Terug
Gepubliceerd op 13/07/2021

2021_CBS_05559 - Omgevingsvergunning - OMV_2021042824. Plantin en Moretuslei 11. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/07/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05559 - Omgevingsvergunning - OMV_2021042824. Plantin en Moretuslei 11. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_05559 - Omgevingsvergunning - OMV_2021042824. Plantin en Moretuslei 11. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021042824

Gegevens van de aanvrager:

de heer Natan Kalish met als adres Consciencestraat 18 te 2018 Antwerpen en mevrouw Rivka Grosz met als adres Consciencestraat 18 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Plantin en Moretuslei 11 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 8 sectie H nrs. 0 en 1194K5

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

omvormen van een eengezinswoning naar een meergezinswoning met 4 wooneenheden

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/09/2019: proces-verbaal (11002_2019_10443_VPV) voor constructieve wijzigingen zonder vergunning;

-          23/09/1955: vergunning (18#34331) voor het bijbouwen van een toilet;

-          09/10/1953: vergunning (18#31731) voor verbouwingswerken.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          eengezinswoning met bruto-oppervlakte van circa 544 m²;

-          3 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;

Huidige toestand

-          bouwdiepte:

  • de gelijkvloers- en tussenverdieping heeft een bouwdiepte van circa 18,60 ;
  • de 1ste verdieping heeft aan de linkerzijde een bouwdiepte van circa 14,50 m, en aan de rechterzijde  een bouwdiepte van circa 18,60 m;
  • de 2de verdieping heeft een bouwdiepte van circa 11,83 meter met een terras van 1,60 m diepte;
  • de 3de verdieping heeft een bouwdiepte van circa 11,83 m;

-          het plat dak van de linkse achterbouw werd circa 1,50 meter opgehoogd;

-          voorgevel is groen geschilderd en voorzien van schrijnwerk in witte kleur.

Gewenste toestand

-          functie: meergezinsgebouw van 4 wooneenheden;

  • vierslaapkamerappartement  op de souterrain-  en gelijkvloerse en 0,5-verdieping met een netto oppervlakte van 225,9 m²;
  • een tweeslaapkamerappartement op de 1ste verdieping met een netto oppervlakte van circa 83 m² en met een dakterras van circa 7 m²;
  • een éénslaapkamerappartement op de 2de verdieping  met een netto oppervlakte van circa 60 m² en met een dakterras van 4 m²;
  • een studio op de dakverdieping met een netto oppervlakte van circa 42m² en met een dakterras van circa 7 m²;

-          vernieuwd dak en verhoogd zadeldak onder 35° met een totale hoogte van circa 3.50 m boven de kroonlijst;

-          opgehoogde scheidingsmuren;

-          gevelafwerking:

  • geschilderd voorgevel in een witte kleurstelling met grijs aluminium buitenschrijnwerk;
  • de raamopening van de souterrain terug opgedeeld in twee afzonderlijke raamopeningen, afgestemd op deze van de gelijkvloerse verdieping;
  • balkon op de 1ste verdieping.

Inhoud van de aanvraag

-          opsplitsen van een eengezinswoning (bruto-oppervlakte van circa 544 m²) naar een meergezinsgebouw met 4 wooneenheden;

-          uitbreiden van volume;

-          wijzigen van de gevel.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

21 mei 2021

9 juni 2021

Voorwaardelijk gunstig

AQUAFIN NV

21 mei 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)

21 mei 2021

11 juni 2021

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

21 mei 2021

2 juni 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

21 mei 2021

27 mei 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

21 mei 2021

28 mei 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 36 Zonnepanelen en zonnecollectoren

Zonnepanelen dienen geplaatst te worden volgens een enkelvoudige, geometrische vorm. Op platte daken mag de ondersteunende constructie geen nieuw hellend dak vormen. De panelen dienen achter elkaar op het platte dak geplaatst te worden. De maximale hoogte is beperkt tot 1,50 meter.
De zonnepanelen zijn niet opgetekend in snede waardoor het niet duidelijk is of ze conform dit artikel worden geplaatst;

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

Er wordt een “fietsennis” voorzien in de inkomhal voor 13 fietsen. De fietsen staan te dicht bij elkaar.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag betreft het omvormen van een eengezinswoning naar een meergezinsgebouw met 4 wooneenheden. De woonfunctie blijft dus behouden. Het pand is in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Plantin en Moretuslei.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

Na opdeling van de ruime eengezinswoning blijft er een grote woonentiteit over. Hierdoor blijft het aanbod van woningen voor grotere gezinnen in de stad gegarandeerd. Waardoor de omvorming van een eengezinswoning naar een meergezinsgebouw gunstig geadviseerd kan worden.

