Artikel 56§ 3, 1° van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen.
Bij de opmaak van het meerjarenplan in 2019 werd een rondgang gedaan bij alle kunstgrasvelden die in 2014 of vroeger werden aangelegd. Aan de hand van objectieve criteria die aangeleverd werden door het onderzoekscentrum van de universiteit van Gent, is er een prioriteitenlijst opgemaakt.
De velden werden op de volgende criteria gescoord: vezelverlies (kale plekken) op het veld, platliggende vezels, losse of open naden en zichtbare putten in het veld. Alle velden kregen een score en kwamen volgens prioriteit in de lijst terecht.
De vervanging zal volgens onderstaande volgorde verlopen:
Om tegemoet te komen aan de stijgende vraag naar kwalitatieve openlucht sportvelden worden er sinds 2007 (Fort VI te Wilrijk) kunstgrasvelden aangelegd op de stedelijke sportsites en de sportconcessies binnen het stedelijk patrimonium. Bijna jaarlijks kwamen er nieuwe kunstgrasvelden voor korfbal, voetbal en later ook hockey bij. Deze kunstgrasvelden zijn onderhoudsvriendelijker dan natuurgras en zijn vooral meer, langer en in bijna alle weersomstandigheden (behalve bij zware sneeuwval) bespeelbaar.
Mits correct en regelmatig onderhoud garanderen de leveranciers een levensduur van 20 jaar voor de fundering oftewel choquepad en voor de kunstgras toplagen een levensduur van 10 jaar. Na 10 jaar zijn de oudste kunstgrasvelden dus aan vervanging toe. In het meerjarenplan 2020-2025 werd 1.725.000 euro voorzien voor het vervangen van de oudste kustgras toplagen.
De aanleg van een kunstgrasveld is aanzienlijk duurder dan een natuurgrasveld. Conform het sportconcessiereglement betalen sportclubs voor kunstgras (0,36 euro/m²) 3 keer meer concessievergoeding dan voor natuurgras (0,12 euro/m²).
Sportclubs met een kunstgrasveld genieten ook veel voordelen. Zo betalen ze jaarlijks slechts 20% van de onderhoudskosten van een natuurgrasveld en vergt het wekelijks onderhoud maar 21% van de onderhoudsuren.
Met deze principebeslissing wenst de stad vast te leggen welke kunstgrasmatten deze legislatuur vervangen worden.
De ontvangsten uit de concessies komen toe bij AG Vespa op volgend boekingsadres: 2021-2025/5321000000/702/2SBS070202A00000/SUB_NR/2SA080119. De ontvangsten van nutsvoorzieningen voor concessies komen bij TV terecht op boekingsadres SUB_NR/INTERN/2100/5113500000/705/2BRS050101A00000/2SA070742.
Het voorziene bedrag van 1.725.000,00 euro voor de vernieuwing van de toplagen wordt als volgt verspreid over de legislatuur.
2021: 140.000 bij SW, boekingsadres bij SW is SUB_NR/INTERN/2100/5153000000/220/2BRS050202A00000/2SA070742
2021: 410.000 bij TV (als toelage aan clubs ingeschreven), boekingsadres bij TV is SUB_NR/INTERN/2100/5113500000/664800/2BRS050202A00000/2SA070742
2022: 600.000 bij SW, boekingsadres bij SW is SUB_NR/INTERN/2200/5153000000/220/2BRS050202A00000/2SA070742
2023: 275.000 bij SW, boekingsadres bij SW is SUB_NR/INTERN/2300/5153000000/220/2BRS050202A00000/2SA070742
2024: 100.000 bij SW, boekingsadres bij SW is SUB_NR/INTERN/2400/5153000000/220/2BRS050202A00000/2SA070742
2025: 200.000 bij SW, boekingsadres bij SW is SUB_NR/INTERN/2500/5153000000/220/2BRS050202A00000/2SA070742
Het college keurt de te vervangen kunstgrasmatten voor deze legisluur goed.