Terug
Gepubliceerd op 25/10/2021

2021_CBS_08399 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021127202. Mulhouselaan-Noord 160. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/10/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Karim Bachar, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_08399 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021127202. Mulhouselaan-Noord 160. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_08399 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021127202. Mulhouselaan-Noord 160. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2021127202

Gegevens van de aanvrager:

NV EUROPORTS TERMINALS ANTWERP met als contactadres Vosseschijnstraat 51 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Mulhouselaan-Noord 160 te 2030 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 7 sectie G nrs. 1609/11 E, 1609/12 F, 1609/17 C, 1609/34 B, 1609/16 H, 1708L2, 1708/3  en 1708B3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van bestaande loods, wegenis en aanhorigheden

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     10/11/2016: stedenbouwkundige vergunning (HVN/B/20162436) voor het slopen van een bestaand bulkmagazijn;

-     05/06/2015: stedenbouwkundige vergunning (HVN/B/2015955) voor het slopen van een gebouw en aanleggen van een parking;

-     06/04/2012: stedenbouwkundige vergunning (HVN/B/2012453) voor het slopen van een technische installatie en transportbanden;

-     21/02/2001: stedenbouwkundige vergunning (HV/2000/B/0108) voor het bouwen van havenmagazijnen met burelen; 

-     20/08/1998: stedenbouwkundige vergunning (HV/1998/AN5/1998B/0178) voor het bouwen van een magazijn voor opslag van grondstoffen;

-     08/09/1994: stedenbouwkundige vergunning (5-94/B/0573) voor vervangen magazijn;

-     17/09/1992: stedenbouwkundige vergunning (HV/1992/B/18/80047-92/132) voor een kantoorgebouw;

-     19/11/1982: stedenbouwkundige vergunning (18/62258/B/) voor uitbreiden dak;

-     14/03/1980: stedenbouwkundige vergunning (18/60199/B/) voor het bouwen van potasmagazijnen;

-     10/09/1971: stedenbouwkundige vergunning (18/54130/B/) voor uitbreiden loods;

-     07/02/1969: stedenbouwkundige vergunning (18/51698-5557B/) voor loods;

-     09/12/1966: stedenbouwkundige vergunning (18/49182-3038/B/) voor een metalen hal.

 

Bestaande toestand

Het terrein wordt gekenmerkt door verschillende soorten types van loodsen die gebruikt werden voor de opslag van droge bulkgoederen. Het volledige terrein is verhard.

 

Gewenste toestand

Een bouwrijp terrein voor latere herstructureringswerken op de site.

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag betreft:

-     het slopen van 8 loodsen; 

-     het slopen van verhardingen; 

-     het uitbreken van sporen. 

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Water-link

7 september 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 








Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

7 september 2021

22 september 2021

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

7 september 2021

30 september 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden voornamelijk de bestemmingsvoorschriften Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor het Tweede Havendok, het Derde Havendok en het Albertdok – Gebied voor waterweginfrastructuur. Op circa 370 meter ten noorden van de aanvraag geldt het bestemmingsvoorschrift Grensgebied met het grootstedelijk gebied – omgeving Noorderlaan. Op circa 470 meter ten zuidoosten van de aanvraag loopt een overdruk met als aanduiding Hoogspanningsleiding.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing daar de aanvraag enkel de sloop van gebouwen en verhardingen bevat.
 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Sectorale wetgeving

Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota waarvan akte is genomen worden toegevoegd.

In voorliggende aanvraag, die niet door een publiekrechtelijke instantie is ingediend, bedraagt de ingreep in de bodem meer dan 5.000 m² (circa 92.761 m²), is het project gelegen in industriegebied, buiten beschermde archeologische sites en buiten geïnventariseerde archeologische zones, waardoor de aanvrager verplicht is een archeologienota waarvan akte is genomen toe te voegen aan de aanvraag. Het Agentschap Onroerend Erfgoed heeft op 23 juni 2021 akte genomen van de toegevoegde archeologienota met ID 19016. Het bijhorende programma van maatregelen beveelt geen vervolgonderzoek en gaf het terrein vrij.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Op een terrein gelegen tussen het Tweede en het Derde Havendok, worden gebouwen met bijhorende verhardingen gesloopt en uitgebroken. De werken kaderen in het bouwrijp maken van het terrein wegens herstructureringenswerken op de site. De oprichting van nieuwe constructies op het terrein maakt nog geen deel uit van voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag.

