Terug
Gepubliceerd op 20/12/2021

2021_CBS_10202 - District Antwerpen. Osystraat, Sint-Jansplein, Van de Wervestraat, Van Maerlantstraat, Violierstraat, Vondelstraat. Wegeniswerken. SWOU10312 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/12/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_10202 - District Antwerpen. Osystraat, Sint-Jansplein, Van de Wervestraat, Van Maerlantstraat, Violierstraat, Vondelstraat. Wegeniswerken. SWOU10312 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2021_CBS_10202 - District Antwerpen. Osystraat, Sint-Jansplein, Van de Wervestraat, Van Maerlantstraat, Violierstraat, Vondelstraat. Wegeniswerken. SWOU10312 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Osystraat, Van de Wervestraat, Van Maerlantstraat, Violierstraat en Vondelstraat zijn lokale straten. Het Sint-Jansplein is een lokaal plein. 

Het college is bevoegd voor mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Het betreft de heraanleg van de Osystraat, Van Maerlantstraat, het Sint-Jansplein, de Van de Wervestraat en Vondelstraat.

Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

Het karakter en het gebruik van de straten wordt vandaag voornamelijk bepaald door de aanwezigheid van het verkeer waaronder ook het openbaar vervoer. Dit zorgt in combinatie met de afwezigheid van fietspaden voor conflicten tussen het gemotoriseerd verkeer en de trage weggebruikers. 

Er zijn echter ook verschillende potenties in de straten. Zo zijn er in de verschillende delen van de straat beschermde monumenten en bouwkundig erfgoed aanwezig. Er bevindt zich ook een mix van functies. Op de as Osystraat, Van Maerlantstraat en Van de Wervestraat bevinden zich voornamelijk woningen, kantoren en verschillende maatschappelijke functies waaronder scholen. In de Vondelstraat en ter hoogte van het Sint-Jansplein zijn er dan weer voornamelijk woonfuncties, horeca en handel aanwezig. 

In de bestaande toestand zijn er in totaal 129 bomen aanwezig. De conditie van deze bomen verschilt onderling sterk. In een bomentoets werd de toestand en potentie van elke boom onderzocht en geëvalueerd. Naast het groen dient er ook rekening gehouden te worden met de slechte luchtkwaliteit in de straten. 

De verschillende straten zijn lokale hoofdstraten volgens het mobiliteitsplan. Ze zijn eveneens een schakelroute binnen het functioneel fietsroutenetwerk. Daarnaast is de Osystraat, Van Maerlantstraat, Sint-Jansplein en Van de Wervestraat een buscorridor en een urgentieroute. Parkeergelegenheid is voornamelijk aanwezig in de Van Maerlantstraat. Er zijn ook enkele parkeerplaatsen in de Van de Wervestraat en de Vondelstraat. 

Het project zal aansluiten op verschillende recente projecten zoals de Noorderlijn, ter hoogte van de Franklin Roosevelplaats en de Italiëlei, alsook de Ellermanstraat en de Goudbloemstraat.

Algemene randvoorwaarden
Uit de verschillende adviezen en de analyse van de bestaande toestand volgen volgende algemene randvoorwaarden:

  • vele (maatschappelijke) functies aanwezig waardoor er nood is aan voldoende brede voetpaden;
  • aanleg voldoende brede enkelrichtingsfietspaden over volledige as;
  • doorstroming openbaar vervoer garanderen;
  • aansluiten op ontwerp aangrenzende projecten.

Concept
Het project zal inzetten op het verbeteren van de verkeersveiligheid en het comfort van de verschillende verkeersmodi. Zo zal er in alle straten een fietspad geïntegreerd worden. Daarnaast worden de kruispunten heringericht. Hierbij worden verkeersremmende maatregelen, zoals een verhoogde inrichting voorzien. De kruispunten met de Vondelstraat, Violierstraat en Cassierstraat blijven lichtengeregeld. 

De verschillende bushaltes die vandaag aanwezig zijn blijven behouden in het nieuwe ontwerp. Enkel de halte in de Vondelstraat wordt verplaatst naar de Van Maerlantstraat. In de Osystraat zal er niet langer een bufferzone worden voorzien voor het openbaar vervoer. Wel blijft er in beide richtingen een halte aanwezig. 

Het profiel van de Osystraat zal bestaan uit voetpaden aan beide zijden, waarbij het voetpad aan de zijde van de school iets breder is. Aan beide zijden van de rijweg zal eveneens een fietspad en een groenstrook worden voorzien. Aan de kant van het Koninklijk Atheneum Antwerpen blijven de bomen maximaal behouden. De bomen krijgen betere groeikansen door hen meer ruimte te geven. Aan de zijde van de woningen is het niet mogelijk om de bomen te behouden vanwege het voorzien van een fietspad. Hier worden nieuwe bomen aangeplant in een strook tussen het fietspad en de rijweg. Deze bomen zullen voorzien worden van voldoende ondergrondse ruimte om zo tot een groot groenvolume te komen in de toekomst. De breedte van de rijweg wordt afgestemd op de hoge frequentie van het openbaar verkeer. Deze breedte wordt over de volledige as aangehouden. 

