In het kader van het onderzoek van de uitsluitingsgronden bleek niet dat de enige inschrijver zich in een geval van uitsluiting zou bevinden.
In het kader van het onderzoek van de initiële offerte van de enige inschrijver werden geen substantiële onregelmatigheden vastgesteld.
De aanbestedende overheid stelde met betrekking tot de initiële offerte wel volgende zaken vast:
In een eerste poging om de voormelde knelpunten op te vangen, heeft de aanbestedende overheid op 7 september 2021 met de enige inschrijver onderhandeld aangaande de eenheidsprijzen (in een poging de prijs bij te sturen zoals aangekondigd in de e-mail van 24 augustus 2021) en de opmaak van de offerte (in het bijzonder de verfijning van het plan van aanpak zoals voorgeschreven onder titel I.2. van het bestek).
Op 10 september ontving de aanbestedende overheid de eerste verbeterde offerte. Uit het onderzoek van deze offerte bleek dat de opmerkingen vanwege de aanbestedende overheid met betrekking tot de scope van de opdracht (stimuleren van deelname van lokale economie aan overheidsopdrachten van de stad Antwerpen) slechts in beperkte mate verwerkt werden. Niettemin blijft het pan van aanpak te algemeen, te standaard en onvoldoende toegespitst op het voorwerp van de opdracht, zodat de aanbestedende overheid onvoldoende garanties heeft op een duidelijk resultaat. De eerder ervaren knelpunten blijven bijgevolg vrijwel onverkort gelden. Ook qua budget diende de aanbestedende overheid vast te stellen dat de offerte nog steeds aanzienlijk (meer dan drie keer) boven de geraamde waarde lag.
De aanbestedende overheid heeft de inschrijver op 16 september 2021 per e-mail op de aanhoudende knelpunten gewezen en hem een tweede mogelijkheid geboden om een verbeterde offerte in te dienen.
De aanbestedende overheid mocht de tweede verbeterde offerte op 4 oktober 2021 ontvangen.
Wat het knelpunt inzake de prijs betreft, stelt de aanbestedende overheid vast dat ook de tweede verbeterde offerte aanzienlijk (meer dan drie keer) boven de geraamde waarde ligt. De offerte blijft met andere woorden onaanvaardbaar duur.
Ook de initieel vastgestelde knelpunten met betrekking tot het plan van aanpak worden opnieuw in grote mate vastgesteld in de tweede verbeterde offerte. Het plan van aanpak blijft in vrijwel elke fase en stap te algemeen en vaag. Doorheen het plan van aanpak worden bijvoorbeeld wel verschillende maatregelen en methodieken voorgesteld die bedoeld zijn om het aankoopproces aan te passen, maar wat de voorgestelde maatregelen en methodieken concreet inhouden en hoe ze praktisch zouden worden uitgewerkt, ontbreekt. Dit blijkt bijvoorbeeld duidelijk in het stappenplan van fase 3 van het plan van aanpak, dat volgens de inschrijver bedoeld is om meer lokale ondernemers tot overheidsopdrachten te betrekken. In dit stappenplan wordt louter op algemene wijze gesproken over het opleiden van aankopers, het versoepelen en versimpelen van processen, het opstellen van een communicatieplan, het op een andere wijze definiëren van gunningscriteria, het verschaffen van bepaalde informatie, het versoepelen van de ‘tender’, … De inschrijver laat na te duiden wat deze maatregelen concreet inhouden, hoe ze specifiek toegespitst zouden worden op lokale economie en in welke mate ze concreet zouden bijdragen aan de bevordering van de toegang van lokale ondernemers tot overheidsopdrachten.
Aangezien de knelpunten met betrekking tot de prijs en het plan van aanpak, ondanks de onderhandelingen hieromtrent met de enige inschrijver, niet konden worden verholpen noch in voldoende mate verbeterden, ziet de aanbestedende overheid af van het gunnen van de opdracht GAC_2021_01736.
De aanbestedende overheid zal bekijken of de doelstellingen omtrent de bevordering van de toegang van lokale ondernemers tot de overheidsopdrachten van de stad Antwerpen eventueel toch kunnen worden gerealiseerd zonder beroep te doen op externe expertise.
In toepassing van artikel 85 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, houdt het volgen van een (plaatsings)procedure geen verplichting in tot het gunnen of het sluiten van de opdracht. De aanbestedende overheid kan zowel afzien van het gunnen of het sluiten van de opdracht als de procedure herbeginnen, desnoods op een andere wijze.
Op 6 augustus 2021 (jaarnummer 06416) keurde het college van burgemeester en schepenen het bestek GAC_2021_01736 voor “consultancy stimuleren deelname lokale ondernemers aan overheidsopdrachten Antwerpen” goed en keurde het college eveneens goed dat hiervoor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking zou worden uitgeschreven.
Op 10 augustus 2021 werden zes ondernemers aangeschreven om een offerte in te dienen tegen uiterlijk 1 september 2021 om 9.00 uur.
Op 24 augustus 2021 stelde één van de aangeschreven ondernemers, namelijk Hudicor bvba, enkele vragen omtrent de plaatsingsprocedure. Eén van de vragen had betrekking op het aspect budget. De aanbestedende overheid verduidelijkte hieromtrent dezelfde dag nog dat als er zaken zouden worden aangeboden die onbetaalbaar zijn, hierop zou worden teruggekomen tijdens de onderhandelingen in een poging dit bij te sturen.
Slechts één ondernemer diende uiteindelijk een offerte in, namelijk Hudicor bvba, met zetel te Draakstraat 37 te 2018 Antwerpen, en met ondernemingsnummer 0600.907.476.
Het college keurt de stopzetting van de plaatsingsprocedure GAC_2021_01736 voor “consultancy stimuleren deelname lokale ondernemers aan overheidsopdrachten Antwerpen” goed.