Artikel 56 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Een eerste voorstel van de sfeergebieden werd voorgelegd aan vertegenwoordigers van het retailvastgoed op 20 mei 2021. Vervolgens werd dat voorstel van sfeergebieden getoond aan de handelaarsverenigingen van de Antwerpse binnenstad op 24 juni 2021. Op basis van de opmerkingen in deze sessies zijn aanpassingen aan het ontwerp gemaakt. Het finale, aangepaste voorstel werd daarna gepresenteerd aan dezelfde twee groepen (handelaarsverenigingen en vertegenwoordigers uit het retailvastgoed) op 7 oktober 2021. De Beleidsadviesraad detailhandel, horeca en toerisme van de stad Antwerpen werd op 30 november in kennis gesteld van de sfeergebieden.
Op 27 april 2020 (jaarnummer 253) keurde de gemeenteraad de Beleidsnota Detailhandel goed. In de vierde krachtlijn 'aantrekkingskracht' staat in het ambitieniveau beschreven dat de stad Antwerpen het voornaamste binnenstedelijk recreatief kernwinkelgebied van de lage landen heeft. In een uniek historisch kader biedt de stad Antwerpen een complete, maar eigenzinnige mix van mainstream retail, high-end fashion en charmante, originele boetieks met ruimte voor innovatieve concepten. Aanvullend heeft de stad Antwerpen ook een rijk historisch en cultureel patrimonium en een divers en hoogstaand horeca-aanbod op wandelafstand.
Binnen deze krachtlijn wordt de maatregel beschreven dat de stad Antwerpen sfeergebieden wenst uit te tekenen in overleg met de sector: "Dit kernwinkelgebied heeft internationale allures en kenmerkt zich door een aantal goed te onderscheiden en te vermarkten sfeergebieden. De stad Antwerpen wil die sfeergebieden verder uittekenen om het onderscheidende vermogen nog meer te kunnen uitspelen. Elk sfeergebied heeft zijn eigen kwaliteiten en mogelijkheden. Elk gebied wordt deels bepaald door het aanwezige patrimonium en de publieke ruimte, het vermogen van een stadsbuurt om zich op te waarderen op sociaal, cultureel of economisch vlak, door traditie en historiek, door slimme stadsontwikkeling. Het cultuurhistorische epicentrum rond de Grote Markt moet men daarom helemaal anders begrijpen dan de ontwikkelingen aan het Zuid, aan de Botanische Tuin of rond het fashion aanbod in de Modebuurt. Het is die bijzondere mix die mee zorgt voor een bovenregionale aantrekkingskracht."
Op 29 maart 2021 (jaarnummer 160) keurde de gemeenteraad het Strategische beleidsplan toerisme 2016+ goed.
Doel van de sfeergebieden
De sfeergebieden zijn opgemaakt met als doel enerzijds een leidraad aan te bieden voor (potentiële) investeerders, eigenaars en vastgoedmakelaars zodat voor hen een duidelijk beeld voorligt van de sfeer die een gebied uitstraalt op de bezoekers. Anderzijds kan ook de ondernemer dankzij de sfeergebieden een duidelijke richting kiezen als hij zoekt naar een locatie voor zijn zaak in de binnenstad. De retail en vastgoedsector ontvangen het nodige (communicatie)materiaal om deze sfeergebieden mee te promoten in hun business activiteit.
Ondernemers kunnen op deze manier bijdragen aan de versterking van de sfeergebieden, maar ook de stad Antwerpen kan hier blijvend op inzetten door hier in toekomstige projecten of keuzes rekening mee te houden. In november werden verschillende stadsdiensten (musea, Marketing en Communicatie, publieke ruimte) geïnformeerd over de sfeergebieden.
Dit alles maakt eveneens dat toeristen en bezoekers een aantrekkelijke ervaring krijgen en een aanbod vinden dat aansluit bij hun interesses. Daarom werd Visit Antwerpen nauw betrokken in het proces.
Opmaak sfeergebieden
In uitvoering van de maatregel over de sfeergebieden opgenomen in de Beleidsnota Detailhandel is de opmaak gestart in het voorjaar van 2021. De kaarten met de afbakening van de kernwinkelgebieden uit de Beleidsnota Detailhandel zijn gebruikt als basislaag. De winkelstraten zijn immers de belangrijke centrale assen in de sfeergebieden. Daarnaast werd er ook rekening gehouden met de afgebakende strategische horecakernen zoals het Eilandje en het Historisch Centrum. Deze ruimtelijke afbakening werd gekoppeld aan de uitgangspunten in de Strategie toerisme 2016+ en het bijhorende addendum uit 2020. Zo werden de uitgangspunten rond de aanbodpiramide voor vrijetijdstoerisme en de positionering van de verschillende wijken meegenomen. De zone waarbinnen de sfeergebieden afgebakend zijn is het toeristisch centrum van de stad Antwerpen. Op deze manier is er gekomen tot een ontwerp van negen sfeergebieden:
Op twee plaatsen is er een overlap tussen twee sfeergebieden; het zijn overgangszones waar een mix van beide sferen is terug te vinden. Enerzijds is dit de Groenplaats op de overgang tussen de Meir Boulevard en het Historisch Centrum en anderzijds is dit de Steenhouwersvest op de overgang van de Modebuurt en de Kloosterstraat.
Gemeenteraadsbesluit van 27 april 2020 (jaarnummer 253) waarbij de gemeenteraad de Beleidsnota Detailhandel goedkeurt.
Het college keurt de afbakening van de sfeergebieden goed.