paviljoenen en een berging;
- 13/06/2014: vergunning (2014535) voor het plaatsen van 4 tijdelijke paviljoenen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- opslagloods (bedrijvigheid);
- betonnen schaalconstructie van dertien traveeën met rode bakstenen buitenmuren;
- de twee zuidelijke gebinten hebben geen afgesloten zijwanden.
Gewenste toestand
- tijdelijke inrichting van het terrein als reca;
- paviljoen gedeeltelijk onder de overdekte ruimte van de Waagnatie voorzien. De resterende ruimte onder de bogen wordt ingericht als verbruiksruimte, sanitair en opslagruimte in de vorm van afgesloten containers;
- open spantent van circa 10,00 m op 27,00 m gelegen tussen de twee poorten van de Waagnatie;
- terrein gedeeltelijk afgesloten met zeecontainers (zuidwest zijde);
- over de volledige lengte van het projectgebied wordt een afstand van minimaal 10,00 m ten opzichte van de Schelde gerespecteerd.
Inhoud van de aanvraag
- tijdelijk (6 maanden) inrichten van het terrein als reca door het oprichten van een paviljoen, een spantent, en bijbehorende inrichting;
- mogelijke wijzigingen aan Hangar 29 maken geen deel uit van de aanvraag.
Het college beslist het besluit Omgevingsvergunning OMV_2020164972 met jaarnummer 2368 van 26 maart 2021 in te trekken.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1ste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de vigerende geluidsnormen vervat in Vlarem titel II te respecteren;
3. een vetafscheider te voorzien, conform artikel 44 van de bouwcode;
4. een afvalberging te voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode;
5. alle balustrades uit te voeren in hekwerk;
6. een plaatsbeschrijving op te maken voor het optrekken van enige constructies;
7. de aanvraag conform te stellen met artikels 3, 18, 19, 28 en 29 van de verordening toegankelijkheid;
Lastvoorwaarden
Alle schade die berokkend wordt aan het openbaar domein voor, tijdens en na wegname van de paviljoenen zal hersteld worden door de stadsaannemer op kosten van de bouwheer, conform de geldende stedelijke regels betreffende “Aanwerken Bouw”;
Geldigheidsduur
De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet aanvangen voor 8 mei 2021 en niet langer dan tot 8 november 2021 in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur en dit ten laatste op 30 november 2021.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.