Terug
Gepubliceerd op 27/12/2021

2021_CBS_10320 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - OMV_2021137333. Dokter Maurice Timmermanslaan 113. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/12/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_10320 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - OMV_2021137333. Dokter Maurice Timmermanslaan 113. District Merksem - Goedkeuring 2021_CBS_10320 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - OMV_2021137333. Dokter Maurice Timmermanslaan 113. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

 

Aangezien verkavelingen niet voorkomen op de Vlaamse of provinciale lijst, is het college bevoegd voor de vergunning.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021137333

Gegevens van de aanvrager:

de heer Michel De Vos met als adres Voorkempenlaan 11 te 2900 Schoten

Eigenaars:

de heer Michel De Vos met als adres Voorkempenlaan 11 te 2900 Schoten

Ligging van het project:

Dokter Maurice Timmermanslaan 113 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 40 sectie C nrs. 0 en 169L2

Vergunningsplichten:

Verkavelen van gronden

Voorwerp van de aanvraag:

verkavelen van een perceel in twee loten voor woningbouw

 

Omschrijving aanvraag

 

Relevante voorgeschiedenis

-         Geen.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          Geen.

 

Huidige toestand

-          braakliggend perceel, ingesloten door omliggende bebouwing;

-          aan de straatkant afgesloten met betonnen panelen;

-          geen aanzienlijke hoogteverschillen;

-          reclamepaneel tegen wachtgevel van huisnummer 111.

 

Gewenste toestand

Verdelen van een perceel in twee loten voor eengezinswoning in gesloten bebouwing:

-          lot 1 met een oppervlakte van 100 m², een straatbreedte van 6 m en een diepte van 16,65 m;

-          lot 2 met een oppervlakte van 105,20 m², een straatbreedte van 6 m en een diepte van 17,56 m;

-          maximale bouwdiepte 9 m op lot 1 en 14 m op lot 2;

-          maximum 4 bouwlagen met een kroonlijsthoogte van maximum 12 m.

 

Inhoud van de aanvraag

-          verkavelen van een perceel in twee loten voor woningbouw.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Fluvius System Operator/ Fluvius

24 september 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

PROXIMUS/ Proximus

24 september 2021

24 september 2021

Geen advies

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu

23 september 2021

12 oktober 2021

stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen)

23 september 2021

4 oktober 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

-          artikel 19§2: de verkavelingsvoorschriften laten onder meer plaatafsluitingen toe, terwijl de bouwcode enkel een muur, haag, draad of scherm toelaat als afsluiting.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

Normen en percentages betreffende de verwezenlijking van een sociaal of bescheiden woonaanbod

Niet van toepassing.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Om te voldoen aan de bouwcode, zullen de voorschriften wat betreft tuinafsluiting worden aangepast. Dit wordt hieronder hernomen.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat het verkavelen van een grond. Er worden 2 loten aangeboden voor een eengezinswoning. De beoogde functie ‘eengezinswoningen’ is in overeenstemming met de bestemming als woongebied en inpasbaar in de omgeving. Deze functie sluit aan bij de kenmerkende woonfuncties aanwezig op de omliggende percelen aan de Dokter Maurice Timmermanslaan.

 

Echter staat in de legende “bouwzone één- of meergezinswoning” vermeld. Naar voorwaarden wordt meegenomen om dit aan te passen naar “bouwzone ééngezinswoning”.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het voorgestelde volume is mits opvolging van de aangepaste voorschriften, vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar.


De aanvraag maakt deel uit van een aaneengesloten bebouwing, bestaande uit 3 à 4 bouwlagen met een plat dak. De linker aanpalende bestaat uit 4 bouwlagen met een plat dak. De rechter aanpalende bestaat uit 3 bouwlagen met een plat dak.

 
Het verkavelingsvoorschrift ‘2.1.C Bouwvolume’ laat maximum 4 bouwlagen toe met een maximum kroonlijsthoogte van 12 m. Gezien de breedte van de straat en de bebouwing aan de overzijde is dit stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hetzelfde artikel laat voor lot 1 en lot 2 een bouwdiepte toe van respectievelijk 9 en 14 m. Hierdoor blijft er nog een kwaliteitsvolle tuin van circa 20 % over. Dit is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

In het voorgestelde verkavelingsvoorschrift “2.1.D Verschijningsvorm” wordt vermeld dat “Platte daken zijn verplicht aan te leggen met groendak óf plat dak voorzien met regenwaterput geplaatst conform artikel 38 van de bouwcode.” Echter kan de bouwcode wijzigen en wordt mogelijks in de toekomst naar een verkeerd artikel verwezen. Daarom wordt voorgesteld om “artikel 38” te schrappen uit het voorschrift.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgestelde materiaalkeuze is in harmonie met de omgeving en dus stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Echter dient de concrete inpasbaarheid in het straatbeeld op het niveau van de aanvraag tot stedenbouwkundige handelingen te worden beoordeeld.

