De notulen van 20 september 2021 liggen ter goedkeuring voor.
De districtsraad van Antwerpen geeft een positief advies op het voorontwerp 'Groene Singel. Slachthuissite - Publieke ruimte. Voorontwerp. Advies - Goedkeuring' mits volgende voorwaarden:
Algemeen
Specifiek deelzones:
Hallenplein
Lobroekplein
Kalverwei en Hallentuin
Kalverbuurtstraten
Oude Kalverstraat
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale straten en pleinen vastgelegd. Dit stadsproject omvat bovenlokale investeringen in lokaal openbaar domein, bovenlokaal openbaar domein en nieuw openbaar domein. Ontwikkelingen (nieuw openbaar domein) en mobiliteit en verkeersmaatregelen blijven een bevoegdheid van het college.
Gezien de grondige wijzigingen aan de structuur van het openbaar domein wordt in bijlage een overzichtskaart toegevoegd met de opsplitsing in:
De inhoudelijke toelichting van het voorontwerp volgt de structuur van het toekomstig openbaar domein.
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen stad Antwerpen en AG Vespa goed. Artikel 6 - 4.4 bepaalt dat AG Vespa publiek domein kan (laten) realiseren. De opdracht aan AG Vespa betreft het plaatsen en uitvoeren van de overheidsopdrachten in eigen naam en voor rekening van stad Antwerpen. De beleidsbeslissing omtrent het realiseren van het publiek domein ligt bij stad Antwerpen.
Projectdefinitie & Conceptontwerp - Masterplan publieke ruimte Slachthuiswijk
De projectdefinitie vormt de basis van dit project en bevat een contextueel kader, algemene en project specifieke ambities met betrekking tot de publieke ruimte en ontwerprichtlijnen waarmee de ontwerpers rekening dienen te houden, gebaseerd op de concepten van het stadsproject met betrekking tot de bebouwde omgeving en het raamwerk publieke ruimte.
Het conceptontwerp situeert de publieke ruimte als groene verbinder tussen de bestaande en nieuwe wijk, met een gedifferentieerd aanbod van speel-, sport- en ontmoetingsruimte voor de huidige en nieuwe bewoners.
Het conceptontwerp voorziet, rekening houdend met het verruimde Kalverpad, een autoluwe inrichting, met een langzaam verkeersnetwerk dat de unieke deelruimtes met elkaar verbindt. Dit netwerk vormt het raamwerk voor de parken, tuinen om het gewenste programma op vlak van groen, sport en spel op te vangen. De klimaat robuuste groenstrategie voorziet een aanleg van circa 39.000 m² groene publieke ruimte, wat voldoende is om vandaag en in de toekomst het streefcijfer van 4 m² groene publieke ruimte te voorzien per inwoner van de wijk.
Het gewenste programma is ruimer dan de beschikbare ruimte waardoor een strategie van gebalanceerd programmeren, dubbel ruimtegebruik en overlappingen, tot een geïntegreerd conceptontwerp hebben geleid, waarbij de ondersteunende studie voor het speelruimteweefsel (externe expertise aan het ontwerpteam) een structurerend element vormt parallel aan de opmaak van het conceptontwerp. De ruimtelijke organisatie van het parkeren werd aangepast aan de behoefte van de bestaande wijk, rekening houdend met de gewenste groenstrategie van het project, waarbij het bestaande aanbod voor openbaar vervoer behouden blijft.
Van conceptontwerp naar voorontwerp
1. Adviezen en participatie
Het conceptontwerp werd geadviseerd door de COD, de districtsraad Antwerpen en de kwaliteitskamer publieke ruimte, met volgende belangrijkste aandachtspunten in functie van de opmaak van het voorontwerp (zie ook collegebesluit 2021_953):
Het conceptontwerp werd via een participatief traject toegelicht en bevraagd in de Slachthuiswijk, met volgende belangrijkste aandachtspunten in functie van de opmaak van het voorontwerp (zie bijlagen participatie):
Tijdens de opmaak van het voorontwerp werd nog een extra werkatelier georganiseerd met buurtbewoners om de verschillende ontwerpen te duiden en mits gerichte vragen van het ontwerpteam bij te sturen, hierbij werden volgende elementen als belangrijkste elementen aangegeven:
2. Ondersteunende studies
Gelijklopend met de opmaak van het voorontwerp werden volgende ondersteunende studies opgemaakt en/of verder uitgewerkt:
De waterstudie ‘Slachthuiswijk’ geeft inzichten naar lokale en bovenlokale ingrepen die noodzakelijk zijn voor een duurzaam waterbeheer in de Slachthuiswijk en de omliggende gebieden. De studie omvat een toepassing van de bouwstenen uit het Waterplan van de stad Antwerpen in de wijken Dam, Steenborgerweert, Slachthuiswijk en Oud-Borgerhout met als doel het alsnog afvloeiende regenwater gravitair af te voeren naar Het Schijn (via de bestaande koker in de Slachthuislaan/Noordersingel).
De studie nadert de eindfase waarbij volgende elementen nog worden onderzocht:
Deze studie zal gefinaliseerd worden bij de start van de opmaak van het definitief ontwerp in het najaar van 2021 en zal via een afzonderlijk traject ter goedkeuring voorgelegd worden aan de stad Antwerpen, Aquafin in samenwerking met Water-link en VMM.
De waterstudie voorziet volgende waterconcepten voor de publieke ruimte van het Slachthuiswijk, gebaseerd op de bouwstenen van het Waterplan Antwerpen:
Deze concepten werden in het voorontwerp voor de publieke ruimte opgenomen.
De bomentoets van de Groendienst van stad Antwerpen en de boominventaris van het ontwerpteam voor het stadsproject Slachthuissite.
De bomentoets werd opgemaakt voor de volledige projectcontour van fase 1 en fase 2 van het stadsproject. De groendienst heeft hierbij de bestaande situatie geanalyseerd en gekwalificeerd, waarbij abstractie werd gemaakt van de toekomstige positie van de bomen in openbaar domein of bouwpercelen cfr. het masterplan / RUP voor het stadsproject. Deze benadering heeft tot doel om de hoeveelheid te compenseren bladmassa te kunnen bepalen die op termijn dient gerealiseerd te worden in de nieuwe publieke ruimte. Deze bladmassa-balans zal opgemaakt worden bij de opmaak van het definitief ontwerp en toegevoegd worden aan elke aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het openbaar domein. In deze bomentoets werd alle bomen gekwalificeerd in absoluut te behouden, bij voorkeur te behouden, mogelijk te behouden en te verwijderen.
Aanvullend werd door het ontwerpteam een boominventaris opgemaakt voor de bomen die in het toekomstige openbaar domein van het stadsproject aanwezig zijn. Deze kwalificatie vertrekt van de bomentoets van de groendienst en wordt aangevuld met technische, veiligheids- en ontwerpafwegingen, waarbij volgende indeling werd toegepast:
Deze gegevens werden gebundeld in een inventaris met individuele boomfiches en een overzichtskaart met identificatie naar bovenstaande kwalificaties. In het voorontwerp werd een bijkomende overzichtskaart toegevoegd en werd per projectonderdeel een argumentatie toegevoegd van ontwerpmatige of technische keuzes.
Voorontwerp
Het basisprincipe van een groene verbindende publieke ruimte tussen de bestaande wijk en de nieuwe ontwikkeling wordt in het voorontwerp verder uitgewerkt waarbij enkele overkoepelende ruimte strategieën worden toegevoegd. De overlappende structuur van programma, materialen en bomen wordt aangevuld met een raamwerk van paden, bufferzones en één continue lineaire verbinding tussen de verschillende deelruimtes. Deze ‘Dam-route’ vormt een lineaire verbinding tussen alle sport-, spel en verblijfselementen. De route is een integraal toegankelijk element doorheen de groene publieke ruimte en biedt ruimte voor gebruikers van alle leeftijd.
Op basis van de adviezen, het participatietraject, de waterstudie en de bomeninventaris werd het voorontwerp verder uitgewerkt met volgende concepten voor de verschillende deelruimten:
Fase 1 – Stadsproject – Slachthuissite (opmaak definitief ontwerp aansluitend op voorontwerp)
Lobroekplein – Huiskamer van de wijk met een intiem horecaplein
Het buurtplein werd verder uitgewerkt tot een inclusieve pleinruimte met een warme uitstraling, waarbij het ruimte biedt aan terrassen voor de bestaande en nieuwe horecazaken, een speelfontein, een sportveld en een ruime multifunctionele centrale open ruimte.
De bestaande bomenrijen worden op basis van ruimtelijke onderzoek en technische randvoorwaarden (onder liggend aanvoerleiding en brandweereisen naar bestaande bebouwing) niet weerhouden en vervangen door een beeldbepalende bomenzoom van bloemrijke lindebomen rondom het centrale plein.
