Terug
Gepubliceerd op 04/05/2021

2021_DCBE_00098 - Tramplein. Wegeniswerken. SWOU12110 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Berchem
ma 03/05/2021 - 17:30 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Bruno De Saegher, districtsschepen; Kris Gysels, districtsschepen; Janick Doré, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Ann De Potter, districtssecretaris

Afwezig

Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ann De Potter, districtssecretaris

Voorzitter

Bruno De Saegher, districtsschepen
2021_DCBE_00098 - Tramplein. Wegeniswerken. SWOU12110 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2021_DCBE_00098 - Tramplein. Wegeniswerken. SWOU12110 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling SUB_NR/INTERN/2100/5012500000/224/2BER010201M01272/2BE090200.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Tramplein is een lokaal plein.

Aanleiding en context

Infrabel werkt aan het restaureren en gedeeltelijk vervangen van de spoorbrug op de Draakplaats/Tramplein. Gekoppeld hieraan vinden nutswerken plaats. Door al deze werken zal de zone binnen de rijweg bijna volledig opgebroken worden. Infrabel voorziet een herstelling van de bovenbouw in de oorspronkelijke staat.

De districtscolleges van Antwerpen en Berchem wensen van deze gelegenheid gebruik te maken om het Tramplein/de Draakplaats te vergroenen en de groeikansen voor de bomen te verbeteren.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een definitief ontwerp en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op en legt het ter goedkeuring voor.

De werken worden volledig door Infrabel uitgevoerd. In het kader hiervan wordt een samenwerkingsovereenkomst opgesteld.

Argumentatie

Inleiding

Het projectgebied is de zone binnen de rijweg op de Draakplaats/ het Tramplein en het wegprofiel onder de twee buitenste bogen.

Analyse

Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

Karakter

De spoorbrug met haar vijf bogen is een beeldbepalend element. Ondanks dat de bogen redelijk donker zijn, vormen ze een meerwaarde voor het gebruik van het plein. De onderzijden van de bogen worden aangelicht door grondspots met de kleuren van de regenboog: het ‘homomonument’.

Groen

De bestaande bomen zijn in matige staat. De plaatsing past bij het gebruik: ze staan langs de rand, zo blijft het midden vrij voor flexibel gebruik. De meeste bomen staan op nutsleidingen.

Mobiliteit

Het middendeel van het plein is een belangrijke passageruimte voor fietsers en voetgangers. Er bevinden zich fietsbeugels onder de bogen, maar deze worden nauwelijks gebruikt. De horeca-uitbaters hebben zelf banken en fietsbeugels geplaatst langs de randen van het plein en deze worden meer gebruikt. Er is een tramhalte onder de middelste boog en bushaltes onder de twee buitenste bogen. De rijweg trekt veel autoverkeer aan en is onderdeel van de sluiproute van de singel naar de Plantin- en Moretuslei.

Gebruik

De randen van de middencirkel worden gebruikt als wacht- en ontmoetingsruimte voor de horeca op het plein. De reclamebankjes worden beter gebruikt dan het officiële straatmeubilair, wellicht vanwege de betere plaatsing. Behalve als verkeersruimte, wordt het plein gebruikt als ruimte voor kleine evenementen, vooral aan de zijde van café ‘Den Draak’. Er is aanmerkelijk minder overlast dan op vergelijkbare plaatsen met donkere passages.

Techniek

De bestaande verlichting is aan vervanging toe. Er zijn geen rioleringswerken noodzakelijk.

Algemene randvoorwaarden

  • minimale wijziging van de bestaande inrichting;
  • bomen Berchem vervangen op bestaande locaties;
  • bomen Antwerpen maximaal behouden;
  • groeiplaats bomen verbeteren;
  • randen van het plein vergroenen, maar gebruik als evenementenruimte mag niet gehypothekeerd worden;
  • straatmeubilair optimaliseren;
  • verlichting behouden qua concept (rondstralers langs de rijweg, regenboogspots onder bogen), maar vervangen door LED.

Mobiliteitsvoorwaarden
Er verandert niets aan de mobiliteitsvoorwaarden.

Ambitie

De Draakplaats/het Tramplein wordt een groen stadsplein voor comfortabele passage en aangenaam verblijf.

Definitief Ontwerp

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte na onderzoek een definitief ontwerp op waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden:

  • de bomen worden deels vervangen en deels behouden op hun bestaande plaats. Twee bomen krijgen een andere plaats, omdat ze in de weg staan voor de nieuwe brug, die breder is dan de oude. De nieuwe bomen krijgen maximaal doorwortelbaar volume. Ook de grond rond de te behouden bomen zal verbeterd worden, onder andere door het voorzien van extra teelaarde en bomengranulaat. Dit alles in de mate van het mogelijke, afhankelijk van de diepteligging van de nutsleidingen;
  • langs de randen van de middencirkel komt een ‘groene krans’ van plantvakken. Het midden blijft vrij voor flexibel gebruik;
  • de bestaande zitblokken worden herplaatst aan de tram- en bushaltes;
  • nieuwe plateaubanken worden geplaatst aangrenzend aan de groenzones;
  • fietsenstallingen worden geplaatst onder de bogen, maar zo dicht mogelijk bij de randen van de brug;
  • er worden blindengeleiding en een extra zebrapaden voorzien tussen de tram- en bushaltes om de overstap veiliger, comfortabeler en toegankelijker te maken.

Parkeerbalans

Niet van toepassing.

Bomenbalans

Het definitief ontwerp resulteert in een neutrale bomenbalans. De bestaande bomen werden gekapt wegens nutswerken. Er worden nieuwe bomen geplant identiek qua aantal, soort en stamomtrek (carpinus betulus fastigiata). Dit zijn bomen van 1e grootteorde.

Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.

De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

Er vinden geen rioleringswerken plaats, het gaat hier om een herstel bovenbouw na nutswerken. In de nieuwe aanleg is er een verbetering wat betreft de opvang en verwerking van hemelwater. Er wordt in totaal 556 m² verharding vervangen door plantvakken. Het hemelwater dat op de resterende verharding terecht komt, wordt volledig afgevoerd naar deze plantvakken. Van hieruit kan het infiltreren in de bodem.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BER01 - Berchem is een actief, bewust en leefbaar district
2BER0102 - Berchem is een district waar het goed wonen is
2BER010201 - Berchem zorgt voor de heraanleg, de herinrichting en het onderhoud van lokale straten en pleinen
2BER010201M01272 - SWOU12110 Draakplaats, Tramplein (herstelling na werken Infrabel)

Besluit

Het districtscollege berchem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (8 april 2021) voor de wegeniswerken op het Tramplein, district Berchem, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/PR/ONTopdrachtdocumenten opmaken
opmaak samenwerkingsovereenkomst

Bijlagen

  • 20210419_12110_DO_BT_NT.pdf