Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2021058418 |
Gegevens van de aanvrager: | NV EuroChem Antwerpen met als adres Scheldelaan 600 te 2040 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | NV EuroChem Antwerpen (0837473452) met als adres Scheldelaan 600 te 2040 Antwerpen |
Ligging van het project: | Scheldelaan 600 te 2040 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 20 sectie D nrs. 166L2, 166W, 166T2, 166B2, 166Y2, 166V2, 166S2, 166N2, 166W2, 166F2, 166K2, 166P2, 166X2, 166Y, 166R2 en 166Z2 |
Inrichtingsnummer: | 20190117-0011 (EuroChem Antwerpen N.V. Bedrijf logistiek) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | Het vervangen van een kraan. Chemisch bedrijf - afdeling logistiek en onderhoud: verandering door uitbreiding. |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Inhoud van de aanvraag
- Bouwen van een kraan (type “schroeflosser”);
- Verwijderen van een kraan (type “grijperkraan”).
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 2 maart 2017 werd door de deputatie van de provincie Antwerpen een milieuvergunning verleend voor de verdere exploitatie na verandering van een chemisch bedrijf – afdeling logistiek en onderhoud, voor onbepaalde duur. Nadien werd er nog één vergunning verleend voor een verandering.
Inhoud van de aanvraag
Het voorwerp van de aanvraag betreft een transformator en airco in functie van een nieuwe schroeflosser.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
12.2.2° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA; | 1x 2.000,00 kVA |
16.3.2°b) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW. | +15,00 kW |
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Havenbedrijf Antwerpen, subadvies milieu | 4 juni 2021 | 30 juni 2021 | Gunstig |
Water-link | 4 juni 2021 | Dit advies werd niet tijdig ontvangen. | Dit advies werd niet tijdig ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn. |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (GRUP) (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Grotendeels geldt hier ook het bestemmingsvoorschrift Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven en - voor de Scheldelaan ten zuiden – Gebied voor Verkeers- en vervoersinfrastructuur. Parallel aan deze wegenis loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat. Het Kanaaldok B3 heeft als bestemming Gebied voor waterweginfrastructuur.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. Er wordt noch bijkomende dakoppervlakte, noch bijkomende verharding voorzien.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Langs de westzijde van Kanaaldok B3 wordt een verouderde grijpkraan vervangen. Deze kraan beweegt zich voort op 300 meter lange rails die parallel aan de kaaimuur geplaatst zijn. Deze grijperkraan lost schepen waarna de grondstoffen via transportbanden naar verschillende silo’s gaan. De kraan, die tot circa 59 meter hoog kan gaan, dateert van 1984 en is onderhevig aan daarmee gepaard gaande structurele en mechanische slijtage. Om de continuïteit te garanderen, dient de kraan vervangen te worden.
De huidige grijperkraan zal worden vervangen door een kraan van het type “schroeflosser”. Door het volledig gesloten systeem zal de stofemissie beduidend minder zijn dan deze van de grijperkraan. De nieuwe kraan heeft een hoogte van circa 26 meter en zal op de bestaande rails voortbewegen.
De grijperkraan wordt pas afgebroken nadat de nieuwe schroeflosser in gebruik genomen is.
De nieuwe constructie draagt bij tot de verdere exploitatie van het bedrijf waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de brandweer/risicobeheer/preventie. Dit advies is voorwaardelijk gunstig. Ook het college hecht belang aan dit advies.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De activiteiten van de logistieke afdeling van EuroChem Antwerpen kunnen onderverdeeld worden in drie delen: het losbedrijf, het laadbedrijf en de afdeling opslagsilo's. Voor het losbedrijf wordt een grijperkaan vervangen door een schroeflosser. De grijperkraan wordt gebruikt om schepen met inkomende grondstoffen te lossen, waarna het materiaal via transportbanden naar verschillende silo's gaat.
De kraan zelf is niet ingedeeld volgens VLAREM, maar de transformator en airco's die er mee samenhangen wel. De bestaande transformator van 630 kVA wordt vervangen door een transformator van 2.000 kVA. De airco's bevinden zich in de electrical container om de schakelkamer af te kunnen koelen en zullen een vermogen hebben van 2 x 7,5 kW.
Volgens het stofrapport (2014) wordt er bij een vervangingsinvestering nagegaan of een grijper kan vervangen worden door een schroeflossysteem, wat dus nu gebeurt. Deze schroeflosser heeft als grote voordeel dat het een gesloten systeem betreft, waardoor de niet-geleide stofemissies ten gevolge van de overslag drastisch zullen verminderen. Het optreden van stofemissies is ook niet meer afhankelijk van het al dan niet goed uitvoeren van de manipulaties door de kraanman.
Een referentiemeting van de leverancier bij een gelijkaardige installatie geeft maximaal 40 dB(A) aan op 500 meter. Gezien de ligging industriegebied en de afstand tot de dichtstbijzijnde woningen is de impact bijgevolg beperkt volgens het aanvraagdossier.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
12.2.2° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA; | 1x 2.000,00 kVA |
16.3.2°b) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW. | +15,00 kW |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 3 juni 2021 |
Start openbaar onderzoek | 12 juni 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 11 juli 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 23 juli 2021 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
12 juni 2021 | 11 juli 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies te bezorgen aan de instantie die om het advies gevraagd heeft. |