Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021127026 |
Gegevens van de aanvrager: | BV RECAP MANAGEMENT met als adres Rubenslei 32 bus 2 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Bresstraat 2A 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 11 sectie L nrs. 0 en 3594A3 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | vermeerderen van het aantal wooneenheden en uitbreiden van het bestaande bouwvolume |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 11/09/2020: voorwaardelijke vergunning (20202232) voor het plaatsen van een zonnetent tegen de gevel van een café met bovenliggende woonst;
- 07/02/2020: toelating (2019673) voor open gevelterras;
- 31/05/2013: vergunning (3562#1667) voor het Verbouwen van een horecazaak met woonst;
- 22/06/1962: toelating (18#43915) voor een koepel, terras;
- 30/11/1961: toelating (18#43289) voor een verbouwing;
- 22/02/1902: toelating (1902#516) voor Twee keldergaten versmallen;
- 16/06/1884: toelating (1884#791) voor een rolgordijn;
- 12/12/1881: toelating (1881#1369) voor Drie huizen.
Vergunde toestand
- functie: recazaak (gelijkvloers en 1ste verdieping) en zelfstandige woning (2de en 3de verdieping);
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Huidige toestand
- vaststelling (ID: 212588) van Neoclassicistisch hoekcomplex als bouwkundig erfgoed;
- in overeenstemming met de laatst vergunde toestand, afgezien van:
Gewenste toestand
- functie: recazaak met 4 bovenliggende wooneenheden:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- vermeerderen van het aantal wooneenheden van 1 naar 4;
- uitbreiden van het bouwvolume door het wijzigen van de dakvorm;
- uitvoeren van interne constructieve werken;
- wijzigen van de gelijkvloerse gevelafwerking;
- plaatsen van plantenbakken langs de gevels op het openbaar domein;
- wijzigen van het privaat rioolstelsel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen | 14 september 2021 | 15 september 2021 | Geen advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 14 september 2021 | 7 oktober 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 14 september 2021 | 17 september 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 14 september 2021 | 17 september 2021 | Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 13 september 2021 | 23 september 2021 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 13 september 2021 | 15 september 2021 |
Stadsontwikkeling/ Beheer en Operaties | 13 september 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 13 september 2021 | 28 september 2021 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 13 september 2021 | 15 september 2021 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 13 september 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ publieke ruimte | 13 september 2021 | 27 oktober 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag wijkt af van de verordening voetgangersverkeer op volgend punt:
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
de draagkracht van het gebouw wordt overschreden;
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag wenst een pand, met op het gelijkvloers en de 1ste verdieping een recafunctie en op de 2de en 3de verdieping een zelfstandige woning, om te vormen naar een appartementsgebouw met 4 wooneenheden en een recafunctie op de gelijkvloerse en 1ste verdieping.
De voorgestelde woon- en recafunctie is inpasbaar in de omgeving. Echter wordt vastgesteld dat het gewenste programma de draagkracht van het perceel overschrijdt.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Bresstraat 2 is een hoekgebouw met vier bouwlagen onder een zadeldak. Zowel in de Bresstraat als het relevante deel van de Amerikalei komen drie en vier bouwlagen voor. De kenmerkende dakvorm in beide straatdelen is een zadel- of platdak. In de Amerikalei komen overwegend burgerwoningen voor. De typerende dakvorm voor deze vroeg-twintigste eeuwse burgerwoningen zijn zadeldaken, maar ook zuivere mansardedaken zijn verenigbaar met neoklassieke burgerwoningen.
De lichtschacht in de oksel van het bouwblok wordt dichtgebouwd op alle verdiepingen. Op de gelijkvloerse verdieping was het voormalige koertje reeds dichtgebouwd en dat is aanvaardbaar omwille van de vorm van het perceel (hoekperceel) en de recafunctie. Het opvullen van de lichtschacht op alle verdiepingen zorgt echter voor een scheimuurverhoging aan de achterzijde die vanuit ruimtelijk oogpunt storend is voor de buurpanden. Het buurpand aan de Amerikalei wordt ingesloten en door het verhogen van bouwhoogte achteraan neemt de scheimuurhoogte toe wat op haar beurt nefast zal zijn voor de aansluitingen op de buurpanden.
De aanvraag stelt voor om het bestaande zadeldak te verwijderen en een nieuwe daklaag op te trekken. Deze daklaag is vormgegeven als mansardedak, echter worden in dit dak twee gebruikslagen verwerkt. Het gevolg hiervan is dat de nieuwe daklaag een afwijkend formaat bezit t.o.v. de onderliggende gevelopbouw. De nieuwe daklaag leest als een dubbelhoge daklaag, wat niet kenmerkend is voor de omgeving en niet verenigbaar is met de architectuur van de ondergevel.
Aan de achterzijde is het dak teruggetrokken ten behoeve van een dakterras. Een dakterras op de voorgestelde plek is niet aanvaardbaar. Ook de scheidsmuur met de buur overschrijdt het maximaal aanvaardbare bouwvolume op deze plek.
Bresstraat 2 is een hoekgebouw, maar dit is geen vrijgeleide om de bouwhoogte drastisch te verhogen. Een hoekgebouw dient te voorzien in een aansluiting op beide buurpanden en zo een goede overgang te maken tussen beide straten. Een mansardedak is toelaatbaar in zoverre dit verenigbaar is met de architectuur van het gebouw en met de omgeving. Dat is niet het geval.
