Terug
Gepubliceerd op 20/01/2021

2021_DCAN_00027 - Gloriantlaan. Pilootproject inkomzone. SWOU12080 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 18/01/2021 - 14:00 Virtueel via Zoom
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2021_DCAN_00027 - Gloriantlaan. Pilootproject inkomzone. SWOU12080 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2021_DCAN_00027 - Gloriantlaan. Pilootproject inkomzone. SWOU12080 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.

Gloriantlaan is een lokale straat.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende wijzigingen aangebracht:

  • de oostelijke parking wordt opgenomen in het projectgebied en ook onthard en vergroend. In augustus en september 2020 werd het voorontwerp voorgesteld aan de buurt, de stakeholders en de horeca-uitbaters. Door de horeca-uitbaters werden enkele bezorgdheden geuit over de leesbaarheid en veiligheid van de voorgestelde inrichting van de oostelijke parking en de verbinding naar de horecagelegenheden. Als antwoord hierop wordt de oostelijke parking geïntegreerd in de heraanleg van deze inkomzone. Dit geeft de opportuniteit om de parking maximaal te ontharden en te vergroenen én opnieuw in te richten zodat een veiligere situatie ontstaat tussen doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer voor de parking. De doorgaande weg is voldoende breed voorzien voor zwaarder laad- en losverkeer en wordt uitgevoerd in gezaagde kasseien. De parking wordt uitgevoerd in grasbetontegels en de mindervalideplaatsen in gezaagde kasseien; 
  • tussen de oostelijke parking en de Robinsonspeeltuin is een voetpad voorzien;
  • de verbinding Kastanjedreef – Gloriantlaan is verder uitgewerkt. De rijweg is in kassei voorzien en de voetgangersoversteek is drempelloos. De Kastanjedreef blijft woonerf;
  • het kruispunt Thonetlaan-Gloriantlaan wordt opgenomen in het projectgebied en wordt verhoogd aangelegd;
  • het velostation is verplaatst naar de Thonetlaan. Hierdoor sluit het beter aan bij het fietspad en kan het beheren van het velostation op een veilige en vlotte wijze gebeuren;
  • de aansluiting van nieuwe rijweg aan de Thonetlaan werd verder afgestemd op een verhoogde zichtbaarheid voor fietsers en meer groene afscheidingen tussen parking en voetpad;
  • de materialisatie en inrichting (inclusief voorzien van nutskasten) werd verder afgestemd met Stadsbeheer/Evenementen;
  • een stootrand aan elke parkeerplaats verhindert dat beplantingen overreden worden;
  • voetgangersdoorgangen op de parkings worden in schelpengruis uitgevoerd. Door paaltjes wordt verhinderd dat de doorgangen als parkeerplaats worden gebruikt;
  • voldoende zitmeubilair, fietsbeugels en afvalbakken werden toegevoegd;
  • in samenspraak met MV (Maatschappelijke Veiligheid) worden camera’s voorzien aan de parkings.

Eerdere opmerkingen die worden verwerkt in de uitvoeringsplannen:

  • de rijwegen in kassei worden opgesloten met een boordsteen en ter hoogte van de voetpaddoortrekkingen zal extra fundering voorzien worden;
  • de types grasbetontegels zijn de standaard lineaire en noppen variant, de materialisering van het schelpengruis wordt nog verder afgestemd;
  • er worden voldoende wachtbuizen voorzien voor een latere koppeling op de glasvezel.

Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een neutrale parkeerbalans van 274 plaatsen in de bestaande toestand naar 261 plaatsen in de nieuwe toestand, inclusief mindervalideplaatsen. Dit omwille van vergroening, verbeterde leesbaarheid van de zone en optimalisatie van de oostelijke en westelijke parking met behoud van bereikbaarheid van alle functies.

Bomenbalans

Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans met 60 nieuwe bomen. Het gaat om inheemse soorten volgens principe van drager en ondersteuner aansluitend bij het beeld van het rivierduinenlandschap (cfr. Masterplan Sint-Anneke Plage).

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Gloriantlaan ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
De parkings worden aangelegd in waterpasserende materialen in een minimale helling en wateren af naar de groene zones in het midden en aan de randen. Deze groene zones worden verlaagd aangelegd zodat bij hevige regenval het water hierin kan gebufferd worden en vertraagd kan infiltreren. Het betonnen plein en pad wateren af naar de omliggende groene zone met 3 wadi’s. Ook de afwatering van het dak van het ijssalon zal via een ondergrondse verbinding naar een wadi geleid worden.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist. 

