Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2021058907 |
Gegevens van de aanvrager: | NV PR Havenbedrijf Antwerpen met als contactadres Zaha Hadidplein 1 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: | aansluiting met de Scheldelaan ten noorden van Boudewijnsluis |
Kadastrale gegevens: | Afd. 16 sectie D (openbaar domein) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van kasseiverharding en aanpassing spoorwegovergang |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Inhoud van de aanvraag
Wijzigen van een bestaande kasseiverharding naar asfaltverharding.
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Dit gebied is bestemd voor verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden. In dit gebied zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, het functioneren of aanpassing van die verkeers- en vervoersinfrastructuur en
aanhorigheden. Daarnaast zijn alle handelingen met het oog op de ruimtelijke inpassing, buffers, ecologische verbindingen, kruisende infrastructuren, leidingen, telecommunicatie infrastructuur, lokaal openbaar vervoer, lokale dienstwegen en paden voor niet-gemotoriseerd verkeer toegelaten.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van ecologische infrastructuur toegelaten. Een deel van het gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur aan de R2 wordt ingericht met ecologische infrastructuur. Deze ecologische infrastructuur moet eveneens voldoen aan de voorwaarden van landschappelijke inpassing.
Na aanleg van de infrastructuur kunnen voor het gedeelte van de zone dat voorlopig niet werd benut, de voorschriften van de naastliggende bestemming toegepast worden.
Over het goed loopt een overdruk van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan met als aanduiding Leidingstraat.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Grotendeels geldt hier ook de bestemmingsvoorschriften Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor de omliggende wegenis – Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. De dokken en de invaargeul naar de Boudewijnsluis hebben als bestemming Gebied voor Waterweginfrastructuur. Over de zone loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag daar de verharding tot het openbaar wegdomein behoort.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Op een zijweg aan de oostzijde van de Scheldelaan, ten noorden van de Boudewijnsluis, wordt de spoorwegovergang en de riolering vernieuwd. Er wordt van deze gelegenheid gebruik gemaakt om de aansluiting van de zijweg met de Scheldelaan, die uitgevoerd is met een kasseiverharding, te vervangen door een asfaltverharding. Hierbij wordt een kleine asverschuiving in de aansluiting voorzien zodat aan de noordelijke zijde een fietspad kan worden aangelegd. Onderwerp van de aanvraag betreft de aanleg van de asfaltverharding met naastliggend fietspad.
De zijweg betreft een toegangsweg naar het naastgelegen bedrijf en is doodlopend waardoor deze enkel door bestemmingsverkeer gebruikt wordt. De toegangsweg is 5 tot 7 meter breed.
De oppervlakte van de nieuwe asfaltverharding bedraagt circa 700 m².
Aangezien met de aanvraag de verkeersveiligheid en bereikbaarheid in het havengebied wordt verbeterd, is het project functioneel inpasbaar.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De omgeving wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van ondergrondse pijpleidingen. De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de pijpleidingbeheerders.
Daar de aanvraag ook de vernieuwing van de spoorwegovergang betreft, werd advies gevraagd aan Infrabel, als spoorwegbeheerder. De aanvraag werd in de voorbereidende fase tevens doorgesproken met zowel Infrabel, pijpleidingbeheerders als nutsmaatschappijen gezien de toevoeging van een verslag coördinatievergadering bij de vergunningsaanvraag.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het wijzigen van de verharding heeft geen mobiliteitsimpact. Er is enkel een effect op de mobiliteit te verwachten gedurende de werken. De bouwheer dient de nodige (organisatorische) acties te ondernemen opdat het werfverkeer geen hinder op de openbare weg veroorzaakt. Het voorzien van een duidelijk fietspad zal de toegang tot de site voor de fietser ten goede komen.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder volgende voorwaarde
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
de bouwheer moet de nodige (organisatorische) acties ondernemen opdat het werfverkeer geen hinder op de openbare weg veroorzaakt.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 27 mei 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 26 juni 2021 |
De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarde.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
de bouwheer moet de nodige (organisatorische) acties ondernemen opdat het werfverkeer geen hinder op de openbare weg veroorzaakt.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies te bezorgen aan de instantie die om het advies gevraagd heeft. |