 

Op het terrein worden volgende werken uitgevoerd: 

-     het slopen van acht loodsen met een oppervlakte variërend tussen 900 m² en 18.460 m². De loodsen werden gebruikt voor de opslag van droge bulkgoederen;

-     het uitbreken van bestaande verhardingen rondom de loodsen; 

-     het uitbreken van de sporen in het noorden op het terrein. 

De aangevraagde afbraak is inclusief de funderingen. De paalfunderingen worden op 2 meter onder het maaiveld afgeknepen. 

Naast de funderingen, dienen tevens de ongebruikte rioleringen en leidingen uit de ondergrond verwijderd te worden. Het is verboden aan te vullen met afval.

 

Daar de aanvraag kadert in de herontwikkeling van een industrieterrein, zijn de aangevraagde werken aanvaardbaar binnen de gegeven context van het industriegebied waarbinnen ze zijn gelegen.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft de sloop van loodsen die noch beschermd zijn noch in de Inventaris van het bouwkundig erfgoed zijn opgenomen. Volgens de dienst Monumentenzorg van de stad maken de gebouwen wel onderdeel uit van een industrieel-archeologisch interessante site van de voormalige SC de Potasses de l’Alsace, één van de eerste bedrijven in het havengebied met een gespecialiseerde superstructuur die afweek van het standaardaanbod van hangars en walkranen. Bijgevolg is het opmaken van een slooprapport dat bestaat uit een bouwhistorische studie van de loodsen op de site en een gedetailleerde fotoreportage nodig.

De bouwhistorische verantwoordingsnota moet minimaal aan de volgende vraagstellingen voldoen:

-     uit te voeren door een onafhankelijk en deskundig bouwhistoricus of onderzoeksbureau;

-     studie van historisch bronnenmateriaal: literatuur, rapporten, stadsarchivalia, kaarten, iconografie waaruit duidelijk het gebruik van de site is af te leiden in de verschillende periodes waarin de gebouwen en installaties hebben gefunctioneerd;

-     bouwhistorische opname van de bestaande toestand van de context, de gebouwen zelf, de bouwonderdelen, interieurs, detaillering en afwerking;

-     historische plattegronden, -indelingen, constructie-onderdelen en –details (archief);

-     uitgebreide fotoreportage die inzicht verschaft in de directe omgeving, buitenschil (gevels en bedaking), de open ruimten, de interieurs (structuur, materiaal, interieurelementen, afwerking,…).

De scope van het historisch onderzoek betreft de werking van de volledige terminal op de site tussen Tweede en Derde Havendok. Bouwhistorische opname volstaat van de te slopen gebouwen. De aanvrager dient de bouwhistorische studie binnen de twee maanden na de sloopwerkzaamheden te bezorgen aan de dienst Monumentenzorg van de stad Antwerpen (monumentenzorg@antwerpen.be).

Bovenstaande zal als voorwaarde worden opgenomen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het terrein blijft na de sloopwerkzaamheden braak liggen in afwachting van latere werken. Om stofhinder te voorkomen tijdens en na de afbraak, zullen eisen worden opgelegd aan de aannemers, conform het sloopopvolgingsplan en de bijhorende normering, en zal het terrein afgeschermd, afgedekt of besproeid worden afhankelijk van de uitvoeringsperiode en de weersomstandigheden.

 

Opgemerkt wordt dat de aanvrager aangeeft dat in de loodsen steeds droge bulkgoederen (meststoffen en mineralen) gestockeerd worden en dat er de laatste 10 jaar geen milieugerelateerde opslag heeft plaatsgevonden. Echter blijkt uit de laatst vergunde milieuvergunning (referentie MLAV1-2017-0189, dossiernummer stad: 2017403) dat in deze loodsen wel ingedeelde inrichtingen of activiteiten aanwezig zijn.

 

Wegens de nabijheid van een waterleiding werd advies gevraagd aan Water-Link. Zij hebben echter geen tijdig advies uitgebracht. De aanvrager is wettelijk verplicht om voor de start van de werken een klip-klim melding uit te voeren.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte en heeft geen mobiliteitsimpact. Er is enkel een effect op de mobiliteit gedurende de sloopwerkzaamheden. De aanvrager geeft aan dat in een latere fase de mogelijkheid onderzocht zal worden of de afbraakmaterialen via wegtransport of via schip afgevoerd kunnen worden.

De bouwheer dient de nodige (organisatorische) acties te ondernemen opdat het werfverkeer geen hinder op de openbare weg veroorzaakt.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.