De centrale plein ruimte kan ruimte bieden aan seizoensgebonden eilandterrassen, een lokale markt, een buurtfeest, een rommelmarkt of muziekevent op maat van de wijk. Aanvullend zal een speelfontein, een sportveld en enkele speelaanleidingen het dagelijks gebruik van het buurtplein ondersteunen.
De excentrische rijloper wordt uitgewerkt als een gedeeltelijk verdiepte rijbaan met suggestiestroken voor fietsers (zie aanpassing na COD juli 2021). Om veiligheidsredenen worden er aan de pleinzijde geen parkeerplaatsen voorzien, zodat de verschillende gebruikers in deze ruimte maximaal zichtbaar zijn. Aan de zuidelijke rand van het plein wordt een brandweg voor de bestaande gebouwen gecombineerd met een laad- en loszone met venstertijden (ANPR). Aan de zijde van de nieuwe gebouwen wordt een laad- en loszone voorzien in de parkeerstrook.
De centrale pleinruimte wordt voorzien van een beeldbepalend materiaal (nader te bepalen in definitief ontwerp). De randen van het plein worden aangelegd in waterdoorlatende betonstraatstenen, die tevens doorlopen in het Hallenplein. De excentrische rijloper wordt uitgevoerd in gegoten beton, aansluitend op het materiaal in de rand. Aan de overgang naar de Kalverwei worden lichte boomsoorten gecombineerd met struiken en bolgewassen.
Kalverwei – Een buurtpark voor ontmoetingen in het groen.
De Kalverwei wordt verder uitgewerkt als een landschappelijke buurtpark met schaduwrijke plekken en een natuurlijke inrichting. De speel- en sportplekken worden gebundeld in het centrale deel van het park, zodat er voldoende vrij invulbare ruimte beschikbaar is voor alle vormen van ontmoeting.
Het park wordt aan de zijde van de Slachthuislaan afgeschermd met een beplante heuvel met zitelementen. Deze heuvel kan in een volgende fase van het stadsproject voorzien worden van een helling naar een brug over de Slachthuis, richting Kadepark en het Ringpark Lobroekdok. In afwachting van de realisatie van fase 3 van het stadsproject wordt deze verbinding indien nodig voorzien als een tijdelijke gelijkgrondse oversteekplaats met verkeerslichten die op aanvraag functioneren.
De Weilandstraat wordt ingericht als woonstraat / schoolstraat, met enkelzijdig langsparkeren en een keerpunt op het einde van de straat. In het verlengende van deze straat wordt één wandelpad voorzien als dienstweg/brandweg voor de bediening van een sorteerstraat. De parkpaden worden voorzien in een warme kleur beton, met enkele accenten op de Dam-route.
De groenstructuur van dit park bestaat uit een reeks bestaande grote bomen, aangevuld met een diversiteit van inheemse bomen (al dan niet vruchtdragend), struiken en struweel, bloemrijke grasmengsel en sportgras.
De sport- en speelinfrastructuur, alsmede de kunstobjecten, hebben een indicatieve invulling gekregen en zullen van het definitief ontwerp in een afzonderlijke opdracht uitgewerkt worden.
Hallenplein – Een bomenplein met een groen karakter.
Het groene plein biedt ruimte voor verblijven, spelen en sport voor alle leeftijden. Centraal worden twee grotere grasvelden voorzien die naar behoefte een andere (tijdelijke) invulling kunnen krijgen, bv. een samentuin, sportplek of een volledig vrije programmering. De twee centrale open ruimten worden geflankeerd door drie boomgroepen die de ruimte structuur en beschutting geven. Deze drie boomplekken bieden ruimte voor ontmoeting, kunstobjecten en bewegingsobjecten voor ouderen.
Het plein is aansluitend op de Hallentuin volledig autovrij, met uitzondering voor vergunninghouders (bewoners – ANPR). De verbinding naar de expeditiestraat wordt fysiek afgeschermd met zitelementen. De toegankelijkheid van deze zone (via ANPR) zal in een latere fase vastgesteld worden, afgestemd op de ontwikkeling van de Slachthuishallen. De ingang van de nieuwe Hogeschool wordt voorzien van een trappenpartij die ruimte biedt aan informele ontmoetingen tussen studenten.
De verharding in de randen rondom het centrale plein wordt voorzien in een zelfde verharding in waterdoorlatende betonstenen conform de randen van het Lobroekplein (zie aanpassing na COD juli 2021).
Hallentuin - Verdiepte watertuin
De Hallentuin wordt ingericht als een stille en waterrijke watertuin met een trappenpartij en zitplekken langsheen de nieuwe hogeschool. Een wandelroute, in halfverharding, met speelplek voor kleine kinderen, loopt doorheen de watertuin naar de centrale plataan en het bestaande paviljoen.
De groenstructuur bestaat uit een enkele solitaire bomen, een groene buffer langsheen de woningen en een waterminnende beplanting van grassen en vaste planten in de watertuin. De verharding langsheen de woningen wordt voorzien in waterdoorlatende betonstraatstenen en zal enkel toegankelijk zijn voor voertuigen met vergunning (ANPR – bewoners).
Oude Kalverstraat - De entree van de Slachthuiswijk
De entree van de Slachthuiswijk heeft als hoofdstraat een ruime maat met een groene uitstraling. De straat is veilig voor al haar gebruikers, door twee verkeersplateau’s ter hoogte van de Kalvereibuurtstraten en langse fiets- en voetpaden gescheiden van de rijbaan door een groene berm. In de straat wordt onder een dubbele bomenrij geparkeerd. Ter hoogte van het kruispunt met de Slachthuislaan wordt een middenberm met bomenrij voorzien ter begeleiding van het in- en uitrijdend bestemmingsverkeer.
De voorziene verhoogde kruispunten ondersteunen het gevraagde tragere snelheidsregime en bieden de noodzakelijke ruimte voor keerbewegingen naar de parking voor de Slachthuishallen. Het nieuw in te richten kruispunt op de Slachthuislaan wordt ingericht conform het huidige kruispunt aan de Kalverstraat, maar zal bijkomend voorzien worden van een oversteekplaats voor voetgangers en fietsers aan de zuidzijde van het kruispunt (zie aanpassing na COD juli 2021).
Kalverweibuurtstraten - Leefbare woonstraten
In afwijking van het conceptontwerp worden deze straten uitgewerkt als woonerven met een uitbreiding van de groenstructuren langsheen de gebouwen en bijkomende ontmoetings- en zitplekken. De woonerven worden vanaf de voetpaden in de Oude Kalverstraat tot aan de Kalverwei uitgevoerd in waterdoorlatende betonstraatstenen, waarbij de gemarkeerde parkeerplaatsen worden uitgevoerd in een aangepaste kleur.
De groenstructuur voorziet diepe geveltuinen bij grondgebonden woningen en ondiepe geveltuinen bij bel-etage woontypologieën. De bestaande platanen in deze woonerven (waarvan één dient gekapt te worden in functie van de wegenis) worden aangevuld met zuilvormige bomen die het begin of einde van een parkeervak begrenzen.
Lange Lobroekstraat – groene strip
De Lange Lobroekstraat wordt ingericht als een woonstraat met een langse groenstrook van het huidige Ceulemanshofke tot aan het Lobroekplein. De groenstrook wordt verhoogd aangelegd, waarbij deze buffer tot de wegenis ruimte biedt voor ontmoetingsplekken voor bewoners. De aangrenzende Mouterijsteeg wordt ingericht als woonerf. De groenstructuur langsheen de bestaande bebouwing wordt maximaal behouden, rekeninghoudend met de brandweertoegankelijkheid, aan de zijde van de groenstrip worden nieuwe solitaire bomen en boomgroepen voorzien in functie van schaduwrijke ontmoetingsplekken. Lokaal wordt een bijkomend verkeersplateau voorzien ter ondersteuning van de gevraagde snelheid beperkende maatregelen.
Hallenparking & Slachthuislaan – een overgang naar een expeditiestraat en plein voor een school
De verbreding van de Slachthuislaan voor de Slachthuishallen maakt de combinatie van drie elementen, een parking, een ontsluiting van een groene expeditiestraat en een ontmoetingsplek als inkom voor de nieuwe hogeschool. De parking wordt ingericht als een eiland omringd door voetpaden, waarbij de groenstructuur de overgang maakt naar een ontmoetingsplaats aan de school. De inrichting van de uitgang van de expeditiestraat werd aangepast zodat deze verkeerskundig sterker geaccentueerd wordt ten opzichte van de parkeerplaatsen (zie aanpassing na COD juli 2021).
Fase 2 – Stadsproject – Noordschippersdok (opmaak definitief ontwerp vanaf 2028)
Kalverpad - Avontuurlijk spelen in een stukje stadsnatuur
Het Kalverpad wordt autovrij ingericht als een waterrijke ruimte voor mens, kind en dieren. De paden doorheen deze ruimte bakenen verschillende plekken af voor waterpartijen, speelplekken, rustplekken, een samentuin en een gedeelde speelplek voor kinderen van de aangrenzende school en/of jeugdwerk.
