Terug
Gepubliceerd op 23/03/2021

Notulen  districtscollege Antwerpen

ma 22/03/2021 - 14:00 Virtueel via Zoom

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen

Agendapunten

14u00 | Toelichting - Visienota en schetsontwerp Ringpark Groenendaal | Wine Asselberghs

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen

14u00 | Toelichting - Visienota en schetsontwerp Ringpark Groenendaal | Wine Asselberghs

14u00 | Toelichting - Visienota en schetsontwerp Ringpark Groenendaal | Wine Asselberghs

Motivering

14u45 | Toelichting - Meerjarenplan 2021-2025 | Petra Van Landeghem

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen

14u45 | Toelichting - Meerjarenplan 2021-2025 | Petra Van Landeghem

14u45 | Toelichting - Meerjarenplan 2021-2025 | Petra Van Landeghem

Motivering

1.

2021_DCAN_00183 - Concretisering beleidslijn - Samenwerkingsafspraak Groen 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
1.

2021_DCAN_00183 - Concretisering beleidslijn - Samenwerkingsafspraak Groen 2021 - Goedkeuring

2021_DCAN_00183 - Concretisering beleidslijn - Samenwerkingsafspraak Groen 2021 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Binnengemeentelijke decentralisatie
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplantingen.

Argumentatie

De samenwerkingsafspraak is een afspraak tussen district Antwerpen en stad Antwerpen (de dienst Stadsbeheer/Groen- en Begraafplaatsen) over de te leveren generieke en specifieke dienstverlening qua aard, omvang en kosten. De groendienst wil diensten leveren die qua prijs, kwaliteit en doorlooptijd in evenwicht zijn. Deze drie componenten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en staan in functie van het realiseren van de wensen van de districten.

Over de inzet van de beschikbare middelen, zowel in termen van budget als personeel, dienen er beleidskeuzes gemaakt te worden, zoals:

  • welk onderhoudsniveau wordt voor een locatie nagestreefd;
  • welke beeldkwaliteit mag men dan verwachten.

Deze overeenkomst helpt de bedrijfseenheid Stadsbeheer om jaarlijks de resultaten te evalueren, maar ook om een objectieve basis te creëren om in de toekomst op basis van “geleerde lessen” de werking van de dienst Stadsbeheer/Groen- en Begraafplaatsen bij te sturen.

Aanleiding en context

De dienst Stadsbeheer/ Groen- en Begraafplaatsen stelt jaarlijks een samenwerkingsafspraak op die aangeeft hoe stad Antwerpen en de districten met het openbaar groen willen omgaan. Het gaat hierbij zowel om het ontwikkelen van groenvoorzieningen als om het duurzaam in stand houden van het groen. In deze samenwerkingsafspraak worden de projecten van 2021 opgenomen.

De samenwerkingsafspraak:

  • verankert het gewenste beleid en de wijze waarop het groen beheerd wordt;
  • geeft inzicht in de gewenste kwaliteit en kwantiteit van het openbaar groen (dit is gekoppeld aan de inrichting en het gebruik van de openbare ruimte).

De samenwerkingsafspraak wordt halfjaarlijks geëvalueerd en jaarlijks aangepast.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0202 - Het publiek domein wordt gekenmerkt door maximale en kwaliteitsvolle vergroening
1SAN020201 - Het district voert een groenbeleid met aandacht voor kwaliteit en duurzaamheid

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de samenwerkingsafspraak 2021 tussen de dienst Stadsbeheer/Groen- en Begraafplaatsen en district Antwerpen goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
2.

2021_DCAN_00184 - Collegiale brieven aan stadsondersteuners - advies betreffende betoelagings- en subsidiebedragen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
2.

2021_DCAN_00184 - Collegiale brieven aan stadsondersteuners - advies betreffende betoelagings- en subsidiebedragen - Goedkeuring

2021_DCAN_00184 - Collegiale brieven aan stadsondersteuners - advies betreffende betoelagings- en subsidiebedragen - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Argumentatie

Het district wil via een collegiale brief de belangrijkste beleidsintenties kenbaar maken.

Juridische grond

Het collegebesluit van 16 september 2016 (jaarnummer 7985) over de procedure brieven en adviezen.

