Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling SUB_NR/INTERN/2100/5012500000/224/2BER010201M01272/2BE090200.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Tramplein is een lokaal plein.
Infrabel werkt aan het restaureren en gedeeltelijk vervangen van de spoorbrug op de Draakplaats/Tramplein. Gekoppeld hieraan vinden nutswerken plaats. Door al deze werken zal de zone binnen de rijweg bijna volledig opgebroken worden. Infrabel voorziet een herstelling van de bovenbouw in de oorspronkelijke staat.
De districtscolleges van Antwerpen en Berchem wensen van deze gelegenheid gebruik te maken om het Tramplein/de Draakplaats te vergroenen en de groeikansen voor de bomen te verbeteren.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een definitief ontwerp en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op en legt het ter goedkeuring voor.
De werken worden volledig door Infrabel uitgevoerd. In het kader hiervan wordt een samenwerkingsovereenkomst opgesteld.Inleiding
Het projectgebied is de zone binnen de rijweg op de Draakplaats/ het Tramplein en het wegprofiel onder de twee buitenste bogen.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Karakter
De spoorbrug met haar vijf bogen is een beeldbepalend element. Ondanks dat de bogen redelijk donker zijn, vormen ze een meerwaarde voor het gebruik van het plein. De onderzijden van de bogen worden aangelicht door grondspots met de kleuren van de regenboog: het ‘homomonument’.
Groen
De bestaande bomen zijn in matige staat. De plaatsing past bij het gebruik: ze staan langs de rand, zo blijft het midden vrij voor flexibel gebruik. De meeste bomen staan op nutsleidingen.
Mobiliteit
Het middendeel van het plein is een belangrijke passageruimte voor fietsers en voetgangers. Er bevinden zich fietsbeugels onder de bogen, maar deze worden nauwelijks gebruikt. De horeca-uitbaters hebben zelf banken en fietsbeugels geplaatst langs de randen van het plein en deze worden meer gebruikt. Er is een tramhalte onder de middelste boog en bushaltes onder de twee buitenste bogen. De rijweg trekt veel autoverkeer aan en is onderdeel van de sluiproute van de singel naar de Plantin- en Moretuslei.
Gebruik
De randen van de middencirkel worden gebruikt als wacht- en ontmoetingsruimte voor de horeca op het plein. De reclamebankjes worden beter gebruikt dan het officiële straatmeubilair, wellicht vanwege de betere plaatsing. Behalve als verkeersruimte, wordt het plein gebruikt als ruimte voor kleine evenementen, vooral aan de zijde van café ‘Den Draak’. Er is aanmerkelijk minder overlast dan op vergelijkbare plaatsen met donkere passages.
Techniek
De bestaande verlichting is aan vervanging toe. Er zijn geen rioleringswerken noodzakelijk.
Algemene randvoorwaarden
Mobiliteitsvoorwaarden
Er verandert niets aan de mobiliteitsvoorwaarden.
Ambitie
De Draakplaats/het Tramplein wordt een groen stadsplein voor comfortabele passage en aangenaam verblijf.
Definitief Ontwerp
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte na onderzoek een definitief ontwerp op waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden:
Parkeerbalans
Niet van toepassing.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een neutrale bomenbalans. De bestaande bomen werden gekapt wegens nutswerken. Er worden nieuwe bomen geplant identiek qua aantal, soort en stamomtrek (carpinus betulus fastigiata). Dit zijn bomen van 1e grootteorde.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
Er vinden geen rioleringswerken plaats, het gaat hier om een herstel bovenbouw na nutswerken. In de nieuwe aanleg is er een verbetering wat betreft de opvang en verwerking van hemelwater. Er wordt in totaal 556 m² verharding vervangen door plantvakken. Het hemelwater dat op de resterende verharding terecht komt, wordt volledig afgevoerd naar deze plantvakken. Van hieruit kan het infiltreren in de bodem.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (8 april 2021) voor de wegeniswerken op het Tramplein, district Berchem, goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT | opdrachtdocumenten opmaken opmaak samenwerkingsovereenkomst |