 

De aanvrager wenst de bouwdiepte tegen de linker perceelgrens uit te breiden ter hoogte van het souterrain, het gelijkvloers en niveau 0,5. De voorgestelde bouwdiepte wordt op een getrapte wijze voorzien, waarbij op de 1ste verdieping een inpandig terras wordt gecreëerd. De terrassen op de 2de en 3de verdieping bevinden zich binnen het hoofdvolume en zorgen ervoor dat de dakvorm herkenbaar blijft en de kroonlijst niet onderbroken wordt.

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het uitgebreide volume en het programma zoals voorgesteld.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het groen geschilderde pleisterwerk van de voorgevel met wit buitenschrijnwerk wordt met deze aanvraag aangepast naar wit pleisterwerk met grijs aluminium buitenschrijnwerk. Ter hoogte van de souterrain worden de gevelopeningen van de ramen hersteld conform de vergunde toestand. De voorgestelde voorgevelwijzigingen aan de straat zijn in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening. De lichte kleurstelling van de gevel en het nieuwe buitenschrijnwerk is gunstig te adviseren omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de inpassing in het straatbeeld.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Op het platte dak van de entresol worden ter hoogte van de 2de verdieping zonnepanelen voorzien. Uit de plannen blijkt echter onduidelijk op welke manier ze zullen gepositioneerd worden. De stad Antwerpen wil een duurzaam gebruik van energie en een duurzame opwekking er van stimuleren. Daarom wil zij de toepassing van duurzame energiesystemen zo veel mogelijk aanmoedigen echter zonder dat deze onnodig hinder veroorzaken voor de omgeving. De bouwcode (art. 36) stelt daarom dat zonnepanelen of zonnecollectoren de omwonenden niet mogen hinderen bij het onderhouden van hun eigendom. Om de visuele overlast te beperken wordt een hoogtebeperking op platte daken ingevoerd. De panelen dienen achter elkaar op het platte dak geplaatst te worden. De maximale hoogte is beperkt tot 1,50 meter. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd.

 

Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is het geval in het voorliggend project, waardoor de woongelegenheden voldoende wooncomfort bieden.

 

De woningen voldoen aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.

 

De aanvraag betreft de verbouwing van een eengezinswoning naar 4 appartementen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden van 1 naar 4. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. Er komen wooneenheden bij, wat een parkeerbehoefte genereert van 3 plaatsen.

 

De plannen voorzien geen nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden. Dit is het geval in voorliggende aanvraag die betrekking heeft op een pand met een perceelsbreedte van minder dan 8 meter. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3.

 

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 3 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Voor de 3 bijkomende appartementen moeten 7 fietsenstallingen voorzien worden.

-          1 bijkomend appartement met 2 slaapkamers : 1 x 3 = 3

-          2 bijkomende appartementen met 1 slaapkamer : 2 x 2 = 4

 

Er wordt een fietsenstalling ingericht voor 13 fietsen direct links achter de inkomdeur. Deze wordt voorzien onder het verhoogd gelijkvloers met beperkte vrije hoogte (1,44 m). Ondanks de afwijking op bouwcode, art. 21 kan alsnog een positief advies gegeven worden. Door de ligging vlak achter de inkom kunnen de fietsen gemakkelijk gestald worden. Als voorwaarde bij vergunning wordt opgelegd om de fietsenberging conform de inrichtingsprincipes van de bouwcode (art. 29) in te richten.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de maatregelen van het Agentschap Wegen en Verkeer strikt na te leven;

3.      de maatregelen Fluvius strikt na te leven;

4.      de fietsenberging aan de inkom in te richten, conform artikel 29 van de bouwcode;

5.      de zonnepanelen op het platte dak achter elkaar te plaatsen, conform artikel 36 van de bouwcode;

6.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 april 2021

Volledig en ontvankelijk

21 mei 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 juli 2021

Verslag GOA

1 juli 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de maatregelen van het Agentschap Wegen en Verkeer strikt na te leven;

3.      de maatregelen Fluvius strikt na te leven;

4.      de fietsenberging aan de inkom in te richten, conform artikel 29 van de bouwcode;

5.      de zonnepanelen op het platte dak achter elkaar te plaatsen, conform artikel 36 van de bouwcode;

6.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.