Geachte schepen,
Tot en met zondag 28 november, liep het openbaar onderzoek voor de bouw van een nieuwe betoncentrale Dranaco aan de Vaartkaai/Carrettestraat in Merksem.
Heel veel buurtbewoners zijn ongerust over de plannen. Dat bleek de laatste dagen in de pers én in de bezwaren die ze hieromtrent indienden in het kader van het openbaar onderzoek. Hun bezorgdheden en bezwaren gaan over de grootschalige verharding, de omleiding van de fietssnelweg, het gevaar van camions die de fietssnelweg zullen kruisen, de 143 extra camions per dag, de extra verkeersdruk die deze plannen met zich mee zullen brengen, het ontbreken van een mobiliteitsstudie, de betonnen keermuren van 6 tot 8 meter hoog, de sociale controle, de hinder voor bewoners en voor het (nieuwe) voetbalveld dat ernaast ligt, enzovoort.
Deze nieuwe betoncentrale ligt midden in een gebied waar de oosterweelwerken veel impact zullen hebben. Maar ze is volgens (de aannemer van) Lantis niet bedoeld voor de Oosterweelverbinding. Voor de aanleg van de Oosterweelverbinding zou er volgens Lantis een nieuwe betoncentrale gebouwd worden aan het Straatsburgdok een paar 100 meter verderop. Daarnaast zou ook de betoncentrale van Holcim aan het Sportpaleis gebruikt worden voor de aanleg van de Oosterweelverbinding.
Tijdens de werken voor de Oosterweelverbinding zal de Vaartkaai ter hoogte van de fietsbrug bijna 10 jaar lang afgesloten worden. Het verkeer zal omgeleid worden via de Ingenieur Menneslaan om via de Groenendaallaan richting de haven (en andersom) te rijden.
Tijdens de werken van de Oosterweelverbinding zal het Albertkanaal gedurende lange tijd versmald worden, waardoor binnenvaartschepen beurtelings zullen moeten doorvaren. Wellicht heeft dit impact op de capaciteit van het Albertkanaal.
Hartelijk dank,
Nordine Saidi Mazarou