Terug
Gepubliceerd op 14/06/2021

2021_CBS_04610 - Omgevingsvergunning - OMV_2021050661. Mechelsesteenweg 83. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04610 - Omgevingsvergunning - OMV_2021050661. Mechelsesteenweg 83. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_04610 - Omgevingsvergunning - OMV_2021050661. Mechelsesteenweg 83. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021050661

Gegevens van de aanvrager:

NV AD REM R.M. met als contactadres Braziliëstraat 8 bus 401 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Mechelsesteenweg 83 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 6 sectie F nrs. 0 en 1482G

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning naar een appartementsgebouw met 4 wooneenheden

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden;

-          16/10/2020: integrale kwaliteitskamer.

Vergunde/huidige toestand

-          eengezinswoning met een bruto vloeroppervlakte van circa 800 m²;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw in gesloten bebouwing van 3 bouwlagen onder schuin dak;
  • uitbouw van 2 bouwlagen in het midden; 1 bouwlaag langs linker en rechter achterzijde;

-          voorgevelafwerking:

  • beige kleur, gevelplint in grijze steen;
  • schrijnwerk en geveluitsprong op 1ste verdieping in hout met grijze kleur.

Gewenste toestand

-          meergezinsgebouw:

  • 4 tweeslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 104 m², 115 m², 142 m² en 158 m²;

-          bouwvolume:

  • 2 dakkapellen aan de straatzijde en 2 aan de achtergevel;
  • platte daken voorzien van terras of groendak;
  • deels inpandig terras op dakverdieping;

-          voorgevelafwerking:

  • gerenoveerde voorgevel;
  • dakkapellen afgewerkt met witte crepi;
  • schrijnwerk en geveluitsprong op 1ste verdieping in hout met grijs-blauwe kleur.

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerderen van het aantal wooneenheden van 1 naar 4;

-          wijzigen van volume: plaatsen van 4 dakkapellen;

-          voorzien van terrassen aan achtergevel;

-          wijzigen van voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

27 mei 2021

3 juni 2021

Gunstig

AQUAFIN NV

21 april 2021

2 juni 2021

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)

21 april 2021

7 mei 2021

Voorwaardelijk gunstig

Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn

21 april 2021

11 mei 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

22 april 2021

14 mei 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

22 april 2021

23 april 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht:
    Zowel het hoofdgebouw als de uitsprongen (erkers, zonneweringen, …) en aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving.
    De dakkapellen en het halfinpandige dakterras zijn niet afgestemd op de architectuur van de totale constructie en op de omgeving;
  • Artikel 10
    bij nieuwbouw, herbouw, functiewijziging of een volume-uitbreiding moeten de inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte in harmonie zijn met het referentiebeeld, zoals nader bepaald in Artikel 6 “Harmonie en draagkracht”.
    Door de volume-uitbreiding aan het dak is de bouwhoogte niet meer in harmonie met het referentiebeeld;
  • artikel 43 Septische putten:

het is verplicht om bij verbouwingen waar het afvoerstelsel van afval- en hemelwater kan aangepast worden een septische put te voorzien. Er wordt geen septische put opgetekend.

 

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
{zie advies A.W.V.}
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
OF
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
OF
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het Rooilijndecreet op volgend(e) punt(en):

  • art. 16: de werken komen voorbij de rooilijn, maar er is geen advies van de wegbeheerder waaruit blijkt dat de rooilijn niet binnen 5 jaar gerealiseerd zal worden.
  • {afwijking: om binnen dit puntje nieuwe alinea te maken: shift + enter!}

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestaande en vergunde eengezinswoning wordt omgevormd naar een meergezinsgebouw. De bestaande en vergunde woonfunctie blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken beperken zich grotendeels binnen het bestaande en vergunde volume. De inrichting met 4 ruime tweeslaapkamerappartementen overschrijdt de draagkracht van de plek niet en is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening van de plaats. 

De beperkte uitbreidingen achteraan op de verdiepingen, waarbij kwalitatieve buitenruimtes voorzien worden, optimaliseren het ruimtegebruik op perceelsniveau zonder hinder te veroorzaken voor de omgeving. Dit is echter niet het geval wat de daklaag betreft. De grootte van de dakkapellen, in het bijzonder deze aan de achterzijde, zijn door hun grootte niet in harmonie met de omgeving. De volume-uitbreiding in bouwhoogte die hierdoor aan de achterzijde ontstaat overschrijdt de draagkracht (bouwcode, art. 10). 

