Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021146761 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Quinten Quireyns met als adres Turnhoutsebaan 323 te 2100 Antwerpen |
Ligging van het project: | Turnhoutsebaan_DE 323 2100 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 30 sectie A nrs. 0, 449B, 449C en 449D |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | heraanleggen van de voor-, zij- en achtertuin: pergola, zwembad, terrassen en een waterdoorlatende autostalplaats in de voortuinstrook |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 24/12/2020: voorwaardelijke vergunning (20203786) voor het verbouwen van een eengezinswoning;
- 01/01/1939: toelating (329#15464) bouwen van een villa met zuiveringsstelsel;
- vaststelling (ID: 302551) van een Modernistische driegevelvilla.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- functie: eengezinswoning;
- bouwvolume:
- gevelafwerking: vlakke gele bakstenen lijstgevels op lage hardstenen;
- inrichting:
Huidige toestand
- aanvang der werken (vergunning 20203786) doorgegeven op 08/03/2021.
Gewenste toestand
- inrichting voortuinstrook:
- inrichting achter- en zijtuinstrook:
Inhoud van de aanvraag
- heraanleggen van de voor-, zij- en achtertuin: pergola, zwembad, terrassen, verhardingen en autostalplaatsen in de voortuinstrook.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 20 oktober 2021 | 25 oktober 2021 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 20 oktober 2021 | 23 november 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
de woning werd vastgesteld (ID: 302551) als Modernistische driegevelvilla. De wenselijkheid van behoud staat integraal voorop. De voortuinafsluiting maakt hier onderdeel van uit qua uitvoering in materialisatie en stijl. Deze wordt afgebroken in functie van 3 autostalplaatsen in de voortuinstrook;
opritten naar autostaanplaatsen hebben een maximumbreedte van 3 m per autostaanplaats. In voorliggende aanvraag worden de autostalplaatsen gekoppeld en voorzien van 1 ingang aan de openbare ruimte, die met 5.40 m niet beperkt wordt tot de maximale toegestane 3 m;
het stallen en parkeren van auto’s (naar aanvragen bepaald in artikel 30, §1 en naar aantal bepaald in artikel 30, §2 is toegelaten op volgende wijzen. Parkeren in openlucht dient oordeelkundig ingetekend te worden. Onderstaande richtlijnen dienen in acht genomen te worden bij de uitwerking: een zuinig ruimtegebruik door een bundeling van het parkeren en het delen van parkeerplaatsen, een zekere beeldkwaliteit door materialen en beplanting; een beperking van de verharde oppervlakte tot de circulatiestroken. Er wordt meer ruimte voorzien dan nodig.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Dit deel van de Turnhoutsebaan wordt gekenmerkt door voornamelijk eengezinswoningen in halfopen en gesloten bebouwing. De bestemming van de woning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De aanvraag betreft de heraanleg van de voor-, zij- en achtertuin met terrassen, pergola, zwembad, waterdoorlatende verhardingen en autostalplaatsen in de voortuinstrook.
De verhardingen in zij- en achtertuin blijven beperkt en zijn aanvaardbaar in verhouding tot de grote tuin, die bijna volledig groen en onverhard wordt aangelegd.
Het zwembad en de pergola worden in de zijtuin voorzien en zijn inpasbaar.
De grote boom tegen de linker perceelsgrens (ongeveer ter plaatse van de trampoline) is niet opgetekend op het inplantingsplan van de bestaande of de nieuwe toestand. Het is dus niet duidelijk wat met deze boom zal gebeuren. Deze boom dient behouden te blijven. Dit wordt opgenomen in de voorwaarden bij de eventuele vergunning.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van artikel 27 (open ruimte) en artikel 30 (autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen) van de bouwcode. Er wordt in functie van parkeerplaatsen meer verharding voorzien dan maximaal toegelaten in de voortuin.
Er werd advies gevraagd aan de dienst Stadsontwikkeling/ Groen en begraafplaatsen. Het advies is voorwaardelijk gunstig:
“Volgens artikel 27 van de bouwcode zijn voortuinen van percelen met een woonfunctie vrij van verhardingen en constructies met uitzondering van tuinafsluitingen en brievenbussen. Enkel de strikt noodzakelijke toegangen mogen verhard worden. Gezien de afwijking van dit artikel kan geen gunstig advies verleend worden door de Groendienst.”
Het advies van de Groendienst wordt bijgetreden. De voortuinaanleg wordt uitgesloten uit de vergunning.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag heeft betrekking op ‘Driegevelvilla in kleurrijke modernistische stijl’, in 1938 getekend door de lokale architect J.F. René Bossaerts voor Louis Heyns, een vastgesteld inventarispand. De wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie wordt onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
Conform artikel 5 §2 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen. Afhankelijk van de aard en omvang van de geplande werken kan er een CHE-rapport gevraagd worden met een meer uitgebreide bouwhistorische en beschrijvende studie van het gebouw.
Aan de beschrijvende nota werd geen CHE-rapport toegevoegd. De aanvraag bevat geen motivering omtrent de aanleg.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van artikel 5 (cultuurhistorisch erfgoed) van de bouwcode. De waardevolle en voor dat pand kenmerkende voortuinafsluiting en –aanleg verwijderd.
Er werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Het advies is voorwaardelijk gunstig, en luidt als volgt:
“Vanuit oogpunt monumentenzorg is het voorgestelde ontwerp voor de voortuin en de parkeerplaatsen niet wenselijk. De oorspronkelijke tuinafsluiting evenals het overgrote deel van de oorspronkelijke voortuinaanleg (linker bloembak, geknikte muur en hekje) worden gesloopt. Deze dateren uit de oprichtingsperiode, maken deel uit van het oorspronkelijk concept van de woning en dienen bewaard. Een aangepaste oplossing waarin slechts een partiële doorbraak in de tuinafsluiting wordt voorzien en waarbij de voortuinaanleg bewaard blijft (linker bloembak, geknikte muur en hekje) kan onderzocht worden in samenspraak met onze dienst.”
De voortuinaanleg wordt uitgesloten uit de vergunning. Een aangepast ontwerp zal moeten besproken worden met de stedelijke dienst Monumentenzorg.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat de in deze aanvraag vervatte werken geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de grote boom tegen de linker perceelsgrens dient behouden te blijven;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Uitsluitingen
3. de voortuinaanleg en de parkeerplaatsen worden uitgesloten van vergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 21 september 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 20 oktober 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 19 december 2021 |
Verslag GOA | 26 november 2021 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de grote boom tegen de linker perceelsgrens dient behouden te blijven;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Uitsluitingen
3. de voortuinaanleg en de parkeerplaatsen worden uitgesloten van vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.