Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021077193 |
Gegevens van de aanvrager: | NV Immobobos met als adres Helenalei 19 bus 9 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Helenalei 19 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 6 sectie F nrs. 0 en 1309G9 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | schilderen van de voor- en zijgevels van een appartementsgebouw en functie wijzigen van een kantoor naar een appartement op de dakverdieping |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 01/10/2020: proces verbaal (11002_2020_13260) voor het schilderen van de volledige voorgevel zonder omgevingsvergunning;
- 11/08/2020: opname in het vergunningenregister (2020165) 9 woningen – appartement in daklaag mits het uitsluiten van het schilderen van de voorgevel in beigebruine kleur;
- 8/3/1963: vergunning (18#44901) voor verbouwing;
- 2/07/1920: weigering (1920#10007) voor binnenveranderingen en huis bouwen;
- 4/06/1920: toelating (1920#9877) voor afsluiting maken;
- 2/04/1920: toelating (1920#9230) voor huis bouwen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- appartementsgebouw van 8 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;
- 8 appartementen, en 1 kantoorruimte op de dakverdieping.
Huidige toestand
- vaststelling (ID: 215241) van appartementsgebouw Philea als bouwkundig erfgoed;
- appartementsgebouw van 8 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;
- 8 appartementen, en 1 kantoorruimte op de dakverdieping.
- voorgevel geschilderd in een beige kleur.
Gewenste toestand
- omvorming van het kantoor tot een appartement op de dakverdieping;
- wijzigen van de voor- en zijgevels.
Inhoud van de aanvraag
- de kantoorruimte op de dakverdieping wordt omgevormd naar een éénslaapkamer-appartement met een netto-vloeroppervlakte van circa 100 m² en wordt voorzien van een terras;
- de zijgevels worden geïsoleerd en afgewerkt met een sierpleister;
- de voorgevel en afgewerkte zijgevels worden geschilderd in een nieuwe kleur die in samenspraak met de dienst monumentenzorg zal worden gekozen;
- de overige verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen) | 28 mei 2021 | 11 juni 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 28 mei 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 28 mei 2021 | 31 mei 2021 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 28 mei 2021 | 14 juni 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De Helenalei wordt gekenmerkt door woonfuncties. De functiewijziging van een kantoor naar een woonfunctie is functioneel inpasbaar in zijn omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag blijft beperkt tot interne wijzigingen die geen impact hebben op het bestaande en vergunde volume. Het kantoor op de bovenste verdieping wordt omgevormd naar een twee-slaapkamer-appartement van ruim 100 m² netto vloeroppervlakte met twee slaapkamers.
De beoogde wijziging heeft voor het overige geen impact op de schaal en de bouwdichtheid en is stedenbouwkundig aanvaardbaar. De aanvraag kan positief geadviseerd worden.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Aangezien de aanvraag betrekking heeft op een pand dat is opgenomen op de inventaris onroerend erfgoed werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit advies is voorwaardelijk gunstig en laat zich als volgt samenvatten:
“Appartementsgebouw in art-decostijl naar een ontwerp door de architect Alfons Francken, gebouwd in opdracht van R. Vandenhaute. […] Twee ongelijke traveeën breed, omvat het appartementsgebouw acht bouwlagen, waarvan de laatste twee als pseudo-mansarde en terugwijkende dakverdieping zijn opgevat. Opgetrokken met een structuur uit gewapend beton type Hennebique, werd voor het gevelfront een parement uit imitatie-natuursteen toegepast, met een hardstenen plint en een leien dakbedekking. De gevelcompositie beantwoordt aan de klassieke driedeling: een dubbelhoge pui met fries, een bovenbouw in kolossale orde, en een vlakke attiek. Asymmetrisch van opbouw ligt de klemtoon op de brede zijtravee, die wordt gemarkeerd door driezijdige, over de eerste vijf bouwlagen oplopende erkers. Driezijdig vormgegeven borstweringen dragen op hun beurt bij tot de dynamische volumewerking van de opstand. Het geveldecor is beperkt tot twee opmerkelijke, in expressionistische stijl vormgegeven reliëfs naar ontwerp van Alfons Francken zelf. Met voorstelling van een vrouwen- en mannenfiguur, flankeren zij het venster boven het inkomportaal. […]
Volgens de bouwplannen was het gebouw oorspronkelijk opgedeeld in een privéwoning die de begane grond en de tussenverdieping besloeg, vijf identieke huurappartementen verbonden door de traphal met lift en conciërgeloge, en een dakverdieping met mansardekamers en zolders. Beschikkend over een eigen inkom en traphal, bood de privéwoning gelijkvloers ruimte aan de voor burgerhuizen gebruikelijke enfilade van salon, eetkamer en veranda, en verder de keuken met office en pomphuis. Hierboven strekte zich een drieledige suite van kantoren uit, met een staalkamer en een archiefruimte. Conventioneel van plattegrond, bestaan de appartementen uit eenzelfde enfilade van salon, eetkamer, veranda en terras, aangevuld met een spreekkamer, twee slaapkamers, de keuken en de badkamer.
