De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
1 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ontvangen met volgende bezwaren:
- Hoogte scheidsmuur: Het bezwaar tegen de verhoging van de scheidingsmuren in de tuinzone. De reeds uitgevoerde verhoging van de scheidingsmuur met de linkerbuur ter hoogte van de tuinzone van de linkerbuur bedraagt 15cm. Volgens de bezwaarindiener zou het in de praktijk reeds om een ophoging van meer dan 19cm gaan, bovenop de vergunde verhoging van 15cm conform vergunning 20192923.
Evaluatie: Uit nazicht van alle gegevens blijkt dat de tuinmuur in vorige aanvraag foutief was opgetekend. Deze was hoger getekend dan in werkelijkheid. De verhoging van 15cm met de linkerbuur in vorige vergunning blijkt dus een effectieve verhoging van 30cm te zijn volgens voorliggende aanvraag. Uit het bezwaar blijkt dit nu 34cm te zijn.
Het bezwaar is gegrond.
- Effect hoogte scheidsmuur: De verhoogde tuinmuur neemt daglicht weg uit de leefruimten achteraan Generaal Capiaumontstraat 9 en zorgt voor asymmetrische tuinmuren op dit perceel.
Evaluatie: Deze verhoging neemt niet zoveel licht weg dat de bewoonbaarheid van het aanpalende pand in het gedrang komt. Ook de asymmetrische uitwerking is niet van zulke aard dat voorliggende aanvraag omwille van deze reden de aanvraag dient te worden geweigerd.
Het bezwaar is ongegrond.
- Uitwerking scheidsmuur: Bovendien werd de tuinmuur beschadigd en niet kwalitatief noch duurzaam afgewerkt.
Evaluatie: Uit de ontvangen foto’s blijkt dit het geval, alsook uit het advies van stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg én uit het plan van de achtergevel.
Het bezwaar is gegrond.
- Gebruik plat dak: Bezwaarindiener gaat uit van de suggestie van het gebruik van het plat dak als terras door het ontbreken van een hekwerk en dat het voorzien van een terras op het plat dak de privacy onaanvaardbaar schendt.
Evaluatie: Dit bezwaar is hypothetisch. Het klopt echter wel dat een terras op het plat dak de privacy onaanvaardbaar schendt.
Het bezwaar is deels gegrond.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021048390 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA E.M.H. HOLDINGS met als contactadres Consciencestraat 46 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Generaal Capiaumontstraat 7 2600 te Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 22 sectie A nrs. 0 en 15F12 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de scheidsmuur |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/11/2019: vergunning (20192923) voor het vermeerderen van het aantal woonentiteiten van 3 naar 4 en het voorzien van een extra bouwlaag;
- 29/11/1967: vergunning (957#1993) voor het afbreken gebouw en oprichten appartementsgebouw;
- bescherming (ID: 6401) van de wijk Zurenborg als beschermd stads- of dorpsgezicht;
- vaststelling (ID: 120661) van de wijk Zurenborg, deel Berchem als bouwkundig erfgoed;
- vaststelling (ID: 97701) van Zurenborg als bouwkundig erfgoed;
Vergunde toestand
- appartementsgebouw van 4 bouwlagen onder plat dak en een teruggetrokken daklaag;
- scheidsmuur werd deels 15cm opgetrokken;
Huidige toestand
- appartementsgebouw van 4 bouwlagen onder plat dak en een teruggetrokken daklaag;
- scheidsmuur werd 30cm opgetrokken daar de tuinmuur foutief was opgetekend;
Gewenste toestand
- huidige toestand.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de scheidsmuur.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen) | 16 april 2021 | 6 mei 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed | 16 april 2021 | 17 mei 2021 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 16 april 2021 | 7 mei 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Uit nazicht van alle gegevens blijkt dat de tuinmuur in vorige aanvraag foutief was opgetekend. Deze was hoger getekend dan in werkelijkheid. De verhoging van 15cm met de linkerbuur in vorige vergunning blijkt dus een effectieve verhoging van 30cm te zijn volgens voorliggende aanvraag. Uit het bezwaar blijkt dit nu echter 34cm te zijn.
Uit advies en de gegevens op de plannen blijkt tevens dat de ophoging niet volgens de regels van de kunst wordt voorzien.
De bestaande scheidingsmuur bestaat uit rode baksteen en is afwerkt met een deksteen in blauwe hardsteen. De te regulariseren toestand betreft het plaatsen van 2 lagen gipsblokken op de bestaande deksteen. Dit kan bezwaarlijk volgens de regels van de kunst genoemd worden.
Het verwijderen van de deksteen, opbouwen over de volledige breedte van de muur en nadien de deksteen herplaatsen en het kwalitatief afwerken van het nieuwe stuk scheidingsmuur, in samenspraak met de aanpalende, zou een aanvaardbare werkwijze zijn.
De verhoging van de scheidsmuur met de rechterbuur, ter hoogte van tuinzone van de rechterbuur, was onduidelijk in vorige aanvraag. Omwille van deze vaststelling werd de verhoging van de tuinmuur met de rechterbuur uitgesloten door een volume uit te sluiten.
Uit nazicht van alle gegevens blijkt nu ook dat het volume van de rechterbuur foutief was opgetekend én dat een verhoging van de tuinmuur met de rechterbuur wel degelijk werd voorzien en nu is uitgevoerd.
Uit de snede blijkt nu ook dat de gehele tuin is verlaagd in plaats van gedeeltelijk, ter hoogte van het terras én volledig is verhard in plaats van gedeeltelijk ter hoogte van het terras.
Dit maakt geen deel van de aanvraag. Het is echter onduidelijk of dit nu ook een foutieve optekening betreft of een vergetelheid.
Gelet op het voorgaande én de gegronde bezwaren en de onverenigbaarheden met de geldende voorschriften zal worden voorgesteld de vergunning te weigeren.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van gegronde bezwaren, onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordeningen en omwille van tegenstrijdigheden en onduidelijkheden.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 19 maart 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 16 april 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 15 juni 2021 |
Verslag GOA | 28 mei 2021 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.