De groenstructuur voorziet een bloemrijk grasland in de randen en een maximaal behoud van de bestaande bomen. De aanvullingen worden voorzien in verschillende ‘groene bouwstenen’ die het natuurlijke en waterrijke karakter van deze lage plek in de stad moeten ondersteunen. De parkpaden worden voorzien in een warme kleur van gegoten beton en tot een functioneel minimum beperkt, waarbij tussen de Twee Netenstraat en de Rupelstraat een verbreding wordt voorzien voor een dienstweg (ANPR) voor de bediening van de sorteerstraten.
De ruimte zal in een latere fase van het stadsproject uitgewerkt worden tot een definitief ontwerp, waarbij de verschillende sport- en speelplekken mogelijks via afzonderlijke opdrachten zullen uitgewerkt worden.
Frontstraten & Slachthuislaan - De vierde berm
De Frontstraten worden uitgewerkt als een autovrije groene publieke ruimte, volgens de inrichtingsprincipes van het Kalverpad, met centraal een wandelpad dat tevens dienst doet als brandweg. De publieke ruimte langsheen de Slachthuislaan wordt ingericht als vierde groene berm van de Slachthuislaan, waarbij de bestaande bomenrij maximaal behouden blijft (met uitzondering van enkele bomen op de brandwegen naar de frontstraten). De vierde berm wordt geflankeerd door een fietspad aan de straatzijde en een wandelpad/voetpad aan de gebouwzijde. De zone van het wandelpad is ook de noodzakelijke toegang en opstelplaats voor de brandweer. De toegang en uitgang worden lokaal georganiseerd vanaf een in- en uitvoegstrook op de Slachthuislaan.
De parking aan de Samberstraat is uitgebreid om de parkeerbehoefte van de aangrenzende rivierstraten te kunnen opvangen. De inrichting van deze ruimte is een voorloper/uitloper van de vierde berm in de Slachthuislaan, waarbij de parking als een eiland wordt omringd met voetpaden vanuit de woonwijk. Centraal zorgt een voetgangersdoorsteek voor een bijkomende toegankelijkheid van de parking en de omliggende voetpaden. De parking wordt ontsloten vanuit de Samberstraat, waarbij in de toekomst een bijkomend inrit vanaf de Slachthuislaan onderzocht kan worden.
Thematische overzicht - voorontwerp
De groenbalans voor de nieuwe publieke ruimte blijft bij uitwerking van het voorontwerp ongewijzigd en voorziet een aanleg van circa 39.000m² groene publieke ruimte, wat voldoet om vandaag en in de toekomst het streefcijfer van 4m² groene publieke ruimte te voorzien per inwoner.
De groenstructuur voor de nieuwe publieke ruimte werd aangevuld en uitgewerkt op basis van de bomentoets/boominventaris opgemaakt door de groendienst en het ontwerpbureau. Waar mogelijk werden bestaande kwalitatieve bomen geïntegreerd in het ontwerp, rekening houdend met het verzoek om maximaal de bestaande bomen te behouden in de publieke ruimte. Het ontwerpteam heeft de keuze en argumentatie van het voorontwerp opgemaakt op basis van de kwalitatieve evaluatie van de bestaande bomen (opmeting, visuele evaluatie, bodem- en wortelonderzoek), de technische randvoorwaarden (bodem, techniek, wegenis, brandweer) en ontwerpmatige afwegingen (programma, ruimtelijke ambitie op lange termijn). De conclusie werd gebundeld in een overzichtsplan en de ontwerpmatige afwegingen werden opgenomen in het betreffende deelproject. Bij de opmaak van het definitieve ontwerp zal de bladmassa-balans opgemaakt worden per (deel)project.
Op vlak van mobiliteit werden de voorziene wijzigingen in de wijkcirculatie behouden en verder uitgewerkt in het voorontwerp. Het raamwerk van verhardingen voorziet een integraal toegankelijk netwerk van paden voor voetgangers en fietsers, waarbij de ‘Dam-route’ een koppeling vormt van alle verschillende programmaonderdelen. De nodige parkeerplaatsen voor fietsers (inclusief velostations) worden in verschillende locaties en maatvoering voorzien doorheen het project op maat van het aanwezige programma. De noodzakelijke dienstwegen, ten behoeve van de sorteerstraten, worden op een geïntegreerde wijze voorzien in het Kalverpad en de Kalverwei.
De ontsluitingsstructuur voor het autoverkeer werd verder uitgewerkt vertrekkende van de wijzigingen in het conceptontwerp, waarbij bijkomend voorzien wordt in snelheidsbeperkende elementen in de Oude Kalverstraat en Lange Lobroekstraat. De typologieën van de straten werden verder uitgewerkt rekening houdend met de behoefte aan groene publieke ruimte, verblijfskwaliteit en parkeren. In de autovrije gebieden is een beperkte toegankelijkheid nog mogelijk voor verhuisbewegingen, uitzonderlijke leveringen en werken onder controle van een ANPR systeem.
In de ruimtelijke uitwerking van de verschillende deelruimten werd er rekening gehouden met het gewenste programma van 293 parkeerplaatsen en de verschuiving van een deel van het aanbod naar het noorden van de wijk. Rekening houdend met de ruimtelijke en programmatorische elementen in de verschillende deelruimten kan een totaal aanbod van 269 parkeerplaatsen gerealiseerd worden met een zwaartepunt op de parkings langsheen de Slachthuislaan. De volledige realisatie van het gevraagde aanbod is alsnog realiseerbaar mits afwegingen ten aanzien van andere programmapunten aan het Lobroekplein en de Kalverwei.
In de aanloop van de realisatie van een gemeenschappelijke bezoekersparking centraal in de Kalverweibuurt, werd het ontwerp van de Oude Kalverstraat aangepast in functie van een in- en uitrit van deze bezoekersparking. Het voorontwerp voorziet ook enkele strategieën in de publieke ruimte waarbij bezoekersparkeerplaatsen voorzien in de publieke ruimte, geïntegreerd en dus verplaatst worden in deze bezoekersparking. Deze principes maken deel uit van een afzonderlijk traject en besluitvorming waarvan de resultaten verwerkt worden in het definitief ontwerp.
Op vlak van waterbeheer werden in de waterstudie bijkomende concepten voorzien voor een klimaatbestendig waterbeheer op korte en lange termijn. Deze concepten werden geïntegreerd in het voorontwerp publieke ruimte door middel boven/ondergrondse infiltratie- en buffervoorzieningen. De voorgestelde concepten betreffen een gemengd concept van waterbeheer vanuit de publieke ruimte en de aangrenzende private gebouwen, in functie een optimale waterkwaliteit van de bovengrondse (speel)waterelementen. In aanvulling van de projecten in de publieke ruimte zal er technisch en financieel onderzocht worden of de ondergrondse installatie van de bestaande waterzuivering op de Slachthuissite ingezet kan worden voor het hergebruik van regenwater ten behoeve van de voorziene groenstructuur (deze infrastructuur is heden niet voorzien in het budget voor de publieke ruimte).
Het voorontwerp voorziet in de deelruimten verschillende concepten voor sport en spel, alsmede diverse speelaanleidingen. Met de betreffende stadsdiensten zal er voorafgaand aan het definitief ontwerp een evaluatie gemaakt worden welke onderdelen van het project via een afzonderlijk ontwerp/participatie/bouw traject zullen verlopen. Langsheen de Dam-route zijn enkele locaties voorzien voor een kunstobject in de publieke ruimte. Kunst in de publieke ruimte zal in een afzonderlijk traject opgestart worden, gelijklopend met de opmaak definitief ontwerp, waarbij de opdrachtgevers, in samenwerking met de dienst Kunst in de stad, één of meerdere opdrachten/projecten kunnen afbakenen. Dit project kan een onderdeel vormen van het project publieke ruimte maar vormt momenteel geen onderdeel van het budget bij voorontwerp.
In overleg met brandweer Antwerpen werd het voorontwerp verder afgestemd op de bestaande en nieuwe bebouwing. De brandroutes werden afgestemd met de ontwerpprincipes voor een maximale groene publieke ruimte, waarbij de parkpaden verhard worden in verhouding tot de functionele behoefte van de gebruikers. De bijkomende breedte voor brandweer wordt uitgevoerd in versterkte grasstroken. Enkel specifieke aanpassingen werden doorgevoerd in het voorontwerp:
De (re)organisatie van de sorteerstraten werd geïntegreerd in het voorontwerp rekening houdend met de spreiding in functie van de nieuwe ontwikkeling en de uitdrukkelijk vraag om geen keer- of achteruitbewegingen te maken met de betreffende dienstvoertuigen.