Het pleintje aan de Osystraat wordt binnen het project heraangelegd. Hier wordt er maximaal ingezet op ontharding, vergroening en verblijfsruimte. Uit het groenonderzoek blijkt dat de meeste bomen ter hoogte van het pleintje behouden kunnen blijven. De toegang tot de aanwezige garages blijft toegankelijk.

In de Van Maerlantstraat worden zowel een voldoende ruim voetpad, fietspaden als parkeerplaatsen voorzien. In de parkeerplaatsen worden nieuwe bomen geïntegreerd, en daar waar mogelijk worden bestaande bomen behouden. Dit profiel wordt verder gezet in de Van de Wervestraat. 

Ter hoogte van het Sint-Jansplein wordt het fietspad doorgetrokken achter de ruime perrons. Tussen het fietspad aan de westzijde en de bushalte wordt een uitstapstrook voorzien voor de reizigers van De Lijn. In het profiel wordt bijkomende vergroening voorzien ter hoogte van het perron. 

Ten slotte worden er in de Vondelstraat eveneens fietspaden aan beide zijden voorzien. Er wordt centraal in de straat eveneens een laad-en loszone gecreëerd in functie van de handelaars. Ter hoogte van de kruispunten in de Vondelstraat worden er afslagstroken voorzien. 

Mobiliteitsvoorwaarden
De mobiliteitsvoorwaarden maken een onderscheid tussen de Vondelstraat, en de as Osystraat, Van Maerlantstraat, Sint-Jansplein en Van de Wervestraat. 

Osystraat - Van Maerlantstraat - Sint-Jansplein en Van de Wervestraat
  • snelheidsregime 50km/u;
  • schoolomgeving zone 30;
  • voorrang van rechts;
  • plateaus op bepaalde kruispunten;
  • enkelrichtingsfietspaden;
  • langsparkeren waar mogelijk, mogelijkheden voor laden en lossen;
  • dubbele rijrichting;
  • verkeerslichten ter hoogte van Cassierstraat, Vondelstraat en Violierstraat met linksaf-slagstroken waar nodig;
  • aangepaste breedte rijstroken in functie van bus-as.

Vondelstraat

  • zone 30;
  • enkelrichtingsfietspaden;
  • dubbele rijrichting.

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 74 plaatsen in de bestaande toestand naar 47 plaatsen en een laad- en loszone in de nieuwe toestand. Een tiental parkeerplaatsen die niet opnieuw kunnen voorzien worden in het ontwerp, zijn in de Vondelstraat. Door in deze straat in te zetten op een gescheiden fietspad, kunnen er niet langer parkeerplaatsen worden voorzien. Er wordt wel een laad- en loszone gecreëerd in functie van de handel in deze straat. Verder verdwijnen er ook parkeerplaatsen aan de kruispunten, daar waar het fietspad uitbuigt naar de rijweg.

Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. Er wordt maximaal ingezet op het vergroenen van de straten. Door de integratie van fietspaden is het echter onmogelijk om alle bomen te behouden. Er werd een bomentoets en groenonderzoek gedaan om te bekijken welke bomen behouden kunnen worden. Uit dit onderzoek blijkt dat de belangrijkste bomen die in goede staat zijn en in de bomentoets beschreven worden als zeker te behouden, ook behouden kunnen worden in het project. In totaal zullen er volgens het concept ongeveer 46 bomen behouden kunnen worden. Deze bomen bevinden zich voornamelijk in de Osystraat en op het pleintje van de Osystraat, maar ook in de Van Maerlantstraat en Van de Wervestraat kunnen er op verschillende locaties bomen behouden worden. Daarnaast zullen er 89 bomen aangeplant kunnen worden. Deze zullen voorzien worden van de nodige (ondergrondse) ruimte om tot mooie grote bomen te kunnen uitgroeien. In totaal zullen er een zestal bomen meer zijn als in de bestaande toestand. Het totale groenvolume zal zeer sterk stijgen door de nieuwe bomen en het verbeteren van de locaties van de bestaande bomen. Het volume zal hierdoor ongeveer verviervoudigen. In het voorontwerp zal er verder worden ingezet op het onderzoek naar het maximaal behouden van de bestaande bomen. 

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Osystraat, Van Maerlantstaat, Sint-Jansplein, Van de Wervestraat en Vondelstraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.

