Terug
Gepubliceerd op 17/08/2021

2021_DCBE_00169 - Oogststraat. Wegeniswerken. SWOU12339 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

districtscollege Berchem
ma 16/08/2021 - 17:30 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Kris Gysels, districtsschepen; Janick Doré, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Ann De Potter, districtssecretaris

Afwezig

Bruno De Saegher, districtsschepen; Kitti Van Den Bergh, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ann De Potter, districtssecretaris

Voorzitter

Evi Van der Planken, districtsburgemeester
2021_DCBE_00169 - Oogststraat. Wegeniswerken. SWOU12339 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2021_DCBE_00169 - Oogststraat. Wegeniswerken. SWOU12339 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Oogststraat is een lokale straat.

Argumentatie

Inleiding
 
Het project ligt grotendeels in het district Berchem, meer specifiek in de wijk Nieuw Kwartier. Slechts een kleine zone bevindt zich op het grondgebied van de stad Mortsel om een logische aansluiting te kunnen maken.

Planningscontext

Deze zone is onderdeel van het Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan Zilverkwartier (RUP_11002_214_20006_00001). 

Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

Karakter

Vanaf de Fruithoflaan tot aan de Karmelietenstraat betreffen het voornamelijk percelen met opritten en voortuinen. Er zijn geen voortuinen aanwezig aan het groene plein waar de Deken De Winterstraat aansluit op de Oogststraat en aan de aansluiting met de Karmelieten- en /of de Lode Vissenaekenstraat zelf. Vanaf de Karmelietenstraat tot aan de Hendrik Kuijpersstraat is er langs de noordelijke zijde industrie aanwezig. Aan de zuidelijke zijde bevinden zich enkele woningen, het Zilverkwartier in opbouw en opnieuw een deel industrie. 

Gebruik 

Vanaf de Fruithoflaan tot aan de Karmelietenstraat zijn enkele winkels en/of horeca aanwezig. Aan de Deken De Winterstraat is er een groen plein. Vanaf de Karmelietenstraat tot aan de Hendrik Kuijpersstraat is er industrie aanwezig en komt er ook een supermarkt in het toekomstig Zilverkwartier.

Groen

Ter hoogte van de Fruithoflaan is een waardevolle zomereik aanwezig. Vanaf de Fruithoflaan tot aan de Karmelietenstraat zijn er globaal gezien twee rijen bomen aanwezig met alternerende soorten. De boomvakken zijn klein en losstaand. Er is op enkele plekken wortelopdruk geconstateerd. Aan de Deken De Winterstraat bevinden zich een toekomstboom en twee kandidaat toekomstbomen. Het groene plein is momenteel in twee gesplitst door de aansluiting van de Deken De Winterstraat met de Oogststraat. Vanaf de Karmelietenstraat tot aan de Hendrik Kuijpersstraat is er aan de zuidelijke kant reeds een grote bomenrij aanwezig op privé terrein. Op openbaar domein bevinden zich kleine niet waardevolle en zieke vormbomen. Aan de noordelijke zijde staan enkele bestaande bomen aan de gevels niet ver van de Karmelietenstraat zelf.

Mobiliteit 

De Oogststraat is dubbelrichting. De Deken De Winterstraat is enkelrichting van de Oogststraat weg. Er geldt een zone 30 vanaf de Fruithoflaan tot aan de grens met Mortsel. Vanaf daar geldt er een snelheidsregime van 30km/u tot aan de Hendrik Kuijpersstraat. De Oogststraat is minimum 6m breed en is een urgentieroute voor de brandweer. De Deken De Winterstraat is momenteel 3.65m breed. Op het grondgebied district Berchem zijn er langs weerszijden niet afgebakende, langse parkeerstroken aanwezig. Hierdoor oogt de rijbaan zeer breed. Er zijn 3 andersvalidenplaatsen voor bewoners.

