De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
1 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Functie vzw/gebedsruimte: bezwaarnemer merkt op niet gelukkig te zijn met de komst van de 2e VZW in zijn directe buurt en de gebedsruimte in zijn achtertuin.
Beoordeling:
De aanvraag betreft enkel het regulariseren van de reeds uitgevoerde werken aan het dak, en geen functiewijziging. De (vergunde) functie van industrie en bedrijvigheid blijft behouden.
Het bezwaar is ongegrond.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021147289 |
Gegevens van de aanvrager: | VZW Educatief en cultureel centrum De Hoop met als adres Palinckstraat 122 te 2100 Antwerpen |
Ligging van het project: | Palinckstraat 124 2100 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 29 sectie A nrs. 0 en 573Z14 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren en uitvoeren van dakwerken aan de autoherstelplaats gelegen in binnengebied |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 31/10/2019: weigering (2019123) voor de functiewijziging van een gelijkvloerse garage met showroom naar educatief en cultureel centrum met ontmoetingsplaats en opleidingslokalen;
- 01/08/2018: proces-verbaal (11002_2018_7243_APO) van doorbreking van stakingsbevel en ingebruikname van het pand als gebedsruimte;
- 29/03/2017: proces-verbaal (AN.66.LB.041634/2017) voor het zonder vergunning wijzigen van de gelijkvloerse hoofdfunctie industrie en bedrijvigheden naar gemeenschapsvoorzieningen (gebedsruimte, ontmoetingsplaats en opleidingslokalen voor de VZW Educatief en cultureel centrum De Hoop);
- 03/06/1993: milieuvergunning klasse 2 (1993227) voor een garage.;
- 23/08/1979: vergunning (627#32208) voor het afbreken bestaande gebouwen en oprichten appartementsgebouwen;
- 21/05/1975: vergunning (627#28066) voor het uitbreiden van de bestaande garage;
- 25/10/1972: vergunning (627#26993) voor het uitvoeren van een voorgevelverandering;
- 30/09/1970: vergunning (19704343) voor het bouwen van een werkplaats.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie: gelijkvloerse toonzaal met burelen en achterliggende autoherstelplaats (industrie en ambacht) met op verdieping een meergezinswoning met 2 twee-slaapkamerappartementen;
- bouwvolume: besloten bebouwing van 3 bouwlagen onder plat dak met een achterbouw van 1 bouwlaag onder zadel- en plat dak, op het gelijkvloers ingericht met een toonzaal en burelen en een doorrit (op nummer 122) naar een achterliggende garage;
- gevelafwerking: de voorgevel bestaat uit baksteen met accentuering tussen de ramen in mangaansteen en aluminium buitenschrijnwerk;
- inrichting: 4 parkeerplaatsen in de garage en een niet-overdekte doorrit van circa 50,5 m².
Huidige toestand
- functie: herstel van de vergunde autoherstelplaats op het gelijkvloers achteraan na tijdelijke functiewijziging naar een gemeenschapsvoorziening (een educatief en cultureel centrum met ontmoetingsplaats en opleidingslokalen), waarvoor reeds herinrichtingswerken gebeurden;
- bouwvolume:
- inrichting:
Gewenste toestand
- functie: autoherstelplaats (industrie en ambacht);
- bouwvolume:
- inrichting: de functie van autoherstelplaats werd behouden, maar er is geen doorritmogelijkheid meer vanaf het openbaar domein.
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren en uitvoeren van dakwerken aan de autoherstelplaats gelegen in binnengebied;
- de functiewijziging van de gelijkvloerse verdieping vormt geen onderdeel van de aanvraag;
- de bovenliggende verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 13 oktober 2021 | 15 november 2021 | Ongunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 13 oktober 2021 | 19 oktober 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 13 oktober 2021 | 21 oktober 2021 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 13 oktober 2021 | 25 oktober 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
er is geen afgescheiden en verluchte afvalberging van minstens 4 m² voorzien. Deze mag niet gedeeld worden met de woonfunctie;
er worden 6 overdekte autostalplaatsen gesupprimeerd;
het platte gedeelte van het vernieuwde dak boven de autoherstelplaats bedraagt circa 77 m², maar is niet voorzien als groendak.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag betreft enkel de regularisatie van reeds uitgevoerde renovatiewerken aan het dak (naar aanleiding van waterschade en slijtage aan de houtconstructie) waarvoor een PV werd opgemaakt met nummer 11002_2020_12589_APO.
De functiewijziging opgenomen in proces-verbaal met nummer AN.66.LB.041634/2017 werd intussen ongedaan gemaakt en er werd een controle uitgevoerd door de bevoegde stadsdienst, waarin besloten wordt dat de hoofdfunctie van de volledige gelijkvloerse verdieping werd teruggebracht naar de laatst vergunde hoofdfunctie met name industrie en bedrijvigheid. De functie is dus in overeenstemming met de laatst vergunde toestand en inpasbaar in de context.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De aanvraag beperkt zich tot de achterbouw. Het hoofdgebouw met woongedeelte en gelijkvloerse uitbouw maakt geen deel uit van de aanvraag en wordt uitgesloten uit de vergunning.
De aanvraag wijkt af van artikel 27 van de bouwcode. De open ruimtes moeten zoveel mogelijk groen en onverhard aangelegd worden. De verharde koer doet niet langer dienst als doorrit en mag daarom voor maximaal 20 m² verhard worden. Dit wordt bij een eventuele vergunning opgenomen in de voorwaarden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het raam in de scheimuur met het pand gelegen Palinckstraat 120 dient gesupprimeerd te worden. Dit wordt bij een eventuele vergunning opgenomen in de voorwaarden.
De aanvraag wijkt af van artikel 26 van de bouwcode. Er wordt geen gescheiden afvalberging van minstens 4 m² voorzien. Dit wordt bij een eventuele vergunning opgenomen in de voorwaarden.
De aanvraag wijkt af van artikel 35 van de bouwcode. Volgens een proces-verbaal uit 2018 werd de nieuwe condensatieketel niet reglementair geplaatst. Dit kan echter niet worden beoordeeld op basis van het aangeleverde planmateriaal. De ketel wordt uitgesloten uit de vergunning.
De aanvraag wijkt af van artikel 38 van de bouwcode. Het platte gedeelte van het vernieuwde dak boven de autoherstelplaats bedraagt circa 77 m², maar is niet voorzien als groendak. Dit wordt bij een eventuele vergunning opgenomen in de voorwaarden.
De aanvraag wijkt af van artikel 30 van de bouwcode. Door het supprimeren van de doorrit is de autoherstelplaats niet langer bereikbaar voor auto’s vanaf het openbaar domein.
Er werd advies gevraagd aan de brandweer. Het advies is ongunstig omwille van het ontbreken van digitale plannen die voldoen aan de richtlijnen van het normenboek. Hierdoor ontbreekt essentiële informatie met betrekking tot brandveiligheid. Temeer aangezien de aanvraag net inhoudt dat de autoherstelplaats in het binnengebied niet meer bereikbaar is vanaf het openbaar domein.
De ingediende projectinhoudversie is veel te laat gebeurd waardoor hier geen rekening meer mee kon gehouden worden en binnen de procedure geen adviezen meer gevraagd konden worden.
Omwille van het belang van de brandveiligheid komt de aanvraag na een ongunstig brandweeradvies niet voor vergunning in aanmerking.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met de stedenbouwkundige voorschriften en het ongunstig advies van de brandweer.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 16 september 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 13 oktober 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 12 december 2021 |
Verslag GOA | 24 november 2021 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.