In functie de opmaak van het definitief ontwerp publieke ruimte heeft AG Vespa volgende bijkomende opdrachten ontvangen van het college:
Volgende projectplanning is voorzien voor het masterplan publieke ruimte en de realisatie van drie strategische deelprojecten:
mei 2020 - januari 2022: | ontwerpfase |
februari 2022 - december 2022: | aanbesteding en vergunning |
vanaf januari 2023:
|
realisatie |
In samenwerking met de betreffende stadsdiensten en externe consultants werden meerdere inspraakmomenten voorzien naar bewoners, kinderen en de horecacluster aan het nieuwe Lobroekplein, waarbij volgende items werden opgezet om bewoners te informeren en bevragen naar het programma en inrichting van de publieke ruimte:
Voorontwerp (februari 2021 – juni 2021)
Deze informatie werd door het participatieteam gebundeld in een verslag aan het ontwerpteam, waarna het voorontwerp voor de publieke ruimte werd opgemaakt. Deze gegevens zijn tevens publiek raadpleegbaar gesteld op www.slachthuiswijk.agvespa.be.
Definitief ontwerp
Als vervolgtraject op het voorontwerp zullen de externe consultants nog een dialoogmarkt organiseren in de Slachthuiswijk om gericht nog in dialoog te gaan met bewoners met betrekking tot de uitwerking van het ontwerp van de publieke ruimte tot een definitief ontwerp.
Stad Antwerpen heeft al geruime tijd de ambitie om in dit gehele projectgebied Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok een herontwikkeling te starten tot een gemengd, kwalitatief en ontsluitbaar project met bestemming wonen, diensten, recreatie en bedrijvigheid. In de herontwikkeling van het projectgebied Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok neemt AG Vespa de rol van projectbegeleider op. Daarbij hoort de begeleiding naar een kwaliteitsvol uitvoeringsgericht stadsproject en het opmaken van een samenwerkingsovereenkomst tussen de eigenaars van de site.
Op 17 november 2017 (jaarnummer 9862) keurde het college zowel het definitieve masterplan goed, als het voorontwerp RUP, dat de juridische vertaling vormt van dit masterplan.
Op 25 juni 2018 (jaarnummer 496) keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst tussen stad Antwerpen, AG Vespa, Urban Living Projects NV (ULP) en Urban Living Belgium NV (ULB) goed in het kader van de ontwikkeling van het stadsproject Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok. In deze samenwerkingsovereenkomst zijn onder meer afspraken over de aanleg van het openbaar domein opgenomen, waarbij de private partij het projectgebonden openbare domein op zijn kosten aanlegt en het ruimere openbaar domein wordt aangelegd door de publieke partijen, met name stad Antwerpen / AG Vespa. Het ruimere openbaar domein bestaat uit de Oude Kalverstraat, Lobroekplein, Kalverwei, Kalverpad en de kade Lobroekdok.
Op de gemeenteraad van 25 februari 2019 (jaarnummer 79) werd de definitieve vaststelling van het ontwerp RUP Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok goedgekeurd.
Op de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 240) werd het definitieve onteigeningsbesluit in het kader van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok goedgekeurd.
Op het college van 28 juni 2019 (jaarnummer 4551) werd de projectdefinitie voor de publieke ruimte van de Slachthuiswijk goedgekeurd.
Op het college van 10 juli 2020 (jaarnummer 5927) werd de nota 'Verfijning visie ontwikkeling Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok' goed als kader voor de herontwikkeling van het gebied.
Op de gemeenteraad van 14 december 2020 (jaarnummer 778) werd, in het kader van de realisatie van het stadsproject Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok, de overdracht van stadsgronden en de toekenning van een (achtergestelde) lening aan AG Vespa goedgekeurd.
Op 5 februari 2021 keurde het college van stad Antwerpen het conceptontwerp voor de publieke ruimte Slachthuiswijk goed.
Op het college van 5 februari 2021 (jaarnummer 953) werd het conceptontwerp voor de publieke ruimte van de Slachthuiswijk goedgekeurd.
Op de districtsraad Antwerpen van 15 maart 2021 (jaarnummer 38) werd het conceptontwerp voor de publieke ruimte van de Slachthuiswijk voorwaardelijk gunstig geadviseerd.
Op het college van 24 september 2021 (jaarnummer te bepalen) werd het voorontwerp voor de publieke ruimte van de Slachthuiswijk goedgekeurd.
De heraanleg van deze publieke ruimte vormt een onderdeel van de samenwerkingsovereenkomst tussen stad Antwerpen, AG Vespa, Urban Living Projects nv(ULP-I) en Urban Living Belgium (ULB) (2018_GR_0496).
De raming van het voorontwerp publieke ruimte voor fase 1 en fase 2, inclusief riolering en optionele elementen bedraagt 14.214.376,00 euro inclusief BTW en voldoet aan het taakstellend budget (15.605.642,00 euro inclusief BTW) opgenomen in de projectdefinitie. Dit bedrag is ten laste van meerdere partijen, stad Antwerpen - Waterlink ism. Aquafin en ULB, op basis van de samenwerkingsovereenkomsten tussen deze partijen.
De raming van de projectonderdelen worden als volgt opgesplitst per partner en projectfase:
Fase 1 (uitvoering vanaf 2023) - raming bij voorontwerp
Opdrachtgever | Onderdeel | Taakstellend budget | Raming Voorontwerp |
Stad Antwerpen – AG Vespa | Ruimer Openbaar domein | 6.460.468,00 euro ibtw | 6.420.028,00 euro ibtw |
Aquafin ism Water-link | Riolering binnen het aandeel van de Stad Antwerpen – AG Vespa | 2.204.537,00 euro ibtw | 1.093.440,00 euro ibtw |
ULB | Openbaar domein en riolering | 3.701.148,00 euro ibtw | 3.585.525,00 euro ibtw |
Totaal raming voorontwerp |
| 12.366.153,00 euro ibtw | 11.098.993,00 euro ibtw |
De raming voor fase 1 voldoet aan de taakstellende budgetten per partner voorzien in de projectdefinitie.
De investering in de publieke ruimte - fase 1 ten laste van stad Antwerpen, ten bedrage 6.420.028,00 euro inclusief BTW, is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Het krediet in het stedelijk meerjarenplan 2020-2025 voor het project Openbaar Domein Slachthuissite bedraagt 12.465.713,29 euro voorzien op het boekingsadres SUB_NR/INTERN/5291630000/224/2WNS020202PA3719/2SA050610 voor budgetperiodes 2000/2100/2200/2300/2400/2500.
Fase 2 (uitvoering vanaf 2028) - raming voorontwerp
De verdeling van de kosten voor fase 2 is nog nader te bepalen in een addendum op de samenwerkingsovereenkomst tussen partners. De raming wordt enkel globaal geëvalueerd en vormt geen onderdeel van het meerjarenplan 2020-2025.
Openbaar domein | 2.773.714,00 euro ibtw |
Riolering | 341.669,00 euro ibtw |
Totaal raming voorontwerp | 3.115.383,00 euro ibtw |
De raming voor fase 2 voldoet aan het taakstellend budget (3.239.489,00 euro inclusief BTW) voorzien in de projectdefinitie.
Voor:
Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Bogaert Tannicka, Boeckmans Adrjen, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Van den Borne Tom, Meeusen Femke, Poppe Anne, Touré Nana, Paris Amber, Vrelust Marie, Verreet Simon, Verstraeten Regina, Wuyts Christophe, Vansummeren Stella, Markowitz Samuel, Peeters Nadine, Darmach Farid, Braeckmans Jan, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Detiège Maya, Dogan Ebubekir
Tegen:
Cornelissen Cedric, Lutgardis van Craenenbroeck
De districtsraad van Antwerpen geeft een positief advies op het voorontwerp 'Groene Singel. Slachthuissite - Publieke ruimte. Voorontwerp. Advies - Goedkeuring' mits volgende voorwaarden:
Algemeen
Specifiek deelzones:
Hallenplein
Lobroekplein
Kalverwei en Hallentuin
Kalverbuurtstraten
Oude Kalverstraat
De districtsraad adviseert positief.
Art. 2.2.13 §1 van de VCRO bepaalt dat het college gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen opmaakt en hiervoor de nodige maatregelen neemt.
Op 22 oktober 2012 (jaarnummer 1198) stelde de gemeenteraad het RUP 2060 (Algplan ID RUP_11002_214_10002_00002) definitief vast. Op 20 december 2012 keurde de deputatie het RUP 2060 goed.
