Artikel 119 Nieuwe Gemeentewet: de gemeenteraad maakt de gemeentelijke reglementen van inwendig bestuur en de gemeentelijke politieverordeningen.
Artikel 119bis bepaalt: de gemeenteraad kan gemeentelijke administratieve straffen en sancties opleggen overeenkomstig de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Artikel 2 §1 van de wet van 24 juni 2013 bepaalt: de gemeenteraad kan straffen of administratieve sancties bepalen voor de inbreuken op zijn reglementen of verordeningen, tenzij voor dezelfde inbreuken door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie, straffen of administratieve sancties worden bepaald.
Artikel 4 §5 van deze wet bepaalt: indien de gemeenteraad in zijn reglementen of verordeningen de mogelijkheid voorziet om de administratieve geldboete ten aanzien van minderjarigen, wint hij vooraf het advies in betreffende dat reglement of die verordening van het orgaan of de organen die een adviesbevoegdheid hebben in jeugdzaken, voor zover het aanwezig is of zij aanwezig zijn in de gemeente.
Artikel 6 §1 van deze wet bepaalt dat de administratieve geldboete wordt opgelegd door de sanctionerend ambtenaar.
Artikel 45 van deze wet bepaalt dat de schorsing, de intrekking en de sluiting worden opgelegd door het college van burgemeester en schepenen of het gemeentecollege.
Met een voorafgaande loting krijgen losse handelaars een standplaats toegewezen zonder het organiseren van een fysieke bolling op het terrein op de marktdag. Dankzij een loting wordt neutraliteit gegarandeerd bij het toekennen van losse standplaatsen en kan de retributie via factuur betaald worden. Losse handelaars weten op voorhand of ze op de markt kunnen staan en moeten niet met hun kraam naar de markt komen om dan, als ze niet uitgeloot worden, terug huiswaarts te keren. Geen verspilde tijd en energie van de marktkramer en geen verzwaring van mobiliteit en parkeergelegenheid voor en tijdens een fysieke bolling. Bijkomend draagt een voorafgaande loting bij aan de veiligheid van de markt. Na de opstelling van de markt zijn er geen oprijbewegingen meer.
Op basis van de ervaring werden een aantal efficiëntie-winsten opgenomen in het proces (onder andere door gebruik te maken van SalesForce, een ontvankelijkheidscheck na loting, ...). Met deze wijzigingen wordt een efficiënt proces om een beperkt aantal losse standplaatsen toe te kennen, geïmplementeerd.
In het huidige reglement op de openbare markten moeten volgende wijzigingen worden aangebracht.
Hoofdstuk 1 - Algemene bepalingen
Hoofdstuk 2 - Abonnement
Hoofdstuk 3 - Toelating organisatie
Hoofdstuk 4 - Voorafgaande loting van losse standplaatsen
Hoofdstuk 5 - Gedragsregels
Artikel 135 §2 Nieuwe Gemeentewet: De gemeenten hebben ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen.
Meer bepaald en voor zover de aangelegenheid niet buiten de bevoegdheid van de gemeenten is gehouden, worden volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd:
De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, gewijzigd bij wet van 4 juli 2005, van 20 juli 2006, 22 december 2009, 21 januari 2013 en decreet van 24 februari 2017 meer bepaald de artikelen 8 tot en met 10.
Het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, meer bepaald de artikelen 23 tot en met 44, gewijzigd bij Besluit Vlaamse Regering van 21 april 2017.
Artikel 8 §1 van voornoemde gewijzigde wet bepaalt dat de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen wordt geregeld bij gemeentelijk reglement.
Het reglement voor de openbare markten werd op 26 februari 2018 (jaarnummer 126) door de gemeenteraad gewijzigd met de vermelding dat het met uitzondering van een aantal artikels, niet van toepassing is op openbare markten in concessie. Ook werden een aantal definities inzake concessie toegevoegd en werd artikel 59 aangepast in functie van efficiënte en eenvoudige procedures. Tevens werden artikels 45 en 46 met betrekking tot geluidsnormen aangepast in functie van harmonisatie met andere regelgeving.
In januari 2021 werd gestart met het voorafgaand loten van de losse standplaatsen op de markten van de Oudevaartplaats en omgeving en de Vrijdagmarkt van het Sint-Jansplein. De voorafgaande loting werd tijdelijk toegestaan op basis van het besluit burgemeester van 24 december 2020 (jaarnummer 450) zodat het risico op COVID-19 besmetting beperkt bleef.
De (beperkte) ervaring met de voorafgaande loting is positief. We hebben geen klachten ontvangen. Ondernemingen vinden de weg naar het inschrijvingsformulier dat gebruiksvriendelijk is opgemaakt. De procedure is duidelijk.
Het besluit burgemeester dat voorafgaande loting mogelijk maakt, is beperkt in de tijd. Het is aangewezen voorafgaande loting op te nemen in het reglement voor de openbare markten. Hierbij moet ook het retributiereglement aangepast worden.
De gemeenteraad keurt het gewijzigde politiereglement 'Reglement voor de openbare markten' goed.
De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het 'Reglement voor de openbare markten'.