Aanleiding en context

Op 1 februari 2021 ontving district Antwerpen het advies van de stadsondersteuners betreffende 'betoelagings- en subsidiebedragen'.

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de collegiale brief over het advies van de stadsondersteuners 'betoelagings- en subsidiebedragen' goed. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
3.

2021_DCAN_00185 - Ondersteuning. Senioren - AG Culturele instellingen Antwerpen/Kunsten. Vastlegging nominatief krediet Matinee Doree 2021. Afsprakennota. - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
3.

2021_DCAN_00185 - Ondersteuning. Senioren - AG Culturele instellingen Antwerpen/Kunsten. Vastlegging nominatief krediet Matinee Doree 2021. Afsprakennota. - Goedkeuring

2021_DCAN_00185 - Ondersteuning. Senioren - AG Culturele instellingen Antwerpen/Kunsten. Vastlegging nominatief krediet Matinee Doree 2021. Afsprakennota. - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid

Binnengemeentelijke decentralisatie
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 5 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal seniorenbeleid.

Argumentatie

Met een ondersteuning van 24.000,00 EUR van district Antwerpen aan AG Culturele instellingen Antwerpen/Kunsten zal het in 2021 minstens 7 matinees voor de senioren van district Antwerpen organiseren. Deze matineevoorstellingen worden ‘Matinee Doree’ genoemd. De doelgroep is de senior van district Antwerpen. 

De ondersteuning wordt gebruikt om onderstaande kosten te dekken:

  • kosten voor artiesten;
  • auteursrechten;
  • huur van buitenlocaties (voor voorstellingen die wegens corona in openlucht moeten doorgaan);
  • huur van extra technisch materiaal en technieker voor buitenlocaties;
  • onkosten voor vrijwilligers, verbonden aan de buitenlocaties;
  • catering voor toeschouwers (maximum 1 drankje en koekje per persoon);
  • catering backstage artiesten, medewerkers en vrijwilligers die meewerken bij de productie;
  • promotiekosten.

Bedragen zijn inclusief btw. 

De ontvanger zal tickets verkopen. Een ticket kost maximaal 6,00 EUR. De inkomsten van de matinees worden mee in rekening gebracht. De ontvanger staat in voor de hele organisatie van de matinee, en omvat zowel de voorbereiding als de uitvoering. De ontvanger neemt de gage, het afsluiten en uitvoeren van contracten en de rider van de artiesten volledig op zich. Betalende eet- en drankstand(s) zijn mogelijk, maar de senioren krijgen minstens één consumptie (drankje én koekje) gratis aangeboden. Deze kosten zijn integraal voor de ontvanger. 

Als het coronavirus een impact heeft op de uitvoering van deze afsprakennota, dan kan een aangepaste planning van het initiatief worden voorgesteld. Dit wordt steeds tijdig ter goedkeuring voorgelegd aan district Antwerpen.

Juridische grond

Wet op de toelagen
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de vastlegging en aanwending van sommige toelagen (Belgisch Staatsblad 6 december 1983).
Het kaderbesluit ondersteuningsbeleid goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).

Aanleiding en context

Op 18 februari 2019 (jaarnummer 27) keurde de districtsraad het bestuursakkoord van district Antwerpen goed.

In het kader van het beheers- en beleidsplan en aansluitend op het bestuursakkoord van district Antwerpen keurt het district overeenkomsten goed met partners die belangrijk zijn voor de uitvoering van het seniorenbeleid. Op 16 november 2020 (jaarnummer 167) keurde de districtsraad aanpassing 1 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.

In 2021 voorziet het district Antwerpen een nominatief opgenomen ondersteuning van 24.000,00 EUR voor seniorenvoorstellingen onder de noemer van 'Matinee Doree'.

Algemene financiële opmerkingen

De ondersteuning van het district Antwerpen voor AG Culturele instellingen Antwerpen/Kunsten bedraagt volgens de overeenkomst in totaal 24.000,00 EUR . 

De verrekening gebeurt op doelstelling 2ANT010406.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0104 - Bruisend district
2ANT010406 - Senioren

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de afsprakennota met AG Culturele instellingen Antwerpen/Kunsten voor 'Matinee Doree' van 22 maart 2021 tot en met 31 december 2021 goed.

