De korpschef wenst, alhoewel deze sinds 24 september 2018 over een toestemming van de gemeenteraad beschikt om een drone met mobiele camera zichtbaar in te zetten op het grondgebied, gezien deze nieuwe analyse en aangezien inmiddels de functionaliteiten en gebruikte type drone gekend zijn, een verfijnde principiële toestemming te bekomen van de gemeenteraad voor het gebruik van een drone voorzien van een mobiele camera, binnen een duidelijk gebruikskader.
In de aanvraag wordt het type camera, de doeleinden waarvoor de camera’s zullen worden geïnstalleerd of gebruikt en de voorziene gebruiksmodaliteiten nader gepreciseerd. De toestemmingsaanvraag bevat zoals wettelijk omschreven een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer (DPIA). De aanvraag is specifiek gericht op het dronegebruik dat Politiezone Antwerpen effectief zal toepassen en preciseert het exacte type, het inzetkader, de gebruiksmodaliteiten en de gegevensbeschermingsmaatregelen. Een hernieuwde aanvraag sluit ook aan bij de visie van het Controleorgaan op de Politionele Informatie (COC), die stelt dat gemeenteraadsleden met de nodige kennis van zaken een oordeel moeten kunnen vormen rond het gebruik van drones in hun gemeente.
De camera zal beelden opnemen, er is geen geluidsopname. De mobiele camera aan boord combineert een gewone camera en een thermische camera (warmtebeelden). De Wet op het Politieambt voorziet dat politiediensten camera’s kunnen gebruiken in kader opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie. Het gebruik moet een duidelijke operationele meerwaarde hebben. De drone zal in principe niet ingezet worden voor grootschalige korpsacties op een groot grondgebied en ook niet bij achtervolgingen.
De inzet betreft:
opdrachten van bestuurlijke politie:
opdrachten van gerechtelijke politie:
opleidingsdoelen: de camera en de drone kunnen ook ingezet worden om beelden te maken voor educatieve doeleinden zoals het gebruik van de drone en de camera om trainingsoefeningen in beeld te brengen.
Er wordt beoogd om de drone, voorzien van een mobiele camera in te zetten over het ganse grondgebied van de politiezone, op de plaatsen zoals omschreven in de Wet op het politieambt. De RPAS met camera wordt in hoofdzaak ingezet op openbare of op voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen. De camera wordt daarbij principieel gericht op de openbare weg (openbare ruimte) of plaatsen met een openbaar karakter.
Politiezone Antwerpen zal geen preventief toezicht uitvoeren in de niet voor publieke toegankelijke besloten plaatsen. Een operationele ondersteuning bij een politionele hulpverlening of tussenkomst kan eventueel tijdens de duur van de interventie en indien de inzet een meerwaarde biedt. Een drone wordt in principe enkel ingezet in de niet voor het publiek toegankelijke besloten plaats op vordering van het openbaar ministerie of de onderzoeksrechter. Zonder machtiging van de bevoegde magistraat wordt niet actief gespeurd naar vaststellingen in woningen of aanhorigheden (tuinen). Het inzetten van de drone, voorzien van een mobiele camera, zal gebeuren met maximaal respect voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de betrokkenen personen. De drone kan enkel worden gebruikt op beslissing en onder verantwoordelijkheid van een leidinggevende die waakt over de naleving van de proportionaliteits- en subsidiariteitsbeginselen. Er wordt maximaal voorzien dat voldoende garanties worden ingebouwd om de privacy van zowel de burgers die het voorwerp kunnen uitmaken van een beeldopname, als van de personeelsleden die er gebruik van maken, te garanderen. De inzet draagt niet alleen bij tot het handhaven van de openbare orde en veiligheid, maar verhoogt de pakkans van daders, en verbetert derhalve de politionele heterdaadkracht. Dergelijke finaliteit bereiken door alleen maar verhoogd preventief en repressief toezicht te houden op het terrein, is materieel veel zwaarder en heeft waarschijnlijk minder gewenste resultaten. Door het verhogen van de pakkans kunnen misdrijven ook worden voorkomen. Gerichte opsporingen dragen ten slotte bij aan een betere bewijsvoering. Evenementen met verhoogd risico kunnen doeltreffend opgevolgd worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd gunstig advies te verlenen gelet op het feit dat
De Wet op het politieambt legt sinds 25 mei 2018 het kader vast voor de plaatsing en het gebruik van camera’s door de politiediensten. Een politiezone kan camera’s gebruiken op zichtbare wijze op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt in het kader van opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie na principiële toestemming van de gemeenteraad.
De afgelopen jaren heeft Politiezone Antwerpen sterk ingezet op een verbeterde en meer innovatieve aanpak van criminaliteit en onveiligheid. Een coherent geïntegreerd camerabeleid is een onderdeel van deze aanpak en is een prioriteit uit het bestuursakkoord. Als onderdeel van dit camerabeleid wenst Politiezone Antwerpen ook een drone of RPAS (Remotely Piloted Aircraft System) die voorzien is van een mobiele camera, in te schakelen.
De gemeenteraad verleende op 24 september 2018 reeds toestemming aan de korpschef om onder andere een drone met mobiele camera zichtbaar in te zetten op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt (jaarnummer 564).
Politiezone Antwerpen hecht als politiedienst zeer veel belang aan transparantie, respect voor de persoonlijke levenssfeer en proportioneel gebruik van middelen. Daarom werd recent een vergelijkende en voorbereidende analyse rond dronegebruik afgerond, onder meer met betrekking tot het inzetkader, de beeldregistratie en beelddoorstroming naar eenheden op het terrein.