Over het volledige projectgebied zijn er veel private bewonersopritten aanwezig. Aan het plein ter hoogte van de Deken De Winterstraat wordt vaak foutparkeren geconstateerd. De gevels langs dit plein zijn bovendien momenteel niet bereikbaar volgens de voorschriften van de brandweer. Ter hoogte van de industrie zijn er ook meerdere poorten en/of een slagboom en tijdelijke markering met palen aanwezig. In het toekomstig gebouw van het Zilverkwartier komt er een inpandige garage. 

Aan de Fruithoflaan en de Hendrik Kuijpersstraat bevinden zich verkeerslichten. Er is een verkeersplateau aan de Karmelietenstraat en Lode Vissenaekenstraat. Er is een oversteek aanwezig ter hoogte van het plein aan de Deken De Winterstraat.

Er ontbreekt momenteel een schrikstrook tussen de parkeerstrook en het fietspad.

Techniek 

  • de voet- en fietspaden zijn in slechte staat, net als het gedeelte rijweg ter hoogte van Mortsel in betonstraatstenen.
  • de materialisatie voldoet niet aan de recente huisstijl. 
  • de riolering is voornamelijk terug te vinden onder parkeerstroken, fietspaden en bestaande bomen. De riolering hoeft niet vernieuwd te worden. Bovendien zijn er heel wat leidingen aanwezig onder de bestaande bomen. 
  • de verlichting op openbaar domein is verouderd, geplaatst in vier rijen en van twee verschillende types voorzien. De verlichting dient vernieuwd te worden.

Algemene randvoorwaarden

  • optimaliseren van de verkeersveiligheid volgens draaiboek stad Antwerpen
  • rekening houden met grotere voertuigen (bus, vracht, huisvuil, …)
  • parkeerstroken vernieuwen als het budget dit toelaat
  • fiets- en voetpaden vernieuwen
  • ontharden en het groen verbinden  waar mogelijk
  • bomentoets evalueren
  • verlichting  vernieuwen

Mobiliteitsvoorwaarden

  • markeringen (zebrapaden) - aan het kruispunt met de Fruithoflaan en aan het kruispunt met de Lode Vissenaekenstraat
  • snelheidsregime - 30 km/u
  • snelheidsremmer - door middel van verhoogd kruispunt met Deken De Winterstraat en kruispunt met Lode Vissenaekenstraat
  • snelheidsremmers in de straat (niet op kruispunten) - te bekijken of dit ontwerpmatig mogelijk is
  • voorrangsregeling - voorrang aan rechts
  • verkeerssamenstelling (fietspad of gemengd verkeer) - aparte fietspaden;
  • parkeerorganisatie - langsparkeren
  • rijrichting - dubbel 
  • mindervalidenplaatsen ter hoogte van huisnummers - 30, 42, 66 

Ambitie
Het verbeteren van het voetgangers- en fietscomfort, het optimaliseren van de groenstructuur, het opwaarderen van de beeldkwaliteit en het verhogen van de verkeersveiligheid.

 Concept
Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:

Straat - mobiliteit

  • alle huidige rijrichtingen snelheidsregimes blijven behouden
  • nieuw verkeersplateau aan de Oogststraat / Deken De Winterstraat
  • informele voetgangers- en fietsersoversteken aan het nieuw verkeersplateau
  • informele fietsoversteek tussen het Zilverkwartier en de Oogststraat 235
  • De straatprofielen worden opgebouwd zoals in de bestaande toestand en geoptimaliseerd waar noodzakelijk. De verschillende profielen zijn te vinden in de presentatie. Er zijn telkens van buiten naar binnen:
    • Voetpaden met maximale integratie van de bestaande bomen in groenstroken
    • Fietspaden 
    • Schrikstroken
    • Parkeerstroken voor langsparkeren
    • Rijweg
  • In de parkeerstroken worden bomen toegevoegd die de rijweg optisch versmallen.   De locatie van de bomen wordt maximaal afgestemd op de bestaande inritten en beschikbare ruimte om het parkeerverlies te beperken