De hoogte van het dak en de dakkapellen zijn niet afgestemd op het formaat van de ondergevel. De daklaag is niet ondergeschikt aan de ondergevel. De dakkapellen zijn bijvoorbeeld groter dan de raamopeningen van de 2de verdieping. Dit is atypisch.
De dubbelhoge daklaag voorziet niet in een goede aansluiting op beide buurgebouwen. Het hoekgebouw wordt reeds gekenmerkt door hogere verdiepingshoogtes dan gemiddeld. Een ongewoon hoog mansardedak versterkt dit verder, waardoor de voorgestelde daklaag een schaalbreuk zal vormen met de bredere omgeving.
Geconcludeerd wordt dat het dakvolume een beeldverstorende impact heeft op de gevel en het straatbeeld en het maximaal aanvaardbare bouwvolume overstijgt. De aanvraag is hierdoor ook strijdig met artikel 6 en 10 van de bouwcode. Ook het dichtbouwen van de lichtschacht is niet wenselijk. Daarom wordt geadviseerd om de aanvraag te weigeren.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het gebouw is opgenomen in de inventaris onroerend erfgoed. Artikel 5 van de bouwcode schrijft voor dat de wenselijkheid van behoud primeert.
Zoals reeds vermeld in bovenstaande paragraaf is de beëindiging van burgerwoningen in een neoklassieke architectuur typerend voorzien als zadel- of mansardedak. Opgemerkt wordt dat de beoogde daklaag geen klassieken en zuivere mansardedak is. Mansardedaken bestaan typerend uit één zuivere en waarneembare daklaag die ondergeschikt is aan de gevel. De voorgestelde proporties van het mansardedak, met 2 verdiepingen en grote en talrijke dakkapellen, staan niet in verhouding tot de bestaande gevel wat de erfgoedwaarde van het pand aantast. De dakkapellen zijn niet alleen te groot, ook zijn de uiterste dakkapellen geplaatst op minder dan 60cm van de perceelgrenzen. Dit is strijdig met artikel 15 van de bouwcode.
Vanuit ruimtelijk oogpunt kan geconcludeerd worden dat de daklaag afbreuk doet aan het straatbeeld en niet verenigbaar is met de gevelarchitectuur van het gebouw.
Gelegen op een zichtlocatie aan de Leien zullen het gebouw en de verhoogde scheimuren ongetwijfeld zichtbaar zijn vanaf het openbaar domein. Dergelijke verhogingen zijn niet wenselijk. De aanvraag verduidelijkt niet hoe de afwerking van de scheidsmuur voorzien zal worden. Eveneens voldoet de dakopstand van de scheidsmuur niet aan artikel 34 van de bouwcode.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het nieuwe programma, namelijk 4 wooneenheden en een recafunctie op de gelijkvloerse en 1ste verdieping, overschrijdt de draagkracht van het gebouw. Dit illustreert zich door de vele afwijkingen op de bouwcode (o.a. artikel 26, 28 en 29). Er is namelijk geen afgescheiden afvalberging voor zowel de appartementen als de wooneenheden voorzien. Ook is er geen enkele fietsstalplaats ingericht.
Zoals vermeld is het gewenste dakterras niet aanvaardbaar waardoor er niet voorzien kan worden in een buitenruimte voor de nieuwe appartementen. Dit is strijdig met artikel 28 van de bouwcode. Overigens krijgt een private buitenruimte de voorkeur ten opzichte van een gemeenschappelijk dakterras, omwille van het gebruiksgemak. Dat is zeker het geval in deze case waarbij de collectieve buitenruimte volledig is ingesloten en bijkomend is ingenomen door de uitloop van de liftschacht en (vermoedelijk ook) door de verluchtingsschacht. Ook het gebruiksgemak ervan is niet optimaal aangezien de buitenruimte alleen met een trap bereikbaar is, vanaf de 4de verdieping.
Opgemerkt wordt dat de aanvraag strijdig is met de verordening voetgangersverkeer. Artikel 3 schrijft voor dat de loopweg geheel obstakelvrij voorzien moet worden. Op het grondplan zijn plantenbakken ingetekend die de vrije loopweg van voetgangers versmald, dit is niet aanvaardbaar. Overigens kan een stedenbouwkundige vergunning geen toestemming verlenen om het openbaar domein in te palmen, hiervoor dienen de nodige toelatingen bekomen te worden.
De platte delen van het dak zijn niet als groendak aangelegd, dit is strijdig met artikel 38 van de bouwcode. Het private rioolstelsel wordt aangepast, maar er is geen afvoer RWA voorzien conform artikel 41 van de bouwcode.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden De recafunctie op het gelijkvloers blijft en de bovenliggende woning wordt opgedeeld in 4 appartementen. Er komen dus 3 wooneenheden bij. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. De werkelijke parkeerbehoefte is bijgevolg 3.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden. Dit is het geval in voorliggende aanvraag die betrekking heeft op een gebouw dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan. Daarom mogen geen parkeerplaatsen voorzien worden.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3.
Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 3 plaatsen.
|
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 23 augustus 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 13 september 2021 |
Start openbaar onderzoek | 22 september 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 21 oktober 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 27 december 2021 |
Verslag GOA | 8 december 2021 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
22 september 2021 | 21 oktober 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.