 

Bodemreliëf

In het voorgestelde verkavelingsvoorschrift “3.1 Reliëfwijzigingen” wordt vermeld dat “Reliëfwijzigingen moeten beperkt blijven en mogen het karakter van de omgeving niet storen. Hellende op- en afritten zijn niet toegelaten buiten de zones voor hoofdgebouwen en uitbouwen.”

 

Echter om hinder naar de aanpalende percelen te voorkomen, worden reliëfwijzigingen volledig uitgesloten.

 

In het voorgestelde verkavelingsvoorschrift “3.2 Verhardingen” wordt vermeld de verharding te beperken tot artikel 27 van de bouwcode. Echter kan de bouwcode wijzigen en wordt mogelijks in de toekomst naar een verkeerd artikel verwezen. Daarom wordt voorgesteld om “artikel 27 van de bouwcode” te schrappen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

In het voorgestelde verkavelingsvoorschrift “3.3 Erfscheidingen” wordt “plaatafsluiting” voorgesteld. Dit is stedenbouwkundig niet wenselijk. De afsluiting moet gebeuren in kwalitatief materiaal en in harmonie zijn met de overige tuinafsluitingen. Bij voorkeur zijn deze afsluitingen in levende hagen. Daarom wordt voorgesteld dit te schrappen.

 

In hetzelfde artikel wordt eveneens vermeld “Facultatieve afsluitingsmuren tussen de erven onderling en tussen een erf en de openbare weg. Behoudens andersluidende bepalingen in het (de) volgende artikel(en):” Aangezien dit niet van toepassing is, wordt voorgesteld dit te schrappen.

 

Mobiliteitsimpact

Gezien de bestemming van de loten – met name eengezinswoning – worden er geen mobiliteitsproblemen verwacht.

 

Een toekomstige aanvraag voor stedenbouwkundige handelingen dient te voldoen aan artikels 29 en 30 van de bouwcode om de mobiliteitsimpact voldoende op te vangen.

 

Advies aan het college

Aan het college wordt voorgesteld om de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde voorwaarden

1. in de legende (VA_L_B_N) wordt “meergezinswoning” geschrapt;

2. de bijgevoegde stedenbouwkundige voorschriften dienen strikt toegepast te worden. Ze worden evenwel met volgende bepalingen gewijzigd en aangevuld:

  • in het voorschrift “2.1.D. Verschijningsvorm” wordt “artikel 38” geschrapt;
  • het voorschrift “3.1. Reliëfwijzigingen” wordt gewijzigd naar: “Reliëfwijzigingen zijn niet toegelaten”;
  • in het voorschrift “3.2. Reliëfwijzigingen” wordt “artikel 27 van de bouwcode” geschrapt;
  • in het voorschrift “3.3. Erfscheidingen” wordt “plaatmateriaal” geschrapt;
  • in het voorschrift “3.3. Erfscheidingen” wordt “Facultatieve afsluitingsmuren tussen de erven onderling en tussen een erf en de openbare weg. Behoudens andersluidende bepalingen in het (de) volgende artikel(en):” geschrapt.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

7 september 2021

Volledig- en ontvankelijk

23 september 2021

Start openbaar onderzoek

2 oktober 2021

Einde openbaar onderzoek

31 oktober 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

6 januari 2022

Verslag GOA

14 december 2021

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

2 oktober 2021

31 oktober 2021

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving an volgende voorwaarden.

 

Voorwaarden

1. in de legende (VA_L_B_N) wordt “meergezinswoning” geschrapt;

2. de bijgevoegde stedenbouwkundige voorschriften dienen strikt toegepast te worden. Ze worden evenwel met volgende bepalingen gewijzigd en aangevuld:

  • in het voorschrift “2.1.D. Verschijningsvorm” wordt “artikel 38” geschrapt;
  • het voorschrift “3.1. Reliëfwijzigingen” wordt gewijzigd naar: “Reliëfwijzigingen zijn niet toegelaten”;
  • in het voorschrift “3.2. Reliëfwijzigingen” wordt “artikel 27 van de bouwcode” geschrapt;
  • in het voorschrift “3.3. Erfscheidingen” wordt “plaatmateriaal” geschrapt;
  • in het voorschrift “3.3. Erfscheidingen” wordt “Facultatieve afsluitingsmuren tussen de erven onderling en tussen een erf en de openbare weg. Behoudens andersluidende bepalingen in het (de) volgende artikel(en):” geschrapt.

Artikel 3

Het college beslist de bijgevoegde plannen goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.