Artikel 2

Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling van de nominatief voorziene ondersteuning van 24.000,00 EUR aan AG Culturele instellingen Antwerpen/Kunsten goed.

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

AG Culturele instellingen Antwerpen/kunsten
Grote Markt 1
2000 Antwerpen

Ondernemingsnummer:
0738.734.281
Rekeningnummer: 
BE78 7350 4029 3986

24.000,00 EUR budgetplaats: 5003000000
budgetpositie: 6496430
functiegebied:
2ANT010406A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma:
2AN090959
budgetperiode: 2100
4505122437
4.

2021_DCAN_00186 - Districtsraad. Toekenning en uitbetaling presentiegelden - Eerste kwartaal 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
4.

2021_DCAN_00186 - Districtsraad. Toekenning en uitbetaling presentiegelden - Eerste kwartaal 2021 - Goedkeuring

2021_DCAN_00186 - Districtsraad. Toekenning en uitbetaling presentiegelden - Eerste kwartaal 2021 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Argumentatie

Het districtscollege bepaalt het aantal raden en het aantal commissiezittingen, evenwel rekening houdende met het minimum aantal raadszittingen van tien per jaar.

Juridische grond

Artikel 17 van het Decreet over het lokaal bestuur legt het principe vast dat de raadsleden een presentiegeld ontvangen op kosten van hun gemeente. Deze artikels zijn ook van toepassing op de districten (artikel 119 § 1 van het Decreet voor het lokaal bestuur), met dien verstande dat de districtsraad in de plaats treedt van de gemeenteraad.

Besluit van de Vlaamse regering over het statuut van de lokale mandataris, goedgekeurd op 6 juli 2018.

Aanleiding en context

Op 21 oktober 2019 (jaarnummer 607) besliste de gemeenteraad dat het bedrag van de presentiegelden voor gemeenteraadsleden werd aangepast naar 213,33 EUR, vanaf 1 januari 2020. Bovendien besliste de gemeenteraad dat dit bedrag nadien automatisch geïndexeerd zou worden. Na automatische indexering bedraagt het nu 217,59 EUR. 

De districtsraad besliste op 18 november 2019 (jaarnummer 215) om de presentiegelden met ingang van 1 januari 2020 te verhogen naar 213,33 EUR. Ook dit bedrag werd automatisch geïndexeerd.

Algemene financiële opmerkingen

De zitpenningen voor de districtsraadsleden vallen ten laste van het district.

In het eerste kwartaal van 2021 gaat het om 240 zitpenningen, voor een totaal bedrag van 52.221,60 EUR.

De financiële gevolgen voor het eerste kwartaal 2021 kunnen verrekend worden op de doelstelling 2ANT010603A00000. Hierop is een exploitatiebudget van 165.000,00  EUR voorzien in 2021.

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de presentiegelden en de uitbetaling ervan voor de districtsraads- en commissiezittingen van het eerste kwartaal van 2021 voor een bedrag van 52.221,60 EUR goed.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Presentiegelden Antwerpen
eerste kwartaal
52.221,60 EUR budgetplaats: 5000100000
budgetpositie: 6200
functiegebied: 2ANT010603A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2AN090190
budgetperiode: 2100
Betaald via weddesysteem
van de stad Antwerpen
5.

2021_DCAN_00187 - District Antwerpen. Jozef De Bomstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
5.

2021_DCAN_00187 - District Antwerpen. Jozef De Bomstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2021_DCAN_00187 - District Antwerpen. Jozef De Bomstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1);
  • parkeerzones worden langs beide zijden aangebracht tussen de Fourmentstraat en de Teichmannstraat (artikel 7).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Aanleiding en context

De Jozef De Bomstraat in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 29 april 2016 (jaarnummer 3816);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Harmonie-Brederode";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.

Stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden, wat het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed. 
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed. 
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Enkel de nog lopende inrittendossiers worden binnen deze beëindigde beleidsrichtlijn nog bekeken. Ad-hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk. De Jozef de Bomstraat is een van de openstaande dossiers.

