Het voorwerp
De aanvraag betreft de vraag tot opname in het vergunningenregister van een constructie met de functie van detailhandel en wonen en drie woonentiteiten.
De bewijsvoering
Volgens de kadastrale gegevens dateert de ingebruikneming van het gebouw van voor 1931.
Het gebruik van dit pand werd niet gewijzigd.
Uit de bevolkingsgegevens blijkt dat, voor de datum van het gewestplan (9 november 1979), drie gezinnen tegelijkertijd waren ingeschreven.
In het archief werden bouwplannen teruggevonden van 11 december 1972. Hieruit blijkt dat veranderingswerken aan een pand met een winkel en studio gelijkvloers en twee bovenliggende woningen werd vergund. De bestaande toestand komt overeen met de vergunning van 11 december 1972.
Volgens het huurcontract, ingaande op 1 oktober 2012 en eindigend op 30 september 2021 worden de ruimten gebruikt als schoonheidsinstituut en rookstopcentra, deze functie is nog zichtbaar aanwezig op foto’s van de gevel welke begin 2020 zijn gemaakt. Deze functie valt onder dienstverlening. De gevraagde functie van detailhandel komt niet overeen met de geacht vergunde functie voor 29 november 2015 (i.e. datum uitbreiding vergunningsplicht wijzigen hoofdfuncties) en wordt uitgesloten van opname in het vergunningenregister.
Op Google Maps is zichtbaar dat de gelijkvloerse gevel tussen 2011 en 2020 is geschilderd van geel naar wit. Tussen september 2020 en mei 2021 is het schrijnwerk in de volledige voorgevel (met uitzondering van het handelsgedeelte) gewijzigd van dun schrijnwerk naar breed PCV schrijnwerk, hierbij is ook steeds de raamindeling gewijzigd, er is geen vergunning bekomen voor het wijzigen van het schrijnwerk.
Het schilderen van de gelijkvloerse voorgevel en het wijzigen van het schrijnwerk in de voorgevel worden uitgesloten van opname in het vergunningenregister.
Voorgaande bewijst voldoende dat de constructie, inclusief de functie van wonen en drie woonentiteiten, dateert van voor de inwerkingtreding van de Wet op Stedenbouw (22 april 1962), met uitzondering van het schilderen van de gelijkvloerse voorgevel, het wijzigen van het schrijnwerk en de functie van detailhandel op het gelijkvloers zoals aangegeven met rood op de plannen.
Conclusie
Uit de bijgevoegde bewijsmaterialen blijkt dat de constructie, inclusief de functie van wonen en drie woonentiteiten in aanmerking komen voor opname in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning met uitzondering van het schilderen van de gelijkvloerse voorgevel, het wijzigen van het schrijnwerk en de functie van detailhandel op het gelijkvloers zoals aangegeven met rood op de plannen.
Iedere constructie waarvan aangetoond is dat ze gebouwd werd voor 22 april 1962 ofwel tussen deze en voor de eerste invoering van het gewestplan (3 oktober 1979, van kracht 9 november 1979), dient te worden opgenomen in het vergunningenregister als “vergund geacht” in toepassing van artikel 5.1.3. §1 en §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening.
Het college is bevoegd in het kader van de opmaak van het vergunningenregister en de actieve onderzoeksplicht in toepassing van artikel 5.1.3 §1 en §2, en artikel 7.6.2. §1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Op datum van 27 oktober 2020 vroeg Yechezkel Glick om het pand gelegen Kloosterstraat 95, district Ekeren, op te nemen in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning. Hierbij werden de volgende documenten ter staving toegevoegd:
1. Bestaande juridische toestand
Geldende bestemmingsplannen:
Gewestplan:
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Kadastrale gegevens:
Het pand, Kloosterstraat 95 district Ekeren, met kadastrale ligging (afd. 35) sectie F 71 S2 is kadastraal gekend als handelshuis met één woongelegenheid.
Voor dit pand werden de volgende relevante vergunningen / toelatingen verleend:
- vergunning van 11 december 1972
2.Bestaande feitelijke toestand
Omschrijving van de bestaande toestand:
Het pand betreft een hoekwoning met drie bouwlagen onder een plat dak en bestaat momenteel uit een winkel en appartement op het gelijkvloers, een appartement op verdieping 1 en een appartement op verdieping 2.
Overtredingen:
Er werd geen proces-verbaal van overtreding teruggevonden.
Het college neemt kennis van de opname van de constructie Kloosterstraat 95, district Ekeren, inclusief de functie van wonen en drie woonentiteiten, in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning, met uitsluiting van het schilderen van de gelijkvloerse voorgevel, het wijzigen van het schrijnwerk en de functie van detailhandel op het gelijkvloers zoals aangegeven met rood op de plannen.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V/SV | Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan het kadaster voor eventuele aanpassing van de kadastrale gegevens. |
SW/V/SV | Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan maatschappelijke veiligheid/ stadstoezicht (MV/ST) voor eventueel verder gevolg. |
SW/V/SV | Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan maatschappelijke veiligheid/ bestuurlijke handhaving (MV/ BH)voor eventueel verder gevolg. |
SW/V/SV | Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen DL/huisnummering voor eventuele aanpassing van de gegevens. |