Artikel 56, § 3, 4° van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
De coronapandemie en de gevolgen daarvan op de raamovereenkomst GAC/2017/4873, zoals uiteengezet in de aanleiding en context, waren om evidente redenen redelijkerwijze niet voorzienbaar op het moment van de plaatsing van de opdracht en de indiening van de offertes door de inschrijvers. Deze omstandigheden nopen tot een verlenging van de raamovereenkomst GAC/2017/4873 om het nadeel dat de opdrachtnemer heeft geleden, te compenseren.
Daarbij komt dat de coronapandemie nog steeds een negatieve uitwerking heeft op (de werking van) de stadsloketten en de rijscholen. In die omstandigheden is de kans reëel dat de stad Antwerpen slechtere voorwaarden zou bekomen als een nieuwe overeenkomst voor het leveren en plaatsen van fotocabines in de markt zou worden geplaatst.
Aangezien de aangehaalde omstandigheden redelijkerwijze onvoorzienbaar waren, de verlenging van een overeenkomst de algemene aard daarvan niet verandert, en de verlenging onder meer tot doel heeft om het door de opdrachtnemer geleden nadeel te compenseren en dus geen inhoudelijke uitbreiding van de overeenkomst in zich draagt, is aan de voorwaarden van artikel 38/2 KB AUR voldaan.
In de gegeven omstandigheden wordt een verlenging van 3 maanden, met drie mogelijkheden tot stilzwijgende verlenging van telkens 1 maand (voor het geval de initiële verlenging van 3 maanden onvoldoende wordt geacht om het nadeel van de opdrachtnemer te compenseren), redelijk en proportioneel geacht.
In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 mag een wijziging zonder nieuwe plaatsingsprocedure voor een opdracht worden aangebracht, indien de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien, de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht teweegbrengt, en de prijsverhoging die het gevolg is van de wijziging niet hoger is dan 50% van de waarde van de oorspronkelijke opdracht.
Op 16 februari 2018 keurde het college van burgemeester en schepenen de gunning van de raamovereenkomst GAC/2017/4873 voor het leveren en plaatsen van fotocabines goed aan de firma APS BVBA, Drukpersstraat 4, 1000 Brussel, met ondernemingsnummer 0890.373.787.
De raamovereenkomst GAC/2017/4873 eindigt op 7 april 2022, maar de coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat de opdrachtnemer zijn opdracht, met de daarbij horende omzet, niet heeft kunnen halen zoals initieel in de opdrachtdocumenten uiteengezet. De stadsloketten waren immers een tijd (gedeeltelijk) gesloten, net als de rijscholen. Dit had een impact op de aflevering van onder andere identiteitskaarten, reispassen en rijbewijzen waarvoor pasfoto’s nodig zijn. Gedurende een niet-verwaarloosbaar deel van de uitvoering van de opdracht waren er dus geen of minder burgers die gebruik maakten of gebruik konden maken van de fotocabines.
Deze raamovereenkomst voorziet in de plaatsing van fotocabines in de stadsloketten. De fotocabines worden kosteloos ter beschikking gesteld en de stad Antwerpen ontvangt een bijdrage van de leverancier per verkochte foto.
Het college keurt de bovenvermelde wijziging van de opdracht GAC/2017/4873 goed, namelijk een verlenging van 3 maanden, met drie mogelijkheden tot stilzwijgende verlenging van telkens 1 maand (voor het geval de initiële verlenging van 3 maanden onvoldoende wordt geacht om het nadeel van de opdrachtnemer te compenseren) .
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
GAC/2017/4873 Raamovereenkomst voor het leveren en plaatsen van fotocabines
|
budgetplaats: 5318600000 budgetpositie: 746 functiegebied: 2SBS050101A00000 subsidie: SUB_NR fonds: Intern begrotingsprogramma: 2SA080130 budgetperiode: 2200 |
met orderbons |