Terug
Gepubliceerd op 06/12/2021

2021_CBS_09475 - Omgevingsvergunning - OMV_2021141752. Troyentenhoflaan 28. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/12/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_09475 - Omgevingsvergunning - OMV_2021141752. Troyentenhoflaan 28. District Berchem - Goedkeuring 2021_CBS_09475 - Omgevingsvergunning - OMV_2021141752. Troyentenhoflaan 28. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021141752

Gegevens van de aanvrager:

de heer Peter Bossaert met als adres Troyentenhoflaan 28 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Troyentenhoflaan 28 2600 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 23 sectie C nrs. 0, 255D6 en 255Z5

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

samenvoegen van een rijwoning en een daarnaast gelegen meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          Troyentenhoflaan 26:

  • 22/10/1926: toelating (961#8473) voor het bouwen woning;

-          Troyentenhoflaan 28:

  • 29/10/2003: vergunning (961#586 en 961#11228) voor het verbouwen van een eengezinswoning en plaatsen zwembad;
  • 20/02/1936: toelating (1275#3735) voor herstellingen aan inkompoort uitvoeren;
  • 04/09/1928: toelating (961#10068) voor het bouwen kamer;
  • 26/06/1928: toelating (961#9874) voor het bouwen woning.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          Troyentenhoflaan 26:

  • meergezinswoning van 4 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          Troyentenhoflaan 28:

  • eengezinswoning van 4 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing.

Huidige toestand

-          Troyentenhoflaan 26:

  • meergezinswoning van 4 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          Troyentenhoflaan 28:

  • eengezinswoning van 4 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing met een bruto vloeroppervlakte van circa 532,99 m².

Gewenste toestand

-          inrichting:

  • het samenvoegen van een rijwoning (Troyentenhoflaan 28) en het gelijkvloers van de daarnaast gelegen meergezinswoning (Troyentenhoflaan 26);
  • het renoveren van de drie bovenste units van de meergezinswoning (Troyentenhoflaan 26) zonder volume of functiewijziging;
  • het voorzien van een lift bij Troyentenhoflaan 26;
  • het samenvoegen van de tuinen van beide panden tot één geheel;

-          volume:

  • het vrijmaken van het gelijkvloers van de achterbouw voor het creëren van een overdekt terras;
  • het bouwvolume van de bovenliggende verdiepingen blijft ongewijzigd;

-          visueel:

  • beide voorgevels blijven ongewijzigd met uitzondering van de renovatie van het buitenschrijnwerk van Troyentenhoflaan 26 (zelfde materiaal en indeling).

Inhoud van de aanvraag

-          het samenvoegen van een rijwoning (Troyentenhoflaan 28) en het gelijkvloers van de daarnaast gelegen meergezinswoning (Troyentenhoflaan 26);

-          renoveren van de drie bovenste units van de meergezinswoning (Troyentenhoflaan 26) zonder volume of functiewijziging;

-          interne constructieve wijzigingen in het kader van een lift bij Troyentenhoflaan 26;

-          vrijmaken van het gelijkvloers van de achterbouw voor het creëren van een overdekt terras;

-          samenvoegen van de tuinen van beide panden tot één geheel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

11 oktober 2021

3 november 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

11 oktober 2021

14 oktober 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

11 oktober 2021

20 oktober 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan;

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode:

  • Artikel 12: De gevelbreedte van het gebouw met nummer 28 bedraagt 6m95 en wordt voorzien van een fietsenberging langs de straatzijde.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De gebouwen betreffen een meergezinswoning (Troyentenhoflaan 26) en een eengezinswoning (Troyentenhoflaan 28) gelegen in woongebied.

Het gelijkvloerse appartement van Troyentenhoflaan 26 wordt gesupprimeerd en de oppervlakte wordt toegevoegd bij de grote eengezinswoning.

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt hiertegen geen bezwaar.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Te Troyentenhoflaan 26 wordt een lift over alle verdiepingen voorzien. Hierdoor verkleinen de appartementen met circa 2,8 m² per verdieping. De appartementen worden bij herinrichting voldoende kwalitatief heringericht. Na herinrichting blijven de twee-slaapkamerappartementen op de verdiepingen nog steeds over een vloeroppervlakte van circa 90 m² beschikken.

Het toevoegen van liften verbetert de toegankelijkheid van de appartementen.

Dit wordt gunstig geadviseerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het gelijkvloers van het entresolvolume wordt met uitzondering van de structurele kolommen en een muur links maximaal opengewerkt. De ruimte wordt als een overdekt terras ingericht. De nieuwe achtergevel tussen het opengewerkte entresol en de keuken en de eerste verdieping van het entresolvolume wordt voorzien in beige gevelstrips met wit aluminium schrijnwerk. Gelet op de stedelijke context van de achtergevel is dit aanvaardbaar.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De aanvraag betreft het supprimeren van de garage.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 1 parkeerplaats.

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Beoordeling afwijking voorschriften

Artikel 12: De gevelbreedte van het gebouw met nummer 28 bedraagt 6m95 en wordt voorzien van een fietsenberging langs de straatzijde.

Een afwijking op dit artikel, in toepassing van artikel 3 van de bouwcode, kan worden toegestaan gelet op het behoud van de architectuur van het gehele pand én de voorziene ruime fietsenberging op voorwaarde dat de claim op het openbaar domein, door de onmogelijkheid van een parkeermogelijkheid langs de straatzijde, op te lossen en enkel de strikt noodzakelijke verhardingen in de voortuin te voorzien in plaats van te vergroten (in vergelijking met de laatst uitgevoerde vergunning).

Bijgevolg zal worden opgelegd het openbaar domein (de verlaagde boordsteen) te laten aanpassen en de paden naar de inkomdeur én de fietsenberging te voorzien van een maximumbreedte van 1,50 meter.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de verlaagde boordsteen op het openbaar domein te laten aanpassen;

3.      de toegangspaden in de voortuin naar de inkomdeur én de fietsenberging te voorzien van een maximumbreedte van 1,50 meter;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

13 september 2021

Volledig en ontvankelijk

11 oktober 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

10 december 2021

Verslag GOA

23 november 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de verlaagde boordsteen op het openbaar domein te laten aanpassen;

3.      de toegangspaden in de voortuin naar de inkomdeur én de fietsenberging te voorzien van een maximumbreedte van 1,50 meter;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.