Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021027072 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Ismet Alija met als adres Paul Vekemanslaan 18 te 2660 Antwerpen |
Ligging van het project: | Paul Vekemanslaan 18 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 36 sectie B nrs. 0 en 242C |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van een eengezinswoning op het gelijkvloers met aanbouw en garage en het inrichten van een zorgwoning op het gelijkvloers |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/10/2003: vergunning (1006#19915) voor het aanbouwen van een veranda;
- 26/08/1969: vergunning (1006#8957) voor het bouwen van een woning.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- bel-etage eengezinswoning;
- 3 bouwlagen met plat dak in halfopen bebouwing;
- gelijkvloers heeft een bouwdiepte van circa 9 m;
- eerste verdieping heeft een bouwdiepte van circa 11 m;
- tweede verdieping heeft een bouwdiepte van circa 9 m;
- gelijkvloers bestaat uit garage en berging;
- verdiepingen bestaan uit woongedeelte.
Huidige toestand
- bel-etage eengezinswoning;
- 3 bouwlagen met plat dak in halfopen bebouwing;
- gelijkvloers heeft een bouwdiepte van circa 9 m;
- eerste verdieping heeft een bouwdiepte van circa 11 m;
- tweede verdieping heeft een bouwdiepte van circa 9 m;
- gelijkvloers bestaat uit garage en berging;
- verdiepingen bestaan uit woongedeelte;
- voorgevel is afgewerkt met grijze natuursteen als gelijkvloerse plint, rode gevelsteen voor de verdiepingen en donkerblauw buitenschrijnwerk in aluminium.
Gewenste toestand
- bel-etage eengezinswoning met aanpalende garage en zorgwoning;
- 3 bouwlagen met plat dak in halfopen bebouwing;
- gelijkvloers heeft een bouwdiepte van circa 11,20 m;
- eerste verdieping heeft een bouwdiepte van circa 11 m;
- tweede verdieping heeft een bouwdiepte van circa 9 m;
- gelijkvloers bestaat uit een zorgwoning met een netto vloeroppervlakte van circa 35 m² (enkel verblijfsruimten);
- verdiepingen bestaan uit woongedeelte;
- aanpalende garage bestaat uit 1 bouwlaag met plat dak;
- garage heeft een bouwdiepte van circa 11 m;
- voorgevel is afgewerkt met grijze natuursteen als gelijkvloerse plint, rode gevelsteen voor de verdiepingen en voor de garage en donkerblauw buitenschrijnwerk in aluminium.
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het gelijkvloers met een aanbouw;
- bouwen van een aanpalende garage;
- omvormen van het gelijkvloers tot zorgwoning;
- wijzigen van de linker perceelsgrens.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Fluvius System Operator | 16 april 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 16 april 2021 | 20 april 2021 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 16 april 2021 | 26 april 2021 |
Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Bouwprojecten | 16 april 2021 | 20 april 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag is strijdig met volgende artikels van de bouwcode:
Minimale binnen hoogte (art.21):
- De garage wordt in deze aanvraag omgevormd tot een verblijfsruimte, die ook verlengd wordt door het dichtmaken van het overdekt terras. De binnen hoogte bedraagt 2,56 meter in het hoofdvolume en 2,38 meter ter hoogte van het oorspronkelijke terras. Deze binnen hoogtes zijn niet conform artikel 21 van de bouwcode wat een minimale vrije hoogte oplegt van 2,6 meter voor iedere verblijfsruimte. De afwijking in het hoofdvolume bedraagt slechts 4 cm, en is dus aanvaardbaar. Onder het overdekt terras bedraagt de afwijking 22cm, maar gezien de grote raampartij, waardoor voldoende woonkwaliteit gewaarborgd blijft, kan dit ook aanvaard worden. Gelet op bovenstaande argumentatie wordt een afwijking toegestaan op basis van artikel 3 van de Bouwcode.
Open ruimte (art.27):
- Er wordt opgemerkt op de bijgevoegde foto’s en de beschikbare luchtbeelden dat bijna de volledige achtertuinzone verhard werd aangelegd met een sportplein en een vergunningsplichtig bijgebouw. Het bijgebouw en de verharding werd niet opgetekend op de plannen (vergund/bestaand/nieuw). De aanvraag bevat hierover dus geen verder informatie. Daarnaast wordt vastgesteld dat de maximale toegelaten verharding in de tuinzone ruimschoots wordt overschreden. Bijgevolg wordt de verharding in de achtertuinzone (incl. tuinhuis) uitgesloten van vergunning.
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat.
Het implementeren van een zorgunit in een bestaande eengezinswoning betekent geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden. Na het beëindigen van de zorgsituatie moet deze ruimte terug deel uitmaken van de eengezinswoning. De beëindigen van de zorgsituatie moet nadien opnieuw gemeld worden aan de gemeente via het omgevingsloket.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag heeft betrekking op het plaatsen van een garage in de zijtuinstrook en het dicht maken van het overdekt terras. De geplande uitbreidingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Visueel-vormelijke elementen
Het materiaalgebruik van de vergunde toestand wordt verder toegepast in de nieuwe toestand. De garage wordt voorzien in een rode gevelsteen. De oorspronkelijke garagepoort wordt omgevormd naar een raampartij. Deze aanpassing vormt een eerlijke vertaling van de achterliggende woonfunctie. Bijgevolg is de geveluitwerking verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
De zorgwoning biedt voldoende woonkwaliteit, bovendien kan verwacht worden dat er belangrijke interactie met de woning op de verdiepingen zal zijn.
De aanvraag voorziet standaard afmetingen van de binnendeuren voor de zorgunit. Dit aspect is niet stedenbouwkundig van aard. Er wordt hierdoor louter als advies meegeven te onderzoeken of bredere binnendeuren niet meer verblijfskwaliteit bieden aan de gebruiker, zodat de zorgunit zijn functie optimaal kan vervullen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. na het beëindigen van de zorgsituatie moet de zorgwoning terug deel uit maken van de eengezinswoning;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Uitsluitingen
3. de verharding in de achtertuinzone (incl. het tuinhuis) wordt uitgesloten van vergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 19 maart 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 16 april 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 15 juni 2021 |
Verslag GOA | 28 mei 2021 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. na het beëindigen van de zorgsituatie moet de zorgwoning terug deel uit maken van de eengezinswoning;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Uitsluitingen
3. de verharding in de achtertuinzone (incl. het tuinhuis) wordt uitgesloten van vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.