Bij de opmaak van het RUP 2060 werd de bestaande rooilijn opgeheven. De vooruitgeschoven woningen op de Maatsweg kwamen hierdoor per vergissing gedeeltelijk in het openbaar domein te liggen. De woningen met huisnummers 2 tot en met 12 aan de zuidkant van Maatsweg liggen sinds de tweede helft van de 19e eeuw vooruitgesprongen ten opzichte van de hoekpanden in Maatsweg. De bouwlijn ligt nu over de woningen, als gevolg van het opheffen van de rooilijn. De woningen, in tegenstelling tot de andere woningen in het bouwblok, liggen bijgevolg niet meer volledig in woongebied. Het achterste deel van de woningen is bestemd als zone voor wonen (art. 1), maar het voorste deel, dat vooruitgesprongen ligt ten opzichte van de hoekpercelen, is binnen de zone voor publiek domein (art. 7) komen te liggen. Dit heeft onwenselijke gevolgen voor de eigenaars van deze percelen. Het feit dat de bouwlijn gedeeltelijk over de woningen heen ligt, beperkt de mogelijkheden tot het verlenen van een omgevingsvergunning op deze percelen die reeds zeer smal en ondiep zijn. In feite wordt de bebouwbare oppervlakte op het perceel verkleind. Aanvragen voor verbouwingen of nieuwbouw botsen op het feit dat de nieuwe bouwlijn verder naar achter ligt dan in bestaande toestand en dat een deel van het perceel vooraan dus niet meer bebouwd mag worden.
Op 3 juli 2020 (jaarnummer 5835) keurde het college de gunning van de partiële herziening van het RUP 2060, opmaak deelplan 1 RUP Maatsweg en MER-screening aan Sweco Belgium BV, goed. Op 27 november 2020 keurde het college (jaarnummer 9874) de procesnota- en startnota van het RUP Maatsweg goed.
Op 3 september 2021 (jaarnummer 7185) keurde het college de scopingnota en het voorontwerp goed.
Afbakening plangebied
Het plangebied van het RUP Maatsweg situeert zich in de wijk Stuivenberg te Antwerpen-Noord. Dit plangebied omvat de Maatsweg en de percelen (nrs. 2, 6, 8, 10 en 12) ten zuiden van de Maatsweg die momenteel volgens het RUP 2060 deels in zone voor wonen (art.1) en deels in zone voor publiek domein (art.7) gelegen zijn.
Overeenstemming met het s-RSA, proces en plangebied
Het RUP wordt opgemaakt in uitvoering van het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) en moet het generiek beleid van het s-RSA mee operationaliseren. De relatie met de doelstellingen van het generiek beleid en de doorwerking hiervan in het RUP en de randvoorwaarden vanuit het actief beleid van het s-RSA zijn beschreven in het beleidskader.
Het RUP Maatsweg is een partiële herziening van het RUP 2060. Voor dit laatste werd, samen met andere gebiedsgerichte RUP’s, in het richtinggevende gedeelte van het s-RSA letterlijk de opdracht tot opmaak gegeven. Het RUP Maatsweg is een verderzetting hiervan.
Reikwijdte en detailleringsgraad
Stad Antwerpen wil door de RUP-procedure een definitieve oplossing verlenen voor de betrokken woningen. Dit is niet mogelijk via een beperkte procedure. Het RUP Maatsweg zal de woningen terug volledig tot woongebied bestemmen.
Stad Antwerpen herstelt zo de mogelijkheden tot het verlenen van een omgevingsvergunning op deze percelen die reeds zeer smal en ondiep zijn. Aanvragen voor verbouwingen of nieuwbouw botsten op het feit dat de nieuwe bouwlijn verder naar achter ligt dan in de bestaande toestand.
Stad Antwerpen stemt zo terug de zonering af op de huidige bebouwingsconfiguratie van deze woningen (nrs. 2 t.e.m. 12). De huidige bebouwingsconfiguratie ligt van oorsprong, sinds de tweede helft van de 19de eeuw, vooruitgesprongen ten opzichte van de hoekpanden in Maatsweg.
Stad Antwerpen herstelt zo de ontwikkelingsperspectieven voor de woningen (nrs. 2 t.e.m. 12) in de Maatsweg.
Het RUP Maatsweg houdt enkel een kleine wijziging in. Enkel wijzigingen van zonering zijn nodig, de inrichtings- en bestemmingsvoorschriften blijven nagenoeg ongewijzigd.
Procedure
Het geïntegreerde planningsproces voorziet in de opmaak van een procesnota en een startnota die door het college werden goedgekeurd op 27 november 2020.
Het college vraagt advies over de startnota. De adviesronde liep van 14 december 2020 tot en met 11 februari 2021.
Het college informeert en raadpleegt de bevolking over de startnota en organiseerde op 7 december 2020 van 18u00 tot 19u00 een online participatiemoment.
Het college bezorgde op 14 maart 2019 de startnota, de adviezen, de reacties en het verslag van het participatiemoment aan de bevoegde dienst voor milieueffectrapportage en veiligheidsrapportage.
Alle opmerkingen en adviezen op de startnota van het RUP zijn verwerkt en opgenomen in een scopingnota.
Het college zal de scopingnota en het voorontwerp aan de bevoegde dienst voor milieueffectrapportage bezorgen en vragen tot de ontheffing van de MER-plicht.
De volgende stap in het planningsproces is de voorlopige vaststelling van het ontwerp-RUP.
Art. 2.2.13 en volgende van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) die de procedure vastleggen voor de opmaak van de gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP), en die bepalen dat het college het voorontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan naar de deputatie, het departement en de andere adviserende diensten stuurt.
Fasering
Collegebesluit: start- en procesnota | 27 november 2020 (jaarnummer 9874)
|
Ter inzagelegging voor advies (60d) | 14 december 2020 tot en met 11 februari 2021 |
GECORO: advies startnota | 12 januari 2021 |
Districtsraad: advies startnota | 18 januari 2021 (jaarnummer 8) |
Collegebesluit: scopingnota | 3 september 2021 |
Collegebesluit: voorontwerp-RUP | 3 september 2021 |
Districtsraad: advies voorontwerp-RUP | 18 oktober 2021 |
GECORO: advies voorontwerp-RUP | 4 november 2021 |
Collegebesluit: voorstel aan gemeenteraad om ontwerpRUP voorlopig vast te stellen | |
Gemeenteraad: voorlopige vaststelling ontwerp-RUP | |
Openbaar onderzoek (60 dagen) | |
GECORO: advies | |
Collegebesluit: voorstel aan gemeenteraad om RUP definitief vast te stellen | |
Gemeenteraad: definitieve vaststelling | |
Schorsingstermijn Vlaamse regering/deputatie (45 dagen) | |
Publicatie Belgisch Staatsblad |
Data in vet cursief zijn ramingen.
Het Team Externe Veiligheid besliste dat op basis van de gegevens in de startnota bij het RUP Maatsweg geen ruimtelijk veiligheidsrapport moet opgemaakt worden (referentie RVR-AV-1322).
Geen bezwaar
In plangebied bevinden zich geen leidingen die onder het beheer vallen van Elia Asset n.v.
De districtsraad adviseert de startnota en de procesnota positief op voorwaarde dat onderzocht wordt of andere anomalieën die bij de vaststelling van het RUP 2060 in 2012 in het ontwerp zijn geslopen ook dienen te worden weggewerkt. Het gaat hier over plekken in RUP 2060 waarbij bebouwing in openbaar domein gelegen is.
Deze plekken werden onderzocht. Bepaalde anomalieën waren duidelijke keuzes van het RUP 2060 om de bouwlijn achteruit te trekken. Andere anomalieën waren gebruikelijk en niet betekenisvol, omwille van een gegeorefereerde luchtfoto en een grafisch plan van het RUP 2060 waar een beperkte ruimtelijke foutenmarge op zit.
Geen bezwaar
Geen erfgoed aanwezig dus geen advies.
De GECORO adviseert gunstig mits verduidelijking van de harmonieregel (cf. RUP 2060) voor de bouwhoogte in het nieuwe RUP. Dit in het kader van de bezonning en leefbaarheid van de woningen aan de overkant. Vandaar de vraag om de harmonieregel verder te onderzoeken, alsook opname van ontwerpend onderzoek in de toelichtingsnota zodat dit kan doorwerken en een houvast biedt in het definiëren van de ‘goede ruimtelijke ordening’ in latere vergunningstrajecten.
De voorschriften van RUP 2060 zijn als basis genomen voor RUP Maatsweg. Het opzet van het RUP is dan ook om maximaal dezelfde bouwmogelijkheden te geven aan de betrokken percelen als de andere percelen in het bouwblok.
De voorschriften zijn aangepast en afgesteld op het plangebied van RUP Maatsweg en haar ruimtelijke kenmerken (beperkt aantal percelen, smalle gevels, beperkte bestaande brutovloeroppervlaktes,…) en laten de gewenste flexibiliteit toe.
Dit betekent dat de harmonieregel van toepassing is, op voorwaarde dat er geen hinder qua lichtinval, bezonning en privacy gecreëerd wordt naar de omliggende percelen, dus ook de percelen aan de overkant van de straat. Dit betekent ook dat er (cf. RUP 2060) geen vaste bouwlijn wordt vastgelegd. Er werden ook enkele bepalingen geschrapt, omdat deze reeds zijn afgedekt in de Bouwcode.