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Aan de voorgevel blijven de wijzigingen beperkt tot het voorzien van twee ruime dakkapellen. Deze nieuwe dakkapellen worden voorzien in dezelfde stijl als de rest van de voorgevel en bevinden zich boven de kroonlijst. De raamverdeling kent, in analogie met de rest van de ramen in de voorgevel, een driedeling. De grootte van de dakkapellen en de bijhorende raamopeningen zijn echter niet in harmonie met de raamopeningen van de bestaande gevel. Deze ingreep kan dan ook niet gunstig beoordeeld worden (bouwcode, art. 6). Dakkapellen kunnen enkel in aanmerking komen voor een vergunning indien ze ondergeschikt zijn aan de schaal van de gevel.

 

Ook de voorziene wijzigingen aan de achterzijde van het dak kunnen niet gunstig beoordeeld worden. De twee dakkapellen en het centrale inpandige terras doorbreken de kroonlijst, waardoor het dak zich niet meer laat lezen als een dak. Daarnaast worden de dakkapellen bijzonder groot voorzien, wat ook niet in verhouding staat met de schaal van de overige achtergevel. De voorziene wijzigingen aan het dak leiden er toe dat er een gefragmenteerde dakverdieping ontstaat die zich nog als dak, noch als bouwlaag laat lezen. De kenmerkende bebouwing bestaat uit 3 bouwlagen en een zadeldak, overeenkomstig de bestaande toestand. Wijzigingen in het dak kunnen enkel in aanmerking komen voor vergunning indien deze de kenmerkende bebouwingsvorm respecteren. Om hieraan tegemoet te komen, dient de kroonlijst behouden te blijven. Eventuele dakkapellen dienen kenmerkend boven de kroonlijst voorzien te worden. De verhoudingen van het bestaande schrijnwerk moeten doorgetrokken worden in de dakkapellen. Tot slot dient ook ter hoogte van inpandige terrassen in het dakvlak de kroonlijst behouden te blijven. Een terras is enkel mogelijk indien de bestaande gevel en kroonlijst behouden blijven en als balustrade dienen voor de buitenruimte.

Aangezien de wijzigingen aan de achtergevel niet in voorwaarden kunnen opgelost worden, dienen de handelingen, werken en wijzigingen aan de dakverdieping uitgesloten te worden van de vergunning.

 

De ganse achtergevel wordt geïsoleerd en bepleisterd in een witte kleur. Het schrijnwerk wordt vervangen door nieuwe verdiepingshoge ramen in champagnekleurig aluminium. De voorgestelde materialen passen in de stedelijke context.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Alle woningen voorzien in een ruime buitenruimte die geen inkijk genereert naar de directe buren en de verdere omgeving. De woningen zijn ruim en voldoen aan de minimaal gestelde woonkwaliteitseisen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden van 1 naar 3 (de woning in de dakverdieping wordt uitgesloten). Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1:

-          2 bijkomende wooneenheden = 2 parkeerplaatsen

 

De plannen voorzien niet in nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.


In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden. Dit is het geval in voorliggende aanvraag. Het gebouw is dan wel niet opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed maar heeft wel een sterk beeldondersteunende functie. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde en beeldkwaliteit van het gebouw teniet worden gedaan. Daarnaast vormt een inrit op de drukke verkeersas met tram-, auto- en fietsverkeer een mogelijke verkeershinder. Daarom mogen geen parkeerplaatsen voorzien worden.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.

 

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.

 

 

Fietsstalvoorziening

Voor de 3 bijkomende appartementen met 2 slaapkamers moeten 9 fietsenstallingen voorzien worden (3 x 3 = 9). 1 woning wordt echter uitgesloten van vergunning waardoor er 6 fietsenstallingen voorzien moeten worden.

In de kelder wordt een fietsenberging ingericht voor 15 fietsen. Deze is dus voldoende groot.

De kelder is bereikbaar via een trap met fietsgoot. Bij de kleine trap in de centrale hal ontbreekt echter een fietsgoot. Het voorzien van een fietsgoot bij deze trap wordt als voorwaarde bij de vergunning geformuleerd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de trap in de centrale hal te voorzien van een fietsgoot;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

4.      de voorwaarden geformuleerd in het advies van Aquafin strikt na te leven;

5.      de voorwaarden geformuleerd in het advies van Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn, strikt na te leven;

 

Uitsluitingen

6.      alle handelingen, werken en wijzigingen aan de dakverdieping, met uitzondering van deze die noodzakelijk zijn om conform te zijn met de brandvoorzorgsmaatregelen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 maart 2021

Volledig en ontvankelijk

21 april 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 juni 2021

Verslag GOA

4 juni 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de trap in de centrale hal te voorzien van een fietsgoot;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

4.      de voorwaarden geformuleerd in het advies van Aquafin strikt na te leven;

5.      de voorwaarden geformuleerd in het advies van Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn, strikt na te leven;

 

Uitsluitingen

6.      alle handelingen, werken en wijzigingen aan de dakverdieping, met uitzondering van deze die noodzakelijk zijn om conform te zijn met de brandvoorzorgsmaatregelen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.