De Schelde vormt Antwerpens grootste economische troef maar vormt tegelijkertijd een barrière tussen de 17.000 inwoners van Linkeroever en de rest van het district. De bewoners van Linkeroever zijn aangewezen op een beperkt aantal verbindingen – de Waasland- en Kennedytunnel voor het autoverkeer, de Brabotunnel voor het tramverkeer, de Sint-Annatunnel, de Kennedytunnel en de veerdienst voor de fietsers en voetgangers. Voor het rechtstreekse verkeer tussen de woonkern op Linkeroever en het stadscentrum waar de bewoners van Linkeroever heel wat essentiële functies terugvinden zijn vooral de verbindingen voor het niet-gemotoriseerd verkeer van wezenlijk belang. Elk van deze verbindingen kent een aantal technische beperkingen en kent het gevaar om door defecten uit te vallen. Wanneer een van deze verbindingen uitvalt wordt zich verplaatsen tussen Linkeroever en het stadscentrum precair. Er is wellicht geen enkele gemeente in Vlaanderen waar een wijk met zo veel inwoners zo afhankelijk is van het goed functioneren van een zeer beperkt aantal verbindingen om het centrum van de eigen gemeente te kunnen bereiken.
De meest cruciale schakel hierin is ongetwijfeld de Sint-Annatunnel. De meeste voetgangers en een groot deel van de fietsers kan hier gebruik maken van de roltrappen, maar voor mensen met rollators, rolstoelen, kinderwagens, elektrische fietsen, … zijn de aanwezige liften noodzakelijk om van de tunnel gebruik te kunnen maken. Deze liften zijn echter reeds lange tijd defect, waardoor heel wat mensen de facto geen gebruik meer kunnen maken de voetgangerstunnel. Het ontbreken van liften in de metrostations Frederik van Eeden en Groenplaats betekent dat voor deze gebruikers ook de tram nauwelijks een alternatief is om van Linkeroever in het centrum te geraken. Het continu functioneren van de liften in de voetgangerstunnel is dus een absolute noodzaak voor de bewoners van Linkeroever.
In de toekomst worden bijkomende oeververbindingen gepland. Deze kunnen de mobiliteit tussen beide oevers versterken, maar voor de woonkern op Linkeroever en voor de bewoners van het stadscentrum om het recreatiegebied op Linkeroever te bereiken blijven de verbindingen in het stadscentrum essentieel. Ook in de toekomst zullen deze de ruggengraat vormen van het verkeer tussen beide stadsdelen. Ongeacht de mogelijke toekomstige verbindingen op middellange of korte termijn dienen de bestaande verbindingen onverwijld optimaal te functioneren.
De districtsraad Antwerpen adviseert het college van burgemeester en schepenen volgende dringende vragen aan de betrokken administraties en overheden voor te leggen:
Voor:
Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Bogaert Tannicka, Boeckmans Adrjen, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Van den Borne Tom, Meeusen Femke, Poppe Anne, Touré Nana, Paris Amber, Vrelust Marie, Verreet Simon, Verstraeten Regina, Peeters Nadine, Darmach Farid, Braeckmans Jan, Cornelissen Cedric, Lutgardis van Craenenbroeck, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Detiège Maya, Dogan Ebubekir
Tegen:
Wuyts Christophe, Vansummeren Stella, Markowitz Samuel