Inspraak

Online inspraakmoment over het goedgekeurde voorontwerp van de inkomzone voor de horeca-uitbaters en stakeholders:

  • online inspraakmomement met de horeca-uitbaters en stakeholders
  • 17 augustus 2020

Online inspraakmoment over het goedgekeurde voorontwerp van de inkomzone voor de buurt:

  • online inspraakmomement met de buurt
  • 16 september 2020

Overleg met horeca-uitbaters:

  • vergadering met horeca
  • 1 oktober 2020
  • samenvatting van de voornaamste opmerkingen:
    • bewegwijzering opnemen om bezoekers naar de horeca te leiden;
      • dit wordt opgenomen bij de verdere uitwerking van het uitvoeringsdossier.
    • op de oostelijke parking vraagt de horeca een duidelijke scheiding van rijweg en parkeerplaatsen in functie van veiligheid;
      • naar aanleiding van deze vraag wordt de volledige oostelijke parking heringericht en vergroend. 
    • er wordt een voldoende brede rijweg gevraagd zodat leveranciers met grotere (vracht)wagens vlot de horeca kunnen bereiken en wegrijden;
      • dit is opgenomen in het plan.

Aanleiding en context

Fase

Actie

Datum

Jaarnummer

District Antwerpen – Sint-Anneke Plage. SWOU12080 en SWOU12081 – Principebeslissing herinrichting publieke ruimte Sint-Anneke Plage en uitgangspunten pilootproject inkomzone Gloriantlaan

Goedkeuring college

10 juli 2019

5711

Sint-Anneke Plage. SWOU12080 - Uitgangspunten pilootproject inkomzone Gloriantlaan. Advies

Goedkeuring districtsraad

18 mei 2020 

80

Gloriantlaan. Pilootproject inkomzone. SWOU12080 - Voorontwerp

Goedkeuring districtscollege

15 juni 2020317
Goedkeuring college
7 augustus 20206698
AdviezenOnline inspraakmoment voor horeca en stakeholders
17 augustus 2020---
Online inspraakmoment voor buurtbewoners
16 september 2020---
Overleg horeca over heraanleg inkomzone Gloriantlaan
1 oktober 2020---
Brandweer
1 oktober 2020---

Het districtscollege keurde in zitting van 15 juni 2020 (jaarnummer 317) het voorontwerp voor het pilootproject inkomzone in de Gloriantlaan goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op en legt het ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget wordt voorzien op boekingsadres 2LMS030101M01182/224/5153000000/2SA020200/2100/2200.

Adviezen

Brandweer Gunstig onder voorwaarden

Advies brandweer: 

  • 1 oktober 2020
  • geparkeerde wagens in meest noordelijke (afgesloten deel) Gloriantlaan mogen doorgang niet verhinderen. Op voorgelegde plannen zijn de mogelijke parkeerplaatsen niet. Geparkeerde wagens mogen bochtstralen brandweervoertuigen niet belemmeren. Dit valt buiten het projectgebied en is niet opgenomen in het plan.
  • Aangezien dit nieuwe wegenis betreft, vraagt brandweer om bochtstralen 8/12 naar 11/15 te voorzien zodat doorgang steeds gegarandeerd is; brandweer ziet geen reden om bochtstralen 8/12 bij deze nieuwe aanleg te voorzien. Bochtstralen 8/12 vertragen de interventies. Dit is opgenomen in het plan.
  • de wegenis doorheen de parking dient steeds (in alle weersomstandigheden) duidelijk zichtbaar en slipvrij te zijn. Dit is opgenomen in het plan.
  • de wegenis doorheen de parking dient voorzien van een straatnaam. Dit wordt bij verdere uitwerking nog opgenomen.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS03 - Openbaar domein
2LMS0301 - Aanleg, heraanleg en onderhoud infrastructuur
2LMS030101 - Geclusterde projecten publieke ruimte
2LMS030101M01182 - SWOU12080 Gloriantlaan (van Wandeldijk tot de Thonetlaan - onthardingsproject SAP)

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (8 januari 2021) voor het pilootproject inkomzone in de Gloriantlaan, district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Publieke Ruimte

Opmaak van de aanbestedingsdocumenten

SW/Mobiliteit    

Definitief signalisatieplan opmaken

SW/Publieke Ruimte/strategische projecten en AG VESPA

Opmaken van een overeenkomst over het gebruik van de gronden van De Vlaamse Waterweg

 


Bijlagen

  • 20200916_inspraakVO_definitiefverslag.pdf
  • 20201001_Overleg2HorecaVerslag_DEF.pdf
  • 20210108_12080_DO_P_BT.pdf
  • 20210108_12080_DO_P_OT.pdf
  • 20210108_12080_DO_TDP.pdf
  • 20210111_plan1.pdf
  • 20210111_plan2.pdf
  • 20210111_overzichtsplan.pdf