Op 1 juni 2016 werd er bij Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) een aanvraag ingediend door een bewoner van de Jozef de Bomstraat om markeringen aan te brengen aan de inritten. In het kader van de heraanleg van de straten in de Harmoniewijk werd gewacht met het aanbrengen van markeringen. Op 17 februari 2020 werd door de bewoner van de Jozef de Bomstraat op de aanvraag teruggekomen. MPA stelt voor om parkeervakken aan te brengen langsheen de lengte van het straatsegment in de Jozef de Bomstraat tussen het kruispunt met de Isabella Brantstraat en het kruispunt met de Fourmentstraat.

Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 12 maart 2021 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Jozef De Bomstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 29 april 2016 (jaarnummer 3816).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
6.

2021_DCAN_00188 - Districten Hoboken en Antwerpen. Sint-Bernardsesteenweg (gewest) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
6.

2021_DCAN_00188 - Districten Hoboken en Antwerpen. Sint-Bernardsesteenweg (gewest) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2021_DCAN_00188 - Districten Hoboken en Antwerpen. Sint-Bernardsesteenweg (gewest) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • verwijderen van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 886 (artikel 2).
  • Onderzoek heeft uitgewezen dat deze plaats niet meer gebruikt wordt.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  •  Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Aanleiding en context

De Sint-Bernardsesteenweg in districten Hoboken en Antwerpen:

  • is een gewestweg waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 11 oktober 2019 (jaarnummer 8344);
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd 'zone Tir' met het oog op het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Op 14 januari 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Sint-Bernardsesteenweg om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.

Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Sint-Bernardsesteenweg in districten Hoboken en Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 11 oktober 2019 (jaarnummer 8344).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
7.

2021_DCAN_00189 - District Antwerpen. Waarlooshofstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
7.

2021_DCAN_00189 - District Antwerpen. Waarlooshofstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2021_DCAN_00189 - District Antwerpen. Waarlooshofstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1);
  • om onduidelijke situaties te vermijden, wordt de gele onderbroken markeringen langs de oneven zijde vervangen door het parkeerverbodsbord (artikel 2);
  • de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van het voormalige stadskantoor, wordt niet langer behouden.
    Onderzoek heeft uitgewezen dat deze niet langer gebruikt wordt.
 De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Aanleiding en context

De Waarlooshofstraat in district Antwerpen:     

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;         
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 17 december 2007 (jaarnummer 2771);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "zone Kiel";  
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Op 26 november 2020 werd een aanvraag ingediend om het geel onderbroken in de as-verschuiving op te frissen. Het parkeerverbod door middel van geel onderbroken strepen wordt stelselmatig vervangen door de verkeersborden E1 (parkeren verboden).
De voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap, ter hoogte van het voormalige stadskantoor, werd tevens onderzocht op het gebruik. 

Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 8 december 2020 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Waarlooshofstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 17 december 2007 (jaarnummer 2771).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
8.

2021_DCAN_00190 - District Antwerpen. Edgard Casteleinstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
8.

2021_DCAN_00190 - District Antwerpen. Edgard Casteleinstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2021_DCAN_00190 - District Antwerpen. Edgard Casteleinstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1);
  • bestendigen van de proefopstelling waarbij het parkeerverbod werd opgeschoven van de Vlaamsekunstlaan naar de scheiding van de nummers 47-45 (artikel 2);
  • verwijderen van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 10 (artikel 3).
    Onderzoek wees uit dat deze niet langer gebruikt wordt.
 De parkeerbalans neemt toe met twee parkeerplaatsen.
Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Aanleiding en context

De Edgard Casteleinstraat in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 5 april 2019 (jaarnummer 3056);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Tentoonstellingswijk";
  • maakt deel uit van de wijk "Camille Huysmanslaan en omgeving" waar de toegang beperkt wordt voor voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton, uitgezonderd voor plaatselijk verkeer;
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Het college keurde op 10 juli 2020 (jaarnummer 6041) de proefopstelling voor de "Edgard Casteleinstraat en Vlaamsekunstlaan" goed. Het district evalueerde de proefopstelling gunstig op 5 maart 2021 en de verkeerspolitie evalueerde tevens gunstig op 12 maart 2021. De proefopstelling wordt nu bestendigd. 
Op 1 februari 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Edgard Casteleinstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.

Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 16 maart 2021 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Edgard Casteleinstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 april 2019 (jaarnummer 3056).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
9.

