Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt in artikel 41 tweede lid, 11° dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen, behoudens de bepaling van artikel 56, § 3, 8°, b).
In uitvoering van de geldende beheersovereenkomst tussen de stad Antwerpen en AG SO dient voor de hierna vermelde onroerende goederen het recht van erfpacht te worden beëindigd dat door de stad Antwerpen aan AG SO werd toegestaan, aangezien dit vastgoed niet langer voor onderwijsdoeleinden worden ingezet. De beëindiging gebeurt in overleg tussen AG SO en de stad Antwerpen. AG Vespa neemt het beheer van het vastgoed over en legt een voorstel tot herbestemming van het overgedragen vastgoed voor aan het college.
Algemene voorwaarden bij de beëindiging van de lopende erfpachtovereenkomsten
Bij het beëindigen van de bovengenoemde erfpachtovereenkomsten gelden de volgende voorwaarden:
Te beëindigen erfpachtovereenkomsten - bijzondere voorwaarden
Voor de volgende locaties dient de erfpachtovereenkomst te worden beëindigd. Naast de algemene voorwaarden gelden bijkomend de bijzondere voorwaarden die hieronder voor een aantal locaties worden vermeld:
Er is een vereenvoudiging nodig van de cascade van overeenkomsten die door de verschillende partijen werden afgesloten. Daarom komt het gebouw best zo snel mogelijk opnieuw in volle eigendom naar de stad Antwerpen.
In afwijking van de bovenvermelde 'algemene voorwaarden' zal de erfpacht met AG SO daarom in onderling overleg reeds een einde nemen op 31 december 2021. De overeenkomst "Werkafspraken tijdelijke ingebruikname" tussen AG SO en vzw Integratie & Inburgering neemt van rechtswege een einde bij de beëindiging van de erfpacht. De gebruiksovereenkomst tussen vzw Integratie & Inburgering en de stad Antwerpen loopt op 31 december 2021 af. De overeenkomst waarbij de stad Antwerpen aan het CAW een ruimte ter beschikking stelt voor de opvang van daklozen wordt via afzonderlijke besluitvorming aangepast.
Beheer stedelijk patrimonium
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de nieuwe beheersovereenkomst van AG Vespa goed. Artikel 6 §3.2 bepaalt: "AG Vespa staat in voor de uitvoering en afhandeling van alle in- en uitgaande overdrachten van zakelijke rechten met betrekking tot het stedelijk patrimonium. De beleidsbeslissing hiertoe ligt bij de Stad."
Samenwerking tussen AG Vespa en AG SO
Het college keurde op 9 maart 2018 (jaarnummer 2234) goed dat AG SO deel zal uitmaken van het geïntegreerd vastgoedbeleid dat wordt uitgevoerd door AG Vespa.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 767) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst tussen de stad Antwerpen en AG SO goed. De beheersovereenkomst bepaalt dat het patrimonium ingezet voor onderwijs maximaal in handen van de stad Antwerpen blijft, die het ter beschikking stelt van AG SO. Conform de beheersovereenkomst geeft de stad Antwerpen een erfpacht op al de gebouwen en de percelen die AG SO als enige of grootste gebruiker voor onderwijsdoeleinden gebruikt, tenzij het locaties betreft met een mogelijk ontwikkelingspotentieel.
Op 28 mei 2021 keurden de raden van bestuur van AG SO (jaarnummer 70) en AG Vespa (jaarnummer 47) de samenwerkingsovereenkomst tussen AG SO en AG Vespa goed. De samenwerkingsovereenkomst bepaalt onder meer dat stedelijk vastgoed dat door AG SO niet langer wordt ingezet voor onderwijsdoelstellingen terug wordt overgedragen aan de stad Antwerpen.
Op 22 oktober 2021 (jaarnummer 8456) keurde het college een plan van aanpak goed voor de herschikking van de vastgoedportefeuille van AG SO.
Eigendomssituatie
De stad Antwerpen is eigenaar van de volgende onroerende goederen, die momenteel niet langer voor onderwijsdoeleinden worden ingezet:
De aktekosten dienen te worden betaald aan notaris Patrick Van De Putte bv, Lammekensstraat 79, 2140 Borgerhout, ondernemingsnummer BE 0471866101, rekeningnummer: BE72 7360 0432 1416. De aktekosten worden bij helften gedragen door de stad Antwerpen en AG SO. De helft van de aktekosten kan worden geraamd op 1.800,00 euro inclusief btw.
De helft van de kosten van de prekadastratie kunnen worden geraamd op 500,00 euro inclusief btw. De vastlegging zal na de aanstelling van de landmeter gebeuren via administratief goedkeurder.
De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Vooruit, Vlaams Belang, CD&V en Open VLD.
Stemden nee: PVDA.
Hebben zich onthouden: Groen.
De gemeenteraad keurt goed om de erfpachtovereenkomst met AG SO in onderling overleg te beëindigen voor de volgende onroerende goederen, tegen de voorwaarden zoals omschreven onder 'Argumentatie':
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
de helft van de erelonen, aktekosten uit te betalen aan: notaris Patrick Vandeputte bv Ondernemingsnummer: BE 0471.866.101 | 1.800,00 euro (raming) | budgetplaats: 5291500000 budgetpositie: 613 functiegebied: 2SBS070203A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA080119 budgetperiode: 2200 | 4005481578 |
de kosten van de prekadastratie, te betalen aan een landmeter (deze dient nog te worden aangesteld) | 500,00 euro (raming) | budgetplaats: 5291500000 budgetpositie: 613 functiegebied: 2SBS070203A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA080119 budgetperiode: 2200 | volgt later |