De districtsraad verleent positief advies over het voorontwerp ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Maatsweg, district Antwerpen.
Bij latere uitbetaling wordt de toelage voorzien op: 2100/5001000000/6496800/2ANT010401A00000/2AN090759
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal jeugdbeleid.
Op 20 januari 2020 (jaarnummer 8) keurde de districtsraad het toelagereglement 'Districtsfonds: beleef je buurt' goed.
Op 16 november 2020 (jaarnummer 171) keurde de districtsraad een uitzondering op artikel 21 §4 en 22 §4 van het toelagereglement 'Districtsfonds: beleef je buurt' goed. Aanvragen voor projecten of grote activiteiten, die plaatsvinden vanaf 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021, kunnen tot uiterlijk 6 weken voor het plaatsvinden van het project of de activiteit ingediend worden, in plaats van 8 weken.
Op 17 mei 2021 (jaarnummer 85) keurde de districtsraad aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 overeenkomstig de bepalingen van de beleids- en beheerscyclus goed.
In 2021 voorziet district Antwerpen budgetten voor de betoelaging van initiatieven, conform het reglement dat door de districtsraad werd goedgekeurd.
Het district Antwerpen heeft een nieuwe aanvraag voor een toelage van het districtsfonds laattijdig ontvangen:
Aanvrager, grote activiteit en bedrag | Datum grote activiteit | Aanvraag ingediend op: |
Chirojeugd Vlaanderen vzw Aangevraagde toelage: 7.200,00 EUR | 22 oktober 2021 | 29 september 2021 |
Uitzonderingen op het toelagereglement 'Districtsfonds: beleef je buurt!' worden voorgelegd aan de districtsraad.
De aangevraagde activiteit gaat door op 22 oktober 2021. De aanvraag werd laattijdig ingediend, want artikel 21§4 en 22§4 van het toelagereglement 'Districtsfonds: beleef je buurt' bepaalt dat een aanvraag voor een grote activiteit uiterlijk 6 weken voor de start van de activiteit ingediend moet worden.
De reden voor de laattijdigheid van de aanvraag is de onzekerheid in het kader van het organiseren van evenementen tijdens corona en dat in de periode tussen aanmaak van de aanvraag en het indienen van de aanvraag de organisator in de veronderstelling was dat de aanvraag al ingediend was. De aanvraag werd uiteindelijk op 29 september 2021 ingediend.
De districtsraad keurt de uitzondering op het toelagereglement 'Districtsfonds: beleef je buurt!' voor de activiteit 'Dag van de jeugdbeweging Antwerpen' goed.
De districtsraad heeft de jaarrekening 2020 vastgesteld in de zitting van 17 mei 2021 (jaarnummer 84). Na vaststelling van de jaarrekening door de districtsraad, werd de jaarrekening voor goedkeuring verzonden aan de gouverneur.
De gouverneur heeft met het besluit van 29 september 2021 de jaarrekening 2020 van district Antwerpen goedgekeurd. Met dit besluit wordt de goedkeuring van de gouverneur ter kennisneming voorgelegd aan de districtsraad.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:
artikel 332, §1, derde lid dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn:
De districtsraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 29 september 2021, waarin de jaarrekening 2020 van district Antwerpen wordt goedgekeurd.
Overeenkomstig artikel 41, 23° van het Decreet over het lokaal bestuur is de (districts)raad exclusief bevoegd voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies. Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 6 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor participatie en lokaal verenigingsleven.
Het nieuwe kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid stelt dat alle reglementen hernieuwd moeten worden tegen ten laatste 31 december 2022. Daarnaast stelt het kaderbesluit ook dat producten in aparte ondersteuningsreglementen moeten opgenomen worden. District Antwerpen ging eerst aan de slag met Module C uit het 'Districtsfonds: beleef je buurt!' (artikel 28), speelstraten. De meeste voorwaarden uit dit reglement blijven behouden. Andere voorwaarden worden stedelijk bepaald en liggen vast in het reglement 'toelating tijdelijk gebruik straat als speelstraat'.
District Antwerpen stelt 2 aanpassingen in het reglement voor:
Op 18 februari 2019 (jaarnummer 27) keurde de districtsraad het bestuursakkoord van district Antwerpen goed.
Op 20 januari 2020 (jaarnummer 8) keurde de districtsraad het toelagereglement 'Districtsfonds: beleef je buurt!' goed. Hierin voorziet district Antwerpen ondersteuning voor speelstraten (module C, artikel 28).
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad het nieuwe kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goed. Artikel 5 stelt 'bij wijze van overgangsmaatregel, dat het algemene reglement op toelagen van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) van toepassing blijft op de lopende toelagereglementen, afsprakennota's en betoelagingsovereenkomsten, waarbij de looptijd ten laatste op 31 december 2022 afloopt.'
Op 1 maart 2021 (jaarnummer 89) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het stedelijk reglement 'toelating tijdelijk gebruik straat als speelstraat' goed. Artikel 10 stelt dat 'aanvragen voor het organiseren van een speelstraat worden in het betreffende district ingediend, volgens de procedure beschreven in het reglement van dat district. De aanvrager van de toelating voor het organiseren van een speelstraat kan in het betreffende district bijkomende ondersteuning vragen. Het district beslist over de modaliteiten van deze ondersteuning.'
Op 15 februari 2021 (jaarnummer 33) keurde de districtsraad de uitzondering op het toelagereglement 'Districtsfonds: beleef je buurt!' goed om tijdelijk de aanvraagtermijnen te wijzigen. Vanwege de snel wijzigende coronamaatregelen was het voor burgers lastig om lang op voorhand te plannen. De aanvraagtermijnen voor speelstraten in 2021 werden daarom tijdelijk ingekort.
Op 17 mei 2021 (jaarnummer 85) keurde de districtsraad aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 overeenkomstig de bepalingen van de beleids- en beheerscyclus goed.
Er is voldoende krediet voorzien op het volgende boekingsadres: SUB_NR/INTERN/2100/5006000000/6496800/2ANT010101A00000/2AN090171
De districtsraad keurt de opheffing van artikel 28: speelstraten uit Module C van het toelagereglement 'Districtsfonds: beleef je buurt!' (zitting 20 januari 2020, jaarnummer 8) goed vanaf 25 december 2021.
De districtsraad keurt het ondersteuningsreglement 'Districtsfonds: beleef je buurt! Speelstraten', met een looptijd van 25 december 2021 tot en met 31 december 2025, goed.
Op 29 mei 2017 (jaarnummer 300) besliste de gemeenteraad om een aantal bevoegdheden over te dragen aan de districtsraden. De districtsraad is bevoegd voor lokaal seniorenbeleid, jeugdbeleid, sportbeleid, cultuurbeleid, evenementen en feestelijkheden zoals vermeld in artikelen 2, 3, 4, 5, 6 en 7.
Op 18 november 2019 (jaarnummer 210) keurde de districtsraad de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Op 20 januari 2020 (jaarnummer 8) keurde de districtsraad het toelagereglement 'Districtsfonds: beleef je buurt' goed. In dit toelagereglement stellen artikel 21 §4 en artikel 22 §4 dat aanvragen voor grote activiteiten en projecten minstens acht weken op voorhand ingediend moeten worden.
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad het kaderbesluit met basisprincipes rond het ondersteuningsbeleid goed. Artikel 5 hiervan bepaalt dat de overgangsmaatregelen geldig zijn op lopende toelagereglementen, afsprakennota's en betoelagingsovereenkomsten, waarbij de looptijd ten laatste op 31 december 2022 afloopt.
Op 16 november 2020 (jaarnummer 171) keurde de districtsraad een uitzondering op het toelagereglement 'Districtsfonds: beleef je buurt' goed. Voor initiatieven in 2021 werd de aanvraagtermijn ingekort van 8 naar 6 weken. Dit om tegemoet te komen aan de maatregelen in het kader van de corona-pandemie en mogelijks snelle versoepelingen.
Op 17 mei 2021 (jaarnummer 85) keurde de districtsraad de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Vanwege de corona-pandemie, die nog niet helemaal voorbij is, is een verlenging van deze uitzondering aangewezen. District Antwerpen moet al haar reglementen tegen 31 december 2022 in regel brengen met het nieuwe kaderbesluit ondersteuningsbeleid. Het district heeft enkele grote reglementen waarbij zowel intern als extern inspraak en evaluatie wordt voorzien. In deze evaluatie wil het district de verkorte aanvraagtermijn meenemen, maar omdat deze uitzondering afloopt op 31 december 2021, wordt een verlenging tot en met 31 december 2022 gevraagd.
Uitzonderingen op het toelagereglement 'Districtsfonds: beleef je buurt' worden voorgelegd aan de districtsraad.
