Terug
Gepubliceerd op 21/12/2021

2021_DCAN_00798 - District Antwerpen. Kapucinessenstraat - Proefopstelling. Schoolstraat. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 20/12/2021 - 14:00 Virtueel via Zoom
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2021_DCAN_00798 - District Antwerpen. Kapucinessenstraat - Proefopstelling. Schoolstraat. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2021_DCAN_00798 - District Antwerpen. Kapucinessenstraat - Proefopstelling. Schoolstraat. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Bij aanvang en aan het einde van de schooldag wordt gedurende 30 minuten voorrang gegeven aan de schoolgaande kinderen en hun ouders die zich te voet, met de fiets of speedpedelec verplaatsen.

  • Een gemachtigd toezichter of vrijwilliger plaatst hiervoor een schoolstraatafsluiting aan de aanvang van de schoolstraat.
  • De straat wordt afgesloten met een schoolstraatafsluiting aan de toegang van de schoolstraat ter hoogte van de Schermersstraat.
  • Het verkeersbord dat de toegang verbiedt (C3 met onderbord "schoolstraat - op schooldagen van maandag tot en met vrijdag, van 8.00 tot 8.30 uur en van 15.15 tot 15.45 uur. Op woensdag van 8.00 tot 8.30 uur en van 12.05 tot 12.30 uur, uitgezonderd voor fietsers en bestuurders van speed pedelecs") wordt aan de toegang van de schoolstraat, kant Schermersstraat, geplaatst.

De proefperiode start vermoedelijk op 17 januari 2022 en loopt tot 30 juni 2022.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Kapucinessenstraat in district Antwerpen: 

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 29 juni 2018 (jaarnummer 6113);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Binnenstad";
  • is opgenomen in een proefopstelling "hinderlijk parkeren aan inritten" die goedgekeurd werd door het college op 27 januari 2017 (jaarnummer 846);
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De school "Sint-Lievenscollege" wenst in samenspraak met district Antwerpen een schoolstraat in te voeren. Dit vanaf 17 januari 2022 tot 30 juni 2022.
De schoolstraat wordt ingevoerd in het straatsegment gelegen tussen de Schermersstraat en de Begijnenvest.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 16 november 2021 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Kapucinessenstraat.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.