Straat - techniek

  • voetpaden in grijze betonstraatstenen 22x22
  • fietspaden in bordeaux/bruine asfalt
  • parkeerstroken en inritten in het verlengde van de boomstroken in smalle lineaire grasbetontegels 25x25 voor een betere infiltratie van het regenwater
  • verkeersplateau in antraciet betonstraatstenen 22x11

Straat - groen

  • bestaande bomen integreren in boomstroken ingevuld met gras
  • nieuwe boomvakken in de parkeerstroken met nieuwe bomen en vakbeplanting
  • parkeerstroken in grasbetontegels voor een geoptimaliseerde infiltratie van het regenwater
  • 12 zieke en minder waardevolle vormbomen langs Agfa Gevaert te rooien
  • vermoedelijk 31 nieuwe bomen in voornamelijk de parkeerstroken

Plein - mobiliteit

  • de huidige rijrichting van de Deken De Winterstraat wordt behouden
  • een asverlegging van de rijbaan aan het plein Deken De Winterstraat in het kader van pleinoptimalisatie en bereikbaarheid brandweer
  • een nieuwe brandweg aan het plein Deken De Winterstraat op 4m van de gevels van Oogststraat 15 tot en met 19 
  • rijweg Deken De Winterstraat wordt 4.2m breed
  • langs weerszijden parkeren waar mogelijk
  • bochtverbredingen in het kader van grote voertuigen te onderzoeken in volgende fase

Plein - techniek

  • voetpaden in grijze betonstraatstenen 22x22
  • fietspaden in bordeaux/bruine asfalt
  • brandweg en inritten ter hoogte van groen in smalle lineaire grasbetontegels 25x25
  • afgebakend nieuw parkeren in kassei 13x19 met open voeg
  • verkeersplateau in antraciet betonstraatstenen 22x11
  • nieuwe rijweg in de Deken De Winterstraat in zwarte asfalt
  • waterverhaal plein verder te onderzoeken in de volgende fase

Plein - gebruik

de pleininvulling kan op basis van een bewonersbevraging verder uitgewerkt worden in de volgende fase. Er is mogelijkheid voor het integreren van:

  • zitelementen en/of - banken met leuning in de gevellijn, overige zonder leuning,
  • vuilnisbakken 
  • ruimte voor spel al dan niet in combinatie met wateropvang en -infiltratie
  • multifunctionele graszone van ongeveer 280m² (ongeveer 23x25x28m)
  • gevarieerde beplanting stimuleert natuurlijk en observerend spel
  • ruimtelijke veiligheid in verband met verlichting plein te onderzoeken in de volgende fase

Plein - groen

  • één grotere pleinzone in plaats van twee kleinere
  • 1m hoge beplanting aan gevels 
  • centrale graszone die intensief beheerd zou worden
  • één toekomstboom en twee andere bomen te verplanten/compenseren in kader van de realisatie van de brandweg
  • één boom te rooien voor de realisatie van de verlegde rijweg
  • vermoedelijk vier nieuwe bomen op het plein

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 78 plaatsen in de bestaande toestand naar 59 plaatsen in de nieuwe toestand. Het verlies aan parkeerplaatsen is te wijten aan aanpassingen in het kader van verkeersveiligheid en van het generiek uitvoeren van boomvakken in en rond parkeerstroken.

Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans waarbij van 70 bomen in de bestaande toestand naar vermoedelijk 92 bomen in de nieuwe toestand.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
 
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

Er is geen opdracht tot vernieuwing van de riolering zelf.

Aanleiding en context

faseactiedatumjaarnummer
adviezencoördinatieoverleg openbaar domein6 april 2021

Het districtscollege van Berchem wenst in de Oogststraat het voetgangers- en fietscomfort te verbeteren, de groenstructuur te optimaliseren en de verkeersveiligheid te verhogen.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereiste budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/5012500000/224/2BER010201M01386/2BE090200/2200 en 2300.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig advies

Het coördinatieoverleg gaf op 6 april 2021 gunstig advies op voorwaarde dat:

  • het concept met een bijkomende groenstructuur centraler in het profiel, waarbij extra bomen voorzien worden in de parkeerstroken, verder technisch wordt uitgewerkt, en waarbij in samenspraak met SB/GROEN de inplanting van de bomen, vooral ten aanzien van de bestaande groenstructuur, en de noodzakelijke ondergrondse infrastructuur verder geoptimaliseerd wordt; Dit zal verder afgestemd worden in de volgende fase.
  • een gepaste boomkeuze in overleg met SB/GROEN wordt bepaald, waarbij onderzocht wordt of een eenmalige puntsgewijze snoei kan bijdragen tot een oplossing; Dit zal verder afgestemd worden in de volgende fase.
  • in de zones met typeprofiel 3 de groenstrook tussen voetpad en fietspad verbreed wordt, onder andere door de beplantingsstrook, voorzien langs de gevels, toe te voegen aan de groenstrook van de bestaande bomen; Dit zal worden aangepast in de volgende fase.
  • het ondergronds doorwortelbaar volume gemaximaliseerd wordt en in de smalle groenstroken waar mogelijk gebruik wordt gemaakt van een kantopsluiting zonder betonstut; Te onderzoeken in de volgende fase, ook in samenspraak met de ingenieur.
  • de boomkeuzes, de noodzakelijke doorwortelbare volumes en/of standplaatsverbeteringen worden uitgewerkt in samenspraak met SB/GROEN; Dit zal verder afgestemd worden in de volgende fase.
  • de ambitie omtrent toekomstbomen wordt behouden en de effectieve haalbaarheid ervan af te toetsen met alle technische randvoorwaarden; Te onderzoeken in de volgende fase.
  • onderzocht wordt of een verlegging van nutsleidingen haalbaar is zodat een minimum aan doorwortelbaar volume voor één of meerdere toekomstbomen gegarandeerd kan worden. Te onderzoeken in één van de volgende fasen van zodra een coördinatieoverleg met de nutsmaatschappijen kan ingeboekt worden.
  • het groenontwerp van het buurtplein, en de haalbaarheid van de beplantingsstroken langsheen de gevels, wordt herbekeken en verder uitgewerkt wordt in overleg met SB/GROEN en SW/PUBLIEKE RUIMTE; Dit zal verder afgestemd worden in de volgende fase.
  • bij de inplanting van de nieuwe bomen rekening wordt gehouden zowel met de bestaande bomen op openbaar domein als deze op privaat terrein, en de inplanting van de bomen in samenspraak met SB/GROEN verder geoptimaliseerd; Dit zal verder afgestemd worden in de volgende fase.
  • voldoende fietsenstallingen worden voorzien en de inplanting ervan verder wordt onderzocht; Te onderzoeken in de volgende fase. Er werden geen minimum aantallen opgelegd, er zal gekeken worden naar restruimte en zinvolle locaties.
  • rekening wordt gehouden met het traject van het glasvezelnetwerk.  Dit zal verder afgestemd worden in de volgende fase. Traject nog te ontvangen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BER01 - Berchem is een actief, bewust en leefbaar district
2BER0102 - Berchem is een district waar het goed wonen is
2BER010201 - Berchem zorgt voor de heraanleg, de herinrichting en het onderhoud van lokale straten en pleinen
2BER010201M01386 - SWOU12339 Oogststraat (voet- en fietspaden / versmallen profiel)

Besluit

Het districtscollege berchem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (15 april 2021) voor de wegeniswerken in de Oogststraat, district Berchem, goed mits er:

  • aandacht is voor de bekabeling van de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen;
  • aandacht is bij de heraanleg voor een mogelijk warmtenet.

Artikel 2

Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het districtscollege geeft opdracht aan:

diensttaak
SW/PR/ONTna de inspraakprocedure concept uitwerken tot een definitief ontwerp en indien vereist archeologienota laten opmaken 
SW/PR/ADMmobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college
SW/MOBdraft signalisatieplan opmaken
districtssecretariscommunicatie en participatietraject organiseren

Bijlagen

  • 20210415_12339_PD_presentatie_DEF.pdf