Men wenst het schilderen van de voorgevel te regulariseren. De bovenste verdieping wenst men om te vormen tot een volwaardige woongelegenheid en de zijgevels worden geïsoleerd.
Met betrekking tot het regulariseren van de schilderwerken van de voorgevel zal als voorwaarde gesteld worden dat wanneer de gevel opnieuw onderhoud nodig heeft, er grondig vooronderzoek zal gebeuren naar de samenstelling van het gevelafwerkingsmateriaal en de oorspronkelijke kleurstelling. Vanuit erfgoedoogpunt is het isoleren van de zijgevels aanvaardbaar, gelet op de beperkte impact op de voorgevel. Het inrichten van het dakappartement als volwaardige woongelegenheid is vanuit erfgoedoogpunt aanvaardbaar.”
Het advies van de stedelijke dienst monumentenzorg wordt integraal bijgetreden en de voorwaarden uit het advies worden bij de vergunning geformuleerd.
De aanvrager geeft in zijn beschrijvende nota aan de stedelijke dienst monumentenzorg te zullen contacteren bij uitvoering van de werken.
De aanvraag kan positief geadviseerd worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag wijkt af van de vastgelegde minimale vrije hoogte voor verblijfsruimtes (Bouwcode, art. 21). Het appartement onder de daklaag heeft slechts een interne vrije hoogte van 2,50 m en voldoet dus niet aan het minimum van 2,60 m. Gezien de ligging op de hoogste verdieping, de royale lichttoetreding en het vergunde karakter van de bestaande kantoorverdieping kan een afwijking worden toegestaan.
Verder zijn de aangevraagde werken in overeenstemming met de regelgeving. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
De aanvraag kan positief geadviseerd worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van kantoor naar wonen. Het kantoor in de dakverdieping wordt ingericht als appartement. De andere 8 appartementen blijven behouden. Na de verbouwing zullen er 9 appartementen zijn.
1 appartement > 90m² met parkeernorm 1.35 dus 1 x 1.35 = 1,35
De werkelijke parkeerbehoefte is 1 |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:
‘De voorliggende aanvraag heeft betrekking op een gebouw dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed of ligt in een beschermd stad- en dorpsgezicht. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan. Daarom mogen geen parkeerplaatsen voorzien worden.’
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.
De bestaande behoefte van het kantoor van +/- 100m² is 1 (0,8ppl/100m² , kantoor in stationsomgeving Berchem).
Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 1
Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 1 parkeerplaats.
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen:
Er moeten voor het bijkomende appartement 3 fietsstalplaatsen voorzien worden:
1 appartement met 2 slaapkamers = 1 x 3 (2 slaapkamers + 1 extra) = 3
We tellen de bureauruimte mee als slaapkamer.
Er zijn geen fietsstalplaatsen aanwezig.
De dienst mobiliteit geeft een gunstig advies met volgende voorwaarden:
• Er moeten 3 fietsstalplaatsen voorzien worden conform de afmetingen van de bouwcode.
Dit advies wordt bijgetreden en de voorwaarde wordt overgenomen en bij de vergunning geformuleerd.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. wanneer de gevel opnieuw onderhoud nodig heeft, dient er grondig vooronderzoek te gebeuren naar de samenstelling van het gevelafwerkingsmateriaal en de oorspronkelijke kleurstelling;
2. er moeten drie fietsstalplaatsen voorzien worden conform bouwcode, art. 29;
3. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
4. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 3 mei 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 28 mei 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 27 juli 2021 |
Verslag GOA | 9 juli 2021 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. wanneer de gevel opnieuw onderhoud nodig heeft, dient er grondig vooronderzoek te gebeuren naar de samenstelling van het gevelafwerkingsmateriaal en de oorspronkelijke kleurstelling;
2. er moeten drie fietsstalplaatsen voorzien worden conform bouwcode, art. 29;
3. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
4. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.