 

Aandachtspunt: uit de laatst vergunde milieuvergunning (referentie MLAV1-2017-0189, dossiernummer stad: 2017403) blijkt dat in deze loodsen ingedeelde inrichtingen of activiteiten aanwezig zijn.


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

-     naast de funderingen, dienen tevens de ongebruikte rioleringen en leidingen uit de ondergrond verwijderd te worden. Het is verboden aan te vullen met afval;

-     de bouwheer dient de nodige (organisatorische) acties te ondernemen opdat het werfverkeer geen hinder op de openbare weg veroorzaakt;

-     de aanvrager dient een slooprapport dat bestaat uit een bouwhistorische studie van loodsen op de site en een gedetailleerde fotoreportage op te maken. 

De bouwhistorische verantwoordingsnota moet minimaal aan de volgende vraagstellingen voldoen:

  • uit te voeren door een onafhankelijk en deskundig bouwhistoricus of onderzoeksbureau;
  • studie van historisch bronnenmateriaal: literatuur, rapporten, stadsarchivalia, kaarten, iconografie waaruit duidelijk het gebruik van de site is af te leiden in de verschillende periodes waarin de gebouwen en installaties hebben gefunctioneerd;
  • bouwhistorische opname van de bestaande toestand van de context, de gebouwen zelf, de bouwonderdelen, interieurs, detaillering en afwerking;
  • historische plattegronden, -indelingen, constructie-onderdelen en –details (archief);
  • uitgebreide fotoreportage die inzicht verschaft in de directe omgeving, buitenschil (gevels en bedaking), de open ruimten, de interieurs (structuur, materiaal, interieurelementen, afwerking,…).

De scope van het historisch onderzoek betreft de werking van de volledige terminal op de site tussen Tweede en Derde Havendok. Bouwhistorische opname volstaat van de te slopen gebouwen. De aanvrager dient de bouwhistorische studie  binnen de twee maanden na de sloopwerkzaamheden te bezorgen aan de dienst Monumentenzorg van de stad Antwerpen (monumentenzorg@antwerpen.be).

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

6 september 2021

Start openbaar onderzoek

15 september 2021

Einde openbaar onderzoek

14 oktober 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

26 oktober 2021

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

15 september 2021

14 oktober 2021

0

0

0

0

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.


Aandachtspunt: uit de laatst vergunde milieuvergunning (referentie MLAV1-2017-0189, dossiernummer stad: 2017403) blijkt dat in deze loodsen ingedeelde inrichtingen of activiteiten aanwezig zijn.


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

-     naast de funderingen, dienen tevens de ongebruikte rioleringen en leidingen uit de ondergrond verwijderd te worden. Het is verboden aan te vullen met afval;

-     de bouwheer dient de nodige (organisatorische) acties te ondernemen opdat het werfverkeer geen hinder op de openbare weg veroorzaakt;

-     de aanvrager dient een slooprapport dat bestaat uit een bouwhistorische studie van loodsen op de site en een gedetailleerde fotoreportage op te maken. 

De  bouwhistorische verantwoordingsnota moet minimaal aan de volgende vraagstellingen te voldoen:

  • uit te voeren door een onafhankelijk en deskundig bouwhistoricus of onderzoeksbureau;
  • studie van historisch bronnenmateriaal: literatuur, rapporten, stadsarchivalia, kaarten, iconografie waaruit duidelijk het gebruik van de site is af te leiden in de verschillende periodes waarin de gebouwen en installaties hebben gefunctioneerd.
  • bouwhistorische opname van de bestaande toestand van de context, de gebouwen zelf, de bouwonderdelen, interieurs, detaillering en afwerking
  • historische plattegronden, -indelingen, constructie-onderdelen en –details (archief);
  • uitgebreide fotoreportage die inzicht verschaft in de directe omgeving, buitenschil (gevels en bedaking), de open ruimten, de interieurs (structuur, materiaal, interieurelementen, afwerking,…);

De scope van het historisch onderzoek betreft de werking van de volledige terminal op de site tussen Tweede en Derde Havendok. Bouwhistorische opname volstaat van de te slopen gebouwen. De aanvrager dient de bouwhistorische studie binnen de twee maanden na de sloopwerkzaamheden te bezorgen aan de dienst monumentenzorg van de stad Antwerpen (monumentenzorg@antwerpen.be).

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

dienst
taak
SW/VHet advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.