Artikel 56, § 3, 4° van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
De coronapandemie en de gevolgen daarvan op de raamovereenkomst GAC/2017/4889, zoals uiteengezet in de aanleiding en context, waren om evidente redenen redelijkerwijze niet voorzienbaar ten tijde van de plaatsing van de opdracht en de indiening van de offertes door de inschrijvers. Deze omstandigheden nopen tot een verlenging van de raamovereenkomst GAC/2017/4889 om het nadeel dat de opdrachtnemer heeft geleden te compenseren.
Daarbij komt dat de coronapandemie nog steeds een negatieve uitwerking heeft op (de werking van) de zwembaden. In die omstandigheden is de kans reëel dat de stad Antwerpen slechtere voorwaarden zou bekomen als een nieuwe overeenkomst voor het plaatsen van automaten en de verkoop van zwemgerief in de markt zou worden geplaatst.
Aangezien de aangehaalde omstandigheden redelijkerwijze onvoorzienbaar waren, de verlenging van een overeenkomst de algemene aard daarvan niet verandert, en de verlenging onder meer tot doel heeft om het door de opdrachtnemer geleden nadeel te compenseren en dus geen inhoudelijke uitbreiding van de van de overeenkomt in zich draagt, is aan de voorwaarden van artikel 38/2 KB AUR voldaan.
In de gegeven omstandigheden wordt een verlenging van 6 maanden, met twee mogelijkheden tot stilzwijgende verlenging van telkens 3 maanden (voor het geval de initiële verlenging van 6 maanden onvoldoende wordt geacht om het nadeel van de opdrachtnemer te compenseren), redelijk en proportioneel geacht.
In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 mag een wijziging zonder nieuwe plaatsingsprocedure voor een opdracht worden aangebracht, indien de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien, de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht teweegbrengt, en de prijsverhoging die het gevolg is van de wijziging niet hoger is dan 50% van de waarde van de oorspronkelijke opdracht.
Op 15 december 2017 keurde het college van burgemeester en schepenen de gunning van de raamovereenkomst GAC/2017/4889 voor het leveren van automaten voor zwemgerief goed aan de ondernemer Varitech bvba, Zevenbunderweg 44 te 3191 Hever, met ondernemingsnummer 0437.023.008.
De raamovereenkomst GAC/2017/4889 eindigt op 5 januari 2022, doch de coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat de opdrachtnemer zijn opdracht met de daarbij horende omzet niet heeft kunnen halen zoals initieel in de opdrachtdocumenten uiteengezet. De zwembaden waren immers een tijdlang gesloten en toen ze weer openden, mocht slechts een beperkt aantal gebruikers tot het zwembad worden toegelaten. Gedurende een niet verwaarloosbaar deel van de uitvoering van de opdracht waren er dus geen of minder burgers die gebruik maakten of alleszins gebruik konden maken van de automaten.
Het college keurt de bovenvermelde wijziging (verlenging uitvoeringstermijn) van de opdracht GAC/2017/4889 goed, voor een periode van 6 maanden met twee extra stilzwijgende verlengingen van telkens 3 maanden (voor het geval de initiële verlenging onvoldoende wordt geacht om het nadeel van de opdrachtnemer te compenseren) .
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Raamovereenkomst voor het leveren van automaten voor zwemgerief |
|
budgetplaats:5114500000 |
met orderbons |