2021_DCAN_00191 - Damplein. Onderhoudswerken aan rijwegen en voetpaden in elementverharding - Opdracht SWOU12407A - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
9.

2021_DCAN_00191 - Damplein. Onderhoudswerken aan rijwegen en voetpaden in elementverharding - Opdracht SWOU12407A - Goedkeuring

2021_DCAN_00191 - Damplein. Onderhoudswerken aan rijwegen en voetpaden in elementverharding - Opdracht SWOU12407A - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

Het Damplein is een lokaal plein.

Artikel 56 §3, 4°van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3, 4° 5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521), binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.

Argumentatie

De werken omvatten ontharding en vergroening van het Damplein.

Voor de uitvoering van deze werken maakte de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, op basis van de raamovereenkomst GAC/2019/01001, de opdracht SWOU12407A, Damplein op, voor een bedrag van 99.468,36 EUR (exclusief btw).

Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen (PH) en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget (in EUR):

Ten laste vanGunning10% PH en VH21% btwTotaal
District Antwerpen99.468,369.946,8422.977,19132.392,39

Uitvoeringstermijn: 20 werkdagen.
Prijsherziening: volgens raamovereenkomst.

Juridische grond

Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.

Aanleiding en context
FaseActieDatumJaarnummer
Bestek GAC/2019/01001
BestekGoedkeuring Gemeenteraad21 oktober 2019583
Publicatie 23 september 2019 
GunningGoedkeuring college 13 december 201910383
Sluiting opdracht 7 januari 2020 

Op 13 december 2019 (jaarnummer 10383) gunde het college de raamovereenkomst "onderhoudswerken aan rijwegen en voetpaden in elementverharding”, op basis van bestek GAC/2019/01001, aan de firma Verbruggen bvba, Doornstraat 54 te 9140 Temse, met ondernemingsnummer 0439.524.816.
De toewijzingsbrief werd verzonden op 7 januari 2020.

Het districtscollege wenst onderhoudswerken aan rijwegen en voetpaden in elementverharding uit te voeren aan het Damplein, district Antwerpen.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de opdracht SWOU12407A ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Voor deze werken werd bestelbon 4005443000 opgemaakt voor een bedrag van 132.392,39 EUR.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010504 - Vergroening
2ANT010504M01458 - SWOU12407 Damplein (ontharding/vergroening)

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het  districtscollege keurt de opdracht SWOU12407A voor onderhoudswerken aan rijwegen en voetpaden in elementverharding aan het Damplein, district Antwerpen, goed voor een bedrag van 99.468,36 EUR (exclusief btw). De werken worden, op basis van het bestek GAC/2019/01001, uitgevoerd door de firma Verbruggen bvba, Doornstraat 54 te 9140 Temse, met ondernemingsnummer 0439.524.816. Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden bedraagt het vast te leggen budget 132.392,39 EUR.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

Opdracht SWOU12407A

Verbruggen bvba
Doornstraat 54
9140 Temse
ondernemingsnummer:
0439 524 816
rekeningnummer:
BE48 3930 0894 6927

132.392,39 EURbudgetplaats:5004000000
budgetpositie:220
functiegebied:2ANT010504M01458
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2AN090680
budgetperiode:2100
4005443000
11.

2021_DCAN_00193 - Antwoord college van burgemeester en schepenen - Beloning straatvrijwilligers - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
11.

2021_DCAN_00193 - Antwoord college van burgemeester en schepenen - Beloning straatvrijwilligers - Kennisneming

2021_DCAN_00193 - Antwoord college van burgemeester en schepenen - Beloning straatvrijwilligers - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde initiatiefrechten
Argumentatie

Het districtssecretariaat registreert alle inkomende en uitgaande briefwisseling van het district. De districtssecretaris zorgt voor een correcte opvolging en beantwoording van de briefwisseling.

Juridische grond

Artikel 290 van het Decreet over het Lokaal Bestuur bepaalt dat alle briefwisseling aan de gemeente wordt geacht te zijn gericht aan het college van burgemeester en schepenen. Behalve bij andersluidende beslissing van de gemeenteraad wordt de briefwisseling verstuurd naar het gemeentehuis. Er wordt een register aangelegd van alle ingaande en uitgaande briefwisseling, van welke aard ook. Ingevolge artikel 132 van het Decreet over het Lokaal Bestuur is dit artikel ook van toepassing op de districten.

