Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2021036532 |
Gegevens van de aanvrager: | NV FABRICOM met als contactadres Simon Bolivarlaan 34 te 1000 Brussel |
Ligging van het project: | Adolf Greinerstraat ZN te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 37 sectie C nrs. 0 en 10A3 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | aanleggen van een parking en reliëfwijziging |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/09/2016: integrale kwaliteitskamer.
Vergunde/huidige toestand
- vaststelling (ID: 83591) van “Scheepstimmerwerven” als bouwkundig erfgoed;
- projectsite gelegen in een industriële context.
Gewenste toestand
- reliëfwijzigingen voor aanleg groenzone en parking;
- bijkomende parking voor het stallen van voertuigen;
- betonnen perceelsmuur;
- verwijderde hoogstammige boom.
Inhoud van de aanvraag
- reliëfwijzigingen;
- aanleggen van een parking;
- bouwen van een betonnen muur;
- plaatsen van hekwerk;
- rooien van een boom.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 20 april 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Lokale Politie/ Centrale Preventie | 20 april 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Lokale Politie/ Verkeerspolitie | 20 april 2021 | 26 april 2021 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 20 april 2021 | 5 mei 2021 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 20 april 2021 | 30 april 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 20 april 2021 | 23 april 2021 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 20 april 2021 | Geen advies |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen) | 20 april 2021 | 23 april 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen).Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied.Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten.Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop.(Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex wonen van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Er werd eveneens advies gevraagd aan de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing. Zij geven volgend advies:
“Het project voorziet in de realisatie van een parking en bijhorende infrastructuur voor een bestaand industrieel bedrijf. De aanvraag past binnen het masterplan dat de aanvrager heeft opgesteld voor de ganse site.
De site is gelegen in industriegebied zoals voorzien in de beleidsnota ruimtelijke economie.
Er worden een aantal reliëf wijziging voorzien en er is de nodige aandacht voor de waterproblematiek en waterinfiltratie.
Voor het dossier kan gunstig advies gegeven worden.”
Het gunstig advies met betrekking op de functionele inpasbaarheid wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt gevolgd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Er wordt geoordeeld dat de draagkracht van de omgeving met deze wijzigingen niet wordt overschreden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door brandweer. De voorgestelde voorwaarden zouden integraal opgenomen moeten worden als voorwaarde van vergunning.
Gelet op het de te kappen straatboom werd er advies ingewonnen bij de stedelijke groendienst
“Als groendienst geven wij een ongunstig advies voor het vellen van de boom. Wij zien onvoldoende reden waarom er een bestaande straatboom moet worden geveld voor de aanleg van deze parking. Het lijkt ons haalbaar om een inrit te voorzien tussen 2 bestaande bomen. Wij wensen zoveel mogelijk het groene karakter van deze straat te behouden.”
De verharde inrit naar de parking heeft een totale breedte van circa 12 meter. Door de inrit in breedte te beperken hoeft deze straatboom niet gekapt te worden. Dit wordt voorgesteld als voorwaarde van vergunning.
Het dossier werd gunstig geadviseerd vanuit de stedelijke dienst milieuvergunningen.
“De parking wordt gevraagd voor het stallen van personenwagens, wat niet ingedeeld is als IIOA. De gevraagde SH lijken geen bijkomende hinder voor omgeving te veroorzaken.”
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
“De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.
Fabricom is bezig met een grote vernieuwing op de terreinen. Er wordt nu een parking gebouwd die in de plaats komt van 88 plaatsen op het terrein en al voorziet in toekomstige uitbreiding.
Nu gaat het enkel over het verplaatsen en uitbreiden van parkeerplaatsen. Nog niet over uitbreiding van activiteiten. De aantallen van 140 plaatsen ter vervanging van 88 bestaande en met uitbreiding van 52 plaatsen wordt mee opgenomen in de parkeerboekhouding.
De werkelijke parkeerbehoefte is 0”
|
De plannen voorzien in 140 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen waarvan 52 extra.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 140.
Dit aantal is toereikend. |
Bijkomend werd er volgend advies vanuit de stedelijke dienst mobiliteit meegeven:
“De plaatsen zijn bereikbaar via de Leo Bosschartlaan. De inkom ligt ongeveer in het midden van het straatsegment richting het veer van Hoboken-Kruibeke.
De inrit is nieuw. De locatie van de inrit is vlak naast een bestaande inrit van een naastliggende bedrijf.
De parkeerplaatsen worden onder een hoek van ongeveer 30° ingericht. Op enkele plaatsen na worden alle plaatsen op een lengte van 6m op 2,50m ingetekend. De standaardlengte van een gewoon parkeervak is 5m op 2,50m. Overal kan dus een meter aan de voorzijde van de vakken groen ingericht worden.
Ook vragen we alle hoeken waar geen wagens kunnen staan groen te voorzien.
Door schuine vakken te voorzien is er een verplichte rijrichting op de parking nodig. Deze met markering of borden aanduiden.”
De voorgestelde voorwaarde worden vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de inrit naar de parking moet men in breedte beperken zodat de straatboom behouden kan blijven;
3. de meter overlengte van de parkeervakken en alle hoeken waar geen parkeren mogelijk is moeten met groen aangeplant worden;
4. de rijrichting moet op de parking aangegeven worden.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 7 april 2021 |
Start openbaar onderzoek | 30 april 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 29 mei 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 27 mei 2021 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
30 april 2021 | 29 mei 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de inrit naar de parking moet men in breedte beperken zodat de straatboom behouden kan blijven;
3. de meter overlengte van de parkeervakken en alle hoeken waar geen parkeren mogelijk is moeten met groen aangeplant worden;
4. de rijrichting moet op de parking aangegeven worden.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft. |