Terug
Gepubliceerd op 20/12/2021

2021_CBS_10063 - Binnengemeentelijke decentralisatie. 2021 week 50 - Vraag aan het college. Organisatie Raad voor Overleg - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/12/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_10063 - Binnengemeentelijke decentralisatie. 2021 week 50 - Vraag aan het college. Organisatie Raad voor Overleg - Goedkeuring 2021_CBS_10063 - Binnengemeentelijke decentralisatie. 2021 week 50 - Vraag aan het college. Organisatie Raad voor Overleg - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De samenwerking tussen de stad Antwerpen en de districtsbesturen moet zo optimaal mogelijk verlopen. Volgende vragen tot een organisatie van een raad voor overleg rond het thema personeel hebben we ontvangen van volgende districten :

Nummer District Datum districtscollegebesluitJaarnummer of kenmerk
 21-B076  Ekeren  30 november 2021 306
 21-B079 Deurne 29 november 2021 349
 21-B080 Antwerpen 29 november 2021 721
 21-B081 Borgerhout 7 december 2021 300

 

Juridische grond

Het Basisreglement Bestuurlijke organisatie stad Antwerpen goedgekeurd op de gemeenteraad van 25 februari 2019 (jaarnummer 130) regelt in hoofdstuk 7.2 - Overleg tussen stad en districten, de concrete vormen van samenwerking tussen het stadsbestuur en de districtsbesturen: 

  • Artikel 27
    De raad voor overleg is een overlegorgaan tussen stad en districten waarbinnen afspraken kunnen worden gemaakt tussen de stad en de districten en tussen de districten onderling en waarbinnen informatie kan doorstromen tussen de verschillende beleidsorganen.
  • Artikel 28
    De raad voor overleg wordt voorgezeten door de schepen voor binnengemeentelijke decentralisatie en is verder samengesteld uit alle uitvoerende mandatarissen van de stad en van de districten.
  • Artikel 29
    §1 De raad voor overleg komt minstens drie maal per jaar samen (bij voldoende agendapunten). De leden van de raad voor overleg kunnen punten toevoegen aan de agenda. Een maand voorafgaand aan het overleg wordt een rondvraag gedaan naar agendapunten om de agenda samen te stellen. De agenda en beschikbare documenten worden minstens een week voorafgaand aan het overleg digitaal bezorgd.

    §2 De raad voor overleg kan ook ad hoc worden samengeroepen door de schepen voor binnengemeentelijke decentralisatie of middels een formele vraag aan de schepen door:
    • een lid van het college van burgemeester en schepenen;
    • minimaal drie districten en op basis van een beslissing van de districtscolleges.

Artikel 144 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de districtsburgemeesters door het college van burgemeester en schepenen voor overleg kunnen worden samengeroepen telkens als de toestand dit vereist. Een dergelijk overleg is in elk geval jaarlijks verplicht voor de opmaak van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan, alsook voor de vaststelling van de personeelsbehoeften van de districtsraden.

Aanleiding en context

Op 30 november 2021 (jaarnummer 306) besliste het districtscollege van Ekeren om aan het college van burgemeester en schepenen te vragen om over te gaan tot de organisatie van een raad voor overleg over de personeelsproblematiek in de districten. 

Op 29 november 2021 (jaarnummer 349) besliste het districtscollege van Deurne om aan het college van burgemeester en schepenen te vragen om om over te gaan tot de organisatie van een raad voor overleg over de personeelsproblematiek in de districten.

Op 29 november 2021 (jaarnummer 721) besliste het districtscollege van Antwerpen om aan het college van burgemeester en schepenen te vragen om over te gaan tot de organisatie van een raad voor overleg over de personeelsproblematiek in de districten.

Op 7 december 2021 (jaarnummer 300) besliste het districtscollege van Borgerhout om aan het college van burgemeester en schepenen te vragen om om over te gaan tot de organisatie van een raad voor overleg over de personeelsproblematiek in de districten.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS02 - Decentralisatie
2SBS0201 - Reguliere taken decentralisatie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om een raad voor overleg over het thema personeel bijeen te roepen op 10 maart 2022 op vraag van de districten Antwerpen, Borgerhout, Deurne en Ekeren.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan: 

DienstTaak
Bestuurszakenhet organiseren van deze overlegvergaderingen
Bestuurszakende data voor deze overlegvergaderingen mede te delen aan de districtsbesturen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 21_B076_Ekeren_RVO_personeel.pdf
  • 21_B079_Deurne_RVO_personeel.pdf
  • 21_B081_Borgerhout_RVO_personeel.pdf
  • 21_B080_Antwerpen_RVO_personeel.pdf