In het huidige toelagereglement 'Districtsfonds: beleef je buurt' staat:
Een uitzondering op deze aanvraagtermijn werd door de districtsraad reeds goedgekeurd voor initiatieven in 2021. Een verlenging van deze uitzondering, waarbij district Antwerpen uitzonderlijk toelaat dat ook aanvragen voor grote activiteiten en projecten die plaatsvinden in 2022 uiterlijk zes weken voor het plaatsvinden van het initiatief ingediend moet zijn, ligt nu ter goedkeuring voor.
De aanvraag moet gebeuren via de verenigingendatabank, zoals het reglement 'Districtsfonds: beleef je buurt' stelt, en dient correct en volledig ingediend te worden.
De districtsraad keurt de verlenging van de uitzondering op artikel 21 §4 van het toelagereglement 'Districtsfonds: beleef je buurt' goed. Daardoor moeten aanvragen voor grote activiteiten, die plaatsvinden vanaf 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022, uiterlijk 6 weken voor het plaatsvinden van de activiteit ingediend zijn, in plaats van 8 weken.
De districtsraad keurt de verlenging van de uitzondering op artikel 22 §4 van het toelagereglement 'Districtsfonds: beleef je buurt' goed. Daardoor moeten aanvragen voor projecten, die plaatsvinden vanaf 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022, uiterlijk 6 weken voor het plaatsvinden van het project ingediend zijn, in plaats van 8 weken.
De Desguinlei in district Antwerpen:
Op 12 februari 2021 werd door een werknemer van de Katholieke Vereniging Gehandicapten vzw, gevestigd in de Arthur Goemaerelei, gevraagd naar bijkomende voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een een handicap op de aangelegde parking tussen de Singel en de Desguinlei. Op 17 mei 2021 werd een melding gemaakt dat de toestand ter plaatse niet overeenkomt met stadinkaart. Ter hoogte van het nummer 222 is het parkeerverbod door middel van de verkeersborden E1 niet langer aanwezig.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Desguinlei (gedeelte stad) in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 januari 2021 (jaarnummer 422).
De Paul Lebeaustraat in district Antwerpen:
De straat werd nieuw aangelegd, de straat is doodlopend en werd als woonerf ingericht.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Paul Lebeaustraat in district Antwerpen.
De Nottebohmstraat in district Antwerpen:
Het Vlaams Gewest heeft met de heraanleg van de Plantin en Moretuslei de kop van de straat mee opgenomen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Nottebohmstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 april 2008 (jaarnummer 950).
De Lange Lozanastraat in district Antwerpen:
Cambio autodelen stelde de vraag om drie autodeelplaatsen in te richten omdat de buurt heel wat interesse toont.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Lozanastraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 10 januari 2020 (jaarnummer 257).
De Van Luppenstraat in district Antwerpen:
Het college keurde op 17 maart 2017 (jaarnummer 2518) de proefopstelling "hinderlijk parkeren aan aan inritten" goed. Aangezien er geen klachten ontvangen werden, kan deze nu bestendigd worden.
Het college keurde op 2 juni 2020 (jaarnummer 4697) de uitrol van "Fietsinfrastructuur - Onderzoek en uitrollen
van rode lopers" goed. Het tracé van de fietsstratenlus binnen de Singel wijzigde nog licht, waardoor de Van Luppenstraat nu ook deel uit maakt een tangentiele fietsstraat-as (intra muros, binnen de R1). Deze as vormt de
kleinere zus van de districtenfietsroute. Zij werd als fietsstraat ingericht en wordt nu gereglementeerd.
Op 1 juli 2021 werd een aanvraag ingediend door een bedrijf van de Lange Leemstraat om een laad- en loszone in te richten.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De verkeerspolitie meldt: "Het eindbord van de fietsstraat dient niet meer geplaatst te worden aangezien de reglementering aangepast is".
Het plan werd in die zin aangepast.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Van Luppenstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 2 maart 2018 (jaarnummer 1935).
De Lange Elzenstraat in district Antwerpen:
Op 7 juni 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Lange Elzenstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Elzenstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 9 oktober 2020 (jaarnummer 8467).
De Beatrijslaan in district Antwerpen:
De Vlaamse Waterweg heeft een steiger aangelegd waardoor de visvijver toegankelijk wordt voor mindervaliden. Ter hoogte van deze steiger worden drie parkeerplaatsen voor personen met een handicap ingericht.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Beatrijslaan in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 17 november 2017 (jaarnummer 9974).
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De Dodoensstraat in districten Antwerpen en Borgerhout:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Cambio autodelen stelde de vraag om autodeelplaatsen in te richten omdat de buurt heel wat interesse toont.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Dodoensstraat in districten Antwerpen en Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 19 oktober 2018 (jaarnummer 9411).
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De Sint-Jobstraat in district Antwerpen:
Op 3 februari 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Sint-Jobstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten. De nodige documenten werden recent aangeleverd.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Sint-Jobstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd door het college van 3 juli 2020 (jaarnummer 5825).
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De Familiestraat in district Antwerpen:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Er werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Familiestraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten. Op 30 augustus 2021 werden de vereiste documenten aangeleverd.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Familiestraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 13 december 1994 (jaarnummer 2320).
Beste Voorzitter.
Recent stapelden er zich incidenten voor bij het laden en lossen voor de supermarkt Tanger gelegen aan de lange Beeldekenstraat 2060 Antwerpen ter hoogte van het Stuivenbergziekenhuis.
Vorig jaar ging er een boompje van een paar jaar oud al tegen de vlakte + schade aan de bushalte.
Een paar weken geleden werd de infrastructuur van het ziekenhuis beschadigd. De druppel die de emmer deed overlopen is dat het boompje dat vorig jaar terug geplant werd nu terug tegen de grond ligt. De oorzaak is dat de vrachtwagen een 40tonner daar zijn draai maakt van 360gr om zo op de bushalte zijn lading te kunnen lossen.
door die draai neemt die bomen en bushaltes mee.
De districtsraad van Antwerpen adviseert het stadsbestuur om :
- te onderzoeken hoe ze laden en lossen met met lichtere vrachtwagen/bestelwagens kan laten gebeuren (bijvoorbeeld een mobiliteitshub aan de rand van de stad).
Voor:
Van den Borne Tom, Meeusen Femke, Poppe Anne, Touré Nana, Paris Amber, Vrelust Marie, Verreet Simon, Verstraeten Regina, Peeters Nadine, Darmach Farid
Tegen:
Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Bogaert Tannicka, Boeckmans Adrjen, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Wuyts Christophe, Vansummeren Stella, Markowitz Samuel, Cornelissen Cedric, Lutgardis van Craenenbroeck
Onthouden:
Braeckmans Jan, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Detiège Maya, Dogan Ebubekir
De stad Antwerpen wil de officierswoningen op de Kielsevest slopen en de bomen die er staan kappen. Dit om plaats te maken voor een nieuwe brandweerkazerne en een kantoorgebouw van 8 verdiepingen hoog.
Het was pas in juni 2021 dat de buurt geïnformeerd werd. De buurtbewoners hadden vele vragen. Op de site Antwerpen Morgen staat dat er na het bouwverlof een verslag mét antwoorden kwam. Tot vandaag geen verslag.
Uit de buurtacties voor het behoud én uit de bevraging die wij met PVDA deden, bleek de grote vraag naar behoud van een lokaal stuk groen.
De corona-crisis heeft aangetoond hoe belangrijk het is om groene ruimte te hebben dicht bij huis. Ook de droogte en de hittegolf van vorig jaar leren ons dat verdere betonnering een slecht idee is. Bomen zorgen voor wateropslag en verkoeling in de stad, én dragen bij aan ons mentaal welzijn. De hele stad moet ontharden, maar het weinige groen dat er is wordt opnieuw gebetonneerd. In de plannen is er nergens vervanging voorzien voor deze speelruimte en dit groen, terwijl de parken in de buurt klein en overbevolkt zijn.
De officierswoningen zijn de enige bovengrondse gebouwen die Antwerpen nog herinneren aan de Brialmontvesting. Monumentenzorg gaf een negatief advies voor de sloop van deze woningen.
De tuinen werden de afgelopen periode gebruikt voor tentoonstellingen, een zomerbar… De buurtbewoners willen een dergelijke plek graag houden.
De brandweerkazerne in de Paleisstraat is inderdaad aan vervanging toe. Maar waarom moet hiervoor opnieuw een stuk van het weinige groen in deze wijk tegen de vlakte? Er zijn alternatieven in de buurt maar tot op heden antwoordt het stadsbestuur niet op de vraag naar het locatie-onderzoek
Vanuit de districtsraad willen we de vraag steunen naar behoud van lokaal groen én naar een plek waar de buurtbewoners kunnen samen komen.