Aanleiding en context

District Antwerpen ontving op 12 maart 2021 een antwoord van het college op het advies van de districtsraad (zitting van 14 december 2020, jaarnummer 146) betreffende beloning voor straatvrijwilligers. 

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van het antwoord van het college van burgemeester en schepenen op het advies betreffende beloningen voor straatvrijwilligers.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
12.

2021_DCAN_00194 - Grasvelden Park Spoor Noord - Vernieuwing - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
12.

2021_DCAN_00194 - Grasvelden Park Spoor Noord - Vernieuwing - Goedkeuring

2021_DCAN_00194 - Grasvelden Park Spoor Noord - Vernieuwing - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid

Binnengemeentelijke decentralisatie
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor groen.

Gunningswijze
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 § 3, 4°, 5° en 6) van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) binnen de beleidsnormen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Regeneratie gazon fonteinen: 

Met het vernieuwen van het houten terras aan de Bar Noord zomerbar in Park Spoor Noord door AG Vespa ligt er ook de opportuniteit om de versterkte graszone tussen de twee fonteinen te regenereren. Deze zone was reeds in slechtere staat door een dun grondpakket op fundering, hierdoor zal de groendienst het verstrekt gazon omvormen tot normaal gazon om verkeer op het nieuw terras te vermijden. Om de uitvoeringstermijn te beperken zodat de fonteinen en de zomerbar in mei van start kunnen gaan verkiezen we de uitvoering met grasmatten, hierdoor zal de zone maar drie weken worden afgesloten voor betreding. 


Regeneratie gazons rijstvelden: 

Gazons in parken worden veel gebruikt voor evenementen, sport, spel en door wandelaars. De verschillende grasvelden worden cyclisch vernieuwd om de parken op beeldkwaliteit te houden. De grasvelden worden gefreesd, verkruimeld, geëgaliseerd en gerold en daarna opnieuw ingezaaid, ook zullen de taluds worden vernieuwd. De nieuw ingezaaide grasvelden worden tijdelijk met hekwerk afgeschermd om het gras de kans te geven te wortelen. De hinder voor parkgebruikers is beperkt en de parken blijven toegankelijk.

Juridische grond

Wet op de overheidsopdrachten
Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.

Aanleiding en context

De bedrijfseenheid Stadsbeheer vraagt een vastlegging van bestelbonnen voor het regenereren van gazons in Park Spoor Noord ter hoogte van de fonteinen en rijstvelden via het raamcontract GAC_2019_00935, goedgekeurd door het college op 20 mei 2020 (jaarnummer 4477).

De werken zullen worden uitgevoerd door de firma  THV Donker Groen België - Nederland VVZRL, Driesstraat 166, 1861 Meise.  

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010507 - Investeringsplan parken

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de gunning van onderstaande deelopdrachten goed: 

  • 4005444068 in het Park Spoor Noord aan de fonteinen goed voor een bedrag van 13.753,24 EUR.
  • 4005444236 in het Park Spoor Noord aan de rijstvelden goed voor een bedrag van 32.647,99 EUR.

Deze werken mogen uitgevoerd worden door THV Donkergroen België - Nederland VVZRL - Driesstraat 166,1861 Meise, ondernemingsnummer 0526.958.339.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Regeneratie gazon fonteinen

leverancier:
THV Donker Groen België - Nederland VVZRL
Driesstraat 166
1861 Meise

ondernemingsnummer: 0526.958.339.

IBAN-nummer: BE15 3200 1738 8130

13.753,24 EUR budgetplaats: 5004000000
budgetpositie: 220
functiegebied: 2ANT010507M01271
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2AN090680
budgetperiode: 2100

4005444068

Regeneratie gazons rijstvelden

leverancier:
THV Donker Groen België - Nederland VVZRL
Driesstraat 166
1861 Meise

ondernemingsnummer: 0526.958.339.

IBAN-nummer: BE15 3200 1738 8130

32.647,99 EUR
budgetplaats: 5004000000
budgetpositie: 220
functiegebied: 2ANT010507A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2AN090680
budgetperiode: 2100
4005444236