Aanleiding en context

faseactiedatumjaarnummer
adviescoördinatieoverleg openbaar domein
19 oktober 2020
Projectdefinitie en conceptgoedkeuring districtscollege Antwerpen29 november 2021679

De ambitie is het realiseren van een functionele openbaar vervoersas die de doorstroming van de bussen bevordert, en tegelijkertijd de veiligheid en het comfort van de andere modi verbetert. Het ontwerp streeft naar een duurzame, veilige, groene verkeersader met een sterk verbeterde verblijfskwaliteit.

Op 29 november 2021 (jaarnummer 679) keurde het districtscollege van Antwerpen de projectdefinitie en concept voor de wegeniswerken in de Osystraat, Sint-Jansplein, Van de Wervestraat, Van Maerlantstraat, Violierstraat en Vondelstraat in het district Antwerpen, goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/500250000/224/2ANT010506M01357/2AN090200/2300 en 2400.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein zitting van 19 oktober 2020 Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op voorwaarde dat:

  • de mobiliteitsvoorwaarden worden afgestemd met MOB, en indien mogelijke wijzigingen een grote impact hebben op de projectdefinitie en het concept, deze opnieuw te agenderen op het Coördinatieoverleg Openbaar Domein.
    De mobiliteitsvoorwaarden werden afgestemd, en er waren geen wijzigingen nodig;
  • bij de inrichting en de verdere uitwerking van de bushaltes, in functie van ruimtelijke veiligheid, rekening wordt gehouden met voldoende verlichting, transparantie en zichtbaarheid.
    De inrichting van de bushaltes wordt mee opgenomen in het voorontwerp;
  • verder ontwerpend onderzoek wordt uitgevoerd naar herinrichting van de halteplaatsen in functie van maximale breedte en veiligheid.
    De inrichting van de bushaltes wordt mee opgenomen in het voorontwerp;
  • bij de verdere uitwerking en inrichting van het pleintje aan de Osystraat, meer bepaald bij de inplanting van zitbanken en de keuze van de speelaanleidingen, rekening wordt gehouden met de sociale veiligheid en vandalismegevoeligheid van deze omgeving.
    De inrichting van het pleintje ter hoogte van de Osystraat wordt uitgewerkt in het voorontwerp;
  • een veilige schoolomgeving, conform de inrichtingsprincipes van het draaiboek Openbaar Domein, wordt opgenomen en uitgewerkt naar voorontwerp;
  • onderzocht wordt op welke manier de voetpadruimte, zeker ter hoogte van het Atheneum, verder geoptimaliseerd kan worden en in functie van het speelweefselplan extra kan ingezet worden op verblijf- en ontmoetingsruimte.
    Door de groenzone tussen het fietspad en het voetpad te voorzien, ontstaan er tussen de bomen opportuniteiten om op regelmatige afstand fietsbeugels, extra ruimte voor voetgangers, verblijfsruimte, en dergelijke te creëren;
  • de locatie en inplanting van de dynamische borden, de parkeergeleidingsborden en observatiecamera’s naar voorontwerp verder uitgewerkt worden;
  • naar uitvoering de nodige voorzieningen en wachtbuizen worden opgenomen in functie van huidige , maar ook mogelijk toekomstige, bekabeling;
  • de groenstructuur, boomkeuze en aanplantgrootte, in overleg met SB/Groen en het district Antwerpen, naar voorontwerp verder uitgewerkt wordt.
    Er vond een overleg plaats met SB/Groen en het district in kader van de bomentoets en het bijkomende groenonderzoek dat werd uitgevoerd. De groenstructuur, boomkeuze en aanplantgrootte worden nog verder uitgewerkt in het voorontwerp;  
  • nieuw straatmeubilair wordt voorzien conform de straatmeubilaris van de Stad Antwerpen en de inrichting ervan in samenspraak met Ruimtelijke Veiligheid bekeken wordt.
    Dit wordt mee opgenomen in het voorontwerp;
  • bijkomende maatregelen in functie van waterinfiltratie en vergroening naar voorontwerp verder uitgewerkt worden;
  • in het verdere traject onderzocht wordt of er binnen deze heraanleg bijkomende maatregelen genomen kunnen worden in functie van de luchtverontreiniging.
    Dit wordt mee opgenomen in het voorontwerp.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010506 - Investeringsplan fietsen
2ANT010506M01357 - SWOU10312 Osystraat, Sint-Jansplein, Van de Wervestraat, Van Maerlantstraat, Violierstraat, Vondelstraat

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (22 november 2021) voor de wegeniswerken in de Osystraat, Sint-Jansplein, Van de Wervestraat, Van Maerlantstraat, Violierstraat en Vondelstraat, district Antwerpen.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20211124_10312_PD.pdf