Advies:
De Antwerpse districtsraad adviseert het College van Burgemeester en Schepenen zowel het groene stuk als de officierswoningen op de Kielsevest te behouden en deze open te stellen voor de buurt. We adviseren een alternatieve locatie of inplanting te onderzoeken voor de brandweerkazerne
Voor:
Van den Borne Tom, Meeusen Femke, Poppe Anne, Touré Nana, Paris Amber, Vrelust Marie, Verreet Simon, Verstraeten Regina, Peeters Nadine, Darmach Farid
tegen:
Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Bogaert Tannicka, Boeckmans Adrjen, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Wuyts Christophe, Vansummeren Stella, Markowitz Samuel, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Detiège Maya, Dogan Ebubekir
onthouden:
Cornelissen Cedric, Lutgardis van Craenenbroeck, Braeckmans Jan
De Schelde vormt Antwerpens grootste economische troef maar vormt tegelijkertijd een barrière tussen de 17.000 inwoners van Linkeroever en de rest van het district. De bewoners van Linkeroever zijn aangewezen op een beperkt aantal verbindingen – de Waasland- en Kennedytunnel voor het autoverkeer, de Brabotunnel voor het tramverkeer, de Sint-Annatunnel, de Kennedytunnel en de veerdienst voor de fietsers en voetgangers. Voor het rechtstreekse verkeer tussen de woonkern op Linkeroever en het stadscentrum waar de bewoners van Linkeroever heel wat essentiële functies terugvinden zijn vooral de verbindingen voor het niet-gemotoriseerd verkeer van wezenlijk belang. Elk van deze verbindingen kent een aantal technische beperkingen en kent het gevaar om door defecten uit te vallen. Wanneer een van deze verbindingen uitvalt wordt zich verplaatsen tussen Linkeroever en het stadscentrum precair. Er is wellicht geen enkele gemeente in Vlaanderen waar een wijk met zo veel inwoners zo afhankelijk is van het goed functioneren van een zeer beperkt aantal verbindingen om het centrum van de eigen gemeente te kunnen bereiken.
De meest cruciale schakel hierin is ongetwijfeld de Sint-Annatunnel. De meeste voetgangers en een groot deel van de fietsers kan hier gebruik maken van de roltrappen, maar voor mensen met rollators, rolstoelen, kinderwagens, elektrische fietsen, … zijn de aanwezige liften noodzakelijk om van de tunnel gebruik te kunnen maken. Deze liften zijn echter reeds lange tijd defect, waardoor heel wat mensen de facto geen gebruik meer kunnen maken de voetgangerstunnel. Het ontbreken van liften in de metrostations Frederik van Eeden en Groenplaats betekent dat voor deze gebruikers ook de tram nauwelijks een alternatief is om van Linkeroever in het centrum te geraken. Het continu functioneren van de liften in de voetgangerstunnel is dus een absolute noodzaak voor de bewoners van Linkeroever.
In de toekomst worden bijkomende oeververbindingen gepland. Deze kunnen de mobiliteit tussen beide oevers versterken, maar voor de woonkern op Linkeroever en voor de bewoners van het stadscentrum om het recreatiegebied op Linkeroever te bereiken blijven de verbindingen in het stadscentrum essentieel. Ook in de toekomst zullen deze de ruggengraat vormen van het verkeer tussen beide stadsdelen. Ongeacht de mogelijke toekomstige verbindingen op middellange of korte termijn dienen de bestaande verbindingen onverwijld optimaal te functioneren.
De districtsraad Antwerpen adviseert het college van burgemeester en schepenen volgende dringende vragen aan de betrokken administraties en overheden voor te leggen:
Voor:
Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Bogaert Tannicka, Boeckmans Adrjen, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Van den Borne Tom, Meeusen Femke, Poppe Anne, Touré Nana, Paris Amber, Vrelust Marie, Verreet Simon, Verstraeten Regina, Peeters Nadine, Darmach Farid, Braeckmans Jan, Cornelissen Cedric, Lutgardis van Craenenbroeck, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Detiège Maya, Dogan Ebubekir
Tegen:
Wuyts Christophe, Vansummeren Stella, Markowitz Samuel
- Wij lazen in de krant dat er bekeken wordt om één zijde van het De Coninckplein verkeersvrij te maken. We citeren: “districtsburgemeester Paul Cordy (N-VA) laat nu weten dat er een onderzoek aan de gang is waarin gekeken wordt of het plein kan worden aangepakt. “In samenhang met de Lange Beeldekensstraat”, aldus Cordy. “Een deel van het plein autoluw maken, kan hier een uitkomst zijn, maar ik ga niet op de zaken vooruit lopen. Het is niet zo dat de situatie vandaag op het De Coninckplein compleet onaanvaardbaar is, maar er liggen wel opportuniteiten om meer met het plein te doen. Maar dan wel in samenhang met een aantal parameters zodat we op andere, omliggende plaatsen niet meer miserie zullen creëren.”
- Onze vragen daarover zijn: wie gaat dit onderzoek uitvoeren? Is dit in opdracht van de Stad of van het district? Wat wordt er juist onderzocht? Wordt er gekeken welke verkeersstromen er zijn? Auto's - vrachtwagens - bestelwagens - sluipverkeer etc Wanneer zouden er resultaten zijn? over welk gedeelte van 2060 zou de studie gaan?
- hoe ziet u de link met de Lange Beeldekensstraat?
- klopt het dat bus 30 niet meer door de Lange Beeldekensstraat zou rijden? En dat De Lijn dit hele deel van 2060 gaat skippen op haar route?
Over de Lange Beeldekensstraat nog: de buurtbewoners hebben een juridische procedure aangespannen. Is het zo dat er geen verdere werken uitgevoerd worden zo lang deze procedure loopt? Of blijft de timing voorlopig nog gelden?
We konden lezen in GVA op 24/9 dat er een onderzoek aan de gang is rond de wijk rond het De Coninckplein. Breder dus als het plein zelf, ook o.a. De Lange Beeldekensstraat zouden in de scope zitten.
Op de gemeenteraadscommissie liet schepen Kennis, op vraag van raadslid Van Dienderen al weten dat "er effectief wat beweegt in verband met de Lange Beeldekensstraat". Hij liet ook vallen dat dit in samenwerking met het district is.
In het begin van deze legislatuur stelde ik een mondelinge vraag over de verkeerssituatie aan het kruispunt bij Den Bell. Aan dit kruispunt, waar de straten Bresstraat, Paleisstraat, Sint-Laureisstraat en Boudewijnstraat op uitkomen, staan de verkeerslichten al sinds maart 2015 in een proefopstelling. Deze zijn afgesteld op oranje flikkeren, wat ervoor zorgt dat de regeling van voorrang van rechts daar van toepassing is. Vele gebruikers van dit kruispunt, zowel fietsers, voetgangers als automobilisten, weten echter niet voldoende hoe zich daar te gedragen.
2,5 jaar geleden werd aangegeven dat dit kruispunt onderdeel uitmaakt van een grote operatie om meerdere verkeerslichten ofwel af te schaffen ofwel te behouden. En dat dit verkeerslicht na deze operatie blijvend gemonitord zou worden vanwege het specifieke karakter ervan.
Deze proefopstelling en de finale evaluatie lijken na al die jaren nog steeds niet afgerond. Vandaar mijn vragen:
Vorige legislatuur werd door onze fractie de verkeerssituatie aan het kruispunt bij Den Bell verschillende keren aangekaart, via adviezen en via toelichtingen gevraagd op de bijzondere raadscommissies.
En hier citeer ik collega Van Summeren die blijkbaar net als ik regelmatig vragen van de buurt krijgt:
“ Aan dit kruispunt, waar de straten Bresstraat, Paleisstraat, Sint-Laureisstraat en Boudewijnstraat op uitkomen, staan de verkeerslichten al sinds maart 2015 in een proefopstelling. Deze zijn afgesteld op oranje flikkeren, wat ervoor zorgt dat de regeling van voorrang van rechts daar van toepassing is. Vele gebruikers van dit kruispunt, zowel fietsers, voetgangers als automobilisten, weten echter niet voldoende hoe zich daar te gedragen.”
Daarom sluit ik me graag aan bij de vragen (zonder ze allemaal woordelijk te herhalen) van raadslid Van summeren om een meer concrete toekomstvisie te bekomen over de plannen betreffende voornoemde kruispunt.
Gekoppelde besluiten / initiatiefrecht
De afgelopen jaren vroeg ik het aantal speelstraten op dat plaatsvond in de zomermaanden juli en augustus. In 2019 gingen er 21 korte en 13 lange speelstraten door in district Antwerpen. In totaal dus 34 straten. In 2020 werden er in de zomermaanden 26 korte en 46 lange speelstraten goedgekeurd in ons district. Tussentijds werden er door de aanvragers zelf wel 3 geannuleerd. In totaal dus 69 straten of een stijging met 103% tegenover 2019. En dit jaar, in 2021, gingen er 14 korte en 50 lange speelstraten door in district Antwerpen. In totaal dus 64 straten, vergelijkbaar met 2020.
Dit zijn mooie cijfers. Wat hier opvalt is de sterke verschuiving van overwegend korte naar overwegend lange speelstraten. Hebben jullie hier een verklaring voor?