Op grond van artikel 8 van het Algemeen Reglement op de boekhouding van de politiezone (ARPC) is elke aankoop op de buitengewone begroting bevoegdheid van de gemeenteraad. De gemeenteraad keurt de aankoopprocedure goed en kan de gunning delegeren aan het college.
Het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid heeft de opdracht 2020/HFB/OP/70676 voor de aankoop van bestelwagens (benzine, diesel en PHEV), opgedeeld in 6 percelen, gegund als volgt:
Politiezone Antwerpen wenst gebruik te maken van de raamovereenkomst van het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid met referentie 2020/HFB/OP/70676.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, inzonderheid artikel 33, titel V welk bepaalt dat de Nieuwe Gemeentewet van toepassing is op het beheer van de goederen en inkomsten van de lokale politie (Belgisch Staatsblad van 5 januari 1999).
Artikel 47, §2 stelt dat een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
De gemeenteraad keurt goed dat Politiezone Antwerpen gebruik maakt van de gegunde raamovereenkomst van het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid met referentie 2020/HFB/OP/70676 gegund als volgt en dit gedurende de volledige looptijd van het contract, zijnde:
De gemeenteraad keurt goed dat de vastlegging door het college mag gebeuren.