Terug
Gepubliceerd op 13/07/2021

2021_CBS_05569 - Omgevingsvergunning - OMV_2021059728. Grotesteenweg 535-537. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/07/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05569 - Omgevingsvergunning - OMV_2021059728. Grotesteenweg 535-537. District Berchem - Goedkeuring 2021_CBS_05569 - Omgevingsvergunning - OMV_2021059728. Grotesteenweg 535-537. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021059728

Gegevens van de aanvrager:

de heer Jos Verrezen met als adres Provinciale Steenweg 181 te 2627 Schelle

Ligging van het project:

Grotesteenweg 535 - 537 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 23 sectie C nrs. 0 en 284L9

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van bestaande terrasconstructies, herbouwen en uitbreiden van terrasconstructies, isoleren en renoveren van de achtergevel en regulariseren van garageboxen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          27/01/1954: toelating (957#3376) voor appartementen.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          meergezinswoning met 7 appartementen;

-          4 bouwlagen met plat dak in gesloten bebouwing;

-          achtergevel is afgewerkt met gevelsteen, witte kroonlijst in hout, dorpels in blauwe steen, kleine terrassen met ijzerwerk op de verdiepingen en wit buitenschrijnwerk in hout;

-          5 garageboxen gesitueerd op de achterste perceelgrens.

Huidige toestand

-          meergezinswoning met 7 appartementen;

-          4 bouwlagen met plat dak in gesloten bebouwing;

-          achtergevel is afgewerkt met gevelsteen in combinatie met bruine gevelleien, witte kroonlijst, kleine terrassen met een diepte van circa 0,9 m in wit geschilderde beton op de verdiepingen en wit buitenschrijnwerk in PVC;

-          6 garageboxen gesitueerd achteraan op de linker perceelgrens;

-          de tuinzone werd volledig verhard.

Gewenste toestand

-          meergezinswoning met 7 appartementen;

-          4 bouwlagen met plat dak in gesloten bebouwing;

-          achtergevel is afgewerkt met lichtgrijze crepi op isolatie, terrassen met een diepte van circa 2 m in thermisch verzinkt staal op de verdiepingen, brandladder en wit buitenschrijnwerk in PVC;

-          behoud 6 garageboxen gesitueerd achteraan op de linker perceelgrens;

-          behoud verharde tuinzone.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de bestaande terrassen;

-          plaatsen van nieuwe, grotere terrassen op de verdiepingen;

-          isoleren en renoveren van de achtergevel;

-          voorzien van een brandladder;

-          voorzien van een overdekte fietsenstalling achteraan het gelijkvloers;

-          regulariseren garages in de tuinzone;

-          regulariseren van de verharding in de tuinzone.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

18 mei 2021

9 juni 2021

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)

18 mei 2021

2 juni 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

18 mei 2021

25 mei 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 19 Tuinafsluiting:
    een gedeelte van de tuin met het links aanpalende buur komt hoger dan 2,6 meter;
  • Artikel 21 Minimale vrije hoogte:
    het is uit de aangeleverde informatie niet af te leiden of de garages in de tuin over een minimale vrije hoogte van 2,2 meter beschikken;
  • Artikel 27 Open ruimte:
    de open binnenplaats is volledig verhard;
  • Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    het is uit de aangeleverde informatie niet af te leiden of de garages in de tuin over een minimale opstand van 30 centimeter beschikken;
  • Artikel 38 Groendaken:
    de platte daken van de garageboxen werden niet als groendak aangelegd.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Garageboxen

In de beschrijvende nota wordt volgende gemeld:

“In de bouwtoelating van 1954 (957#3376) zijn 5 garageboxen tegen de achterste perceelgrens vergund. Tijdens uitvoering is destijds geopteerd de garageboxen tegen de linker perceelgrens te bouwen. Deze ingreep resulteerde gezien de diepte van het perceel in een bijkomende parkeerplaats. Deze aanvraag strekt tot het regulariseren van de gewijzigde inplanting van de garageboxen.”

 

Er wordt echter geen informatie aangeleverd om deze stelling bij te staan. Er is geen informatie beschikbaar waaruit blijkt dat deze garageboxen in oorspronkelijke toestand anders uitgevoerd werden. De bestaande toestand van de garages is niet vergund geacht.

 

Bijkomend wordt er onvoldoende informatie aangeleverd met betrekking tot deze specifieke constructies. Omwille van het feit dat er geen snede of aanzichten aangeleverd werden met betrekking tot deze constructie, is het niet duidelijk of deze bestaande toestand voldoen aan de verordende voorschriften. De gewijzigde toestand van de garages in de tuin wordt uitgesloten uit de vergunning.

 

Functionele inpasbaarheid

Het perceel is gelegen in woongebied en betreft een meergezinswoning met 7 woonentiteiten. Het aantal woonentiteiten (en aantal slaapkamers) blijft ongewijzigd.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De tuin werd maximaal verhard aangelegd. Het totale oppervlakte garageboxen werd uitgebreid van circa 105 m² naar circa 120 m². Het verharden van de tuinzone heeft een negatieve invloed op de omgeving. De tuinzone moet maximaal groen en onverhard aangelegd zijn. De verharding (inclusief garageboxen en overhangende terrassen) moet beperkt blijven tot maximaal 1/3de van de tuinzone. Dit wordt in voorwaarden opgelegd.

 

De bestaande terrassen zijn te klein ten opzichte van de huidige voorschriften. De terrassen ter hoogte van de verdiepingen worden afgebroken en vervangen door grotere terrassen. De nieuwe terrassen hebben elk een oppervlakte van circa 9 m². De terrassen hebben een diepte van circa 2 meter ten opzichte van de achtergevel en behouden een afstand van 3 meter ten opzichte van de perceelgrenzen. Terrassen van deze schaal zijn inpasbaar binnen de context van de meergezinswoningen langs de Grotesteenweg.

 

Visueel-vormelijke elementen

De nieuwe terrassen worden voorzien in gegalvaniseerd staal met geperforeerde vloerdelen. Gelet op de stedelijke context van de achtergevel is dit aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De bestaande inplanting van de garages is hinderlijk voor het gebruiksgenot van de gemeenschappelijke tuin. Door de ligging 90° ten opzichte van de toegang is bijna de volledige tuinzone noodzakelijk als inrijroute voor de garages. De vergunde ligging achteraan heeft een kleinere inpakt op de veilige bruikbaarheid van de tuin.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de het aantal woonentiteiten en het aantal parkeerplaatsen niet wijzigt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de verharding (inclusief garages en uitsprongen) moeten beperkt blijven tot maximaal 1/3de van de tuin;

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Uitsluitingen

1.      de gewijzigde garages in de tuinzone worden uitgesloten uit de vergunning;

2.      eventuele wijzigingen aan de scheidingsmuren en tuinmuren worden uitgesloten uit de vergunning.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 april 2021

Volledig en ontvankelijk

18 mei 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 juli 2021

Verslag GOA

1 juli 2021

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de verharding (inclusief garages en uitsprongen) moeten beperkt blijven tot maximaal 1/3de van de tuin;

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Uitsluitingen

1.      de gewijzigde garages in de tuinzone worden uitgesloten uit de vergunning;

2.      eventuele wijzigingen aan de scheidingsmuren en tuinmuren worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.